Golf IV huurtuu yllättäen
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV huurtuu yllättäen
'00 vuoden 5-ovinen TDI Golfimme tekee ihme huurtumistemppuja.
Se on nyt tehnyt saman jo monta kertaa, eli ajaessa autolla se saattaa vetää kaikki lasit kunnolla huuruun kesken matkan ilman mitään selkeää syytä (kesken matkan tuskin yhtäkkiä sisäkosteus kasvaa itsestään). Vaikuttaa ihan siltä kuin lämppärin kennolle lorahtaisi jostakin vettä.
Huurtumishetkillä ilma tuoksahtaakin kovin tunkkaisen kostealle.
Välillä se saattaa pysyä kuivana pitkiäkin aikoja ja kun se huurtuminen alkaa, se 'pimentää' lasit ehkä puolessa minuutissa kokonaan eli kosteutta tulee ihan huolella.
Se on nyt tehnyt saman jo monta kertaa, eli ajaessa autolla se saattaa vetää kaikki lasit kunnolla huuruun kesken matkan ilman mitään selkeää syytä (kesken matkan tuskin yhtäkkiä sisäkosteus kasvaa itsestään). Vaikuttaa ihan siltä kuin lämppärin kennolle lorahtaisi jostakin vettä.
Huurtumishetkillä ilma tuoksahtaakin kovin tunkkaisen kostealle.
Välillä se saattaa pysyä kuivana pitkiäkin aikoja ja kun se huurtuminen alkaa, se 'pimentää' lasit ehkä puolessa minuutissa kokonaan eli kosteutta tulee ihan huolella.
Jos tuo tapahtuu noin +2 - +6asteen keleissä, niin syynä on ilmastointi. Homman voi korjata pistämällä ilmastointi pois päältä kokonaan ennen ajoon lähtöä, koska tuo on lähinnä ominaisuus ei vika.
Ilmastointi sitoo näillä keleillä paljon kosteutta höyrystinkennoon ja kondensoi sitä pois vesikaukaloon, josta se poistuu letkuja pitkin auton alle. Nyt kun lämpötila ajossa laskee jossain vaiheessa alle ilmastoinnin toimintalämpötilan, se menee pois päältä. Kaikki järjestelmään kerääntynyt vesi pääsee sisäilmaan ja ikkunat pamahtaa samantien huuruun.
Ilmastointi sitoo näillä keleillä paljon kosteutta höyrystinkennoon ja kondensoi sitä pois vesikaukaloon, josta se poistuu letkuja pitkin auton alle. Nyt kun lämpötila ajossa laskee jossain vaiheessa alle ilmastoinnin toimintalämpötilan, se menee pois päältä. Kaikki järjestelmään kerääntynyt vesi pääsee sisäilmaan ja ikkunat pamahtaa samantien huuruun.
Ahaa, minäpä kokeilen ajella ilman ilmastointia.. Luulin tosin että sen päälläolo olisi ollut se kuivaava tekijä mutta jos se kerran jotenkin kastelee paikat mennessään pois päältä niin ei kai siinä muu auta.
On muuten eka autoni jossa ilmastointi aiheuttaisi kosteutta. Muissa se on ollut päinvastoin.
On muuten eka autoni jossa ilmastointi aiheuttaisi kosteutta. Muissa se on ollut päinvastoin.
Jäi vaivaamaan:
Ei ole tarkoitus epäillä tuota ilmastoinnin poisoton hyödyllisyyttä ja aionkin sitä kokeilla mutta tuo toiminta taustalla ihmetyttää. Ilmastoinnin ollessa päällä, sitoo kylmä kenno koko ajan ilmasta kosteutta. Ilmavirta pitää sen kuivana ja kun auto sammutetaan, ilmavirtaus loppuu ja vesi tiivistyy kennon pintaan. Silloin vesi lorahtaa auton alle.
Jos siis ilmastointi menee pois päältä ajon aikana, mikä saa veden kanaviin? Ilmavirtaushan pysyy ennallaan vaikka ilmastoinnin kennoa jäähdyttävä vaikutus loppuu.
