VW Passat 99 Ilmastoinnin hihnapyörän irroitus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vren88
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.7.2011 20:57

VW Passat 99 Ilmastoinnin hihnapyörän irroitus

ViestiKirjoittaja vren88 » 15.8.2012 17:14

Moottoritilasta alkoi kuulua epäilyttävää ääntä kun ilmastoinnin laittoi ECO asentoon. ääni loppui kun painoi AUTO nappia. otin ilmastoinnin hihnan irti ja tunnustelin käsillä pyöritellen, että ilmastoinnin hihnapyörän kytkimen laakeri mennyt. koitin irrottaa parikin kertaa mutta tyydyin sitten ajamaan pyörän "loppuun". eli käytin kunnes pyörän jouset pamahti, savu nousi magneettikytkimestä ja poltti sulakkeen.

nyt ois aika sitten oikeasrti irrottaa tuo. mutta miten. ite en saa kun pyörän keskellä olevan mutterin irti.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.8.2012 17:38

Ruosteen irroittajaa ja naputusta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.8.2012 17:44

Ei olis kannattanu; Kaverin saabissa tutkittiin niin magneettikytkin vajaat 500 € ja laakeri 35 tai 45 €.

Sandenin pumppu siinäkin.

vren88
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.7.2011 20:57

ViestiKirjoittaja vren88 » 15.8.2012 22:11

Ensinäkään ei kaduta koska pyörä ei irronnut, ni oli se sama särkeä ajamalla ja saimpa nauttia viileästä vielä n 500km pitempään.

Oon nähny kuvia kolmipiikkisestä väännin työkalusta jota käytetään tällaisen irrotukseen. en vaan tiiä mistä sais ja miten tuo on kiinnitetty.

Epäilen suuresti että irtoaa naputtelemalla ilman oikeanlaista ulosvetäjää. Mitenhän on toteutettu virran syöttö pyörivälle magneettikytkimelle.

Kiinnostas tietää miten tuo on irronnut joltain ehjänä.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 16.8.2012 8:27

Magneetti ei pyöri, se on hihnapyörän takana kompuran rungossa kiinni ja sähkönsyöttö on hoidettu ihan vaan tylsästi piuhalla.
Hihnapyörä irtoaa vetämällä, tietysti ensin pitää irroittaa lukkorengas kytkinlevyn takaa. Laakeri maksoi vajaat 30e.

Projektiosastolle laitoin jotain kuvalinkkejä kun asian kanssa touhusin.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=875482&#870899

vren88
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.7.2011 20:57

ViestiKirjoittaja vren88 » 16.8.2012 11:43

Nyt tuli asiaa!! Kiitos JariN.

Tuosta kuvasta nään että hiihnapyörää ennen on kytkimen toinenpuolisko joka on booreilla ja pultilla kiinni kompuran akselissa. Kolmpuran akselin päällä on lakeri jonka varassa tuo hihnapyörä pyörii vapaasti kunnes magneetille syötetään virta. Silloin akselissa kiinni oleva uloin puolisko nasahtaa hihnapyörään kiinni ja kompura lähtee pyörimään.
Vai ymmärsinkö oikein?

Itelläni tuo murikka on autossa kiinni enkä viittis irrottaa. on vähä ahas duunailla mut kylmäpuoli on muuten niin kunnossa ettei viittis irrotella putkia.

Saan tietenki keulan huolto asentoon jos en alaalta päin mahu.

Lähteekö tuo uloin osa vain pultin irroituksella ruuvarilla kampeamalla ja naputtelemalla ympäriinsä

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 16.8.2012 17:53

Juu ensin keskeltä se pieni pultti pois ja sitten vedetään kytkinlevy ulos booreilta. Voi olla tiukassa, mutta ei kannata väännellä sitä piloille. Siinon kolme kierrereikää, itse ruuvasin niihin pultit ja lattaraudan kappaleen, sitten napautus lattarautaan ja paketti helähti irti. Reiät taitaa olla lukkorenkaan kohdalla joten pulteilla auki vedättäminen ei välttämättä ole hyvä juttu.
Sitten lukkorengas pois ja vedetään hihnapyörä ulos. Voi tarvita ulosvetäjää tai pientä suostuttelua varovasti naputtelemalla. Ulkokehän materiaali tuntui aika heppoiselta joten liika murjominen voi pilata kehän tai urat. Laakeri on kiinni hihnapyörässä.
Kytkinlevyn välissä on shimmilevy (näkyy kuvassa), kannattaa irroittaessa katsoa missä välissä mitäkin prikkoja on jotta kitkapintojen välykset säilyy kasatessa.
Voi olla ahdas paikka kennot paikallaan mutta huoltoasennossa luulis onnistuvan. Mulla oli kompura paikallaan mutta kone irrallaan ja toi muutaman kympin varaosakompura pöydällä, joten hyvin oli tilaa ;)

vren88
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.7.2011 20:57

ViestiKirjoittaja vren88 » 19.8.2012 21:02

Näin se homma etenee!! Hihnapyörä irotettu ja laakeri prässätty irti. Huomasinkin tarkemmin autonalle katellessa että kompura on 4kpl 13mm pulteilla kiinni moottorin rungossa ja siihen tulee riittävän pitkät letkut joten irroitin kompuran.

Tuo sähköjohto magneettikytkimelle kannattaa ottaa ensi irti ettei revi kompuran mukana poikki.

Kompuran pystyi tuomaan eturenkaan viereen työstettäväksi. tein tuon ulosvetäjän aikaisemman ohjeen mukaan ja nykäsin ulomman kytkinpuoliskon irti.

Itse hihnapyörä joka on myös kytkimen sisempi puolisko, lähti kätevästi laakereineen kun irroitti sokan ja veti 3 jalka ulosvetäjällä. siinä ne kuulat sitten ropisi kouraan.

Itse magneetti ei ollut hajonnut. Kun laakeri antoi periksi, Hihnapyörä hinkkasi kompuran runkoon, savusi ja sai oikosulun. magneetti toimii moitteeta eikä polta enää sulaketta.

Sitten vain laakerin ulkokehä prässillä pois. Laakeri on sitten kokoa 35x 55x 20 Joka löytyi ebay: sta päivän hintaan lähetyskuluineen noin 26e

http://www.ebay.com/itm/Air-Condtioner- ... 58881bfebb

Nyt mietin vaan et saanko tota enää kestämään ku ajoin nuo kytkimen jouset paskaks.
Niitten kautta veto siirtyy kompuran akselille.

Tässä vaiheessa kaduttaa. Eli vinkkinä et kun rupee laakeri ääntää ni ota hiihna pois ja vaiha laakeri ni vältyt turhalta harmilta. Itellä ei vaan ollu näin selkeitä ohjeita enkä viittiny ajoissa kysyä.

kiitos "JariN" ohjeista!!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa