Tupla-ilmastoinnin täyttö?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

Tupla-ilmastoinnin täyttö?

ViestiKirjoittaja Jaho » 21.6.2011 8:17

Heje!

Onko tupla-ilmastoidussa autossa omat kylmäpiirit eli pitääkö ne erikseen täyttää?
Omassa T4 multivanissa Climatronic näyttäisi takana olevan ainakin jokin oma tarkistusliitin.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 23.6.2011 12:31

tuskin siellä on enempää kuin yksi kompura?
Eli samassa piirissä kaikki..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.6.2011 11:56

Yhdellä kompressorilla on. Jaettu kahteen piiriin (molemmissa omat syöttölaitteet) ja ainakin takimmaisessa piirissä on mg-venttiili, tai ainakin näin muistelen..

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 27.6.2011 17:03

Eli siis ei tarvi erikseen piirejä täyttää?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 27.6.2011 18:46

Molempiin piireihin alimman lämpötilan pyynti päälle ja täyttö tarpeen mukaan kylmäaine määrä sisään (etu+takapiiri). Ja sitten ennen täyttöä tulee molemmat piirit tyhjiöidä huolellisesti, ettei ilmaa jää järjestelmään.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 4.7.2011 21:34

~1400gr on aikas lähellä oikeaa täyttömäärää...

J.Lempinen
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.10.2003 21:13

ViestiKirjoittaja J.Lempinen » 4.7.2011 22:56

ei vaan hirveesti ainakaan meikäläinen osannu mitareista katella piaineita kun normisti paineet r134a:lla 2-2,5bar ni tuntu tarvitsevan paljon enemmän.

tais olla mangneetti venttiili siinä missä haarautuu etu ja takatilalle.

jos jollain heittää vinkki mimmoset paineet pitäisi olla niin olis tosi mahtava juttu.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 5.7.2011 8:06

ei vaan hirveesti ainakaan meikäläinen osannu mitareista katella piaineita kun normisti paineet r134a:lla 2-2,5bar ni tuntu tarvitsevan paljon enemmän.

Kyllä mettään mennään tuolla kaavalla, jos haluat lisää painetta järjestelmään! Toivottavasti ei ole asiakkaan auto. Ja jos ei ole tietotaitoa, niin jättäisin asian osaaville tekijöille..

Esim R-134a hö-lämpötila 2bar=~0,8 astetta, joten jos sitä nostat paljokin, niin saat unohtaa optimaalisen kylmäntuoton kokonaan lauhdelämpötilojenkin noustessa liian korkeaksi. Esim 3bar=~9,0astetta on liikaa!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 5.7.2011 8:07

Olikos tämä multivani pitkällä akselivälillä vai lyhyellä?

J.Lempinen
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.10.2003 21:13

ViestiKirjoittaja J.Lempinen » 7.7.2011 22:00

nii en tiedä pitikö alkaa heti mussuttaa ennenkö tietää mitään . Autohan on teikäläisten eli kylmämiästen jäljiltä kun aloin katselee ja paineet oli 3.6. Ja tiedän myös että 2 olisi loistava mutta kyllähän ulkolämpökin siihen vaikuttaa. Siksi laitoinkin sen 2-2.5. Eli jos jollain olisi kertoo miten se takatilan viilennys toimii. Mg venttiili mikä aukeaa pyydettäessä? Eli voisiko epäillä sitä vialliseksi kun paineet noin korkeat? Toinen mikä on niin kun autolla ajetaan hetki niin puhallus lämpö 5-6 astetta. Alkaako taka ilmastointi toimia vasta ajossa vai mistä voisi johtua?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.7.2011 9:13

SUOSITTELEN tyhjentämään ja täyttämään oikealla kylmäainemäärällä kyseisen laitoksen ja oikealla tavalla. Tuolla tavalla tuhotaan kompura, jos täytellään miten sattuu jne.. Sitä nyt kun ei tiedä paljonko sitä jäähdykettä siellä sisällä on??? Sen jälkeen aletaan tutkia mahdollista vian aiheuttajaa ja paineiden käyttäytymistä. Onko OEM ja jälkiasennettu? Mg- venttiili saattaa olla esim auton alla/sisätiloissa, tarkastele sen toimintaa ja jännitteen tuloa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 74 vierailijaa