Vento sammuilee ajaessa...
Valvoja: ffp jäsenet
Vento sammuilee ajaessa...
Eli potilas on -97 Vento, 2.0 AGG-moottorilla, sammuilee ajaessa mutta lähtee melkein heti uudelleen käntiin kun starttailee jonkun aikaa. Vikakoodeja ei löytynyt, puola vaihdettu.Bensapumpun rele kuulostaa/tuntuu naksahtavan kun laittaa virrat päälle. Mistähän tosta seuraavaksi osaisi etsiä vikaa? Virtalukon pohja? Virranjakaja(Hall-anturi)? Tuli vaan mieleen että aina kun tuo ajaessa sammuu niin öljynpaineen merkkivalo syttyy ensimmäisenä, lieneekö tuossa jonkinlaista turvakytkentää että moottorinohjaus sammuttaa koneen jos öljynpaineen merkkivalo syttyy ajaessa, eli voisiko ongelma olla öljynpaineanturissa?
En ole ehtinyt sen tarkemmin autoa tutkimaan, se on nyt pari päivää ollut autosähköliikkeen pihassa. Kunhan nyt huomenna ehtii hakemaan sen niin täytyy tutkia.
Edit: rikkinäinen huohottimen letku löytyi eli se joka tulee lohkosta venttiilikopalle, mutta lieneekö vaikutusta? Motonetistä ei löytynyt uutta joten täytynee huomenna mennä Laakkoselle kyseleen.
Edit: rikkinäinen huohottimen letku löytyi eli se joka tulee lohkosta venttiilikopalle, mutta lieneekö vaikutusta? Motonetistä ei löytynyt uutta joten täytynee huomenna mennä Laakkoselle kyseleen.
Huohotinletku
Huohotinletku oli veljellä poikki nii sammuli, mut vaan sillo ku pysähty. Kaasua pumppailemalla pysy käynissä. Marmoritiskillä hinta 90€ ja rapiat, aika tyyris naureskeli myyjäkin ja lätkäs huiman 5% alennuksen :D Aika eto hinta puolen metrin letkusta. Mut ei sammuile auto enää.
33€ oli laakkosella uusi huohotinletku. Pitää vielä hakea uusi tiiviste jarrutehostimeen, kuuluu alipaineputki vuotavan liitoksesta ja vähän kun putkea heiluttaa vuoto vaan pahenee. Yksi päivä vaihtelin parkkipaikalla sytysosia (virranjakan kansi, pyörijä, tulpat) ja kun laitoin auton käyntiin niin ratin takaa nousi savukiehkura :o Lienee virtalukon pohja loppu. No, saan tuon vehkeen ensi viikon alussa Tampereen Autosähköön niin saavat vaihtaa hall-anturin ja virtalukon pohjan. Motonetistä kun vielä hakee uuden bensapumpun releen niin luulisi toimivan.
Edit: Olikin imusarjasta jarrutehostimelle menevä muoviputki halki. Eihän tuota nähnyt kun oli halki just tehostimen puolelta ja suhinan kuuli vain kun sattui muuten korva tehostimen viereen auton käydessä. Eikun takaisin Laakkoselle...
Edit: Olikin imusarjasta jarrutehostimelle menevä muoviputki halki. Eihän tuota nähnyt kun oli halki just tehostimen puolelta ja suhinan kuuli vain kun sattui muuten korva tehostimen viereen auton käydessä. Eikun takaisin Laakkoselle...
Taisipa vika löytyä Ventosta. Maadoitusvikaa sulake/relerasialla. Onneksi sattui olemaan vika päällä kun tänään autoa tutkittiin. Selvisi että bensapumpun releelle ei tullut maita eikä myöskään tulpille kipinää (eli ilmeisesti myöskään sytytyksen rele ei saanut maita). Aikamme kun piuhoja näprättiin ja heiluteltiin niin auto sitten lähti käyntiin. Ehdittiin jo haukkua defan varashälytin alimpaan he*vettiin kunnes selvisi ettei siinä ollut edes kytketty ajonestoa :)
Joo, itse asiassa kun nyt kytkentäkaavioita selailin niin ongelma taitaapi löytyä releestä numero 30, eli engine control relay. Bensapumpun rele maadoituu moottorin ohjainyksikön kautta ja jos yksikölle ei tule virtaa niin ei varmaan myöskään maadoita bensapumpun relettä, ja selittäisi myöskin sen miksi ei tullut kipinää tulpille. Nyt kun tuon releen avasin niin haisi ihan palaneelle sisältä. Huomenna taas Laakkoselle... Liekkö tuo savukiehkura mitä aiemmin epäilin virtalukon pohjasta tulleen peräisin tuosta releestä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa