VW Passat etupään kolinat
Valvoja: ffp jäsenet
VW Passat etupään kolinat
Missähän mahtaa olla vika, kun pasunan (-01, 96kW) etupäästä kuuluu sellaisia kolisevia/napsahtavia ääniä liikkeelle lähtiessä ja jarruttaessa. Autoon on vasta vaihdettu kaikki koiranluut eteen ja jarrulevyt+palat on myös vasta vaihdettu. Käytin eturenkaita irti jo ja koetin kammeta tukivarsia ja tarkastin jarrupalojen takana olevat kiinnitys limut, mutta mitään epätavallista en löytänyt. Alkaa olla neuvot lopussa :( Samainen kolina oli autossa ennen tukivarsien + hilujen vaihtoa ja se hävisi vaihdon jälkeen. Nyt se kuitenkin tuli takaisin yhtäkkiä.. Eli ilmeisesti perusvika ei kuitenkaan ole vielä selvinnyt.. Alustana on n. 120tkm ajettu Koni sport iskarit + Einbach jousi setti sekä 2tkm ajettu Einbach kallistuksen vakaaja edessä.
Kiitos neuvoista jo etukäteen..
Kiitos neuvoista jo etukäteen..
Vakaajan välitangot on vaihdettu myös. Vakaajan puslat tuli itse uuden vakaajan mukana, ainakin näin oletin. Pitänee vielä tarkistaa.. Olisiko tuosta iskarin asennosta jossain hyvää malli kuvaa? iskareilla ja jousilla on ajettu jo se 120tkm ja kolinat ovat alkaneet noin 30tkm sitten.. Voisiko jousien asento muuttua ilman, että niihin koskee?
Uusin havainto tälle aamulle oli, että kun oli kylmempi ja sateinen aamu niin kolinoita ei kuulunut alkuun juuri ollenkaan ja noin 5km ajon jälkeen kolinat taas heräsi henkiin..
Uusin havainto tälle aamulle oli, että kun oli kylmempi ja sateinen aamu niin kolinoita ei kuulunut alkuun juuri ollenkaan ja noin 5km ajon jälkeen kolinat taas heräsi henkiin..
Ylätukivarret voit kokeilla pienellä edestakaisella heilutusliikkeellä pyörännavasta tai voi se vannekkin kiinni olla, mutta rengas irti maasta. Pyörän ja lokarin kaaren väliin jää kyllä tarpeeksi tilaa, mistä näet ylätukivarret. Voimaa ei niinkään tarvita, näet kyllä jos välystä on.
Alatukivarret on vähän pahemmat todeta, isot siirtoleukapihdit on hyvä työkalu tässä. Kunnon ote tukivarresta ja kääntelemään.Nosturi olisi kova sana, alatukivarsien välyksiä vaikeaa saada todettua heiluttelemalla renkaasta/pyöränavasta. Jää esim. leimalla aika usein huomaamatta alatukien välykset.
Alatukivarret on vähän pahemmat todeta, isot siirtoleukapihdit on hyvä työkalu tässä. Kunnon ote tukivarresta ja kääntelemään.Nosturi olisi kova sana, alatukivarsien välyksiä vaikeaa saada todettua heiluttelemalla renkaasta/pyöränavasta. Jää esim. leimalla aika usein huomaamatta alatukien välykset.
Ei muuten tuokaan aina auta.. Käytin ennen tukivarsien vaihtoa katsastuskonttorilla tutkittavana, että mistä kolina löytyy ja mitään selvää syytä eivät löytäneet. Kaveri vain totesi että kolisee, mutta syytä ei voi sanoa että mistä. Periaatteessa kai tuosta kolinasta ei olis voinut edes katsastuksessa pompauttaa tms, jos eivät voi paikantaa mistä vika johtuu :)
on muuten täysin samantyyppistä vikaa täälläkin
toki iskarit ja jouset on alkup. 400tkm ajetut lukuunottamatta tietysti etujousia jotka on menny poikki molemmat ja vaihettu..
n. 4tkm sitten vaihoin kaikki tukivarret slamitin mallistoon ja uuden hammastangon pyöräytin samalla vuotavan lutkun tilalle
korostetusti "lotke" kuuluu ku tiputtaa esim. hidasteesta alaspäin.
en ite keksi muuta ku iskarin yläpään tai sitte jousi menny kehnosti.. ei oo vielä kerenny noita tarkistamaan.
tyhmänä vaihoin toisen etujousen n. 50tkm sitte ku poikkas ja nyt 2tkm sitte toisen samoilla oireilla, eli korkeusero on lievä..
tulossa ens kesälle viimestään koko sarja ni ei viittiny ostaa nyt molempia ja vaihella, ois pitäny vaihtaa sillon ajat sitte ;)
toki iskarit ja jouset on alkup. 400tkm ajetut lukuunottamatta tietysti etujousia jotka on menny poikki molemmat ja vaihettu..
n. 4tkm sitten vaihoin kaikki tukivarret slamitin mallistoon ja uuden hammastangon pyöräytin samalla vuotavan lutkun tilalle
korostetusti "lotke" kuuluu ku tiputtaa esim. hidasteesta alaspäin.
en ite keksi muuta ku iskarin yläpään tai sitte jousi menny kehnosti.. ei oo vielä kerenny noita tarkistamaan.
tyhmänä vaihoin toisen etujousen n. 50tkm sitte ku poikkas ja nyt 2tkm sitte toisen samoilla oireilla, eli korkeusero on lievä..
tulossa ens kesälle viimestään koko sarja ni ei viittiny ostaa nyt molempia ja vaihella, ois pitäny vaihtaa sillon ajat sitte ;)
Nostetaanpa vanhaa aihetta, onko kukaan keksinyt mistä nämä liikkeellelähtiessä ja jarruttaessa kuuluvat kolinat johtuu? Omasta -03 TDI nelkusta on alkanut kuulua kuvauksen mukaista pauketta. Ääni on varsin voimakas, tuntuu jaloissa asti. Jarrujen huollon yhteydessä huollossa ei huomautettu tukivarsista, ja olivat muka saaneet äänen häviämään. Tyyppiviasta vaikuttaa tosiaan olevan kyse, mutta olisiko kenelläkään syytä tiedossa?
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 16.2.2004 7:00
Mulla semmoset naksahtelevat kolahdukset etupäästä on korjautunut aina iskarin yläpään kumien & laakereiden vaihdolla. Ainakin kahdessa autossa tuota vikaa ollut. Etenkin jos teet suunnanvaihdoksen, esim pakitat vähän, käännät rattia ja lähdet sitten eteenpäin, niin tuo naksahdus yleensä kuuluu. Ja se on lähtenyt siis kummassakin tapauksessa yläpäistä.
Noissa Golf V alustaan pohjautuvissa on tyyppivikana juuri tuo em. apurungon liikkuminen. Esiintyy just noissa suunnanvaihto-/kiihdytys-/jarrutustilanteissa. Korjaantuu kiristämällä apurungon pultit tai mieluummin uuden pulttisarjan asennuksella.
Mitä 3B alustan ääniin tulee, niin onhan myös kallistuksenvakaajan ja korin väliset kumit vaihdettu? Halvimmat ja helpoimmin vaihdettavat kumit, mutta saattaa jäädä monelta vaihtamatta.
Mitä 3B alustan ääniin tulee, niin onhan myös kallistuksenvakaajan ja korin väliset kumit vaihdettu? Halvimmat ja helpoimmin vaihdettavat kumit, mutta saattaa jäädä monelta vaihtamatta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa