T4 eturengas kolisee talvirenkaiden vaihdon jälkeen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

sahu
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.10.2012 10:34

T4 eturengas kolisee talvirenkaiden vaihdon jälkeen

ViestiKirjoittaja sahu » 31.10.2012 10:41

Ensimmäiseen portteriini ekaa kertaa vaihdoin renkaita, sen jälkeen on oikean eturenkaan kohdalta kuulunut kolinaa kun ajaa vapaalla, kytkin pohjassa, tai vaihteistojarrutuksella. Kiihdyttäessä, jarruttaessa tai tasaisella kaasulla veto päällä ei kuulu mitään erityistä. Ääntä ei kuulunut koskaan kesäkumeilla, ja heti talvirenkaan vaihdon jälkeen alkoi kuulua.

Kesärenkaat oli aluvanteilla, muovinen sovitusrengas oli keskiössä. Talvirenkaat on peltivanteilla, ovat kiinni ilman niitä sovitusrenkaita kun niitten kanssa ei menneet paikoilleen. Tuskin siellä mikään on menny rikki täsmälleen samaan aikaan, joten neuvokaas uutta portteristia mikä siellä vois kolista.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 31.10.2012 11:33

Kuulostaa oudolta näin äkiseltään.
Otas renkas irti ja vilase näkyykö mitään ihmeempiä.
Samalla tsekkaa ylä- ja alapallon + raidentankon pää.
Renkaan tasapaino tarkastettu ?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 31.10.2012 12:01

Aluvanteet oli varmaan kartio- ja peltivanteet pallokantapulteilla kiinni?

sahu
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.10.2012 10:34

ViestiKirjoittaja sahu » 31.10.2012 14:58

Joo, kartiolla alut ja pallokannalla nää talvirenkaat. Käytin renkaan irti, ei siinä mitään ihmeellistä näkyny, mutta kylläkin oli aika löysällä pultit. Olisko tuo ollu vaan huonosti tasapainossa pyörä, ja olis ravistellu niitä pultteja löysemmäksi? Mutta toisaalta, eikös sen olis sillon pitäny ravistaa muulloinkin, eikä vaan vapaalla?

Joka tapauksessa, nyt ei kolissu kun laitoin pyörän uudestaan kiinni. Saas nähä alkaako kolkutus kohta uudestaan... Mutta ei se kai sitten voi olla muusta kuin pyörästä peräsin se ääni, kun uudelleen paikoilleen laittamalla katosi ainakin nyt. Ei siis mikään nivel/akseli juttu.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 31.10.2012 22:37

T4 on todella hankala jostain syystä pyöränpulteille. Tiedän useita autoja, josta pultit ovat renkaiden jälkeen löystyneet jo muutaman kilometrin ajonjälkeen. Kannattaa AINA jälkikiristää T4:sen vanteet. Huolella

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.11.2012 9:09

Aluvanteissa ollut liian lyhyet pultit -> kierteet navoissa ruostuu ja talvirenkaiden pidemmät ruuvit jumittuvat ruosteiseen kierteeseen -> pultit jäävät löysälle

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 1.11.2012 9:14

Eli vois välillä "pyyhkästä" kieretapilla kierteet puhtaaksi ja paineilmaa perään.

sahu
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.10.2012 10:34

ViestiKirjoittaja sahu » 1.11.2012 9:45

Kiitokset vinkeistä! Pitääpä kokeilla kierteiden putsailua jos ei rupea nyt pysymään pultit tiukemmassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 85 vierailijaa