Letkujen teettämisestä (öljy, jarrut, hydrauliikka...)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Letkujen teettämisestä (öljy, jarrut, hydrauliikka...)

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.10.2012 15:45

Projektiautoon täytyisi teettää monenlaista letkua lähiakoina, ja ajattelinpa kysyä millaisia erityisvaatimuksia kuhunkin käyttötarkoitukseen tulevalla letkulla on.
Infoa kehiin, siis, kiitos!

- Teräspunosjarruletkut -> mitä tavaraa punoksen sisällä olevan kumiletkun tulisi olla, ja paljonko on oltava lämmön sekä paineenkestoa?

- Öljyjäähdyttimen letkut -> paljonko lämmönkestoa todellisuudessa vaaditaan? Öljyjen lämmöthän voivat käväistä välillä esim. rata-ajossa tms. selvästi normaalia korkeammalla...

- Ohjaustehostimen letkut -> orkkiksena nämä ovat aika jämerää ja paksua tavaraa. Ilmeisesti ainakin painepuolella saa olla kunnon kudosvahvisteet. Entäs paineen ja lämmönkesto?

- Turbon öljykierto -> paluupuolen linjat tahtovat vuotaa todella helposti, jostain syystä. Olettaisin, että lämmön takia, koska painetta ei laakeripesän jälkeen voi olla paljoa. Mikä siis oikea materiaali?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.10.2012 19:10

Hydrauliletkua ohjaustehostajan painepuolelle niin kestää varmasti. Ei ehkä esteettisin, mutta erittäin toimiva puristetuilla liitoksilla. Kestiköhän 360bar painetta.

Itse tein ahtimen paluupuolelle letkun normaalista öljynkestävästä letkusta. Ei ole vuotanut, eikä edes tihminyt läpi mistään liitoksesta, josta olen itsekin yllättynyt. Asiaa on saattanut edesauttaa se, että ahtimen puolelle on laippaan hitsattu hydr-liittimen letkukara sekä samanlainen kara löytyy myös lohkon puolelta, lohkoon kierrettynä. Kiinnitys oikeilla klemmareilla eikä vesiletkuklemmareilla. Tein siksi tällaisen, koska tarvittavat osat löytyivät nurkista. Tokihan täälläkin puristusliittimillä kasattu putkenpätkä on kaikista varmin, mutta mitoitus pitää olla silloin aika tarkka.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 4.10.2012 22:13

Jarruletkut pitää olla jarrunesteelle sopivaa kumia.
Hydrauliikka letkuja on todella monelle paineluokalle ja se halvinkin kestää ohjaustehostimen paineen kevyesti. Joku nelikerrosletku on aivan liian jämyä tuonne. Onhan se alunperinkin hydrauliikkaletkua.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 5.10.2012 6:20

Suosittelen turbon letkuiksi teflon letkuja ja ruostumattomia littmiä, toimii ainakin varmasti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa