Akku purkaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

Akku purkaa

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 30.1.2013 22:33

Ilman suurempia tutkimuksia kysäisen ensin mahdollisia vikapaikkoja.

Akku on uusi. Auton seistyä kaksi päivää on akku tyhjä. Pysäköitäessä jännite on ollut noin 14V

Voisiko startin hiilet olla loppusuoralla? Vai voisiko purkaa laturin kautta?

Tekele on IV kopan Golf farkku 1,9tdi tomaatti. Sähköherkkuja on

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.1.2013 22:36

Virtaa mittaamaan ja sulakkeita yksi kerrallaan pois.

Wolder
-
Viestit: 99
Liittynyt: 12.3.2012 20:23

ViestiKirjoittaja Wolder » 31.1.2013 12:22

soitin voi purkaa jos ei oo avaimen takana virrat. virtamittari käteen ja akun + navan ja johdon väliin. katot paljonko se sitä jännitettä purkaa.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 31.1.2013 13:01

Kytkin ampeerimittarin + navan ja johdon väliin. Asennossa 200m oli keskiarvoisesti 80.0 liikehdintää

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 31.1.2013 16:07

Ei kyllä äkkiseltään laskettuna tuolla 80mA virralla kahteen päivään akku tyhjene. Joko virrankulutus lisääntyy jossain vaiheessa tai akku on uutuudeltaan rikki.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 31.1.2013 20:05

Paljonko tuolla 80mA kulutuksella on varaa tuhlailla 75A akkua jos käynnistyksessä vaaditaan virtaa hehkuille, valoautomatiikalle ja mahdollisesti päälle unohtuneille sähkölaitteille?

Jännitehän putoaa 14Voltista jonkin verran ilman mitään kulutusta. Ja Alle 10V jännitteellä ei taida enää käynnistyä.

Eikö startti missä on kuluneet hiilet vie virtaa enemmän? Startti ei täydellä akullakaan tunnu pyörittävän missään voiman tunnossa. Mutta paha sanoa kun ei ole mihin verrata.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 31.1.2013 22:21

80 mA eli 0,080 A tekee vuorokaudessa 24h * 0,080 = 1,92 Ah joten akun ei pitäis tosiaan vielä hyytyä. muutamaan vuorokauteen.
Täyden akun jännite on luokkaa 12,7V -heti latauksen jälkeen enemmän mutta näille paikkeille se tippuu.
Hiilien kuluneisuus ei sinänsä vaikuta ennenkuin ne ovat niin lyhyet etteivät enää yletä, jolloin niistä ei saa menemään virtaa tarpeeksi läpi.

Jos tuo 80mA pitää paikkansa ja se että jännite heti ajon jälkeen 14V niin vaikuttaisi että vika on akussa, mutta on tietysti mahdollista että virrankulutus jostain syystä pomppaakin jossain vaiheessa

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 31.1.2013 22:36

Jos akku on uusi, niin miksi se on vaihdettiin ja onko se jo päässyt ensimmäisen viestin mukaiseksi tyhjäksi, siis syväpurkaantumaan, ehkä jo useammankin kerran? Mikä akku on kyseessä? Kokeile purkaako akku varaustaan irrallaan ihan omatoimisesti.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 1.2.2013 0:02

Vaikuttaisi ettei pura. Navat ovat irti. Vihreä hohtaa silmässä ja jännite on 12,6V. Seissyt noin 20h


Voisiko joku sähkölaite häiriintyä niin, että se löisi itsekseen päälle? Takalasin lämmitin? Peilin lämmittimet, penkin lämmittimet?


PÄIVITYS

Akku seisoi yön yli irrallaan. Jännite 12.3V. Eli itsekseen ei purkaannu
Viimeksi muokannut 4woodoo, 1.2.2013 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

j_power
-
Viestit: 296
Liittynyt: 7.10.2006 11:13

ViestiKirjoittaja j_power » 1.2.2013 7:49

useammasss mk4:ssa laturista menny diodit, lataa kyllä hyvin mutta purkaa kun lämpiää.

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 1.2.2013 10:02

Ja minun mielestä akku joka itsekseen yön aikana laskee 12.3 volttiin on viallinen. Mulla on tallissa mp- akku joka on nyt ollut lokakuusta koskematta, pitäiskin virkistysladata joku päivä, napajännite on kuitenkin tälläkin hetkellä satavarmasti yli 12.6 V.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 1.2.2013 13:35

Joo tuo ero 12,7- 12,3 on merkittävä ja tarkoittaa että akun varaus on tuolla 12,3V jännitteellä luokkaa noin 60% ( tarkka %- arvo riippuu lämpötilasta)

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 1.2.2013 15:23

Juu, aika selkeesti akku vaihtoon. Skodasta kun vaihdoin alkuperäisakun reilun kahdeksan vuoden palveluksen jälkeen, niin 12,5V luokkaa oli enää lepojännite siinä. Ja vaikka käyntiin vielä lähtikin dieseli, niin olihan se aika finaalissa se akku.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.2.2013 15:40

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 1.2.2013 20:12

No mittasin minäkin työkaverin Golv IV 1.6 bensa autosta melko alhaisia( reilusti alle 12,5V) lepojännitteitä ennen akun uusimista. Vielä se vuoden uskalsi ajella sillä vanhalla mittausten jälkeen ja käyntiinkin lähti. Mut parhaat päivänsä sekin akku oli nähnyt jo kauan aikaa sitten ja alkaahan se kovilla pakkasilla ongelmariski kasvamaan helposti, voispa sanoa että jopa kolmanteen potenssiin jokaisella yli 20 pakkasasteen ylittävällä lukemalla :) ja kai se on selvää, että vajaasti varautunut akku+pakkanen ei ole kovin hyvä yhdistelmä varsinkin jos auto seisoskelee pihassa yli vuorokauden kestäviä aikoja ajamatta.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 1.2.2013 22:49

Pihtiamppeer mittari on kurko näissä hommissa, sulaketaululle vaan mittailemaan minna katoaa virtaa parkissa. Itse huomasin että edellisessä autossa 3bg passatissa missä oli kanss kaikenkarvaisia sähköherkkuja, ei akku koskaan kerennyt normaalissa työmatka-ajossa(20min) latautumaan täyteen asti ilman ylläpitolaturia(ei ollut webastoa yms.) vaan jännite jäi 12.6 ja alle jokapäiväisessä käytössä myös uudella akulla.
Kun laitoin defan ylläpitolaturin niin alko pysyy akku täytenä...

mERcy
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2003 17:45

ViestiKirjoittaja mERcy » 2.2.2013 10:14

Normiakuissa kennojännite on 2,1 - 2,2V. 12 volttiin tarvitaan siis 6 kennoa josta saadaan lepojännitteeksi 12,6 - 13,2V. Auton laturin latausjännite on yleisesti jotain 14,4 - 14,7 volttia eli sitä jännitettä on turha mitata heti ajon jälkeen. Itse tutkisin asiaa lataamalla akun täyteen kengän ollessa irti. Laturi pois ja kenkä edelleen irti, odotellaa esim. seuraavaan päivään ja mittaa jännitteen. Jos on alle 12,6V niin akku on sökö. Sisäinen resistanssi kyllä purkaa akkua mutta ei noin lyhyessä ajassa pitäisi olla mitään vaikutusta, itsepurkautuminen on lyijyakulla jotain 3-4% luokkaa. Huh tulipas taas tekstiä, anteeksi....

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 2.2.2013 12:01

Tuosta akun itsepurkautumisesta pitää sen verran sanoa että on kyse vähän eri sisäisestä resistanssista mistä yleensä puhutaan kun akkujen ominaisuuksista juttua on.
Eli kun akun sisäisestä resistanssista yleensä puhutaan niin tarkoitetaan akun ulostulo virtaa rajoittavaa resistanssia joka on milliohmi luokkaa - ja jos akku tästä kautta purkautuisi niin purkautuminen olisi kirjaimellisesti räjähdysmaisen nopeaa... - tässä sisäisessä resistanssissa siis sitä parempi mitä pienempi sisäinen vastus on jolloin saadaan hyvä virrananto kyky.
Mutta akussa tapahtuu tosiaan myös pientä purkautumista navoista toiseen sisäisesti ja sitä nopeammin mitä pienempi resistanssi on - kannattaa huomioida myös että tätä purkautumista voi tapahtua hieman myös ulkoisesti jos akun kansi on oikein likainen jolloin jossain talven yli säilytyksessä tälläkin voi olla merkitystä.

4woodoo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.1.2010 20:49

ViestiKirjoittaja 4woodoo » 17.4.2013 19:50

Tuleeko mieleenne mitään varustetta mikä alkaisi käyttäytyä oudosti pakkasessa? Eli menee päälle tai jää pälle?

Kaikki oireet poistuivat kun ilmat lämpes.

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 13.9.2013 0:17

mikäs mun leonia vaivaa 1.9tdi
akku tyhjentyi 5km matkalla kaupasta tullessani ei inahtanutkaan
luulin että vika akussa no ostin uuden akun ja parinpäivän päästä teki saman tempun
toimi siis näinä välipäivinä normaalisti
mistä pitöis alkaa mittailee?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.9.2013 0:41

No ensimmäisenä mittaat lataako se käynnissäollessaan...
Laturin ja akun valissähän sitten on myös sulake (150A) siinä akun päällä, onko ehjä ja kosketuspinnat vielä kunnossa?

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 13.9.2013 1:01

tarkastettu on ok

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 13.9.2013 11:26

Miten tarkastettu, paljonko latausjännite tyhjäkäynnillä/kierroksilla?

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 13.9.2013 22:54

TYHJÄKÄYNNILLÄ ei juuri lataa 12.7v
2000 KIERROSTA latas 14.44 v

mutta vaikka akku ei lautautuisikaan niin ei se voi viiden kilsan matkalla tyhjentyä?!

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.9.2013 6:54

Helposti tyhjenee.

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 14.9.2013 7:32

en minä tyhjäkäynnillä ajanut

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 14.9.2013 11:07

Mun mielestä latausjännite pitäisi uudella akulla pysyä tyhjäkäynnillä yli 14V. Eli laturi ja sen johdotukset tarkempaan syyniin.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.9.2013 20:25

Latausjännitteen pitäisi akusta riippumatta pysyä siellä (yli) 14 voltin paikkeilla.
Tuo aiemmin kuvailtu diodivika on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Se voisi selittää tuon mystisen purkautumisen.
Tietysti voisi seurata vaikka kokoajan ajaessa (ja ajon jälkeen) miten jännitteet oikeasti käyttäytyy, kertaluontoinen mittaus ei aina kerro koko totuutta.

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 25.9.2013 21:15

uusi laturi vaihdettu
toimi noin viikon ja teki saman tempun nyt ajoin kotoolta kauppaan ja kaupan pihasta lähdin hakee löpöö matkaa 1km tankkauksen jälkeen ei jaksanut käynnistyä
eli akku oli menny tyhjäksi
laturi ei lataa yhtää vaikka ottaa mittarilla suoraan laturista

mikä virka sillä 2napasella liittimellä on mikä tulee laturiin

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 25.9.2013 21:52

oldsmobile_83



Uusi viestiLähetetty: 25.9.2013 20:15 Viestin aihe:


uusi laturi vaihdettu
toimi noin viikon ja teki saman tempun nyt ajoin kotoolta kauppaan ja kaupan pihasta lähdin hakee löpöö matkaa 1km tankkauksen jälkeen ei jaksanut käynnistyä
eli akku oli menny tyhjäksi
laturi ei lataa yhtää vaikka ottaa mittarilla suoraan laturista

mikä virka sillä 2napasella liittimellä on mikä tulee laturiin

Virtapiiri kerrallaan mittaukseen, mihnä purkaa akkua.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 26.9.2013 12:36

mikä virka sillä 2napasella liittimellä on mikä tulee laturiin


Latauksen merkkivalo/laturin herätevirta ja toinen menee ECU:lle (laturin kuormitustieto?)

Toimiiko se merkkivalo? syttyykö ku laittaa virrat päälle ja sammuu kun käynnissä?

Oletko käyttänyt latauksen sulaketta irti, että näkee kontaktipinnat / putsannut niitä

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 26.9.2013 19:45

Mistähän seuraavaa vikaa kannattais tutkia kun itellä touran bensa ja alta vuojen vanha akku ja nyt tyhjenee itsestään. Sulakkeet on käytetty yksi kerrallaan irti, n. 3-5A näytti mittari ennen ja yhden sulakkeen kun otti pois lakkasi ainakin pyyhkijät toimimasta mutta kulutus silti näytti 0.5-1.5A Luokkaa. Sulake oli numeroltaan 46: Onboard power supply control unit
Laturinpäässä jotain häikkää? Lataa kyllä..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 19.11.2014 16:37

Velipojalla on Golf V 2.0 TDI 4motion, joka purkaa akun yön aikana tyhjäksi.
Koitettu parillakin akulla. Laturi lataa.
Vuotovirtaa on käsittääkseni todettu olevan, mutta sulakkeita irroittamalla ei saa loppumaan.
Vikaa on koitettu parissakin paikassa löytää, mutta eivät oikein osaa mitään siihen sanoa.
Kuinka tuon kanssa nyt kannattaisi edetä?

oldsmobile_83
-
Viestit: 135
Liittynyt: 9.12.2009 21:18

ViestiKirjoittaja oldsmobile_83 » 19.11.2014 18:14

kokeile ottaa laturille menevä johto irti

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 17.12.2014 19:43

Tuo velipojan Golf V kävi tänään volkkarilla tutkittavana ja ainakin väittivät löytäneensä vian. Lapuissa lulee, "kuljettajan oven ohjainlaite viallinen" ja ikkunannostimenmoottoria tarjosivat vaihdettavaksi. Suolaista, melkein 450€ uusi moottori.
Ei tosiaan lopeta vuotamista vaikka sulakkeet irroittaa, jostain väylästä olivat kuulemma puhuneet, joka silti vuotaa. Mikä väylä? Can-väylä?
Vikakoodia tuo ei antanut. Ikkuna toimii myös aivan normaalisti.
Onko muilla ollut samaa vikaa? Onko ainoa keino tosiaan vaihtaa tuo nostimenmoottori vai onko sellainen vika, että voisi olla korjattavissa tuo moottori?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa