G IV Variantin kieroutuvat 280x22 jarrulevyt, ratkaisua?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

G IV Variantin kieroutuvat 280x22 jarrulevyt, ratkaisua?

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.1.2013 19:15

Murheenkryyninä appiukon -06 Variant johon olen henkilökohtaisesti uusinut etulevyt kieroutumisen takia nyt 3 kertaa eli neljännet levyt menossa @187tkm. Joka kerta luonnollisesti uusittu myös palat ja puhdistettu sekä voideltu liu-ut, satulanpitimen pinnat, pyörännapa jne. Alkuperäiset levyt uusittiin takuuna alkuperäisosin -07, sen jälkeen kokeiltu Fosterin ja TRW:n valmisteita, nyt viimeisimpänä viimemainitut kestivät suorana 2,5kk ja taas vatkaa :/ Takuuna saa luonnollisesti uudet levyt mutta alkaa sylettää jatkuva jumppaaminen niin mua kuin appiukkoakin.

Onko porukalla kokemusta pysyykö jotkin levyt suorana loppuun saakka? Toisaalta eihän tämä ongelma koske kaikkia nelosgolfeja vastaavilla jarruilla koska muuten ei tarttis duunissa tehdäkään muuta kun uusia kieroja levyjä.. :D
Levyn muotohan selkäpuolella on vähintäänkin outo ja on porukalla pähkäilty sen olevan syy ongelmaan. Lämpö ei jakaudu tasaisesti ja levy kieroutuu.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2013 20:26

muistanko väärin vai oliko joskus juttua että viallinen laakeri tai napa voi aiheuttaa tuota kieroutumista?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.1.2013 21:40

Jäi kirjoittamatta että molemmat etulaakerit uusittu, (toisen uusin itse) mutta tuo navan viallisuus ei olekaan tullut mieleen.
Edit; laakerit uusittu -07 ja -09 eli parit levyt menneet senkin jälkeen.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 6.1.2013 21:48

Tuossa vähän samanlainen vika, jossa on auttanut takajarrujen kunnostus tuohon tärinään => http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=4457

Näissä IV golfeissahan pitäisi kerran vuodessa käydä nuo takajarrut läpi jumitteluiden estämiseksi.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.1.2013 22:44

Etujarrut täristää.. ensimmäinen kokeilu koeajolla oli kässärillä jarruttelu kun takajarrut on nelisen vuotta vanhat.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 6.1.2013 22:55

Miten muuten tuo etulevyjen kierous tarkistettu? Nuo takajarrutkin melko varmasti laahaavat noilla vuosilla jos mitään ei ole niille tehty. Tuota takajarrujen pientä laahaamista ei edes huomaa TDI:ssä väännön takia helposti.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.1.2013 23:11

Kierous on todennettu koeajolla aivan perinteisellä tavalla eli jos ei nyt lähdetä sille linjalle vaan keskitytään alkuperäiseen kysymykseeni..

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 7.1.2013 5:04

Pääseekö neste kiertämään takaisinpäin kunnolla, ettei jäisi hieman laahaamaan? Eräs tapaus tuli mieleen, siinä sama homma, söi levyjä jatkuvasti ja jostain syystä jarruneste ei kiertänyt takaisinpäin kunnolla ja poltti levyt pilalle.

Henska
-
Viestit: 138
Liittynyt: 4.10.2012 19:58

ViestiKirjoittaja Henska » 8.1.2013 9:51

Ite oon tehnyt levyn vaihdon jälkeen kojeajon heti ennen renkaan kiinnitystä. Vaihde päällä laahautan jarruja ja heti tuntee onko kyseinen puoli kunnossa. Viimeksi rellussa täristi heti hiemna. Uudestaan levy irti navan vieläkin huolellisempi puhdistus ja takaisin. Sit oli värinätön. Vai oliko tää liian yksinkertainen juttu?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.1.2013 10:55

Lisätään nyt vielä tähän että kaikki 'normaalit' syyt levyjen kieroutumiseen on luettu pois niitä mahdollisesti kieroja etunapoja lukuunottamatta.
Eli tietoa kaivattaisiin valmistajista joiden levyt pysyisivät suorina, Zimmermann etc.

Hevosmiesten tietotoimiston mukaan ongelma olisi joistain poistunut käyttämällä nelivetoisen vastaavia levyjä käyttämällä, täytyisi varmaan tiedustella josko etkasta löytyisi tähän apua eli onko 4-motionit eri 280x22 levyllä kuin etuvetoiset.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 8.1.2013 13:26

Nelikossa lienee 288x25 levyt, eli kaikki menee vaihtoon olka-akselista lähtien.

Exässä oli nuo 280 levyt ja kyllä ne suorina pysyi, samoin kuin nykyisen 312 levyt.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.1.2013 14:58

280 levyjä löytyy nelikoista myös, esim 90hp TDI:stä. 130hp-> on sitten tuolla 288 levyllä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.1.2013 16:10

kyllä se vika taitaa olla muussa kuin levyissä jos kerta neljännet levyt menossa ja kun mm. trw oli menny myös kieroksi

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 8.1.2013 20:12

Niin... mikähän sen navan ois särkeny. Tuskinpa siinäkään vikaa on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.1.2013 20:21

Ja siis uusilla levyillä on taas jonkin aikaa täristämättä? Molemmat puolet alkaa täristää samaan aikaan? Onko palat mitenkään eksoottisen näköiset laahauksen jälkeen ja onko jarrupölyä paljon?

Joku laahaus alkaa kuulostaa varteenotettavalta vaihtoehdolta.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.1.2013 23:01

Uusilla levyillä mennyt välillä yli vuosi ennenkuin alkaa taas tärräämään mutta tää viimeinen setti alitti kyllä kaikki odotukset.. :/ Seuraavaksi kokeillaan Bremboja, eivät suostuneet nykyisessä duunissa uusia TRW:n levyjä takuuna tilaamaan, saas nähdä paraneeko tilanne.

En ymmärrä itsekään miten se napa olisi kieroksi mennyt ja toisekseen, miksi se ei heti vippaa jos vika siinä olisi?
Kuten jo useampaan kertaan on todettu, kaikki paikat on aina puhdistettu huolella asennuksen yhteydessä jo siitäkin syystä että tiedossa on ollut alusta saakka tämän olevan jarrutyypin perusvika.

Kyllähän tuohon kieroksi menemiseen vaikuttaa varmasti myös appiukon ajotyyli, jarruja käytetään kohtuu ronskisti mutta ei mun silmään silti ole jarrupölyn määrä aluvanteissa pistänyt. Eikä vaikuta jarrut laahanneen kun tuota yksilöä on tullut huollettua työnkin puolesta moneen kertaan.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.1.2013 1:03

Voisiko olla kyse siitä että levyjen pintaan on tarttunut jarrupaloista materiaalia, tämä voi tapahtua esim. kun jarrutetaan kovasti ja jäädään jarrupoljin pohjassa valoihin odottamaan jolloin palat ovat kuumaa levyä vasten. Levy on suora mutta paloista irtoava materiaali aiheuttaa täristyksen jonka voi poistaa levyn vaihtamalla tai sorvaamalla levyn.
Minkälaisia tai laatuisia paloja käytetty?

Tässä lisää aiheesta Stoptechin sivulla.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 9.1.2013 4:57

Onko vaihdettu jarruletkuja ikinä? Kannattaa seuraavassa levynvaihdossa vaihtaa nekin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EdithBip ja 25 vierailijaa