Omavalmiste moottori

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

Omavalmiste moottori

ViestiKirjoittaja hartsi » 21.10.2012 18:23

Meneekö moottori omavalmisteiseksi jos ahtopainetta laskee?

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 21.10.2012 18:27

Ei

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 21.10.2012 18:32

Löytyykö lakipykälää tai muuta tarkempaa faktaa asiasta.
Taitaa hieman riippua katsastuskonttorista ja inssistä.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 21.10.2012 18:39

Millä perusteella siitä omavalmiste tulisi? Varmaan puolet vanhoista turbodieseleistäkin olis omavalmisteita, kun niistä on ahtoja nostettu.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 21.10.2012 18:45

E siitä taida mitään yksiselitteistä pykälää olla, mutta mitä esimerkkejä on netissä ja tutuilla vastaan tullut, niin kyllä yleensä tarvitaan isompia muutoksia, esim. vaparin ahtaminen toisinpäin, tai yhdistellään sellaisia ala- ja yläkertoja, mitä ei ole tehtaalta vakiona ulos tullut.

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 22.10.2012 12:02

Trafilta ei saanut ainakaan neuvoa asiaan.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.10.2012 14:44

Käy kysymässä konttorilta. Trafi ei voi antaa neuvoa teknisiin ratkaisuihin, vain lain tulkintaan yms.

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 22.10.2012 18:19

Tänään kävin konttorilta kysymässä ja inssisetä oli sitä mieltä ettei pitäisi olla ongelmaa.
Tietysti minulla ei ole mustaa valkoisella.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.10.2012 19:05

Miksi tällaisia kyselet? Pitääkö ahtopaineita laskea pienempien tehojen toivossa tms? Onko moottorin oltava omavalmiste jotta saat muutoskatsastettua sen?

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 22.10.2012 19:14

Juu pienemmät tehot ettei raja ylity.Ja ei saa olla omavalmiste kun on vähäpäästöinen.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.10.2012 19:22

Mikä aihio ja mikä moottori?

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 22.10.2012 19:28

Tosta olisi kyllä kiva saada oikeasti mustaa valkoisella leimojen kera, mikä on omavalmiste moottori. Omalla kohdalla pitäisi aeb koneesta kadottaa 20hv.

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 22.10.2012 19:35

Golf Cabrio ja G60

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 22.10.2012 20:28

Ei kait tuollaista termiä olekaan missään lakitekstissä ku omavalmistemoottori. Jos vaihdettavasta moottorista täytyy todistaa päästöt esim vähäpäästöiseen aihioon, moottorin täytyy olla täysin vakio, ja siitä tulee olla valmistajan todistus vähäpäästöisyydestä. Tuolloin moottorin tiedoista ilmenee myös teho. Ja jos teho ylittää muutoskatsastuksessa sallittavan 120 prosenttia vertailumoottorin tehosta, niin silloin muutos vaatii erikoisluvan.

Jos taas rakennettava aihio ei ole vähäpäästöinen, onnistuu homma helposti virittämällä vertailumoottoria siten ettei teho ei nouse yli 20 prosenttia. Viritystapojahan on monia. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon esim toisen kannen vaihto ja pakokaasuahtimen asennus.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 23.10.2012 15:31

20% ei 120% :D

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 23.10.2012 15:53

120% prosenttia tuo on. 100 + 20 =? :)

Eikös omavalmistemoottoriksi ole aken/trafin mielestä yleensä laskettu vähä radikaallimin muutetut moottorit, kuin pelkästään ahtoja muuttamalla? Mutuilua vaan joskus jostain vanhojen keskustelujen pohjalta. Muistelisin et on ollut vähä häilyvä tuo et mikä lasketaan ja mikä ei ja sit on viel pari muutaki muuttujaa, kuten aina kun katsurille mennää. :)
Viimeksi muokannut diffas, 23.10.2012 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 23.10.2012 15:58

nii no... pitäs ottaa taas lukulasit silmille ja ajatusmyssy päähän, siis piti kirjoittamani alkuperäinen + 20%, ei; alkuperäinen + 120%

tää nyt varmaan tuli selväksi

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 23.10.2012 19:43

Omavalmistemoottorin "etu" on se, että voi käyttää melkein mitä moottorin osia tahansa, ja kuitenkin vertailumoottoriksi käy auton korin mukaan määrittyvä tehokkain alkuperäismoottori.

Kuten esimerkiksi juuri ykkös-Golfiin asennettaessa PG-moottori.
Tätä moottoriasennustahan ei Suomen lain mukaan saa tehdä, koska moottori on jo vakiona liian tehokas.
Jos moottoria kuitenkin muuttaa tarpeeksi, että se voidaan katsoa omavalmistemoottoriksi, niin silloin ei enää ole olemassa vastaavaa vakiomoottoria, ja katsastustehoksi voidaan silloin hyväksyä pienempi, dynamometrissä todistettu teho.

Esimerkki.

Ykkös-Golfissa saa lain mukaan olla enintään 134.4 hv tehoa ( 112 hv X 1.2 )
PG-moottorissa on kuitenkin 160 hv, eli ei mene katsastuksesta läpi.
Nykyisin vakiomoottorin tehon pienentäminen ei kumoa tätä sääntöä,
siis jos moottori luetaan PG-moottoriksi, niin sitä ei saa kyseiseen autoon
asentaa, vaikka teho olisikin laskettu esim. 134:ään hevosvoimaan.
(Ennenhän riitti pelkkä tehotodistus)

Niinpä siis moottoria on muutettava niin paljon, että katsastusmies hyväksyy
sen omavalmistemoottoriksi. Tällöin sen tehoksi voidaan hyväksyä dynon
todistama 134 hv, ja leima tulee.

Yleensä omavalmistemoottorin vaatimus on, että ainakin kansi ja lohko ovat
todistetusti eri paria siten, että tehtaalta ei kyseistä yhdistelmää ole tullut.
Sisuskaluja muuttamalla sama tavoite olisi saavutettavissa muuten, mutta
sisäisten muutosten todistaminen katsastusmiehelle onkin jo vaikeampi juttu.
PG:n kohdalla saattaisi omavalmistemerkintään kenties riittää ahtimen
vaihtaminen pakokaasutoimiseksi, mutta vahvasti epäilen auttaisiko sekään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ThomasLof ja 56 vierailijaa