Golf 3:seen Golf 4:sen takanapa + levyt

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jontte82
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.4.2008 17:55

Golf 3:seen Golf 4:sen takanapa + levyt

ViestiKirjoittaja jontte82 » 7.11.2012 18:22

Moikka
Iski ajatus mieleen että onkos kukaan koskaan suunnitellut / toteuttanut sellaista että olisi laittanut G3 seen G4 losen takanavat. Ideana tässä olisi se että saisi kestävämmän takapyöränlaakerin sekä mahdollisesti jäähdytetyn takalevyn.

Kiitoksia jo etukäteen

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 7.11.2012 19:37

Nelosessa napatapeissa ei ole sitä laippaa johon kannakerauta kiinnittyy (kuten levyjarrullisessa kolmosessa ja kakkosessa) Homman pitäisi onnistua, jos saat hankittua jostain vm.00-02 ibiza16v/cordoba16v/polo16v -napatapit. Ovat varsin harvinaisia osia ja marmorilla hintavia. Muissa vag-tuotteissa ei tietääkseni ole sopivia.
Noilla pitäisi vakion 232mm jäähdyttämättömän levyn käydä, mutta jäähdytetyn kannakeraudan sopivuudesta napaan en osaa sanoa. Enkä tiedä vielä myöskään, pitääkö 232 takalevyn kanssa käyttää kolmosen vai nelosen satulan kannakerautaa.

Lisäksi tarvitset tietysti nelosen takanavat.

EDIT: Muokkasin virheen pois.
Viimeksi muokannut dumb, 7.11.2012 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 7.11.2012 20:02

Kylläpäs etuvetoisissa on irroitettavat navat ihan kuten kaikissa aikaisemmissakin malleissa.
Niihin saa sitten 256mm jäähdytettyä laikkaa tai normaalia kiinteetä.
Numero on 1J0501117B

jontte82
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.4.2008 17:55

ViestiKirjoittaja jontte82 » 7.11.2012 20:25

Juu niin kans muistelin että on irrotettava.... Hömm hömm siis käytännössä sen vois saada toimimaan... Siis suunnittelu käyntiin ja jossain kohtaa toteuttamaan. Aattelin laittaa 256x22mm levyn ja siihen sopivan satulan Ventoon....

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.11.2012 20:27

miten tuo 256x22mm levy käytännössä menee paikalleen? tarviiko jostain tietystä vehkeestä kannakkeet vai?

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 7.11.2012 20:41

Sori, ajatusvirhe. Ne navat on irroitettavat mutta niissä navoissa ei ole sitä laippaa johon se kannakerauta kiinnittyy. Se laippa on kiinteä siinä akselistossa. ETKA:n kuvasta katsoin.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 7.11.2012 21:28

googlettaa tuon osanumeron niin selkeästi näkyy siinä paikat kannakkeen pulteille.
Ja jos haluaa 256 jäähdytetyt niin silloin osat pitää olla joko Leon 1M cupra r tai Octavia mk1 rs, nuo on ainoat etuvetoiset mallit jäähdytetyllä levyllä.

rwn
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.1.2009 17:39

ViestiKirjoittaja rwn » 7.11.2012 21:46

Itselläni samallainen vaihe menossa omassa projektissani, eli 256mm jäähdytetyt levyt golf vr6 taka-akseliin.
Pitäisi onnistua seuraavanlaisella kombinaatiolla, eli gti luposta kannakkeet (näissä on erilliset kannakkeet navan ja akselin välillä), 9n polon tai mk1 fabian takanavat kokonaisuudessaan ja sitten vaikkapa octavia vrs takasatulat ja levyt. Jarruletkut pitää myös vaihtaa ja ilmeisesti 99-00 passatista jonkin mallin letkujen pitäisi käydä suoraan. En ole vielä saanut selville että mistä mallista nuo menevät suoraan.

Vielä on kysymysmerkki tuo abs-anturin toimivuus, kun ei napoja ole tullut hankittua.
Tuo siis pätee ainakin 5*100 jaolla oleviin taka-akseleihin. 4-pulttisissahan nuo fabian tai polon navat ei toimi.
Itselläni valmistuu nuo jarrut varmaankin parin kuukauden sisällä, niin voin päivitellä sitten että onnistuiko vai ei.

Alla hieman juttua englanniksi:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5559322-MK4-rear-axle-stub-retrofit
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2014103

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 8.11.2012 16:55

Miksi ihmeessä pitää monesta autosta ottaa osia kun ottaa suoraan valmiin paketin leonista tai octaviasta?

jontte82
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.4.2008 17:55

ViestiKirjoittaja jontte82 » 8.11.2012 18:45

Miks ei siin vois käyttää esim G3sen takajarrusatulan kiinnityslevyä kun se kerran on irtonainen ja siihen sitt vaan pulttaa kiinni G4:sen napatapin....?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 8.11.2012 18:49

Et voi ruuvata napatappia toisen päälle. :)

edit: Kaikki tarvittavat tiedot kyseiseen jarruswappiin löytyy täältä.

Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä tai epäselvää linkin takana.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 8.11.2012 21:39

Toisaalta mihin tarvitsette jäähdytettyä levyä takana. Aikanaan Sport2000 luokan rata-autoissakin käytettiin jäähdyttämätöntä levyä (sekä G3 että G4) ja ongelma rata-ajossa oli ennemminkin se, ettei kisapalaa saatu takana tarpeeksi kuumaksi.

rwn
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.1.2009 17:39

ViestiKirjoittaja rwn » 8.11.2012 22:31

Kaikissa Golf 4, Leon ja Octavia on käsitykseni mukaan satulakannake taka-akselissa ja sentakia koko pakettia ei voi niistä ottaa.

Ilmeisesti siis tuon saksalaisen sivun mukaan napatappi pitää ottaa 6n2 polosta ja napa 9n polosta että saa tuon alkuperäisen abs-anturin toimimaan?

Passatista taas pitää ottaa jarruletkut, koska kiinnitys on banjolla satulan päässä uudemmissa satuloissa.

Järkeähän koko hommassa ei ole, mutta onhan se mukava harrastaa. Itselläni on tällähetkellä molemmat laakerit, toinen takasatula ja levyt+palat loppu, niin samallahan nuo vaihtaa.
Edestä löytyy jo 6-mäntäiset satulat ja isommat levyt, niin senvuoksi toivoisin myös jarrubalanssin pysyvän hieman paremmin hallinnassa ääritilanteissa.
Ulkonäkösyitäkään ei harrastevehkeissä voi unohtaa.

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 22.11.2012 20:17

Mietin tätä juttua, koska homma on täälläkin ajankohtainen. Eikö tuo mene kasaan jos on:
-G3 taka-akselisto
-G4 napatapit + pyörännavat + abs-rojut
-akselin ja tapin väliin GTI Lupon satulankannakkeen kiinnitysrauta (6E0 501 465 A) (ja pidemmät pultit!!)
-Jarrulevy 5x100
-G4 jarrusatula + satulankannake (jarrulevyn mukainen)
-Passatin jarruletku
+ jarrukilpi G4 jos sellaista haluaa käyttää

Vai onko tässä nyt joku juttu mitä en hiffaa?

rwn
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.1.2009 17:39

ViestiKirjoittaja rwn » 22.11.2012 22:46

Ei taida tuo nelosgolffin napatappi pulttaantua kiinni g3 taka-akseliin. Käsittääkseni noissa on eri pulttijako.

Itse tuota tutkiskelin toissapäivänä ja nyt olisi seuraavat osat tulossa:
- 6n2 polon napatappi rumpujarrullisesta kuulalaakerillisesta mallista
- 9n polon laakeri ja napa
- Lupo satulakannake

Tuo 9n laakeri on 66mm ulkohalkaisijaltaan ja siihen pitää teettä sovitekappale, että saa tuon abs-anturin toimimaan. 6n2 ja g3 käyttää abs-anturissa 70mm sisäreikää.

9n abs-anturi taas toimii magneettikehällä, jonka vuoksi näiden vanhempien golffien anturit / abs-yksiköt ei niitä ymmärrä.

jontte82
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.4.2008 17:55

ViestiKirjoittaja jontte82 » 13.6.2014 13:14

Käykö 9n Polon napatappi suoraan vai pitääkö sen nimenomaan olla juuri 6n2 Polosta...?
ABS:ssiä ei Ventossani ole...
Autossa on Golffin 5x100 jakoinen taka-akseli (en muista oliko GTI vai VR6sesta)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa