Etuvalojen releytys xenoneille (Golf IV sähköt sekaisin)
Valvoja: ffp jäsenet
Etuvalojen releytys xenoneille (Golf IV sähköt sekaisin)
Elikkäs pitäisi pitkiin valoihin rele laittaa väliin ja virrat suoraan akulta, tekee höpöjä auton sähköille tuo 55W xenon-sarja. Joku halpa perus kiinasarja joka pukkaa polttimolle DC:tä, mitattu virrankulutus 4.2A.Vaikkei olisi edes pitkät päällä niin mittaristossa palaa pitkien merkkivalo vaikka valokatkaisija parkki/whatever-asennossa, sisävalot syttyy/sammuu miten sattuu kun oven avaa jne. Mietin tässä että jos tekisi kerralla kunnollisen ja pistäisi vähintäänkin riittävän paksuisella johdolla. Mikähän olisi sopiva? 2,5mm^2 vai 4mm^2?
Lyhkäsissä on 55W xenon DC-AC-sarja joka haukkaa 5.2A. Nämä ottaa vähän enemmän virtaa niin meinasin näillekin tehdä releytyksen, mitä piuhaa suosittelette?
Netti on täynnä noita valmiita relesarjoja mutta näyttäisi johdot olevan sellaista paukkulankaa että mieluummin teen itse kunnollisen järjestelmän.
Lyhkäsissä on 55W xenon DC-AC-sarja joka haukkaa 5.2A. Nämä ottaa vähän enemmän virtaa niin meinasin näillekin tehdä releytyksen, mitä piuhaa suosittelette?
Netti on täynnä noita valmiita relesarjoja mutta näyttäisi johdot olevan sellaista paukkulankaa että mieluummin teen itse kunnollisen järjestelmän.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110289&highlight=releytys
Tuossa eräs topic aiheesta.
Pikaisesti muistaisin että melko kattavasti kerrottu.
Toki eri auto mutta periaate sama.
Tuossa eräs topic aiheesta.
Pikaisesti muistaisin että melko kattavasti kerrottu.
Toki eri auto mutta periaate sama.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kannattaako sitä johdon paksuutta vaihtaa "kesken kytkennän"? 2,5 mm² pitäisi riittää yhdelle polttimolle ihan hyvin.
Kahden metrin 2,5 mm² johdossa 4,2 A virralla jännitehäviö 58,8 mV.
Lisäksi järkevissä rajoissa oleva jännitehäviö pitäisi olla merkityksetön jos/kun hakkuri ottaa virtaa sen mitä tarvii jännitteestä huolimatta.
Kahden metrin 2,5 mm² johdossa 4,2 A virralla jännitehäviö 58,8 mV.
Lisäksi järkevissä rajoissa oleva jännitehäviö pitäisi olla merkityksetön jos/kun hakkuri ottaa virtaa sen mitä tarvii jännitteestä huolimatta.
Ei ole merkitystä vaihtaako "kesken kytkennän", kunhan poikkipinta-alaa on riittävästi siellä missä sitä tarvitaan. En ole noiden ballastien sielunelämään perehtynyt, pitkille nyt ainakin pitää rakentaa releytys jokatapauksessa. Matkat tässä tapauksessa eivät ole pitkiä joten taidan selvitä tuolla 2,5mm^2-piuhalla koko hommasta.
Lyhkäsille jos innostuu tekemään niin varmaan kannattaa molemmille puolille olla oma rele ettei valot katoa jos huono tuuri käy?
Lyhkäsille jos innostuu tekemään niin varmaan kannattaa molemmille puolille olla oma rele ettei valot katoa jos huono tuuri käy?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eli selvitin ongelmaa ja tuli lisää ropleemia. Pitkien releytys ei auttanut mitään, pitkien merkkivalo palaa mittaristossa siitä huolimatta ja sisävalo sekoilee.
Toinen ongelma on se että kun pitkillä on releet niin kun auton käynnistää, oli valokatkaisija missä asennossa vaan, pitkät syttyvät itsestää muutaman sekunnin päästä eivätkä sammu vaikka kuin vasta virrat katkaisemalla. Eli pitkien ohjaukseen tulee enemmän jännitettä kun auton käynnistää ja rele laittaa pitkät valot palamaan, oli valokatkaisija missä asennossa tahansa. Pelkästään virrat päällä pitkät eivät syty itsestään vaan vasta kun käynnistää. Pitääkö tässä jokin vastus laittaa tuohon pitkien ohjaukseen ettei rele napsauttaisi pitkiä päälle "ilman syytä"?
Kolmantena sellainen että kun katkaisija on automaatti-asennossa ja laittaa virrat päälle (ei käynnista moottoria), ajovalot palavat normaalisti, sitten kun laitaa pitkät-asentoon ja viiksestä eteenpäin pitkät päälle niin ne tosiaan jäävät palamaan eivätkä sammu kuin virrat sammuttamalla. Ei auta vaikka viikseä liikuttelisi tai valokytkintä laittaisi mihin asentoon vain.
Ps. Vielä sellainen että kun otin kaikki valojen kytkennät irti autosta niin se pitkien merkkivalo palaa siitä huolimatta mittaristossa... Nollasin vikakooditkin eikä apua.
EDIT: Erästä toista threadia lukeneen on jo viisastunut sen verran että vastuksethan siellä pitää olla ettei ecu kuvittele polttimon palaneen ja siksi mittaristossa pitkien valo palaa. Riipasen 10ohm vastukset pitkien ohjaukseen ja raportoin miten kävi. Mitenkäs muuten nuo päivävalot, tuskin tekee hyvää xenoneille kun automatti-asennossa tekee kaksi sytytystä kun auton käynnistää.
Toinen ongelma on se että kun pitkillä on releet niin kun auton käynnistää, oli valokatkaisija missä asennossa vaan, pitkät syttyvät itsestää muutaman sekunnin päästä eivätkä sammu vaikka kuin vasta virrat katkaisemalla. Eli pitkien ohjaukseen tulee enemmän jännitettä kun auton käynnistää ja rele laittaa pitkät valot palamaan, oli valokatkaisija missä asennossa tahansa. Pelkästään virrat päällä pitkät eivät syty itsestään vaan vasta kun käynnistää. Pitääkö tässä jokin vastus laittaa tuohon pitkien ohjaukseen ettei rele napsauttaisi pitkiä päälle "ilman syytä"?
Kolmantena sellainen että kun katkaisija on automaatti-asennossa ja laittaa virrat päälle (ei käynnista moottoria), ajovalot palavat normaalisti, sitten kun laitaa pitkät-asentoon ja viiksestä eteenpäin pitkät päälle niin ne tosiaan jäävät palamaan eivätkä sammu kuin virrat sammuttamalla. Ei auta vaikka viikseä liikuttelisi tai valokytkintä laittaisi mihin asentoon vain.
Ps. Vielä sellainen että kun otin kaikki valojen kytkennät irti autosta niin se pitkien merkkivalo palaa siitä huolimatta mittaristossa... Nollasin vikakooditkin eikä apua.
EDIT: Erästä toista threadia lukeneen on jo viisastunut sen verran että vastuksethan siellä pitää olla ettei ecu kuvittele polttimon palaneen ja siksi mittaristossa pitkien valo palaa. Riipasen 10ohm vastukset pitkien ohjaukseen ja raportoin miten kävi. Mitenkäs muuten nuo päivävalot, tuskin tekee hyvää xenoneille kun automatti-asennossa tekee kaksi sytytystä kun auton käynnistää.
Eli mittaristossa jatkuvasti palava pitkien merkkivalo ja kaikki sähkö"häröt" korjaantui kun laitoin 21W vilkkupolttimon kuskin puoleiseen pitkien ohjaukseen rinnankytkentään, rele on siis tällä puolella. Apparin puolella pitkien johdoissa ei ole mitään kuormaa tai kytkentöjä. Tuossa nelosgolfissa näköjään pitää olla jonkinlainen resistanssi noissa pitkien johdoissa (jompi kumpi puoli) jotta auton sähköt pelittää jos siinä on ballasti kiinni.
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
Ihan kiva lukea tällaisista ongelmista, kunhan ei kohdilleen satu.
4x IV Golfiin olen asentanut xenonit, eikä koskaan ole mitään herjannut.
Eikä kyllä mikään muukaan auto ole herjannut, jos on olleet ehjät osat. Kuitenkin useampaan kymmeneen autoon olen noita asennellut, uusin tällä hetkellä on ollut vm' 2011 VI Golf. Joskus kyllä noissa halpasarjoissa nuo ballastimet ovat aika kuraa, mutta halvalla ei saa parasta laatua.
4x IV Golfiin olen asentanut xenonit, eikä koskaan ole mitään herjannut.
Eikä kyllä mikään muukaan auto ole herjannut, jos on olleet ehjät osat. Kuitenkin useampaan kymmeneen autoon olen noita asennellut, uusin tällä hetkellä on ollut vm' 2011 VI Golf. Joskus kyllä noissa halpasarjoissa nuo ballastimet ovat aika kuraa, mutta halvalla ei saa parasta laatua.
mittaa yleismittarilla lyhkästen jännitehäviö (ballasti vrt akku) valojen palaessa, niin tiiät onko mitään hyötyä releytyksestä. Alle puolen voltin takia ei kyllä kannata imo tehdä mitään. Caddylään käytin 4mm2 ja 6mm2 kaapeleita, jännitehäviöksi jäi muistaakseni vajaa 0.4V @ 100W. Lähtötilanne oli noin 1.5V häviö.
mk4 golffis ei pitäis isot häviöt olla, vai onko siinäkin niin tyhmästi että valojen virrat kiertää jostain muualtakin kuin akku/päävirta -> orkkis rele jota sitten ohjataan eri keinoin -> valot
mk4 golffis ei pitäis isot häviöt olla, vai onko siinäkin niin tyhmästi että valojen virrat kiertää jostain muualtakin kuin akku/päävirta -> orkkis rele jota sitten ohjataan eri keinoin -> valot
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Austinkemn ja 52 vierailijaa