VW Passat etupään kolinat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

VW Passat etupään kolinat

ViestiKirjoittaja pimmonen » 13.9.2011 21:29

Missähän mahtaa olla vika, kun pasunan (-01, 96kW) etupäästä kuuluu sellaisia kolisevia/napsahtavia ääniä liikkeelle lähtiessä ja jarruttaessa. Autoon on vasta vaihdettu kaikki koiranluut eteen ja jarrulevyt+palat on myös vasta vaihdettu. Käytin eturenkaita irti jo ja koetin kammeta tukivarsia ja tarkastin jarrupalojen takana olevat kiinnitys limut, mutta mitään epätavallista en löytänyt. Alkaa olla neuvot lopussa :( Samainen kolina oli autossa ennen tukivarsien + hilujen vaihtoa ja se hävisi vaihdon jälkeen. Nyt se kuitenkin tuli takaisin yhtäkkiä.. Eli ilmeisesti perusvika ei kuitenkaan ole vielä selvinnyt.. Alustana on n. 120tkm ajettu Koni sport iskarit + Einbach jousi setti sekä 2tkm ajettu Einbach kallistuksen vakaaja edessä.

Kiitos neuvoista jo etukäteen..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.9.2011 21:32

siis onko siihen vaihdettu kaikki etutukivarret vai mitä tuo "kaikki koiranluut" tarkoittaa?

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 13.9.2011 21:48

Kyllä eli Lemförderin sarja missä tulee kaikki tukivarret mukana on vaihdettu vasta. Mitä ei ole vaihdettu on sisempi raidetangon pää.. Muut on vaihdettu..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.9.2011 0:29

Kannattaa tutkia myöskin iskarien yläpäät ja jousien asennot (onko asettunut oikein jousilautaselle).

Onko ne "oikeat" koiranluut vaihdettu myös? Eli vakaajan välitangot. Entä vakaajan puslat?

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 14.9.2011 7:18

Vakaajan välitangot on vaihdettu myös. Vakaajan puslat tuli itse uuden vakaajan mukana, ainakin näin oletin. Pitänee vielä tarkistaa.. Olisiko tuosta iskarin asennosta jossain hyvää malli kuvaa? iskareilla ja jousilla on ajettu jo se 120tkm ja kolinat ovat alkaneet noin 30tkm sitten.. Voisiko jousien asento muuttua ilman, että niihin koskee?
Uusin havainto tälle aamulle oli, että kun oli kylmempi ja sateinen aamu niin kolinoita ei kuulunut alkuun juuri ollenkaan ja noin 5km ajon jälkeen kolinat taas heräsi henkiin..

Limetic
-
Viestit: 131
Liittynyt: 11.11.2006 12:09

ViestiKirjoittaja Limetic » 14.9.2011 7:53

Tässä voisin samalla lainata tätä topicia ja kysyä et miten vois passatissa paikallistaa mikä tukivarsi vaatii vaihtoa? Rengasta irti ja heiluttelemaan?

janiman
-
Viestit: 51
Liittynyt: 15.12.2006 10:34

ViestiKirjoittaja janiman » 14.9.2011 17:45

Ylätukivarret voit kokeilla pienellä edestakaisella heilutusliikkeellä pyörännavasta tai voi se vannekkin kiinni olla, mutta rengas irti maasta. Pyörän ja lokarin kaaren väliin jää kyllä tarpeeksi tilaa, mistä näet ylätukivarret. Voimaa ei niinkään tarvita, näet kyllä jos välystä on.

Alatukivarret on vähän pahemmat todeta, isot siirtoleukapihdit on hyvä työkalu tässä. Kunnon ote tukivarresta ja kääntelemään.Nosturi olisi kova sana, alatukivarsien välyksiä vaikeaa saada todettua heiluttelemalla renkaasta/pyöränavasta. Jää esim. leimalla aika usein huomaamatta alatukien välykset.

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 15.9.2011 11:34

Tässä voisin samalla lainata tätä topicia ja kysyä et miten vois passatissa paikallistaa mikä tukivarsi vaatii vaihtoa? Rengasta irti ja heiluttelemaan?

Olen huomannut, että paras konsti tähän on käyttää auto leimalla. Lähes joka kerta inssi löysi Passatista jonkun löysän nivelen ;)

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 15.9.2011 15:58

Ei muuten tuokaan aina auta.. Käytin ennen tukivarsien vaihtoa katsastuskonttorilla tutkittavana, että mistä kolina löytyy ja mitään selvää syytä eivät löytäneet. Kaveri vain totesi että kolisee, mutta syytä ei voi sanoa että mistä. Periaatteessa kai tuosta kolinasta ei olis voinut edes katsastuksessa pompauttaa tms, jos eivät voi paikantaa mistä vika johtuu :)

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 15.9.2011 20:42

Sitten ääni tuskin tulee löysistä nivelistä. Jos ääni on "napsumista", niin veikkaisin sen kuuluvan jousista, mene ja tiedä.

^WatcheR^
-
Viestit: 176
Liittynyt: 20.9.2004 15:16

ViestiKirjoittaja ^WatcheR^ » 22.9.2011 18:55

on muuten täysin samantyyppistä vikaa täälläkin

toki iskarit ja jouset on alkup. 400tkm ajetut lukuunottamatta tietysti etujousia jotka on menny poikki molemmat ja vaihettu..

n. 4tkm sitten vaihoin kaikki tukivarret slamitin mallistoon ja uuden hammastangon pyöräytin samalla vuotavan lutkun tilalle

korostetusti "lotke" kuuluu ku tiputtaa esim. hidasteesta alaspäin.
en ite keksi muuta ku iskarin yläpään tai sitte jousi menny kehnosti.. ei oo vielä kerenny noita tarkistamaan.
tyhmänä vaihoin toisen etujousen n. 50tkm sitte ku poikkas ja nyt 2tkm sitte toisen samoilla oireilla, eli korkeusero on lievä..
tulossa ens kesälle viimestään koko sarja ni ei viittiny ostaa nyt molempia ja vaihella, ois pitäny vaihtaa sillon ajat sitte ;)

LJLLJL
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.1.2014 22:57

ViestiKirjoittaja LJLLJL » 13.1.2014 23:04

Nostetaanpa vanhaa aihetta, onko kukaan keksinyt mistä nämä liikkeellelähtiessä ja jarruttaessa kuuluvat kolinat johtuu? Omasta -03 TDI nelkusta on alkanut kuulua kuvauksen mukaista pauketta. Ääni on varsin voimakas, tuntuu jaloissa asti. Jarrujen huollon yhteydessä huollossa ei huomautettu tukivarsista, ja olivat muka saaneet äänen häviämään. Tyyppiviasta vaikuttaa tosiaan olevan kyse, mutta olisiko kenelläkään syytä tiedossa?

Oskillaattori
-
Viestit: 41
Liittynyt: 16.2.2004 7:00

ViestiKirjoittaja Oskillaattori » 31.1.2014 2:04

Johtuisiko apurungon takimmaisista pulteista, ovat saattaneet venyä ja apurunko liikahtelee.
Saattaa myös olla vaihteiston tukikumi, jenkkifoorumilla oli ollut vastaavaa ongelmaa kuskinpuolen kumin löystyttyä.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 31.1.2014 18:35

Itsellä Jetassa on kans alkanu kuulumaan kolahdus ku lähtee eteen tai taaksepäin.. samoin ku ykkösellä tai kakkosella nostaa kaasusta niin saattaa kolahtaa kans.. niveliä ei ollu väljänä eikä puslia, autolla ajettu 150tkm

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.2.2014 1:16

Mulla semmoset naksahtelevat kolahdukset etupäästä on korjautunut aina iskarin yläpään kumien & laakereiden vaihdolla. Ainakin kahdessa autossa tuota vikaa ollut. Etenkin jos teet suunnanvaihdoksen, esim pakitat vähän, käännät rattia ja lähdet sitten eteenpäin, niin tuo naksahdus yleensä kuuluu. Ja se on lähtenyt siis kummassakin tapauksessa yläpäistä.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 1.2.2014 10:02

Noissa Golf V alustaan pohjautuvissa on tyyppivikana juuri tuo em. apurungon liikkuminen. Esiintyy just noissa suunnanvaihto-/kiihdytys-/jarrutustilanteissa. Korjaantuu kiristämällä apurungon pultit tai mieluummin uuden pulttisarjan asennuksella.

Mitä 3B alustan ääniin tulee, niin onhan myös kallistuksenvakaajan ja korin väliset kumit vaihdettu? Halvimmat ja helpoimmin vaihdettavat kumit, mutta saattaa jäädä monelta vaihtamatta.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 1.2.2014 10:35

Joo se ääni tulee helpoiten noissa suunnanvaihdoksissa.. täytyy katsastaa noi pultit että ovat kiinni.. vähä arvellu josko vauhtipyörä kolahtais aina jos on kumit väljistynyt..

LJLLJL
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.1.2014 22:57

ViestiKirjoittaja LJLLJL » 5.5.2014 10:49

Mulla ongelma ratkaisi vaihtamalla taaempi alatukivarsi. Rungon puolelta kumi oli kulunut sen verran, että pääsi hölskymään ja kolahtelemaan. Kovalla pakkasella kumi oli sitten ilmeisesti sen verran kovettunut, että ne jäljelläolevat muruset pystyivät pitämään varren paikoillaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa