Onko enää järkeä massauttaa 10-vuotiasta autoa?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Onko enää järkeä massauttaa 10-vuotiasta autoa?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.9.2012 5:47

Otsikossahan tuo kysymys seisoo, ja auto tuossa vasemmalla laidalla. Onko tässä minkään valtakunnan järkeä? Tuntuisi nyt löytyneen "se" auto jolla ajetaan paaliin saakka (lue: 10+ vuotta), joten autosta on tarkoitus pitää hyvää huolta. Vasta pari kuukautta ollut omistuksessa, joten entisestä historiasta ei juurikaan tietoa. Eteläsuomessa viettänyt elämänsä eli suolakylvyissä on ajeltu. Auttaako tuo massaus siis enää tässä vaiheessa, vai onko näissä volkkareissa ylipäänsä pohjan ruostuminen edes ongelmana?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 4.9.2012 8:17

Tottakai voi ja kannattaa. Tuon ikäisessä kaikki vanhat massaukset ovat jo rapistuneet. Tärkeintä on että pohjat tehdään kunnolla. Ensin kunnon pesu. Ja ei ruosteen pälle vaikka kuinka joku massavalmistaja niin väittäisi. Pintaruosteet pois, reiät paikaten jos on ja inertaa (epoksipohjamaali) päälle.Kovissa paikoissa vetäisin vielä 2k uretaanimaalin tuon inertan päälle. Sitten massaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.9.2012 12:49

Ei se auton ikä vaan se kunto.

Läpimätää kymmenvuotiasta turha suojailla, vaan laittaa ennen seuraavaa leimaa paaliin ja helmeä taas kannattaa pitää kuin kukkaa kämmenellä. ;)

Nimimerkillä 270tkm ajettu 1987 16V lähti hitsaamattomana pihasta 2012.

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 4.9.2012 22:16

Oma mielipide on, että jos aikoo pitää pisempään, niin aina kannattaa ruostesuojata. Mutta ei koskaan paksua massaa ruosteen päälle, koska siellä siellä alla se ruoste sitten muhii rauhassa ja katseilta suojassa. Jos alusta siis on jo (pinta)ruosteessa, niin pohjaan pelkkää kotelosuojaa, imeytyy ruosteeseen ja hidastaa tehokkaasti lisäruostumista.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 7.9.2012 19:30

Mulle on moni ammattilainen neuvonut vanhempiin autoihin joissa jo ruostuminen alkanut laittamaan kotelonsuoja aineen sekaan 20% öljyä, pelkkä kotelonsuoja ei kuulema imeydy ruosteeseen ja jää semmoseki kökkäleiksi ja onhan tuo tullu itekki huomattua näissä vanhoissa romuissa. joku halpa moottoriöljy ja miksei käytettykin tuohon passaa

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 8.9.2012 0:01

No, en tiedä Paskatin suojauksesta, mutta noita 22v ikäisiä Audeja kun katselee, niin tehtaan massaus on ollut varsin riittävä.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 8.9.2012 0:32

Kyllä on puhtaasti auton pidosta kiinni onko se 22v vanha suojaus hyvä vai ei, noita ruosteen raiskaamia audeja löytyy ihan tarpeeksi vaikka kuinka olisi mainostettu sinkkikoria ja hyvää suojausta.
Oma 29v golffi on suojattu kolmesti ja siksi ruosteeton tänä päivänäkin, mutta kun kattoo täällä foorumilla muita mk1:siä niin näkee hyvin kuinka mätiä suojaamattomat suomiautot on.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 9.9.2012 15:16

Jos pitäisin 10v ikästä autoo esim 1-2v itelläni niin en varmaan lähtis massaileen mutta jos pitäisin +3v niin kannattaahan tuota harkita... mutta eipä näissä yhtään uudemmissa +vm96 volkkareissa pohja kauhen nopeesti huonoksi mee.

Wolder
-
Viestit: 99
Liittynyt: 12.3.2012 20:23

ViestiKirjoittaja Wolder » 9.9.2012 15:20

Jos vähääkään kauemmin oot ajatellut pitää nii tottakai kannattaa, elle sit tykkää jostain kummansyystä todella paljon paikkojen hitsailusta :D

Jo-c
-
Viestit: 211
Liittynyt: 2.12.2007 16:53

ViestiKirjoittaja Jo-c » 15.9.2012 11:36

kyllähän se kannattaa massauttaa jos vain oikesti kunnolla tehdään. työni puolesta olen nähnyt jonkin verran noita autoja mitkä on massattu paskan päälle ja kyllä on rumaa katseltavaa vuoden parin päästä. :D

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 15.9.2012 11:54

joku halpa moottoriöljy ja miksei käytettykin tuohon passaa
Käytetty moottoriöljy ei nimenomaan sovellu ruostesuojaukseen, vaikka jotkut sitä autoonsa iloisesti ovat levitelleetkin.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 15.9.2012 20:51

Mulle on moni ammattilainen neuvonut vanhempiin autoihin joissa jo ruostuminen alkanut laittamaan kotelonsuoja aineen sekaan 20% öljyä, pelkkä kotelonsuoja ei kuulema imeydy ruosteeseen ja jää semmoseki kökkäleiksi ja onhan tuo tullu itekki huomattua näissä vanhoissa romuissa. joku halpa moottoriöljy ja miksei käytettykin tuohon passaa

Esson-baarin ammattilaisetko näitä neuvoja jakelee?
Että jäteöljyä kotelosuojan sekaan. Ei helvata. Kas kun ei maantiesuolaa.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 15.9.2012 21:06

No ei tod, käytettyä moottoriöljyä, mutta kotelosuoja-aina jatkettuna atf:llä, eli automaatto laatikon öljyllä jonka viskositetti on olematonta, niin uppoaa aika kivasti jos vaan jossain käsittelyssä on pienikin hiushalkema.
Maatalous puolella on nimittäis kyseistä yhdistelmää käytettyä useammana kerran mm. leikkuupuimureiden korroosio suojauksessa puintikauden jälkeen paikoissa joita muuten ei saa kunnolla suojattua korroosiolta vuoden päästä olevaa sesonkia.
50/50 seos kotelosuojaa/atf ei ole tosiaan mihään paikoilleen jäävää tavaraa, mutta ohuesti vedettynä aika kova imeytymä/peitto joka antaa vuoden ajan hyvän suojan...

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 7.10.2012 22:21

Nonniin, nyt olisi budjettikin kasassa. Omasta takaa ei ole nosturia, ei tiloja eikä aikaa tehdä itse projektia, joten joku pätevä firma pitäisi löytää.

Ensisijaisesti voipi ehdotella Tampereen / Pirkanmaan alueella olevia firmoja, mutta sanokaa vaan rohkeasti jos löytyy joku luottopaikka vähän kauempaakin.


Kuinka pitkä projekti tuo on, eli puhutaanko viikosta kun auto on nosturilla kuivumassa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.10.2012 6:25

Pari päivää olis hyvä varata. Vähän riippuu myös siitä, että tuleeko koteloaine pohjalle.

Wolder
-
Viestit: 99
Liittynyt: 12.3.2012 20:23

ViestiKirjoittaja Wolder » 8.10.2012 8:49

3 päivää sano Mikkelin Ruoste-estokeskus ku kävin kysyy hintaa. Hinta koko auton suojaukselle 600€ kantturoilla (pohja, kotelot ovien sisukset ym.) Pelkkä pohja 350€+mahdolliset hiekkapuhallukset 65€ tunti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa