Jetta kolisee, palkkio luvassa vian selvittäjälle!

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

Jetta kolisee, palkkio luvassa vian selvittäjälle!

ViestiKirjoittaja ZuGE » 30.6.2012 0:53

Tuossa joku 1-2kk sitten rupesi aina tietyn ajon jälkeen (n. 5km kaupungissa) kolisemaan ja pitämään mystistä klok-klok-klok ääntä erityisesti vasemmalta puolen. Suunnilleen rattiputken kohdilta syvyys suunnassa, selvästi kone huoneen puolelta.

Vika paheni pikku hiljaa niin että kun ajoi tiettyä nopeutta rupesi koko auto tärisee vimmatusti ja vaihdekeppi heilui puolelta toiselle sen mitä siirtotangoissa on väljää.

Jos auton antoi vaikka olla 30min ajamatta niin vika oli poissa taas vähän aikaa, mitä pidempään antoi olla sitä pidemmän aikaa se oli poissa. Ei kuitenkaan koskaan enempää kuin tuon n. 5km heti startin jälkeen.

Aluksi luulin että tuo johtuu rikkinäisestä sisä nivelestä ja vaihdoin sen vetariin, ei auttanut joten tutkiskelin vähän ja kun vitonen äänsi ja laatikko piti pakkaskeleillä omituista ininää niin vaihdoin laatikon ehjään toimivaan. Samalla kertaa (eli tänä jussina) vaihdoin uudestaan tuon samaisen nivelen koska se oli oudosti jumiutunut niin että ei joustanut yhtään.

Tuon operaation jälkeen auto toimi hyvin n. 130km jonka jälkeen tuo ääni ja tärinät tuli takaisin. Ajelin pakosta sitten sen jälkeen n. 40km ja tuo ääni katosi ja en saanut sitä tulemaan takaisin.

Koska tarvitsen autoa työssä käyntiin ja muutenkin vituttaa tarpeeksi jos nyt tuli temuttua tuo laatikon vaihto periaatteessa turhaan niin lupaan sille henkilölle joka tekee lähimmäksi osuneen veikkauksen niin 50€:n palkkion. Tarkistettu on myös moottorintukikumit, pyörän laakerit, iskarin ylätuet, tukivarsien puslat, vakaajan puslat, jarrusatulat. Tuli mieleen että voiko olla mahdollista että vetarissa nivelet pohjaa ja johtuu siitä?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 30.6.2012 7:52

Ootko hammastankoa ja raidepäitä tarkistanut? Jos ois jotain löysällä tai lopussa. Hammastankoonhan tulee kiinni vaihteensiirtohässäkkäkin, joten vois keppiä heilutella. Hammastangossa on rattiakselin paikkeilla välyksen säätöpultti, jota voi jonkun varttikierroksen koittaa kiristää ja kokeilla mitä tapahtuu. Vetonivelet ei kyllä ilman rajua madallusta pohjaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.6.2012 9:09

Onko oikean puoleisessa akselissa vielä se värinänvaimennin kumi paikallaan ?
Viimeksi muokannut ifa, 30.6.2012 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.6.2012 11:08

Pyöränlaakeria ja ulompaa vetoniveltä voi tutkiskella myös.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 30.6.2012 12:15

Onko sulla kuin korkeat vieterit keulassa? Jos on "liian" korkea niin vetoakselin pää pääsee ottamaan vetoakselin kiinnitys kuppiin vaihteistossa kiinni, näkee kyllä jos on ottanu niin on jäljet siinä keskellä olevassa muovi/kumi tulpassa.

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 30.6.2012 12:38

Taisin unohtaa kirjoittaa mutta sisä- ja ulkopäät olen raidetangoista tarkistanu.

Vetarin ulkopäitä sen verran tarkistin että kun oli kasassa niin ei tuntunut väljää, irti en niitä ottanut ollenkaan kun ehjät kumit molemmissa, täytynee ottaa molemmat kepit irti maanantaina.

Pyöränlaakerit tsekkasin jo, kummassakaan ei tunnu mitään väljää.

Siinä oikeanpuoleisessa vetarissa ei mitään sellaista erikseen paksua kumia ole, muuten vaan vähän paksumpi kuin vasen, sisäpäässä tosin joku oranssi vähän paksumpi muovi systeemi kepin ympärillä.

Maavaraa tämän verran joten en itsekkään oikein usko tuohon pohjaamiseen.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.6.2012 13:07

Eipä noihin laakereihin yleensä mitään väljää tulekkaan ennenkuin hajoavat lopullisesti. Voivat myös aiheuttaa aika ihmeellisiä ääniä.

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 30.6.2012 13:12

Eipä noihin laakereihin yleensä mitään väljää tulekkaan ennenkuin hajoavat lopullisesti. Voivat myös aiheuttaa aika ihmeellisiä ääniä.


Lähinnä sitä tarkoitin että jos pyörittää renkaasta niin ei tunnu iskarissa jyrinää/tärinää.

Mites muuten nuo voi tarkistaa, Ilman että ottaa auki?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 30.6.2012 13:45

Pyörän laakerin saa yleensä selville kun ajaa vaikka motarin ramppia "täysiä" niin että toinen puoli kevenee. Vaimenee yleensä...

Vetonivelen taas saa selville, että vaikuttaako kääntäminen. Esim parkkihalliin tasaselle betonille ajelemaan ja kääntelemään.

Kakkakoppa on siitä ikävä, että jyrisee sisälle mystisesti. Itse etsin joskus pitkään, kuului että tulee edestä ääni. Lopulta se olikin toinen takapyörän laakeri.

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 30.6.2012 14:13

Sain nauhotettua tuota ääntä vähän, tuossa lopussa kuuluu tuo klok-klok. Vauhtia joku 50kmh.

Kääntäminen välillä vaikuttaa niin että ääni poistuu ja välillä niin että jos on hiljaista niin ääni tulee takaisin.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.6.2012 14:29

Jomman kumman puoleinen ulompimurros varmaan. Joskus samanlaista ääntä piti perääntynyt vetrinlaipan pultti, mutta ne oot varmaan tarkastanutkii jo.

Laakereita voi testailla myös ajamalla nosturilla ja sammuttamalla auto renkaitten vielä pyöriessä.

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 4.7.2012 18:26

Naputtelu tulee nyt takasin välillä kiihdyttäessä tai jarruttaessa ja joskus kun kääntyy vasemmalle. Vaihdoin sitten ton ulomman nivelen kun ei kauhiasti maksanut, ihan hyvä sinällään kun se oli väljä mutta naputtelu jatkuu silti. Pitänee tutkia tuo pyöränlaakeri jotenkin.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 4.7.2012 18:47

Onhan vetarit oikean pituiset? Mulla oli caddyssa jostain jämistä kasatut vetarit ja oli toisella puolella liian pitkä vetari. Taisi olla joku mk2 vetari mk1 caddyssa. Kolkotteli siihen vetarin laipan keskiökuppiin välillä sopivasti.

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 4.7.2012 19:49

Pitäis olla, tosin vanhassa ulkopäässä oli väljää pituus suunnassa mikä tukis tota teoriaa ja ei tosissaa ennen madallusta napsunu. Pitää tuo laakeri testaa vielä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 4.7.2012 23:10

Ulommassa nivelessä EI saa olla yhtään pitkittäisväljää.

Jos on niin ulkonivelestä puuttuu osia, sisäpäässä taas kuuluu olla pitkittäisliikkumavara jotta joustossa tarvittava pituuden muutos on mahdollinen. Nyt jos myös ulkopäässä on pitkittäisliikkumaa, itse vetokeppi seilaa koko ajan nivelien välillä ja veikkaisin kolinan tulevan siitä.

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 5.7.2012 7:51

Ulommassa nivelessä EI saa olla yhtään pitkittäisväljää.

Jos on niin ulkonivelestä puuttuu osia, sisäpäässä taas kuuluu olla pitkittäisliikkumavara jotta joustossa tarvittava pituuden muutos on mahdollinen. Nyt jos myös ulkopäässä on pitkittäisliikkumaa, itse vetokeppi seilaa koko ajan nivelien välillä ja veikkaisin kolinan tulevan siitä.


Juu no siis noin muistelin itekki että ulkopäässä ei kuulu olla väljää vaan se on sisäpäässä. Noh siellä on nyt uusi nivel mutta jatkuu silti.

Eikös näissäkin kiristy pyöränlaakeri tuolla napamutterilla? Vois testata vetää sen vähän ylimomenttiin jos kiristäis laakeria ja sillä katois niin tietäis että laakeri on rikki.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.7.2012 11:41

Kyllähän se kiristetään mutta sillä momentilla ei ole kauhean suurta virkaa.

Jartza
-
Viestit: 28
Liittynyt: 31.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja Jartza » 5.7.2012 12:15

Oletko tarkistanut vanteet? ettei vaan ole mennyt jostain vanteesta reijät soikeaksi? Eli hetken pysyy kiinni ja sitten pikkuhilja alkaa kolkottaa...

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 5.7.2012 21:38

Vanteet tsekattu, tänään tuli ajettua joku 120km niin huomasin että ongelma pahenee kun on ajanut jonkin aikaa eli kun paikat ilmeisesti lämpiää niin se tulee esiin voimakkaammin.

Huomasin samalla että jos tulee moottorijarrutuksella mäkeä alas ja täristää ja kolisee niin kun kytkimen painaa pohjaan niin lakkaa tai jos heittää vapaalle. Samalla huomasin myös että jos kiihdyttää "liian isolla" vaihteella niin täristää eli ilmeisesti myös tulee esille sen mukaan miten paljon kuormitusta on.

Tuli mieleen että voisiko vauhtipyörä löystyä lämpiämisen jälkeen? Tosin sillonhan se tärryyttäs kokoajan.

Pyöränlaakerit testasin niin että auto oli pukeilla ja ajoi ilmassa ja sammutti niin ei kuulunut laakereista minkäänlaista jurnutusta tms epämäärästä ääntä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.7.2012 22:23

Oliko siellä vielä vaihtamatta olevia vetoniveliä? Siihen tuo nyt eniten viittais. Tai ite vetarissa jotain, booritukset kulunu tms.

ZuGE
-
Viestit: 78
Liittynyt: 20.11.2005 21:32

ViestiKirjoittaja ZuGE » 5.7.2012 22:37

Oliko siellä vielä vaihtamatta olevia vetoniveliä? Siihen tuo nyt eniten viittais. Tai ite vetarissa jotain, booritukset kulunu tms.


Koko oikea puoli mutta laatikkoa vaihtaessa kokeilin niin sisemmässä ei tuntunut väljää eikä ulommassakaan mitä sitä keppiä pyörittelin ja koitin päittäisvälystä myös. Pitänee kai ottaa se irti ja purkaa kokonaan.

Toi vasen minkä oon kokonaan jo tehny niin oli ainakin booreilta ihan hyvässä kunnossa.

jansku1989
-
Viestit: 23
Liittynyt: 24.6.2012 7:42

ViestiKirjoittaja jansku1989 » 24.8.2012 0:23

enemmän vaikkuttaisi vetonivelet olevan sökönä, 98 passatissa teki melkein samanlaista täristystä hidastaessa mut ei kiihyttäessä. kannattaa vaihtaa kyl vetonivelet ja puslat vaikka meniskin kokopäivä. on ainakin vähemmän harmia tulevaisuudessa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 24.8.2012 10:20

melkeen väittäisin että ulomman vetarin kehys väärinpäin kasattu paikoilleen. eli se rengas joka pitää kuulat nivelessä.

nolo tunnustaa mutta itse kasasin epähuomiossa mk4 golfiin kerran samoin väärin ja kyllä sitä piti ihmetellä pitkään että mikä tälle välillä tulee kun alkaa paukuttaan.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 19.10.2012 17:51

Selviskö tämä ikinä?
Ostin taas kakkiksen pitkästä aikaa <3

Muutamien satojen kilometrien ajon jälkeen alkoi kuulumaan naputus kuskin puolelta. Vetarijumppaa tiedossa?

Mörssi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 28.5.2009 17:21

ViestiKirjoittaja Mörssi » 20.10.2012 10:11

Sama täällä, kuulunut jonkin aikaa kuskin puolelta naputusta. Kääntäessä vedossa kuuluu. Voikos tuon tehdä niin, että nappaa koko vetoakselin irti? Mahtuuko tulemaan ilman muiden osien irrottamisia.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 20.10.2012 10:34

Alapallo irti. Tai jos koko keppi pöydälle niin lähtee välistä ilman purkamisia.
Viimeksi muokannut ifa, 20.10.2012 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 20.10.2012 11:26

Olisiko pakoputken alkupään joustava osuus ja/tai sen kiinnitys vian syynä. Siis joustava osuus laajetessaan menee liian pinkeälle...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ThomasLof ja 32 vierailijaa