Jetta kolisee, palkkio luvassa vian selvittäjälle!
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta kolisee, palkkio luvassa vian selvittäjälle!
Tuossa joku 1-2kk sitten rupesi aina tietyn ajon jälkeen (n. 5km kaupungissa) kolisemaan ja pitämään mystistä klok-klok-klok ääntä erityisesti vasemmalta puolen. Suunnilleen rattiputken kohdilta syvyys suunnassa, selvästi kone huoneen puolelta.
Vika paheni pikku hiljaa niin että kun ajoi tiettyä nopeutta rupesi koko auto tärisee vimmatusti ja vaihdekeppi heilui puolelta toiselle sen mitä siirtotangoissa on väljää.
Jos auton antoi vaikka olla 30min ajamatta niin vika oli poissa taas vähän aikaa, mitä pidempään antoi olla sitä pidemmän aikaa se oli poissa. Ei kuitenkaan koskaan enempää kuin tuon n. 5km heti startin jälkeen.
Aluksi luulin että tuo johtuu rikkinäisestä sisä nivelestä ja vaihdoin sen vetariin, ei auttanut joten tutkiskelin vähän ja kun vitonen äänsi ja laatikko piti pakkaskeleillä omituista ininää niin vaihdoin laatikon ehjään toimivaan. Samalla kertaa (eli tänä jussina) vaihdoin uudestaan tuon samaisen nivelen koska se oli oudosti jumiutunut niin että ei joustanut yhtään.
Tuon operaation jälkeen auto toimi hyvin n. 130km jonka jälkeen tuo ääni ja tärinät tuli takaisin. Ajelin pakosta sitten sen jälkeen n. 40km ja tuo ääni katosi ja en saanut sitä tulemaan takaisin.
Koska tarvitsen autoa työssä käyntiin ja muutenkin vituttaa tarpeeksi jos nyt tuli temuttua tuo laatikon vaihto periaatteessa turhaan niin lupaan sille henkilölle joka tekee lähimmäksi osuneen veikkauksen niin 50€:n palkkion. Tarkistettu on myös moottorintukikumit, pyörän laakerit, iskarin ylätuet, tukivarsien puslat, vakaajan puslat, jarrusatulat. Tuli mieleen että voiko olla mahdollista että vetarissa nivelet pohjaa ja johtuu siitä?
Vika paheni pikku hiljaa niin että kun ajoi tiettyä nopeutta rupesi koko auto tärisee vimmatusti ja vaihdekeppi heilui puolelta toiselle sen mitä siirtotangoissa on väljää.
Jos auton antoi vaikka olla 30min ajamatta niin vika oli poissa taas vähän aikaa, mitä pidempään antoi olla sitä pidemmän aikaa se oli poissa. Ei kuitenkaan koskaan enempää kuin tuon n. 5km heti startin jälkeen.
Aluksi luulin että tuo johtuu rikkinäisestä sisä nivelestä ja vaihdoin sen vetariin, ei auttanut joten tutkiskelin vähän ja kun vitonen äänsi ja laatikko piti pakkaskeleillä omituista ininää niin vaihdoin laatikon ehjään toimivaan. Samalla kertaa (eli tänä jussina) vaihdoin uudestaan tuon samaisen nivelen koska se oli oudosti jumiutunut niin että ei joustanut yhtään.
Tuon operaation jälkeen auto toimi hyvin n. 130km jonka jälkeen tuo ääni ja tärinät tuli takaisin. Ajelin pakosta sitten sen jälkeen n. 40km ja tuo ääni katosi ja en saanut sitä tulemaan takaisin.
Koska tarvitsen autoa työssä käyntiin ja muutenkin vituttaa tarpeeksi jos nyt tuli temuttua tuo laatikon vaihto periaatteessa turhaan niin lupaan sille henkilölle joka tekee lähimmäksi osuneen veikkauksen niin 50€:n palkkion. Tarkistettu on myös moottorintukikumit, pyörän laakerit, iskarin ylätuet, tukivarsien puslat, vakaajan puslat, jarrusatulat. Tuli mieleen että voiko olla mahdollista että vetarissa nivelet pohjaa ja johtuu siitä?
Ootko hammastankoa ja raidepäitä tarkistanut? Jos ois jotain löysällä tai lopussa. Hammastankoonhan tulee kiinni vaihteensiirtohässäkkäkin, joten vois keppiä heilutella. Hammastangossa on rattiakselin paikkeilla välyksen säätöpultti, jota voi jonkun varttikierroksen koittaa kiristää ja kokeilla mitä tapahtuu. Vetonivelet ei kyllä ilman rajua madallusta pohjaa.
Taisin unohtaa kirjoittaa mutta sisä- ja ulkopäät olen raidetangoista tarkistanu.
Vetarin ulkopäitä sen verran tarkistin että kun oli kasassa niin ei tuntunut väljää, irti en niitä ottanut ollenkaan kun ehjät kumit molemmissa, täytynee ottaa molemmat kepit irti maanantaina.
Pyöränlaakerit tsekkasin jo, kummassakaan ei tunnu mitään väljää.
Siinä oikeanpuoleisessa vetarissa ei mitään sellaista erikseen paksua kumia ole, muuten vaan vähän paksumpi kuin vasen, sisäpäässä tosin joku oranssi vähän paksumpi muovi systeemi kepin ympärillä.
Maavaraa tämän verran joten en itsekkään oikein usko tuohon pohjaamiseen.
Vetarin ulkopäitä sen verran tarkistin että kun oli kasassa niin ei tuntunut väljää, irti en niitä ottanut ollenkaan kun ehjät kumit molemmissa, täytynee ottaa molemmat kepit irti maanantaina.
Pyöränlaakerit tsekkasin jo, kummassakaan ei tunnu mitään väljää.
Siinä oikeanpuoleisessa vetarissa ei mitään sellaista erikseen paksua kumia ole, muuten vaan vähän paksumpi kuin vasen, sisäpäässä tosin joku oranssi vähän paksumpi muovi systeemi kepin ympärillä.
Maavaraa tämän verran joten en itsekkään oikein usko tuohon pohjaamiseen.
Pyörän laakerin saa yleensä selville kun ajaa vaikka motarin ramppia "täysiä" niin että toinen puoli kevenee. Vaimenee yleensä...
Vetonivelen taas saa selville, että vaikuttaako kääntäminen. Esim parkkihalliin tasaselle betonille ajelemaan ja kääntelemään.
Kakkakoppa on siitä ikävä, että jyrisee sisälle mystisesti. Itse etsin joskus pitkään, kuului että tulee edestä ääni. Lopulta se olikin toinen takapyörän laakeri.
Vetonivelen taas saa selville, että vaikuttaako kääntäminen. Esim parkkihalliin tasaselle betonille ajelemaan ja kääntelemään.
Kakkakoppa on siitä ikävä, että jyrisee sisälle mystisesti. Itse etsin joskus pitkään, kuului että tulee edestä ääni. Lopulta se olikin toinen takapyörän laakeri.
Ulommassa nivelessä EI saa olla yhtään pitkittäisväljää.
Jos on niin ulkonivelestä puuttuu osia, sisäpäässä taas kuuluu olla pitkittäisliikkumavara jotta joustossa tarvittava pituuden muutos on mahdollinen. Nyt jos myös ulkopäässä on pitkittäisliikkumaa, itse vetokeppi seilaa koko ajan nivelien välillä ja veikkaisin kolinan tulevan siitä.
Jos on niin ulkonivelestä puuttuu osia, sisäpäässä taas kuuluu olla pitkittäisliikkumavara jotta joustossa tarvittava pituuden muutos on mahdollinen. Nyt jos myös ulkopäässä on pitkittäisliikkumaa, itse vetokeppi seilaa koko ajan nivelien välillä ja veikkaisin kolinan tulevan siitä.
Ulommassa nivelessä EI saa olla yhtään pitkittäisväljää.
Jos on niin ulkonivelestä puuttuu osia, sisäpäässä taas kuuluu olla pitkittäisliikkumavara jotta joustossa tarvittava pituuden muutos on mahdollinen. Nyt jos myös ulkopäässä on pitkittäisliikkumaa, itse vetokeppi seilaa koko ajan nivelien välillä ja veikkaisin kolinan tulevan siitä.
Juu no siis noin muistelin itekki että ulkopäässä ei kuulu olla väljää vaan se on sisäpäässä. Noh siellä on nyt uusi nivel mutta jatkuu silti.
Eikös näissäkin kiristy pyöränlaakeri tuolla napamutterilla? Vois testata vetää sen vähän ylimomenttiin jos kiristäis laakeria ja sillä katois niin tietäis että laakeri on rikki.
Vanteet tsekattu, tänään tuli ajettua joku 120km niin huomasin että ongelma pahenee kun on ajanut jonkin aikaa eli kun paikat ilmeisesti lämpiää niin se tulee esiin voimakkaammin.
Huomasin samalla että jos tulee moottorijarrutuksella mäkeä alas ja täristää ja kolisee niin kun kytkimen painaa pohjaan niin lakkaa tai jos heittää vapaalle. Samalla huomasin myös että jos kiihdyttää "liian isolla" vaihteella niin täristää eli ilmeisesti myös tulee esille sen mukaan miten paljon kuormitusta on.
Tuli mieleen että voisiko vauhtipyörä löystyä lämpiämisen jälkeen? Tosin sillonhan se tärryyttäs kokoajan.
Pyöränlaakerit testasin niin että auto oli pukeilla ja ajoi ilmassa ja sammutti niin ei kuulunut laakereista minkäänlaista jurnutusta tms epämäärästä ääntä.
Huomasin samalla että jos tulee moottorijarrutuksella mäkeä alas ja täristää ja kolisee niin kun kytkimen painaa pohjaan niin lakkaa tai jos heittää vapaalle. Samalla huomasin myös että jos kiihdyttää "liian isolla" vaihteella niin täristää eli ilmeisesti myös tulee esille sen mukaan miten paljon kuormitusta on.
Tuli mieleen että voisiko vauhtipyörä löystyä lämpiämisen jälkeen? Tosin sillonhan se tärryyttäs kokoajan.
Pyöränlaakerit testasin niin että auto oli pukeilla ja ajoi ilmassa ja sammutti niin ei kuulunut laakereista minkäänlaista jurnutusta tms epämäärästä ääntä.
Oliko siellä vielä vaihtamatta olevia vetoniveliä? Siihen tuo nyt eniten viittais. Tai ite vetarissa jotain, booritukset kulunu tms.
Koko oikea puoli mutta laatikkoa vaihtaessa kokeilin niin sisemmässä ei tuntunut väljää eikä ulommassakaan mitä sitä keppiä pyörittelin ja koitin päittäisvälystä myös. Pitänee kai ottaa se irti ja purkaa kokonaan.
Toi vasen minkä oon kokonaan jo tehny niin oli ainakin booreilta ihan hyvässä kunnossa.
-
- -
- Viestit: 23
- Liittynyt: 24.6.2012 7:42
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ThomasLof ja 32 vierailijaa