Ei ole tarkoitus epäillä tuota ilmastoinnin poisoton hyödyllisyyttä ja aionkin sitä kokeilla mutta tuo toiminta taustalla ihmetyttää. Ilmastoinnin ollessa päällä, sitoo kylmä kenno koko ajan ilmasta kosteutta. Ilmavirta pitää sen kuivana ja kun auto sammutetaan, ilmavirtaus loppuu ja vesi tiivistyy kennon pintaan. Silloin vesi lorahtaa auton alle.
Jos siis ilmastointi menee pois päältä ajon aikana, mikä saa veden kanaviin? Ilmavirtaushan pysyy ennallaan vaikka ilmastoinnin kennoa jäähdyttävä vaikutus loppuu.
Se höyrystin (ilmastoinnin kenno) kodensoi koko ajan puhallusilmasta kosteutta pois. Se on kostea ja tiputtelee vettä allensa jatkuvaa tahtia. Kun ilmastointi kytketään pois päältä, höyrystin lämpee ja lopettaa puhallusilman kuivausta. Kun kosteutta on höyrystimessä ja vedenpoistokanavissa, se lisää puhallusilman kosteutta hetkeksi paljon.
Ilmastointihan menee pois päältä järjestelmän suojelun takia riittävän kylmällä kelillä käytännössä kaikissa autoissa, joissain siitä ilmoitetaan kuskille joissain ei. Riippuu sitten auton suunnitelusta, ilman lämpötilasta/kosteudesta sekä kuun asennosta aiheuttaako se tuota huurtumista. Lisäksi jos vedenpoistokanavat eivät ole riittävän hyvässä kunnossa (esim massattu hieman umpeen, tai paskaa kerääntynyt putkiin), niin toki se sitten tekee huurtumisesta vielä pahempaa. Kun tietää missä kohtaa pohjaa ne poistot ovat, voi niitä kokeilla rassata puhtaaksi jos vika olisi siellä.
Ilmastointihan menee pois päältä järjestelmän suojelun takia riittävän kylmällä kelillä käytännössä kaikissa autoissa, joissain siitä ilmoitetaan kuskille joissain ei. Riippuu sitten auton suunnitelusta, ilman lämpötilasta/kosteudesta sekä kuun asennosta aiheuttaako se tuota huurtumista. Lisäksi jos vedenpoistokanavat eivät ole riittävän hyvässä kunnossa (esim massattu hieman umpeen, tai paskaa kerääntynyt putkiin), niin toki se sitten tekee huurtumisesta vielä pahempaa. Kun tietää missä kohtaa pohjaa ne poistot ovat, voi niitä kokeilla rassata puhtaaksi jos vika olisi siellä.
Ei ole huuruuntuminen ainakaan ilmastoinnista kiinni. Se tuli testailtua vielä syksyn kosteissa keleissä sekä ilman ilmastointia että sen kanssa. Aina huurtui.
Huurtuu edelleen. Puhallin saa olla koko ajan täysillä. Webastokin on koko ajan päällä jotta tuulilasissa saisi pidettyä edes päänkokoisen tähystysaukon.
Lattiamatot ovat kuivia.
Tulipellin kaukalon kaikki nurkat on käyty läpi, puhdistettu lehdistä ja neulasista. Raitisilmasuodatin on uusittu, suodattimen kotelon tiivistys peltiin on tarkastettu ja varmistettu tiivistysmassalla kertaalleen.
Auto ei huurru paikallaan webaston käydessä, silloin kaikki huuruisetkin lasit kirkastuvat kohtuunopeasti. Auto huurtuu ajaessa. Kirkkain lasein kun lähtee liikkeelle, alkaa huurtuminen takaovenlaseista edeten etuovenlaseihin ja tuulilasiin. Koko auto on ummessa alle 10 minuutin ajolla mikäli puhallin ei ole täysillä ja webasto päällä.
Ahdistaa.
Huurtuu edelleen. Puhallin saa olla koko ajan täysillä. Webastokin on koko ajan päällä jotta tuulilasissa saisi pidettyä edes päänkokoisen tähystysaukon.
Lattiamatot ovat kuivia.
Tulipellin kaukalon kaikki nurkat on käyty läpi, puhdistettu lehdistä ja neulasista. Raitisilmasuodatin on uusittu, suodattimen kotelon tiivistys peltiin on tarkastettu ja varmistettu tiivistysmassalla kertaalleen.
Auto ei huurru paikallaan webaston käydessä, silloin kaikki huuruisetkin lasit kirkastuvat kohtuunopeasti. Auto huurtuu ajaessa. Kirkkain lasein kun lähtee liikkeelle, alkaa huurtuminen takaovenlaseista edeten etuovenlaseihin ja tuulilasiin. Koko auto on ummessa alle 10 minuutin ajolla mikäli puhallin ei ole täysillä ja webasto päällä.
Ahdistaa.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Onko tuo Mikeyn vinkkaama sisäkierron/raitisilmakierron läppäventtiili tarkastettu? Käytä piuhannokassa autoa, niin climatronic kertoo jos siellä on jompikumpi läppä jumissa.
Itsellä nimittäin veti kesällä oman sukupolvea uudemman auton sisäkierron läppämoottori itsensä jumiin, jolloin auto ei saanut ilmaa mistään vaan puhallin yritti imeä "tyhjiötä" sinne ilmanottoon.
Näyttäisi neloskorisen climatronicissa olevan yksi läppämoottori, jossa on samalla potentiometri mukana. Joten jos tuo saa väärää asentotietoa tai moottori on jumissa niin auto saattaa kierrättää sisäilmaa vastoin logiikkaa.
Itsellä nimittäin veti kesällä oman sukupolvea uudemman auton sisäkierron läppämoottori itsensä jumiin, jolloin auto ei saanut ilmaa mistään vaan puhallin yritti imeä "tyhjiötä" sinne ilmanottoon.
Näyttäisi neloskorisen climatronicissa olevan yksi läppämoottori, jossa on samalla potentiometri mukana. Joten jos tuo saa väärää asentotietoa tai moottori on jumissa niin auto saattaa kierrättää sisäilmaa vastoin logiikkaa.
Voisin melkein 100% sanoo, että vika on tässä: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=174347&highlight=
Vac Com pukkas vikakoodia vasta, kun teki tämän:
-08- Heater/A.C
-04- Basic settings
Channel 000 (leave for 30 Secs) - Values go to zero
Channel 001 (leave for 30 Secs) - Value should be zero
Channel 002 (leave for 30 Secs) - Value should be zero
Tuli sitten jälkeenpäin avattua tuo mokoma rasia ja olihan sieltä yksi muoviratas halki booriakselilta, jotenka sähkömoottori kyllä pyöri, mutta ei välittänyt eteenpäin :)
Vac Com pukkas vikakoodia vasta, kun teki tämän:
-08- Heater/A.C
-04- Basic settings
Channel 000 (leave for 30 Secs) - Values go to zero
Channel 001 (leave for 30 Secs) - Value should be zero
Channel 002 (leave for 30 Secs) - Value should be zero
Tuli sitten jälkeenpäin avattua tuo mokoma rasia ja olihan sieltä yksi muoviratas halki booriakselilta, jotenka sähkömoottori kyllä pyöri, mutta ei välittänyt eteenpäin :)
Sielläpä siellä... eli ensimmäinen osa raikkarin jälkeen kun tullaan ilmanvaihdossa sisällepäin autoon.
Neloseen en ole itse moista vaihtanut, mutta luulisi siihenkin tapahtuvan periaatteella: Hanskalokero pois - moottori uusiksi - kokoa.
Moottoria kannattaa haeskella eBaysta, on aika paljon edukkaampi ostaa käytettynä kuin uusi.
Neloseen en ole itse moista vaihtanut, mutta luulisi siihenkin tapahtuvan periaatteella: Hanskalokero pois - moottori uusiksi - kokoa.
Moottoria kannattaa haeskella eBaysta, on aika paljon edukkaampi ostaa käytettynä kuin uusi.
Samaa koodia pukkaa täällä ja lasit huurtuu kuin viimeistä päivää jos lämpötila alle +5. Eli kun ilmastointi "Auto"-asennossa niin menee pari kilsaa ja kosteutta alkaa ilmestyä etusivulaseihin ja tuulilasiin, jos painan Econ-tilan päälle ja pois niin huurteet katoaa mutta alkaa taas parin kilsan jälkeen ilmestyä ja taas sama nappirumba. Melko hätäiseen menee lasit umpeen jos ei vaihda ilmastoinnin tilaa heti... :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa