3b 1.9tdi AHU ei lataa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

3b 1.9tdi AHU ei lataa

ViestiKirjoittaja hammer_man » 25.6.2011 0:02

Tuossa käytiin mökillä ja paluumatkalla sytytti latauksen merkkivalon. No auto tiensivuun ja takaluukusta yleismittari, tuloksena 12v auton käydessä joten eipä enään lataa.

Nyt auto kotona tallissa ja aamulla pitäis alkaa tutkimaan, mistä aloittaa? Ainakin motonetissä uusi laturi sopivasti yli parisataa joten vanhasta olisi hyvä saada vielä toimiva. Autolla päästelty menemään 356tkm...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 25.6.2011 10:38

Lähtisin ensin tutkimaan, onko silta tai diodit pimeänä. Sillan pystynee testaamaan kytkemällä sillan terminaaleihin yleismittarin ja mittaamalla vastuksen, pitäisi antaa eri lukemat kun kääntää kytkennän toisinpäin. Jos näyttää kumpaankin suuntaan saman resistanssin, on silta hajalla.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 25.6.2011 11:28

Ehkäpä hiili + jännitteensäädinpaketin vaihto paikallaan?
Kollektorin tarkastus samalla, jos pahasti kulunut ei kun laturi uusiksi.

Siinä vaihtolaturissa on kuitenkin uudet laakerit, hiilet ja kollektori sekä takuukin jonkunnäköinen. Alkuperäisellä 2 vuotta.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 25.6.2011 14:28

Kuukauden päivät pitänyt pientä "kitinää" tms koneessa, ajatellutkin että joku paikka alkaa hiljalleen oleen menossa...

Nappasin laturin kouraan ja irroitin hiilet. Etummainen näytti vielä hyvältä mutta jälkimmäisessä paljastui karu totuus, kuten kuvasta voi nähdä. Eli eikös tuo tarkoita uutta laturia kun on päässyt syömään tuohon akseliin jo noin syvän uran.

http://imageshack.us/photo/my-images/846/img4692y.jpg/

Kannattaako alkaa katselemaan yksityisiltä/purkaamoilta käytettyä laturia(kuitenkin pääosin ajettu ainakin tuo 300tkm) vai suosiolla mennä motonettiin ja maksaa 228€??

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.6.2011 15:26

Turha tuota koko laturia on vaihtaa. Autosähköliike vaihtaa tuohon tuon kollektorin ja muutenkin tarkistaa / huoltaa koko laturin.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 25.6.2011 18:54

omassa ex pasatissa oli sama vika. Autosähkö nykänen sanoi et kollektori vaihdettuna 70 euroa + hiilisilta säätimen kera 50 euroa. Samalla olisi laakerit kannattanut vaihtaa....30 lisää.
Päädyin uuteen tai siis korjattujahan noi motonetinkin taitaa olla.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 25.6.2011 19:54

omassa ex pasatissa oli sama vika. Autosähkö nykänen sanoi et kollektori vaihdettuna 70 euroa + hiilisilta säätimen kera 50 euroa. Samalla olisi laakerit kannattanut vaihtaa....30 lisää.
Päädyin uuteen tai siis korjattujahan noi motonetinkin taitaa olla.


Juuri näin. Muutamalla kympillä tässä vaiheessa saat täyden takuun laturille, sekä mm. uuden hihnapyörän (kuulunee Motonetinkin laturiin?).
Korjatulle vehkeelle taas takuun vain niille korjatuille kohteille tai työvirheille.
Ja siitä vierestähän se taas porsii sitten...

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 25.6.2011 23:22

Juu kyllä vahvasti kallistuu tuon takuukorjatun motonetin laturin puoleen. Mutta eipä tietenkään tampereelta löydy hyllystä joten saa sitäkin sitten vartoilla muutaman päivän.

Onpahan hyvä syy ottaa volvo muutamaksi päiväksi ajoon ;)

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 26.6.2011 18:31

Ite laitoin golviin ihka uuden laturin, näky kollektorista jo muovi kun oli 340-350 tkm mittarissa. Uusi maksoi 20 e enemmän kuin tehdaskorjattu, ja oli vuoden vai kaksi pitempi takuu.

Tuo kollektori itte olis maksanu vissiin 5 vai 15 euroa, kohtuu helppo pitäs olla itekki vaihtaa jos on aikaa ja vihtii rapata.

Ite ei kerenny, mutta näytti että oli kohtuullisesti liimaa käytetty kollektorin kiinnitykseen, että vähän saa askarrella. Toki sieltä kannattais samalla vaihtaa laakeritkin, eikä se hihnapyöräkään ikunen oo, vaikka kohtuu kallis onkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa