DSG laatikkojen kesto?
Valvoja: ffp jäsenet
DSG laatikkojen kesto?
onko kestävän laatikon maineessa, vai onko noissa ollut ongelmia? hakusessa olisi 2003-2006 vuoden auto ja vähän mietityttää kuinka paljon ajettua uskaltaa katsella.
Täältä ei kannata kysyä koska lähes kaikki ovat sitä mieltä että hajoavat kaikki heti eikä kannata ikinä ostaa jaadajaadajaada...
Itse mitä tiedän niin mekaanisesti kestäviä. Sähköpuoli herkempi. Kunhan muistaa että rautakangenkin saa rikki väärällä käytöllä niin dsg:n kans pärjää.
Itellä 260th ajettu ocu dsg ja toimii kun unelma.
Itse mitä tiedän niin mekaanisesti kestäviä. Sähköpuoli herkempi. Kunhan muistaa että rautakangenkin saa rikki väärällä käytöllä niin dsg:n kans pärjää.
Itellä 260th ajettu ocu dsg ja toimii kun unelma.
Riippuu vähän, että onko laatikko bansa- vai dieselmoottorin perässä. Bensakoneen perässä tuntuisi kestävän hienosti, dieselin perässä on ollut etenkin taksikäytössä paljon ongelmia.
Mm. kytkinpaketin päällimmäisen kytkimen boori hakkautuu väljäksi. Ilmenee rahinana/rallatuksena/kolinanan tyhjäkäynnillä. Aiheuttaja todennäköisesti alhainen tyhjäkäynti ja alhaiset käyntinopeudet, jolloin boori hakkautuu väljäksi ravistuksen ja väännätyksen yhteisvaikutuksesta. Korjauskeino uusi kytkin, hintaa tonnin luokkaa.
Laatikoissa on ollut jonkin verran mekaanisia vikoja, ilmenee kolinana, epämääräisinä kolahduksina/kilahduksina vaihtotilanteissa, onpa pari sellaistakin nähty, jotka sorvasivat vaihteita tiettyjen vaihteiden välissä (esim. 2 -> 3 vaihtaessa). Pari DSG:tä on jysähtänyt totaalijumiin ja/tai ei ole löytynyt enää pykäliä ollenkaan.
Vaihteistoon ei tosiaan saa varaosia, eli ainoa korjauskeino on uusi vaihteisto. Ja on meinaan ihan helvetin kallis. 7-lovinen DSG taitaa olla listahinnaltaan noin 7000 euroa.
Ohjainlaiteviat on harvinaisempia, mutta niitäkin on muutamia ollut. Ohjainlaitevika on siinä mielessä ikävä, että toisesta autosta irroitettu ohjainlaite ei toimi. Vaihteisto ja ohjainlaite on koodattu aina pariksi ja toisen vaihteiston ohjainlaite ei pelaa. En tiedä sitten saisiko joku seppä näitä koodailtua, todennäköisesti ei saa. Eli ohjainlaitevian ilmetessä marmorilta uusi ohjainlaite alustanumeron perusteella... Ihanan halpaa. :)
Mutta joo, bensakoneen perässä uskaltaisin itselleni ehkä DSG:n ottaa. Niin paljon on omakohtaisia ja lähipiirin kokemuksia DSG + diesel -yhdistelmästä, että jättäisin ostamatta. (Tällä hetkellä työkaluna -10 Superb 2.0TDI 125kW + DSG, ajettu 170 tonnia, kolmas kytkin, toinen DSG:n ohjainlaite ja toinen laatikko menossa... kolmas laatikko tilauksessa.)
Mm. kytkinpaketin päällimmäisen kytkimen boori hakkautuu väljäksi. Ilmenee rahinana/rallatuksena/kolinanan tyhjäkäynnillä. Aiheuttaja todennäköisesti alhainen tyhjäkäynti ja alhaiset käyntinopeudet, jolloin boori hakkautuu väljäksi ravistuksen ja väännätyksen yhteisvaikutuksesta. Korjauskeino uusi kytkin, hintaa tonnin luokkaa.
Laatikoissa on ollut jonkin verran mekaanisia vikoja, ilmenee kolinana, epämääräisinä kolahduksina/kilahduksina vaihtotilanteissa, onpa pari sellaistakin nähty, jotka sorvasivat vaihteita tiettyjen vaihteiden välissä (esim. 2 -> 3 vaihtaessa). Pari DSG:tä on jysähtänyt totaalijumiin ja/tai ei ole löytynyt enää pykäliä ollenkaan.
Vaihteistoon ei tosiaan saa varaosia, eli ainoa korjauskeino on uusi vaihteisto. Ja on meinaan ihan helvetin kallis. 7-lovinen DSG taitaa olla listahinnaltaan noin 7000 euroa.
Ohjainlaiteviat on harvinaisempia, mutta niitäkin on muutamia ollut. Ohjainlaitevika on siinä mielessä ikävä, että toisesta autosta irroitettu ohjainlaite ei toimi. Vaihteisto ja ohjainlaite on koodattu aina pariksi ja toisen vaihteiston ohjainlaite ei pelaa. En tiedä sitten saisiko joku seppä näitä koodailtua, todennäköisesti ei saa. Eli ohjainlaitevian ilmetessä marmorilta uusi ohjainlaite alustanumeron perusteella... Ihanan halpaa. :)
Mutta joo, bensakoneen perässä uskaltaisin itselleni ehkä DSG:n ottaa. Niin paljon on omakohtaisia ja lähipiirin kokemuksia DSG + diesel -yhdistelmästä, että jättäisin ostamatta. (Tällä hetkellä työkaluna -10 Superb 2.0TDI 125kW + DSG, ajettu 170 tonnia, kolmas kytkin, toinen DSG:n ohjainlaite ja toinen laatikko menossa... kolmas laatikko tilauksessa.)
hurjalta kuulostaa. pari 2004 vuosimallin 1,9 diesel tourania olisi kiikarissa. toisella ajettu 198tkm ja toisella 230tkm. aika laiska konehan tuo on, että ei pitäisi sen puolesta syödä laatikkoa? taksissahan nuo ei ole ollut.
edit: löytyi hyvä kaskustelu...
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 191&sivu=1
edit: löytyi hyvä kaskustelu...
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 191&sivu=1
Yks tapa millä ton saa rikki alta aikayksikön on liian nopeat lähdöt vaihteen kytkemisen jälkeen, eli pakilta d:lle ja heti hanaa vieläkun auton liike on taaksepäin, valitettavasti melko monet tekee niin. Ja toinen sellainen on kanssa paha jos johonkin jää kiinni ja heijailee edestakas jolloin vaihteet ei välttämättä ehdi kytkeytyä kunnolla, Ei se voi olla pelkkä askivika jos se toisilla kestää 260th yhdellä ja toisella menee kolme askia 170th aikana.. Käytössä on jotain väärää aivan selkeästi.
Tuo auto mikä mullaki on ollut, sillä on vedetty painavaa venettä perässä vaikka kuinka paljon, eli ei missään kevyessä käytössä ole ollut. Ja eka aski pelaa kuin ajatus. Mystistä jos se tosiaan itsestään menee 3 kertaa alle 200 tuhannen kilsan...
Toki kukaanhan ei mielestään tee mitään väärin sehän on selvää eli kalustoss on aina se vika.
Tuo auto mikä mullaki on ollut, sillä on vedetty painavaa venettä perässä vaikka kuinka paljon, eli ei missään kevyessä käytössä ole ollut. Ja eka aski pelaa kuin ajatus. Mystistä jos se tosiaan itsestään menee 3 kertaa alle 200 tuhannen kilsan...
Toki kukaanhan ei mielestään tee mitään väärin sehän on selvää eli kalustoss on aina se vika.
Ja mun mielestä on nyt väärin sekoittaa kaksoismassaa tähän keskusteluun koska niitä nyt paukkuu samalla lailla manuaaleista kuin automaateistakin joten se ei ole DSG:n heikkoutta.
Itse ajelen DSG:llä ennakoivasti ja tuo loota on siihen kyllä omiaan ehdottomasti. Väitän ainakin omalta osaltani etten manuaalilla pääsis samoihin kulutuslukemiin kovin helposti.
Kyllä täälläkin päin nuota DSG:tä on Taxi käytössä paljon mutta en nyt ole kuullut että niissä kummempaa ongelmaa olis ollut, mutta en nyt ole erikseen lähtenyt asiaa kuitenkaan selvittelemään.
Itse ajelen DSG:llä ennakoivasti ja tuo loota on siihen kyllä omiaan ehdottomasti. Väitän ainakin omalta osaltani etten manuaalilla pääsis samoihin kulutuslukemiin kovin helposti.
Kyllä täälläkin päin nuota DSG:tä on Taxi käytössä paljon mutta en nyt ole kuullut että niissä kummempaa ongelmaa olis ollut, mutta en nyt ole erikseen lähtenyt asiaa kuitenkaan selvittelemään.
Jännä juttu, että sitten kaikki käyttävät täällä noita askeja "väärin", kun ei tunnu kellään kestävän. Ja eipä tuossa meidän firman Skodassa ole vauhdista vaihdeltu ärrältä deelle. Ja eipä tuon pitäisi itse vaihteistoa rasittaa, vaikka niin tekisikin. Kytkintä / 2-massavauhtipyörää vain.
Ja kyllä tuo usein meidän kylän pirsseissä ilmennyt kolina lähtee kytkimestä, päällimmäisen kytkimen keskiön booritus hakkautuu jostain syystä väljäksi ja kytkin rupeaa kolisemaan tyhjäkäynnillä.
Niin joo ja olihan tuohon työkaluun vauhtipyöräkin ainakin kerran vaihdettu, kun se rupesi rallattelemaan.
Epäilyjä on ollut siihen suuntaan, että tuon kytkimen ravistaisi väljäksi alhainen tyhjäkäynti (jota tulee taksikäytössä suhteellisen paljon). Myös moottorin alhaiset käyntinopeudet vaikuttavat asiaan varmasti. Tuntuu luonnottomalta, että kierroslukumittarin viisari on kaupunkiajossa jatkuvasti reilusti alle 1500rpm lukemissa. Välillä laatikko antaa väännättää todella pienillä kierroksilla, vaikka moottori/voimalinja jo juristaa ja tuntuu, ettei vaan voima riitä niin isolla vaihteella etenemiseen. Oikein pahaa tekee välillä ja pitää manuaalilla tökkiä pienempää. Pienempää ei vaihda, ennenkuin polkaisee kaasua reilummin.
Ja kyllä tuo usein meidän kylän pirsseissä ilmennyt kolina lähtee kytkimestä, päällimmäisen kytkimen keskiön booritus hakkautuu jostain syystä väljäksi ja kytkin rupeaa kolisemaan tyhjäkäynnillä.
Niin joo ja olihan tuohon työkaluun vauhtipyöräkin ainakin kerran vaihdettu, kun se rupesi rallattelemaan.
Epäilyjä on ollut siihen suuntaan, että tuon kytkimen ravistaisi väljäksi alhainen tyhjäkäynti (jota tulee taksikäytössä suhteellisen paljon). Myös moottorin alhaiset käyntinopeudet vaikuttavat asiaan varmasti. Tuntuu luonnottomalta, että kierroslukumittarin viisari on kaupunkiajossa jatkuvasti reilusti alle 1500rpm lukemissa. Välillä laatikko antaa väännättää todella pienillä kierroksilla, vaikka moottori/voimalinja jo juristaa ja tuntuu, ettei vaan voima riitä niin isolla vaihteella etenemiseen. Oikein pahaa tekee välillä ja pitää manuaalilla tökkiä pienempää. Pienempää ei vaihda, ennenkuin polkaisee kaasua reilummin.
Ei se DSG nyt niin kauhean huono voi olla jos se on kestänyt 210tkm ilman remottia ja niistä 110tkm on ajettu hieman piristettynä (200hv/450Nm). Sehän näissä DSG vaihteistoissa on että ne "oppii" kuljettajan ajotavan ja sopeuttaa toiminnan siihen. Omassa autossani vaihteisto ei koskaan vedätä alle 1500rpm. Kevyessä ajossa kierrokset pyörii välillä 1500-2000rpm.
Yäälä 2 kpl kestänyt mutta ajettukin ella 200tkm, nykyisessä RS Ocussa jotain kummallista kyllä on, huolossa sitä ei löydetty (yllättäen) ja varmaankin kestää takuuajan ja senkin ajan kun löytää seuraavan omistajan.
Kaveripiiristä löytyy useampi huono kokemus kyseisestä lootasta.
Edelleen sanoisin omana mielipiteenä että hyvä laatikko uudessa autossa, käytetyssä ei niinkään hyvä ja oma valinta olisi keppi.
"väärin käytetty" on lähinnä naurettava syy laatikon hajoamiselle.
Kaveripiiristä löytyy useampi huono kokemus kyseisestä lootasta.
Edelleen sanoisin omana mielipiteenä että hyvä laatikko uudessa autossa, käytetyssä ei niinkään hyvä ja oma valinta olisi keppi.
"väärin käytetty" on lähinnä naurettava syy laatikon hajoamiselle.
Käytössä lienee iso ero, mutta lyhyttä ajoa enemmän ajavalla veikkaisin laatikon rasittuvan erilailla kuin pitkää matkaa. On tullut kuultua taksimiehiltä, että S-asennossa työkäytössä laatikko kestää ihan erilailla kuin D-asennossa. Toimiiko kaikilla, tiedä häntä. Eli matalalla vaihtava ohjelma tekee sen suurimman hallan, ja siihen yhdistettynä tuo painava kaasujalka. Samanlaillahan kaksoismassa vp sekä kytkin manuaalissa helpoiten hajoaa, kun aina 'nauttii' alaväännöstä isoilla vaihteilla.
Juu, samaa olen kuullut, että S-asennossa kestäisi paremmin. Ei sitä moottorin huutamista jaksa vaan Erkkikään kuunnella. Kyllä mun mielestä laitteet pitäisi suunnitella niin, että ne kestää, ajoi sitten millä vaihteiston asennolla hyvänsä, minkä kepistä saa valittua. Tai jos vaihteistossa on jokin asento, mitä "ei tulisi käyttää, kun vehkeet hajoaa sen takia", niin miksi siellä sellainen asento sitten ylipäätään on?
Ja olen kyllä kuullut paljon juttua siitä, että siviilikäytössä ko. vaihteisto kestää paljon paremmin. Enkä sitä oikeastaan epäilekään. Harvalla tulee noin paljon tyhjäkäyttöä ja liikkeellelähtemistä + pätkäajoa, kuin mitä ammattiliikenteessä. Ja mitä tuohon raskaaseen kaasujalkaan tulee, niin eipä noita taksejakaan kaikki luukuta kuin viimeistä päivää.
Mutta mitä näitä kokemuksia on itse kohdannut ja lukenut, niin omaan pihaan en uskaltaisi DSG+TDI-yhdistelmää ostaa, etenkään jos takuuaika on jo ummessa, korjauskustannukset on kuitenkin tuhansia. Ja useita sellaisia. Voihan se olla, että kaikki nämä huonot kokemukset on kuljettajasta/tehtaan maanantaimallista/tms johtuvia, mutta pirun paljon niitä tuntuu vaan olevan. Ja kyllähän noista viallisista vehkeistäkin suurin osa on saanut ihan normaalikohtelua, eikä ole revitetty paskaksi, niinkuin moni väittää/luulee/uskottelee itselleen.
Ei sillä, DSG on kyllä toimiessaan ihan saakelin hieno vaihteisto ajoltaan.
Ja olen kyllä kuullut paljon juttua siitä, että siviilikäytössä ko. vaihteisto kestää paljon paremmin. Enkä sitä oikeastaan epäilekään. Harvalla tulee noin paljon tyhjäkäyttöä ja liikkeellelähtemistä + pätkäajoa, kuin mitä ammattiliikenteessä. Ja mitä tuohon raskaaseen kaasujalkaan tulee, niin eipä noita taksejakaan kaikki luukuta kuin viimeistä päivää.
Mutta mitä näitä kokemuksia on itse kohdannut ja lukenut, niin omaan pihaan en uskaltaisi DSG+TDI-yhdistelmää ostaa, etenkään jos takuuaika on jo ummessa, korjauskustannukset on kuitenkin tuhansia. Ja useita sellaisia. Voihan se olla, että kaikki nämä huonot kokemukset on kuljettajasta/tehtaan maanantaimallista/tms johtuvia, mutta pirun paljon niitä tuntuu vaan olevan. Ja kyllähän noista viallisista vehkeistäkin suurin osa on saanut ihan normaalikohtelua, eikä ole revitetty paskaksi, niinkuin moni väittää/luulee/uskottelee itselleen.
Ei sillä, DSG on kyllä toimiessaan ihan saakelin hieno vaihteisto ajoltaan.
Nuo jouset kuoleentuu / lyhenee, niin ns. tyhjäliike suurenee..
Seurauksena kolinaa.
Tuo oma kolkotteli 30tkm:n ajan, tuntui suorastaan kauheelta tyhjäkäynnillä.
Eikä siinä tyhjäliikettä ollu kuitenkaan kehältä mitattuna kuin 10mm. enempi kuin uudessa.
Booreissa ei sanottavammin kulumaa.
Puukotettu 2/massa
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Ostin kesäkuun lopulla 2.0 Tdi Dsg golffin vuosimalliltaan -05,kilometrejä oli 68 tkm.
Epäilin silloin heti,että vauhtipyörässä olisi vikaa,kuitenkaan Laakkosella eivät mitään ylimääräisiä ääniä kuulleet!
Sanoin,että limppu vaihtoon ja minä maksan,jos ei vikaa ja liike maksaa,jos viallinen.
Rikkihän se oli,oli aika huojentavaa käydä hakemassa auto ilman,että tarvi lompakkoa avata.
Auto on lehdenjakelu ajossa,elikkä vähintään yhtä rankassa työssä kuin taksit.
Jonkunlainen pettymys on vaihtohetket,kun pitää niin älyttömän pieniä kierroksia päällä.
Joku 200 metrin siirto ja vitonen jo päällä.
Olenkin käyttänyt pakkovaihteita,että vaihtelisii pikkasen vähemmän.
Pystyyköhän noita vaihtohetkiä mitenkään muuttamaan?
Tommoset 300 kierrosta ylempänä kun vaihtaisi,niin homma saisi ihan uuden luonteen.
Saa nyt nähä mitä toi kestää,mutta onhan sitä kyllä ajettava vähän kuin kipiää pi..ua.
Epäilin silloin heti,että vauhtipyörässä olisi vikaa,kuitenkaan Laakkosella eivät mitään ylimääräisiä ääniä kuulleet!
Sanoin,että limppu vaihtoon ja minä maksan,jos ei vikaa ja liike maksaa,jos viallinen.
Rikkihän se oli,oli aika huojentavaa käydä hakemassa auto ilman,että tarvi lompakkoa avata.
Auto on lehdenjakelu ajossa,elikkä vähintään yhtä rankassa työssä kuin taksit.
Jonkunlainen pettymys on vaihtohetket,kun pitää niin älyttömän pieniä kierroksia päällä.
Joku 200 metrin siirto ja vitonen jo päällä.
Olenkin käyttänyt pakkovaihteita,että vaihtelisii pikkasen vähemmän.
Pystyyköhän noita vaihtohetkiä mitenkään muuttamaan?
Tommoset 300 kierrosta ylempänä kun vaihtaisi,niin homma saisi ihan uuden luonteen.
Saa nyt nähä mitä toi kestää,mutta onhan sitä kyllä ajettava vähän kuin kipiää pi..ua.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Pystyy...uutta ohjelmaa vaan laatikkoon sisään.
Mikset ajele S-vaihteella nuo siirtymät?
Toi olisikin hieno homma,jos saisi jonkun verran nostettua noita vaihtokierroksia.
Löytyyköhän Kymenlaaksosta tai Itä-Uudeltamalta auttajaa?
Tekevätkö tuommosta ihan merkkiliikkeessäkin?
S asento huudattaa liikaa,olen kyllä kokeillut.
Jyväskylän suunnalla vois kysyä tuolta.
http://www.mectronic.fi/
http://www.mectronic.fi/
DSG vaihteistolle pystyy ilmeisesti tekemään vag-commilla jonkinlaisen resetin..
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... x_(DSG/02E)
Onko tuota kukaan tehnyt ja uskaltaako kokeilla? Omassa GTI:ssä DSG laatikko muuten toimii hyvin ilman isompia ongelmia, mutta kova veto päällä manuaalisesti vaihteita latoessa sisään tulee pikku nytkähdyksiä ja täyskaasukiihdytyksissä vaihteen vaihdot voisi mennä vähä nopeamminkin. Ajattelin vaan että auttaisko noihin.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... x_(DSG/02E)
Onko tuota kukaan tehnyt ja uskaltaako kokeilla? Omassa GTI:ssä DSG laatikko muuten toimii hyvin ilman isompia ongelmia, mutta kova veto päällä manuaalisesti vaihteita latoessa sisään tulee pikku nytkähdyksiä ja täyskaasukiihdytyksissä vaihteen vaihdot voisi mennä vähä nopeamminkin. Ajattelin vaan että auttaisko noihin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Austinkemn ja 28 vierailijaa