Coilovereiden kokoonpano Passat 35i -91

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

Coilovereiden kokoonpano Passat 35i -91

ViestiKirjoittaja Splite » 1.5.2012 11:01

Jeps eli ihan pikanen kysymys, että olenko kasannut tolpan oikein, puhuttaessa etuiskareista.

Ostin taannoin tuossa TA technixin coilover sarjan passattiini ja nyt on laitettuna kiinni, mutta en ole varma onko etuiskarit oikein koottu.

Kuuluuko iskareiden yläpään kiinnitys levyjen liikkua kun rattia kääntää? Tarkoitan siis niitä levyjä jotka on konehuoneen puolella nähtävissä, iskarintornin päällä.

Olenko kasannut iskarin oikein jos katsotaan alhaalta ylös mentäessä: Iskari, jousi, jousenlautanen, laakeri, mutteri, ylälevy, mutteri. Vai onko tuo laakerin päällä oleva mutteri turha?

Iskareiden mukana tuli yksi mutteri, onko se mahdollisesti tarkoitettu koko homman ylimmäiseksi, eli yläpään kiinnitysmutteriksi?

Tässä melko samanlainen tolppa laakereineen kuin minulla :

http://ocukroguesgallery.com/lopez/Susp7.jpg

Sitten se sarjan mukana tullut mutteri :

http://aijaa.com/0087010101019

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.5.2012 15:16

Kyllähän ne yläpäät kääntyy, kun rattia käännät. Ja auton kun tunkkaat ylös, niin ne yläpäät "valahtaa". Täysin normaalia siis.

Tolppa on käsittääkseni kasattu ihan oikein. Itse olen tuon tolpan mukana tulleen nylock-mutterin väännellyt yleensä setin päällimmäiseksi. Eipä sillä niin merkitystä, mikä mutteri siellä on, kunhan on oikean kokoinen ja kiinni.

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 1.5.2012 16:07

Kiitokset vastauksesta.

Juu eli nyt on tolpat kunnossa ja tosiaan laitoin tuon uuden mutterin myös aivan päällimmäiseksi.

Eli tuo on täysin normaalia, että yläpää on hieman koholla kun auto on tassuillaan?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.5.2012 16:13

Kyllä, sen kuuluukin olla kohollaan (irti siitä iskaritornista). Muutenhan se ei pääsisi vapaasti kääntymään, kun ottaisi siihen torniin kiinni.

Edittiä: Tossa vielä kuva:
Kuva

Ja kuva siitä, miten se iskari kaikkine laakereineen ja kumeineen istuu siellä tornissaan:
http://i101.photobucket.com/albums/m73/ ... rio001.jpg

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 1.5.2012 17:34

Selvä. Kiitoksia sinulle avusta!

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 3.5.2012 11:43

Semmonen ongelma ilmeni että, mikäli laitan tuonne laakerin "sisälle" tai päälle vielä mutterin niin nousee tuo yläpäänlevy hyvin korkeelle. Koska sillon se mutteri estää sitä menemästä alemmas.

Kuvaa:

Eli tässä ilman laakerin sisällä/päällä olevaa mutteria:
Kuva

Mutterin kanssa:
Kuva

Ilman mitään(mutteri laakerin päällä):
Kuva

Haittaako jos sen mutterin jättää pois?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.5.2012 12:49

Eikö tossa pitäs olla se "erikoismutteri" jossa ne hahlot, joka menee niinku hivenen sinne sisään? Vai muistanko ihan väärin?

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 3.5.2012 12:53

Hmm.. Mutterit menivät orkkis iskareiden mukana, koska olivat niin jumissa etteivät lähteneet irti, alkoivat vaan hajota. Saakos noita erikoismuttereita jostain?

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.5.2012 15:48

Jos yläpään laakerointi on mallia oikeanpuolimmainen, "erikoismutterin" nro 10 saa vaikkapa Motonetistä. Tuote 18-1471.

Kuva

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.5.2012 16:06

Ja siihen "erikoismutteriin" käypäisen avaimenkin taitaa saada samasta osoitteesta.
Ainakin Biltemasta löytyy. Mätänetin sivut ei suostu aukee työkoneella.

Edit:nyt aukesi mätänet, eipä sattunut silmään ko.hylsyjä.

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 3.5.2012 17:09

Kiitokset molemmille. Eli keikka motonettiin vaan. Hylsyt tuohon mutteriin löytyy jo koska yritin niistä orkkis iskareista niitä saada auki.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 3.5.2012 17:14

jaa ei mun alustassa mitää erikoismuttereita ollu :O
Eikös passatti ja golffi oo aikas lailla samaa tavaraa?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 3.5.2012 17:25

No ei ainakaan 35i ja nelosgolf...

Kolmos golffissa ja saman ikäluokan passateissa tuo yläpään rakenne muuttui jossain vuosimallissa, kuten tuossa yllä olevassa kuvassa näkyy.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.5.2012 17:38

Haynesin opas muistaakseni kertoi että mk3 Golfissa GTi- ja VR6-malleissa on normaali pultti yläpäässä ja muissa ois tuo "erikoismutteri".

Itsekin yllätyin kun purin omasta -95 GTi:stä alustaa, olin varautunut hylsyt ostamalla mutta ei niitä tarvinnutkaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa