Passati keskuslukko ongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

milepla
-
Viestit: 3
Liittynyt: 28.1.2013 21:55

Passati keskuslukko ongelma

ViestiKirjoittaja milepla » 28.1.2013 22:02

Eli kyseessä passat 1.8 20v 98 sedan. Oven keskuslukko, sisävalo ja peiliensäätö toimii hetken ku käyttää sulaketta irti (puoli tupakkia kerkee vetää). Mukavuusboksin käytin irti eikä löytyny mitään vikaa kokeilin kumminki toisella boksilla mut ei vaikutusta. Mitä pitäis tehdä?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.1.2013 4:42

Avata kaikkien viiden oven saranahaitarikumit ja tutkia onko johtoja poikki.

milepla
-
Viestit: 3
Liittynyt: 28.1.2013 21:55

ViestiKirjoittaja milepla » 29.1.2013 13:30

unohtu mainita et jossain helsingin korjaamolla oli katottu nuo ovien piuhat ja pitäis olla kaikki ehjiä olivat sanonu et ei sitä voi korjata ku merkki liikkeessä.

Tarkistin sit kumminki kaikki piuhat ja olihan sielä vänkärin takaovessa kaikki piuhat kuoriutunu ja musta piuha pokki. Korjasin piuhat ja nyt pelaa moitteettomasti

Kiitoksia.

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 10.2.2013 12:31

Niin paljon aiheita foorumilla etten löytänyt sopivampaa paikkaa (laiskana jaksanut etsiä), mutta ohuesti samasta aiheesta kysymys.

2003 Passatin repsikan ovi (oikee etuovi) on turvalukittu. Eli ei aukea sisältä eikä ulkoa.
Kaivoin mukavuustoosan esiin kuskin jalkotilasta. Matto oli märkä kun lattiamatossa kantapään kohdalla reikä 190 000km ajoni jäljiltä. Mukavuusohjaimen sisään / sen liitoksiin kosteus ei kuitenkaan ole päässyt.
Maadoituksen avasin ja putsasin, ei vaikutusta.
Kun keskuslukitusta renkkaa auki / kiinni niin kaikki muut ovet toimii paitsi repsikan oven. Mukavuusohjaimella rele naksuu ja käsittääkseni kaikille oville on yksi yhteinen rele eli jossain on haaroitettu.

Nyt kaipaisin vinkkiä, tai lähinnä sähkökaavioita aiheesta. Pää repsikan jalkotilassa ja persus niskatuessa sain muovisen suojan auki ja oveen menevät liittimet näkyviin.
Osaako kukaan neuvoa mikä johdin syöttää turvapiiriin jännitteen? Eli pitäisi rajata onko vika:
- mukavuusohjaimessa
- kuskinpuolen johtosarjassa
- apukuskin oven johtosarjassa (tuleeko sinne saakka jännite)
- oven sisällä

Ovipahvia en vielä viitti avata ennen kun tiedän, että oven sisään asti lähtee jännite, eli löytyy oven johtosarjasta ennen ovea.

Jäätyminen ei ole kyseessä. Auto ollut nyt jo kolme päivää lämpösessä tallissa.
Mitään "remppaa" en ole ko. ovellle tehnyt vaan vika napsahti itestään päälle.

Mukavuusohjain on oma "suosikki" epäilys vialle. Vilkutkaan ei meinaan ole vilkahtanut enää kolmeen vuoteen kun ovet sulkee / avaa kauko-ohjaimesta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.2.2013 12:50

Siis aukeaako se lukosta kuitenkin?

Jos aukeaa niin korjaisiko oven perinteinen nyrkinisku ulkokahvan alle ja kahvasta vetäisy?

Eikös sen VCDS:llä näe tapahtuuko siellä lukossa/boxissa mitään.

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 10.2.2013 13:44

ei aukee kun ikkuna :)

Eli ovi on ns. "turvalukittu" eikä aukea sisältä eikä ulkoa. "Lukkotappi" pysyy alhaalla kun keskuslukon avaa, tappi nousee ylös sisäkahvasta, mutta ovi ei aukene ja tappi menee luonnollisesti alas kun kahvan vapauttaa.

Näissähän on se turvalukitus rosmoja varten, että jos suljet ovet auton ulkopuolelta (kauko-ohjain tai kuskin oven lukko) niin ovet ei aukea sisäkahvoista (ei voi ronkkia lasinvälistä).
Tuo apukoskinovi reppana kuvittelee nyt, että ovet on turvalukittu. Jollakin pitäis saada se hereille.

Sähkövika, mutta missä???

EDIT: ja WAG-COM ei tunnista keskuslukituksen säädintä. Johtunee siitä, että minulla on ilmaisversio?

milepla
-
Viestit: 3
Liittynyt: 28.1.2013 21:55

ViestiKirjoittaja milepla » 10.2.2013 19:17

Oletko kokeillu ottaa keskuslukon sulakkeen irti ja sitte avata sisältä tai ulkoa kyseistä ovea? Mulla ainaki aukes kaikki ovet sisältä ku otti sulakkeen pois mutta jos sulake paikallaan niin ei auennu ku kuskin ovi.

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 10.2.2013 19:25

se itelläkin kävi mielessä, että sähkö pitää sen kiinni ja otin akun kaapelin irti.
Oli 3h ilman akkua eikä silti aukee....

Ilmeisesti vaatiin jännite pulssin, että päästää irti.
Kokeilin äskön vielä varoiksi miten ehjä ovi käyttäytyy. Eli istuin autoon, otin sisätutkan pois ettei räikkä ala huutaan, laitoin ovet lukkoon kauko-ohjaimesta (avaimen) ja yritin avata kuskin oven joka käyttäytyi tasan samalla tapaa kun viallinen apukuskin ovi.

Eli alan olemaan vakuuttunut vika diagnoosista, mutta nyt pitäisi vaan löytää sähkökuvat.
Toinen vaihtoehto on alkaa niitä itse rakentamaan, eli mittaileen kuskinoven liittimistä mihin liittimeen tulee missäkin tilanteessa sähkö, mutta siinä on helvatunmoinen homma...

Enemmänkin kun pullakaffeen paikka jos joltain löytyy sähkökuvat tai muuten osaa neuvoa mihin liittimeen pitää tulla "vapauttava" sähkö apukuskin oveen.

Jos oikein olen mielessäni hahmotellut toiminnan niin perus avaus / lukitus on omat karvansa ja tuo turvalukitus on omansa. Ei kait muuten pysty erottamaan onko ovet suljettu sisältä (kuskin oven napista) vai ulkoa.

EDIT: sellanen tarkennus vielä, että 2003 mallissa ei ole apukuskin ovessa ulkona avaimelle paikkaa.... Oiskin liian helppoa kun voisi sen avata oikeella avaimella. En tiä kun en ole kokeillut, mutta veikkaan, että kusinen homma on purkaa ovi sen ollessa kiinni.......

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 10.2.2013 19:36

Jos ei muu auta ,niin takaovi pois. Sitten pääset etuoven lukonpidikerautaan käsiksi, on kiinni kahdella ruuvilla. Näin saat etuoven auki rikkomatta sisustaa.
Ps joissakin malleissa on kahvan takaosan (sokkopala) alla lukkopesä. Siinä tapauksessa sokkopalan alaosassa on avaimen hahlo jolla sokon saa pois.

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 10.2.2013 19:43

Kattelin jo, että sen lukkopesän vois saada irti sieltä takaoven välistä, jopa poistamatta sitä takaovea.
Ei vaan turhaan viittis purkaa ylimäärästä ennen kun tietää, että vika jää sinne oven sisään.

Vähän nyt valoa tunnelin päässä, löysin googlaamalla 2001 malli sähkökuvat :)
http://pdftown.com/PDF-Volkswagen-Passa ... agram.html

Koitan vielä sitä sulakkeen poistoakin, näyttäis olevan useampia sulakkeita tolle mukavuustoosalle.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 10.2.2013 20:24

Vika voi myös olla mekaaninen. Yksi pieni osa jumiutuu lukkokoneistossa. Ei pääse pesemään tai rasvaamaan ennenkuin lukko on kädessä.

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 10.2.2013 20:39

Oven sokkopala varoiksi vielä yritetty poistaa. Tulos pari koloa maalipinnassa, kuus p*rkelettä ja seittemän s**ta*** kun on hankala kalikka, taskulampun avulla näki ettei siellä ole lukkopesää.
Sulake kokeiltu poistaa (2 erillistä), ei auta.

Sähkökuvista löytyi, että oveen tulee vain 3-johdinta ulkoa liittyen lukitukseen.
- punainen / sininen johdin = +12V sulakkeelta
- oranssi / ruskea = jotain, ei tiedä vielä :)
- oranssi / vihreä = jotain, ei tiedä vielä :)

Eli aikas pieni homma mittailla vertailun kautta meneekö jännät ovelle saakka oikein.
Jos menee niin sitten oven purku ja johtosarjojen tarkastus tai ovimoottorin osto.

Mette kerpele povas lunta meille päin ja sitähän saatiin. Eli tänään ei ehi vikaa ettiin kun lumityöt odottaa :(

Kiitos kaikille neuvoista, ilmoitan miten hommassa kävi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.2.2013 21:36

Jokos ton ikäsessä ruoskassa can-väylä?

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 10.2.2013 22:59

On can-väylä osittain ja esim taitaa juuri lukitus olla sillä ohjattu.
Oveen tulevat ohuet (0.35mm2) johdot ovat juuri näitä eli oranssi/ruskea bus-L ja oranssi/vihreä bus-H (muuttuu a-pilarin liittimen jälkeen or/purppura)
Sitten kytkikseni mukaan ovelle tulis tuo puna/sinin ja lisäksi vielä puna/valkoinen joka menee taka oville -niin ja ruskea maa.

RATSUNI
-
Viestit: 162
Liittynyt: 28.4.2006 12:17

ViestiKirjoittaja RATSUNI » 11.2.2013 21:16

nyt joudun kysymäään että mikä tuo mukavuusboksi oikein on ja mistä löytää?, itsellä samaa vikaa, takaovi pysyy lukossa ja toinen ei hievahdakkaan sulakkeet nypitty irti ja johdot ovihaitarista katsottu läpi.

Joko J Saar on homman hoitanut? itsellä sama rojekti.. mitenhän oven saa purettua kun ovi on ikuisesti lukossa?

RATSUNI
-
Viestit: 162
Liittynyt: 28.4.2006 12:17

ViestiKirjoittaja RATSUNI » 11.2.2013 21:18

nyt joudun kysymäään että mikä tuo mukavuusboksi oikein on ja mistä löytää?, itsellä samaa vikaa, takaovi pysyy lukossa ja toinen ei hievahdakkaan sulakkeet nypitty irti ja johdot ovihaitarista katsottu läpi.

Joko J Saar on homman hoitanut? itsellä sama rojekti.. mitenhän oven saa purettua kun ovi on ikuisesti lukossa?

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 11.2.2013 21:45

Homma etenee.

Mukavuusboxi esiin. @Ratsuni löytyy kuskin jalkotilasta.
- Ensin vasen alamuovi pois (konepellin kahvan takana oleva, yhdella ruuvilla kiinni suojatulpan alla).
- Vasemman jalan lepuutuspoljin pois, yhdellä 10mm mutterilla kiinni
- kynnyssuoja / reuna muovi ylös (kaks kolmesta kiinnikkeestä katkes, ei haittaa, pysyy ilmankin)
- lattiamatto varovasti ylös ja sieltä löytyy musta muovitoosa joka tulee johtojen varassa pois.

Mittasin referenssijännitteet kytkentäkaavion mukaan kolmesta löyty +12V ja yhdestä 0,4V (luultavasti CAN)

Apukuskin puolelta se vastaava alamuovi pois, mittasin oveen menevät piuhat ja vastaavat jännitteet löyty.

Tupakki tauko

Yllätin itseni ja sain ovipahvin irti!!!! Alaruuvit "pienen" tuskailun jälkeen sain kaivettua irti ja ei niin nätisti kahvan suojuksen sain pois jonka alta pari ruuvia veks.
Kädet oven tavaralokeroon, 0,1ms nopea rykäsy ja kas, ovipahvi oli irti alhaalta.
Sitten se jo helposti nousikin sen verran, että sain sisäkahvan vaijerin irti ja lasin kytkimen liittimen irti.
Riuska tempaisu ja ovipahvi vapautui syliin, lasista ulos tallin lattialle.
En suosittele harrastuksen vuoksi ko. hommaa, vai tarpeen vaatiessa :)

Kun sain pahvin pois otin vielä ovimoottorin liittimen irti ja mittasin, että jännitteet tulee siihen saakka ettei kuuluisa johtosarja ole poikki ovihaitarin sisältä ja kaikki jännitteet tuli "kotiin"

Mites kannattaa jatkaa? Ei viitti hötkyillä.
Tietääkö kukaan mikä pitää oven lukon kiinni? Mihin liittimeen syötän +12V että vapautuu?
Jos vapautuu niin ovimoottori vaihtoon kun sen sisällä tuo keskuslukonkin "äly".
Jos ei vapaudu niin sitten vika syvemmällä ja purkua jatkettava....

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 11.2.2013 22:17

Eikös sulla kytkiskin ollut mutta jos omaani oikein luen niin ovessa F221:n (eli lukkomoottori + mikrokytkimet) ja J387:n (Front passenger door control unit) välillä musta/harmaa ja musta/sininen olis moottorin virrat - sinne lukolle päin vois tietysti yrittää virtaa tarjota, napaisuuksista ei tietoa - voi tietysti vaikka vaihtaa napaisuutta sen mukaan mitä tehdään...?

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 12.2.2013 7:36

Juu kytkis löytyy, mutta puuttuu tosiaan nuo napasuudet.
Oiskohan siten, että mainitsemasi kaksi johdinta on molemmat +12V syöttöjä, toinen avaa ja toinen sulkee ja moottori ottaa maan ovesta?

Täytyy illallla mittailla. Yksi tapa olisi purkaa ehjän oven verhoilu ja mittailla taas vertailut, mutta ei viittis särkee enempää kiinnikkeitä.
Mielummin varmanpäälle kun sulakkeiden polttamista :)

EDIT: nyt sain kuvat "oikeaksi" PDF-tiedostoksi ja pääsin zoomaan kunnolla.
Moottorille menee kuvan mukaan tosiaan kaksi johdinta, musta/harmaa ja musta/sininen.
Mootorihan ajaa mielestäni lukkoa kahteen suuntaan. Eli vaihtaa napaisuuden ajosuunnan mukaan. Saa korja jos meni mettään :)
Seuraavaksi pitää mitata lähteekö noihin karvoihin jännite kun keskuslukkoa avaa / sulkee. Jos lähtee niin sittenhän vika on tuossa lukkoyksikössä.. Jos ei lähde niin pitää vielä varmistaa miinusta ja plussaa vasten molemmat (jos toinen lähtö pimee) ja hyvällä tuurilla siitä näkee napasuuden.
sen jälkeen rohkea kokeilu suoraan syöttämällä 12V noihin johtimiin.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 12.2.2013 8:01

Ei ole nyt kytkistä tässä, mutta tais kyllä näyttää siltä ettei ollut sen mukaan moottorille muita kytköksiä kuin nuo 2 johtoa.
Jos tuohon voi luottaa niin avuksen toiminnalle on 2 mahdollisuutta eli joko vaihtaa moottorille napaisuuden sen mukaan lukitaanko vai avataanko tai sitten toimii kuin kuulakärkikynä eli lukko vaihtaa tilaansa aina kun moottori pyörähtää - tuossa jälkimmäisessä vaihtoehdossa alkaa miettiä sitä että taitais voida käydä niin että ovet häiriön sattuessa voisivat alkaa käymään ovet eritahtiin...

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 12.2.2013 18:14

AUKES!!

Menee vähän blogin pitämisen puolelle, mutta toivottavasti tästä apua jollekin, jos jonkun täytyy kärsiä samasta ongelmasta.

Kooste vian hausta:

1. Mukavuusohjain esiin kuskin jalkotilasta ja referenssi jännitteiden mittaus johtimista ovien ollessa auki, virrat pois (ei edes herätevirtaa esim. radiolle)
- oranssi / ruskea = +12V
- oranssi / vihreä = 0,4V
- punainen / sininen = +12V (tämä johdin vaihtuu pu/ke väriin oven liittimen jälkeen)
- punainen / valkoinen = +12V

2. Edellisten jännitteiden mittaus ovelle lähtevistä liittimistä ettei ole haaroituksesta liitos irti. Kaikki edellä mainitut johtimet haaroitettu mukavuusohjaimen jälkee yhdestä johtimesta jokaiselle neljälle ovelle (paikka tuntematon).

3. Ovipahvin poisto

4. Lasinnostimen moottorista liitin irti, edellisten jännitteiden mittaus liittimeltä ettei oven johtosarja ole rikki.

5. Oven lukkomoottorille lähtevän jännitteen napaisuuden mittaus liittimeltä. Liitin pitää tietysti olla kiinni lasinmoottorissa
- musta / harmaa = +12V avattaessa ja -12V suljettaessa
- musta / sininen = -12V avattaessa ja +12V suljettaessa

6. Moottorin resistanssin mittaus
- liitin irti ja mittaus edellisista johdoista = 5 - 10 kohm (mittajohdot oli vähän kehnot tähän)

6. jännitteen syöttö aukipäin edellisiin johtimiin hyppylangalla liittimestä (liitin irti)
- +12V punainen / sininen --> musta / harmaa
- -12V ruskea --> musta / sininen
Ei auennu

7. Uusi ohmi- mittaus ja samalla lukolle menevän johtosarjan "renkutus" liitoshäiriön varalta. Mittaus eli vähän, mutta saattoi johtua huonoista mittapäistä sekä vapisevista käsistä.

8. Meinasin lähteä googlaan uutta lukkomoottoria, mutta jomppasin uudelleen 12V moottorille ja löin nyrkillä suojapeltiin lukon kohdalle ja ovi aukes!

Nyt sitten heitän kolikkoa, kasatakko ovi vai ei, siinä vasta pulma...Vaihtoehtona on huono liitos moottorilla tai sitten lukossa likaa ja se oli mekaanisesti jumissa eikä tuo hengetön moottori saanut sitä auki (tästä "kuullut" juttua tällä foorumilla).

Vinkkinä Ratsunille ja muille kohtalotovereille, että avaimesta avattaessa lukko saa pidemmän jännitepulssin moottorille kun kuskin oven avausnapista ja se tulee joka painalluksella vaikka ovet olisi auki, toisin kun sisänapista.
Eli oven ulkopuolelta ovea särkemättä (ei puukengällä) iskua lukon kohdalle ja samalla renkkaat avaimesta lukkoja aukipäin yhtäsoittoa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 12.2.2013 18:41

Sebastian

Golf GTi -99
Lähetetty: 10.2.2013 12:50 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Jos aukeaa niin korjaisiko oven perinteinen nyrkinisku ulkokahvan alle ja kahvasta vetäisy?

JSaar
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.2.2013 12:17

ViestiKirjoittaja JSaar » 12.2.2013 19:14

Sebastian Lähetetty: 10.2.2013 12:50 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Siis aukeaako se lukosta kuitenkin?

Jos aukeaa niin korjaisiko oven perinteinen nyrkinisku ulkokahvan alle ja kahvasta vetäisy?


Arvaa vaan olenko myös muistellut tätä ohjetta :)
No, lukko ei auennu, sitähän Sebastian kysyi, ja kyllä tuli tuota ovea hakattua. Jos lukko ei aukea, kuten minun tapauksessa, niin itkupotkukiukkuraivarista ovea kohti ei ole apua ellei samaan aikaan ohjaa oven lukkoa auki. Eli avain suuhun ja puree sitä aukinappia samalla kun hakkaa autoonsa :)

Nyt pitäis vaan päättää pakatakko vaiko jatkaa purkamista ja selvittää **tuko siellä ahistaa kun ei auennu.
Toisaalta nyt on ovipahvin tapit poikki ja uudelleen purkaminen käy näppärästi. Saa vinkata jos kokemusta mikä takertelun aiheuttaa.

kapperi
-
Viestit: 37
Liittynyt: 4.6.2005 12:02

Re: Passati keskuslukko ongelma

ViestiKirjoittaja kapperi » 27.7.2019 23:15

Tähän vanhaan vanhaan viestiin päivitys.

Lukko aukesi kun musta/siniseen ja musta/harmaaseen johtoon syötti isompaa jännitettä. Käytin 18v porakoneen akkua ko. toimenpiteessä. 12v ei hievahtanutkaan vaikka kuinka hakkasi ja paukutti moottoria...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa