Passat ei jarruta hyvin takaperin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Passat ei jarruta hyvin takaperin

ViestiKirjoittaja alspe » 4.3.2013 14:01

Viime aikoina olen huomannut, että auto ei jarruta kunnolla kun peruuttaa. Siis saa painaa todella poljinta, että saa vauhdin pois eikä peruuta takana olevan nokkaan. Poljin tuntuu muutenkin erilaiselta kun etuperin jarruttaessa, poljin on heti ylhäältä "kova". Etuperin siinä alussa sopivat tyhjät ja sitten ottaa kunnolla kiinni.

Onko tuo ihan normaalia kun jarrupala ilmeisesti kuluu viistoksi ja siten takaperin kitkapinta-ala voi olla pienempi?
Molemmissa päissä on kyllä vielä hyvät levyt ja palat.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 4.3.2013 14:45

Onko ilmiö "päällä" myös silloin, jos ajat/jarrutat autoa edestakaisin (siis eteen-jarrutus-pakitus-jarrutus-eteen....)?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 4.3.2013 14:47

Onko ilmiö "päällä" myös silloin, jos ajat/jarrutat autoa edestakaisin (siis eteen-jarrutus-pakitus-jarrutus-eteen....)?


Enpä oo koittanut, mutta koitan kohta.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 8.3.2013 23:02

Mites tämän kävi - oliko alipaineen vähyyttä kenties...

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 15.3.2013 17:38

Kyllä se tosiaan jarruttaa kun ensin on jarruttanut etuperin. Starttauksen jälkeen kun peruuttaa pois ruudusta niin ei meinaa pysähtyä millään ja poljin on heti ylhäältä kova. Kun ajaa eteen ja jarruttaa, niin sen jälkeen se jarruttaa peruuttaessakin.

Eli vika missä? Nesteitä, alipaineita?

Onko ilmiö "päällä" myös silloin, jos ajat/jarrutat autoa edestakaisin (siis eteen-jarrutus-pakitus-jarrutus-eteen....)?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.3.2013 19:16

Korreloiko mitenkään käynnissäoloajan kanssa? Että ehtii kehittää alipainetta...

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 16.3.2013 15:13

Miten se sitä alipainetta kehittää?

edit: Meinaan, että eikös sitä alipainetta pitäs olla melkein heti käytettävissä kun vaan pumppu käy? Jos liitokset on ehjät kaikkialla niin pitäs olla - 0.8 - 0.9 bar.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 16.3.2013 19:08

Minusta kuulostaa selvästi alipaineen puutokselta. Kokeilepa kaasutella paikallaan ennen peruuttamista. Jos kaasuttelu auttaa, niin joko siellä on vuoto tai pumppu ei oikein tuota alipainetta.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 17.12.2014 11:21

Aamulla huomasin saman vian normiajossa, jos lumella polkaisee jarrun pohjaan niin iloisesti ABS:t nakuttaa kun pyörät on lukossa, mutta jos sattuu nostamaan jalan jarrulta ja painaa uudestaan nopeasti niin poljin on kova eikä lyö lukkoon ---> auto vain hidastuu. Viittaako vikaan vai esim. kylmän auton syy? Jos te painatte ja nostatte jarrulta ja taas painatte, niin lyökö aina helposti jarrut lukkoon?
Mulla kyllä tekee sen alipaineen ja tehostaa jarrut lukkoon, mutta tuo nopea poljin ylös - alas tekee sen, että ei jarruta lukkoon.
Viimeksi muokannut alspe, 18.12.2014 7:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 17.12.2014 12:56

Kuulostaa samalta vialta mikä kaverilla oli. Eli alipaineputki joka lähtee alipaine pumpulta on murtunut sen verran että pääsee paineet pois. Hoituu tiivistämällä tämä.

Teki tismalleen saman jutun että välttämättä käynistyksen jälkeen ei saattanut olla paineita jarruille ja heti jarrutuksen jälkeen ei myöskään ollut painetta.

Katso tuo pumpulta lähtevä putki että onko siinä mitenkä löysää tai murtumia jne. niin ja se putki pyörii vapaasti siinä pumpussa eli älä kiinitä siihen huomioo.

Putki löytyy tosiaan EGR:n paksun putken alapuolelta.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.12.2014 14:10

Kannattaa siihen pumpun liitokseenkin sen verran kiinnittää huomiota, ettei se ole kovin väleäksi kulunut vaikka sen liikkua kuuluukin. Itsellä huomasin koko liitoksen löysyyden vasta kun laitoin uuden pumpun (jossa se liitos oli täysin kiinteä), oireet oli hyvin samanlaiset: ei kestänyt polkaista (matalilla kierroksilla) kahta kertaa peräkkäin jarrua ilman että tehostus katosi, eikä moottorin sammutusläppä toiminut alipaineen puuttumisen takia.

Samalla kun alipainepuolesta tuli tiivis loppui myös moottoriöljyn kuluminen kokonaan. Ilmeisesti sitä katosi huohotuksen kautta jatkuvan alipainepumpulta tulevan ilmavirran mukana.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 18.12.2014 7:48

Okei, täytyy käydä ropeltamassa. Näkyykö alipainepumppu tai sen letkut tässä kuvassa vai missä se tarkemmin ottaen on? Musta letku jossa OOOO-rinkulat, menee takaisinkierrätystorven alle?

http://www.audiclub.fi/audifinns/attach ... 1300633516

Kone on siis AVF ja automaatti.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 18.12.2014 11:17

Justiinsa tuo sun kuvailema putki. Itsellä on niin väljä tuo läpivienti kumi mikä menee tosta levyn lävitte että sieltä katos itseltä alipaineet. En ole uutta jaksanut ostaa niin heitin nippuside/sikaflex korjaukset siihen :D. On ne ainakin jo neljä kuukautta toiminut :)

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 19.12.2014 21:21

Sikaliimaa vaan tandemin letkulähtöön ja tsekkaat tuon mainitun läpivienninkin. Muistaakseni sun autossa tuo pumpunlähtö oli kyllä melko hyvässä kunnossa. Omassa AVF:ssä se onkin ollut jo noin 50 tkm sikaliimalla vuorattuna.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 17.1.2015 13:04

^ otin kyseisen letkun irti. Vaikutti ehjältä, mutta tandemin pään "kiinnitysholkki" tai se tappi johon letku menee on ihan väljä, pyörii kuin hullun mieli. Oli se kumiletkun sovituskin väljä kun siinä oli puristettava putkiklemmari. Laitoin nyt kiristettävän klemmarin. Vielä en päässyt kokeilemaan, että korjaantuiko vai ei.

Pitääkö tandemin pään tappi olla löysä ja pyörivä? Tarkoitatko mujunen, että sikaliimaa sinne tandemin alumiinitapin ulkokehälle?

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 17.1.2015 14:44

Siis sen pitää kyllä jonkun verran liikkua vapaasti siinä mutta jos se lähtee irti helposti niin siinä tapauksessa on liian väljä. Joko ostat uuden joka maksaa 20e taikka heität siihen klemmari sikaflex korjaukset jotka myöskin toimii...

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 17.1.2015 14:55

Ilmeisesti sen liitoksen on tarkoituskin olla väljä. Kun moottori liikkuu kannakkeissaan, niin jossain pitää olla liikkumavaraa.

Eikö sen liitoksen tiiveyttä saa tsekattua moottorin käydessä?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.1.2015 8:40

^ joo kyllä se nyt jarruttaa paremmin kuin ennemmin, vaihdoin kunnon klemmarin tosiaan. Ehkä se vois sikamassaa vielä vaatia väliin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa