3B passat käsijarru tehoton

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

3B passat käsijarru tehoton

ViestiKirjoittaja nnasu » 29.10.2011 23:27

Passatin oikean puolen seisontaijarru ei ota kunnolla, soralla ei saa rengasta lukkoon. Uuden käsijarruvaijerin jo vaihdoin kun edellinen oli selvästi venynyt. Ei auttanut. Kokeilin liikuttaa käsijarrun akselia suoraan jarrusatulasta jolloin puolivälissä liikevaraa alkaa käsijarru vasta ottamaan kiinni, toisella puolella alkaa puremaan heti vipua käännettäessä.

Käsijarrumekanismi on siis jotenkin jumissa vaikka jarrusatula on vain vuoden vanha. Pitikö purkaa koko satula kappaleiksi vai menisikö pienemmillä tuskilla? Jarrusatuloiden purkamisesta huonoja kokemuksia (mennyt lopulta uuden ostoksi)

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 30.10.2011 0:09

Tyhmä kysymys, mut missä kunnossa palat?

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 30.10.2011 7:14

Palat ja levyt vaihdettu taakse samaan aikaan tuon jarrusatulan kanssa, palat ei oo kulunu kuin pari milliä ja levyistä ei juuri kulumista huomaa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 30.10.2011 7:45

Vuoden vanhassa satulassa on varmaan takuu?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 31.10.2011 18:37

Olisko vaan jäänyt säätö hieman kauaksi osien vaihdon yhteydessä, eli paikallaan auton käydessä voimakas piiiiitkä painallus jarrupolkimeen säätää jarrua "lähemmäksi" ja tämä näkyy juurikin käsijarrun toiminnasa. Tavallinen jarruttaminen ei juuri liikuta takajarruja joten aika ajoin on hyvä polkea jarrua kunnolla.

harrir
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.7.2012 9:51

ViestiKirjoittaja harrir » 13.4.2014 13:21

Lainaan tätä vanhaa topicia, koska ongelma on sama. Passat tosin facelift 3BG, mutta samankaltainen käsijarruhan noissa osimoilleen on.

Tähän saakka tehtyä / havaittua:
-Jarrusatulat päällisin puolin todella hyvässä kunnossa
- liukutapit liikkuvat ongelmitta
- käsijarrun vivut liikkuvat ja palautuvat herkästi
- käsijarrun vaijereista säädetty välykset pois niin, että satulan vipu alkaa välittömästi liikkua kun kahvasta vetää
- männät liikkuvat ja palautuvat normaalisti jarrupoljinta painaessa, käyttöjarru toimiikin normaalisti
- oikealla puolella käsijarru ei kiristy automaattisesti, eli kun jarrupoljinta painaa, niin käsijarru nousee aivan tappiin ylös asti
- jarrupalat kokeiltu vaihtaa uusiin, ei vaikutusta
- oikean puolen satula purettu osiin, sisältä kaikki osat todella hyväkuntoisia, ei mitään ruostetta tai hapettumaa missään.
- vaihdettu oikean puolen satulaan kaikki kumiosat ja tiivisteet, ei vaikutusta.
- jarrua saa polkea ja käsijarrua repiä vaikka tunnin, niin käsijarru ei vaan suostu kiristymään automaattisesti

Sain nyt muutaman tunnin tutkimisen ja taistelun jälkeen käsijarrun pitämään niin, että pyörittelin mäntiä käsin rälläkän laikka-avaimella ulospäin. Mutta miksei tämä toimi automaattisesti? Epäilen, että nyt kun palat taas kuluvat, niin käsijarru alkaa löystyä ja jotta sen saa taas kireämmälle, niin satulat pitää ottaa irti ja säätää mäntiä ulommas.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 27.10.2015 17:51

Minkälainen systeemi tämmösessä 3BG:ssa oikein on käsijarruna? Vaijerit kahvalta jotka vettä/painaa sylinteriä? Ei erillisiä käsijarrupaloja?

Miten kahvan päästä pääsee kiristämään? Aika tavalla parissa kuussa venynyt vaijeri... Oliskohan toinen poikki tms.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.10.2015 18:22

Vaijeri vetää satulassa olevaa mekanismia joka liikuttaa sylinteriä. Voi olla tuo mekanismi jumittunut toisesta satulasta puolitiehen jolloin kässäri luonnollisestikaan ei toimi tasaisesti. Vaijerin kiristys hoituu noin 20cm satulasta eteenpäin vaijeria seuraamalla, vähän paksumpi mötikkä. Siitä lukkoprikka pois, mötikän kieritystä lukkoprikkan suuntaan pikkaisen, tämä vapauttaa lukituksen ja vaijeria pääsee liikuttamaan eestaas mötikkään nähden. Nollaa molemmat puolet, sitten mene pumppaamaan jarrupoljinta jotta männät ottaa kummaltakin puolelta tasaisesti, sitten vetelemään kässärikahvasta ja lopuksi voi vielä itse vedellä löysät pois vaijerista.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 28.10.2015 10:31

^OK kuulostaa yhtäkkiä mielenkiintoiselta systeemiltä mutta pitää tsekata että onko vivusto jumissa. Pari päivää sitten lähti varmaan 10cm kahvasta kireyttä ihan yhtäkkiä. Joko vaijeri poikki vai se vipu jumissa, luulen.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 28.10.2015 16:02

Omasta napsahti viime talvena toinen poikki, tuo lienee kyllä todennäköisempi skenaario.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 29.10.2015 6:28

Monesti olen kuullut, että vaijereiden kiristäminen olisi "turhaa". Tuo vaijeri on kuitenkin niin jämäkkää tavaraa, ettei se normaalissa käytössä veny. Eli vika olisi jossain muualla.

Jumittava vivusto/mekanismi satulassa ainakin tekee sen, että käsijarrukahvaan tulee sitä "tyhjää" siihen alkuun, ennen kuin ottaa kiinni.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 29.10.2015 9:49

Tässä Skodassa jumitti käsijarrun vaijerit ekana talvena oston jälkeen. Silloin oli vaijerit tosi rispaantuneet ja vaihdoin tarvikemallin vaijerit. Ne kesti hetken ja taas jumi pakkasilla. Ostin alkuperäiset sitten, olisiko neljä vuotta sitten ja niiden puolesta on toiminut vielä. Tuo satulassa oleva mekanismi sen sijaan jumittaa ( ja on jumittanut sen neljä vuotta) niin, että ihan pienellä voimalla saa sen käsin aina sinne minne sen pitäisikin mennä käsijarrua vapautettaessa. Kerran on voideltu ne mekanismit ja parantui jonkin verran toiminta. Slamitilta kyselin joskus pari kolme vuotta sitten niitä apujousia sinne satulalle ja vastaus oli vaan, että hommaa varaosanro niin etsitään....tilasin nyt ebaystä nuo jouset ja ens viikolla pääsee kokeilemaan miten ne toimii. En tiedä oisko slamitilta saanut halvemmalla, mutta alle 27€ posteineen ei ole ylivoimaisen kallis kokeilla noita.

Vaijeriahan ei kannata kiristää vaan se oman käsityksen mukaan säätyy satulasta aina kohdalleen, JOS se satulan vipu palautuu siihen alkuasentoon. Silloin ottaa taas käsijarru alempaa, jos on välystä ruvennut tuntumaan käsijarrun kahvassa.

http://www.ebay.com/itm/HANDBRAKE-RETUR ... SwHnFVniCL

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 30.10.2015 7:00

Oli oli tosiaan oikealla puolella mekanismi, mäntä tai liukutapit jumissa siten että jarru laahasi (oikea rengasta sai pyörittää kunnolla että pyöri). Huomasi rullaavuudessakin nyt eron, että sai laahauksen pois. Mekanismi ja jarrumäntä oli siis kuin kiristetyssä asennossa kokoajan joten tietenkään kahvassa ei ollut mitään tuntoa kahvan alkuvaiheessa kun toinen vaijeri souti ihan tyhjää.

Teräsharjaa, WD40 ja vasaraa kun annoin tarpeeksi niin mekanismi klopsahti auki asentoonsa. Kesällä vaihdettiin taakse uudet jarrupalat ja kun on ollut tapana käyttää käsijarrua aina niin olisko männät tai liu'ut jumittuneet kun ovat liian siinä, sanotaanko, kiristetyssä asennossa? Vanha sanonta meni, että käytä käsivarrua talvella ettei jäädä vaijeri :)
Olisko parempi antaa käsijarrun olla käyttämättä usein/joskus jotta mäntä ja mekanismi saa palautua muihinkin asentoihin kuin kiristetyksi aina?

Täytyy varmaan vielä ennen katsastusta katsoa onko kireys ihan epätasainen kun kahva ottaa nyt kiinni tosi nopeasti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.10.2015 12:21

Seisontajarru saa heittää 70%...

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 31.10.2015 17:03

Jaa se oli niin paljon, sit saa olla.

Onko tietoa, voiko jarrut mennä jumiin jos käyttää aina käsijarrua? Tai siis jos ei käytä niin onko siitä apua jumiin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.10.2015 17:11

Yleensä ahkerampi seisontajarrun käyttö pitää paikat vetreinä. Käyttämättömyyttään ne useammin jumittaa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 31.10.2015 17:13

Ei siitä kässärin käyttämättömyydestä ole kuin haittaa, sitä samaa mäntää se liikuttaa mitä jarrupoljinkin. Jos haluat tehostetusti availla takajarruja niin peruuta täysillä ja sitten vedät kässäristä tai runttaat polkimesta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 38 vierailijaa