Muutamissa kakkoskoppaisen versioissahan on ilmansuodatinkotelon ilmanottoputki tämän näköinen:
...siis kotelo saa ilmansa tällaista "käänteistä" torvea pitkin.
Minua ihmetyttää se, että esim. '90-'91 Turbodieselissä tuon torven imuaukon halkaisija
on vain 38 mm, vaikka suodattimelta turbolle menevä putki on 70mm -> 60 mm sisähalkaisijaltaan.
Miksi noin erikokoiset aukot filtterin molemmin puolin? Ja kuinka tuo pikkuaukko riittää, jos kerran turbolle on tarvinnut vetää noin isoa putkea? Tai vastaavasti, jos pikkuaukko riittää virtaukseltaan, miksi vedetty turbolle noin paksua putkea?
Ja vielä, mikä idea on tuon torven muodossa? Yleensä ilmanottoputket pienenevät virtauksen suuntaan, tämä taas suurenee. Häh?
mk2 ilmanoton toimintaperiaate..ja muidenkin VAGien
Valvoja: ffp jäsenet
mk2 ilmanoton toimintaperiaate..ja muidenkin VAGien
Viimeksi muokannut TurboJ, 13.10.2012 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun tätä asiaa olen koittanut tutkia, niin näyttää että lähes kaikissa '80 ja '90 -lukujen VAGeissa on putsarikotelon sisääntuloputken yhteydessä täman saman tyyppinen suppilo.
Eli uloimpana kiihdytyssuppilo, sitten tasaisesti laajeneva putki kotelon sisälle.
Pituudet ja sijainnit vaihtelevat, mutta kaikissa noissa on tuollainen "kuristin", eli pienin imuaukko on selvästi pienempi kuin esim. läppärungon sisäänmeno.
Toisin sanoen tuo imuaukko on koko imusysteemin ahtain kohta.
Fysiikan tuntijoita??
Ja jos virtausta kasvatetaan nyt viritettäessä reilusti, niin kannattaisiko tuon tilalle laittaa vaikka kaksi vakiosuppiloa?
Toinen vaihtoehto olisi yksi suuri, johon vaikka refleksiputkista kiihdytyssuppilopäät; mutta tuohon rakenteeseen ei ehkä mahtuisi enää sitten tuota sisäänpäin suurenevaa muotoa...
Ajatukseni tässä on, että imusysteemi olisi tarkoitus pitää mahdollisimman toimivana läpi koko rekisterin, eikä pelkästään ahdoilla/ korkealla kuormalla ajettaessa.
Eli uloimpana kiihdytyssuppilo, sitten tasaisesti laajeneva putki kotelon sisälle.
Pituudet ja sijainnit vaihtelevat, mutta kaikissa noissa on tuollainen "kuristin", eli pienin imuaukko on selvästi pienempi kuin esim. läppärungon sisäänmeno.
Toisin sanoen tuo imuaukko on koko imusysteemin ahtain kohta.
Fysiikan tuntijoita??
Ja jos virtausta kasvatetaan nyt viritettäessä reilusti, niin kannattaisiko tuon tilalle laittaa vaikka kaksi vakiosuppiloa?
Toinen vaihtoehto olisi yksi suuri, johon vaikka refleksiputkista kiihdytyssuppilopäät; mutta tuohon rakenteeseen ei ehkä mahtuisi enää sitten tuota sisäänpäin suurenevaa muotoa...
Ajatukseni tässä on, että imusysteemi olisi tarkoitus pitää mahdollisimman toimivana läpi koko rekisterin, eikä pelkästään ahdoilla/ korkealla kuormalla ajettaessa.
mä joskus pähkäilin samaa, ja tulin siihen tulokseen että 38mm riittää noin 100hv asti, sen jälkeen voi vähän jo ahdistaa ja vaikuttaa vähempänä maksimitehona.
Ja se koko tötteröjuttu on vain imuäänten vaimennusta varten. Mitä pienemmäksi se on kuristettu, sitä paremmin vaimentaa, ja tuo 38mm on vaan semmonen kompromissi.
Se on kyllä ihme juttu että miksi siitä suodattimelta lähtee 70mm kokosena putki.. Niitäkin kyllä on useampaa koko turbodieseleissä kuin tuo ~57mm loppupäällä. Nimittäin ainakin AAZ:ssa sama putki on 47mm loppupäällä. ts. varmaan kaikissa missä on Garret T2 / KKK K14. K24:hän on tolla isommalla aukolla.
Ja se koko tötteröjuttu on vain imuäänten vaimennusta varten. Mitä pienemmäksi se on kuristettu, sitä paremmin vaimentaa, ja tuo 38mm on vaan semmonen kompromissi.
Se on kyllä ihme juttu että miksi siitä suodattimelta lähtee 70mm kokosena putki.. Niitäkin kyllä on useampaa koko turbodieseleissä kuin tuo ~57mm loppupäällä. Nimittäin ainakin AAZ:ssa sama putki on 47mm loppupäällä. ts. varmaan kaikissa missä on Garret T2 / KKK K14. K24:hän on tolla isommalla aukolla.
Jos viitsisi, niin sieltä suodatinkotelosta voisi mitata paineen. Jos paine ennen suodatinta on sama kuin ulkoilmassa, niin silloinhan torvi ei kurista. Jos on ylipainetta, niin sitten on nahkahousu onnistunut suunnittelemaan kohtuullisen hyvän ilmanoton. :)
Koska olen laiska, en itse viitsi mittailla, vaan koneen äärellä toivon jonkun innokkaamman paneutuvan asiaan.
Koska olen laiska, en itse viitsi mittailla, vaan koneen äärellä toivon jonkun innokkaamman paneutuvan asiaan.
Jos nyt ajattelee tavallista imukonetta niin siellä ahtain kohta on todennäköisesti imuventtiili avautumisineen. Sen virtauspinta- alan voi halutessaan laskea ja miettiä paljonko imuputken kasvattamisesta hyötyisi. Voi myös katsoa minkäkokoisilla ilmanottoaukoilla formula 1 koneet hengittää ja tuottaa sen, paljonko, reilu 700 hevosvoimaa? Kurkkasin 2012 Ferrarin kuvaa ja näyttää ettei ilmanotto ole paljoa kämmentä suurempi jos sitäkään.
Ja sitten, kun otetaan yhtälöön mukaan vielä mahdolliset imuilman pulssitukset ja resonoinnit, sekä imuäänen valmennus ja mahdolliset interferenssiäänet tietyillä kierrosluvuilla, niin menee jo niin korkeaksi matematiikaksi, että ei ainakaan meikäläisen päällä laskeskella... :D
G60:stä kun tuon tötterön otti pois, niin järkyttävien imuäänien lisäksi sai pahalta kuulostavia interferenssi-huminoita ja -pörinöitä kuunneltavaksi.
G60:stä kun tuon tötterön otti pois, niin järkyttävien imuäänien lisäksi sai pahalta kuulostavia interferenssi-huminoita ja -pörinöitä kuunneltavaksi.
Joku toisella foorumilla puhui, että tuo kiihdytyssuppilon muotoon tehty kuristin ja siihen liitetty sisäänpäin laajeneva putki toimii myös diffuusorina, jonka pitäisi tuottaa kotelon sisälle nimenomaan pieni ylipaine ulkoilmaan nähden. Kaikissa VAG - ilmabokseissa, mitä nyt olen näinä päivinä hypistellyt, on ollut tuon tyyppinen torvi.
Maksimivirtausta varmasti saa lisää leikkaamalla koteloon isomman imuaukon, mutta tuo oletettu painevaikutus jää silloin pois. Samoin epämääräisen muotoinen, teräväreunainen aukko aiheuttaa aivan takuulla ylimääräistä turbulenssia.
Idea on kai se, että vapaasti hengittävän moottorin yhteydessä virtaushäviöt ovat mahdollisimman pienet, jos imun alkupäähän saadaan edes pieni ylipaine.
Ja ahdetussa koneessa tuo on aivan yhtä tärkeää ajettaessa kevyellä kuormalla. Varsinkin kun virikoneissa tuppaa olemaan alarekisterissä enemmän tuota "ahdotonta" aluetta vakioon verrattuna.
Olen miettinyt myöskin tuon imuputken pituutta. Se ylettyy mk2 TD:ssä yli puolenvälin kotelon sisälle, kun taas esim. 35i Passatin kotelossa torvi on vain ~3 cm pitkä. Hmm..
Maalaisjärjellä ajattelisi, että tuo imutorvi on täytynyt tehtaalla jotenkin optimoida myös virtausten kannalta, vaikka varmaa onkin, että - varsinkin dieselissä - äänenvaimennusfunktio tuolla on.
Passatin rakenne on muuten sellainen, että siinä, missä ilma menee kiihdytyssuppiloa pitkin sisälle koteloon, on siinä ulkopuolella ympärillä putkiliitos huomattavasti suuremmalle kylmäilmaputkelle.
Tarkoitus minun on näitä mittailla sitten kun on auto kasassa, jolla mittailla.
****
Täällä on muuten tutkittu mk3 Golfin vakioilmanoton toimintaa:
http://www.clubgti.com/showthread.php?1 ... d-14-12-09
...tuloksista nähtiin muun muassa, että:
* Molemmat testatut laadukkaat kartiosuodattimet vähensivät tehoa ja vääntöä vakiorakenteeseen verrattuna
* Alkuperäinen kotelo ja -suodatin antoi parhaan tehon hieman muokattuna
* Kotelon alaosan ilmanoton avarrus ei ollut millään lailla virtauksellisesti optimoitu, mutta teho kasvoi silti.
* Kotelolta imusarjalle menevän imuputken muutokset eivät missään versiossaan lisänneet tehoa tai vääntöä (vakio-osa oli tässäkin kohtaa paras tai yhtä hyvä kuin paras).
....SIIS. kun tiedetään, että mk4 Golfeissa tai vastaavissa 1.8T -koneisissa on saatu ~350 hv tehoja vakiosuodattimella, niin mk2 ja mk3 Golfinkin suodattimissa pitäisi riittää kapasiteettia samaan, koska niiden suodatinten virtauspinta-ala on alle 10:n prosentin sisällä mk4:n suodattimesta (mk3:ssa jopa enemmän).
...Ja jos tuo putki kotelolta turbolle on 70 mm -> 60 mm (joo, kakkosdieselissä on kahta kokoa), niin siinä putkessa ei ainakaan virtauskapasiteetti ole rajoituksena kovin äkkiä.
...SIIS. Vain kotelon alaosaa muokkaamalla pitäisi olla mahdollista helposti ja edullisesti tehdä imusysteemi, joka virtaa hyvin kaikilla kierros- ja kuormitusalueilla, ja riittää n. 350 hevosvoiman virtauksiin. Dieselissä tietysti vähän vähempään. Ja suodattaa epäpuhtauksia paremmin kuin yksikään virisuodatin.
Maksimivirtausta varmasti saa lisää leikkaamalla koteloon isomman imuaukon, mutta tuo oletettu painevaikutus jää silloin pois. Samoin epämääräisen muotoinen, teräväreunainen aukko aiheuttaa aivan takuulla ylimääräistä turbulenssia.
Idea on kai se, että vapaasti hengittävän moottorin yhteydessä virtaushäviöt ovat mahdollisimman pienet, jos imun alkupäähän saadaan edes pieni ylipaine.
Ja ahdetussa koneessa tuo on aivan yhtä tärkeää ajettaessa kevyellä kuormalla. Varsinkin kun virikoneissa tuppaa olemaan alarekisterissä enemmän tuota "ahdotonta" aluetta vakioon verrattuna.
Olen miettinyt myöskin tuon imuputken pituutta. Se ylettyy mk2 TD:ssä yli puolenvälin kotelon sisälle, kun taas esim. 35i Passatin kotelossa torvi on vain ~3 cm pitkä. Hmm..
Maalaisjärjellä ajattelisi, että tuo imutorvi on täytynyt tehtaalla jotenkin optimoida myös virtausten kannalta, vaikka varmaa onkin, että - varsinkin dieselissä - äänenvaimennusfunktio tuolla on.
Passatin rakenne on muuten sellainen, että siinä, missä ilma menee kiihdytyssuppiloa pitkin sisälle koteloon, on siinä ulkopuolella ympärillä putkiliitos huomattavasti suuremmalle kylmäilmaputkelle.
Tarkoitus minun on näitä mittailla sitten kun on auto kasassa, jolla mittailla.
****
Täällä on muuten tutkittu mk3 Golfin vakioilmanoton toimintaa:
http://www.clubgti.com/showthread.php?1 ... d-14-12-09
...tuloksista nähtiin muun muassa, että:
* Molemmat testatut laadukkaat kartiosuodattimet vähensivät tehoa ja vääntöä vakiorakenteeseen verrattuna
* Alkuperäinen kotelo ja -suodatin antoi parhaan tehon hieman muokattuna
* Kotelon alaosan ilmanoton avarrus ei ollut millään lailla virtauksellisesti optimoitu, mutta teho kasvoi silti.
* Kotelolta imusarjalle menevän imuputken muutokset eivät missään versiossaan lisänneet tehoa tai vääntöä (vakio-osa oli tässäkin kohtaa paras tai yhtä hyvä kuin paras).
....SIIS. kun tiedetään, että mk4 Golfeissa tai vastaavissa 1.8T -koneisissa on saatu ~350 hv tehoja vakiosuodattimella, niin mk2 ja mk3 Golfinkin suodattimissa pitäisi riittää kapasiteettia samaan, koska niiden suodatinten virtauspinta-ala on alle 10:n prosentin sisällä mk4:n suodattimesta (mk3:ssa jopa enemmän).
...Ja jos tuo putki kotelolta turbolle on 70 mm -> 60 mm (joo, kakkosdieselissä on kahta kokoa), niin siinä putkessa ei ainakaan virtauskapasiteetti ole rajoituksena kovin äkkiä.
...SIIS. Vain kotelon alaosaa muokkaamalla pitäisi olla mahdollista helposti ja edullisesti tehdä imusysteemi, joka virtaa hyvin kaikilla kierros- ja kuormitusalueilla, ja riittää n. 350 hevosvoiman virtauksiin. Dieselissä tietysti vähän vähempään. Ja suodattaa epäpuhtauksia paremmin kuin yksikään virisuodatin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa