Ilmastointihuolto heikensi ilmastoinnin tehoa???

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kole82
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.9.2010 15:27

Ilmastointihuolto heikensi ilmastoinnin tehoa???

ViestiKirjoittaja Kole82 » 8.6.2011 22:37

Huollatin auton ilmastoinnin, kun edellisestä kerrasta oli kulunut jo 2 vuotta.
Huoltoon mennessä laite puhalsi selvästi kylmää ilmaa. Huollon jälkeen vain viileää.
Mikä mahtoi mennä vikaan kun ilmastoinnin teho heikkeni?
Huoltomies sanoi että kylmäainetta oli kadonnut noin 30%, eli kaiken järjen mukaan nyt pitäisi tulla kylmempää ilmaa kun kylmäainettakin on oikea määrä.
Onko kylmäaineissa eroja? Eli voiko olla, että autooni laitettiin huonompaa kylmäainetta kun aiemmin oli?

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 8.6.2011 22:43

Itsellä on samanlaisia kokemuksia, kun käytin kolopallon viimeks ilm.huollossa. En tiä saat**a! :) Mulla puuttu 50g, muistaakseni omassani sai laittaa max 800-850g? Samaa ainetta sen pitäis olla tyypiltään, mutta tietty valmistajissa voi olla eroja, en tiä, ei kai? Vanhemmissa autoissahan oli eri ainetta, ja se oli jäähdytysteholtaan parempaa, kuin tää nykyinen...

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 9.6.2011 6:09

Liian suuri täyttömäärä heikentää myös ilmastoinnin tehoa. Onko raporttia otettu huoltolaitteesta, missä näkyis järjestelmään laitettu kylmäaineen määrä?

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 9.6.2011 8:50

^^Golffeihin kuuluu ainakin 780g.

Kole82
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.9.2010 15:27

ViestiKirjoittaja Kole82 » 9.6.2011 9:16

A4:seen kylmäainetta kuuluu laittaa 500g +-20g.
Raportin mukaan kylmäainetta on laitettu juurikin tuo 500g + öljy ja väriaine.
Pitäisikö öljyn sisältyä tuohon 500 grammaan?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 9.6.2011 9:23

Ei sisälly.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.6.2011 9:25

Öljy ja väriaine ei kuulu tuohon kylmäaine määrään. Esim liika öljy liikaa laitettuna nostaa paineita hieman (riippuu määrästä). Onko sinne järjestelmään oikeasti mennyt kyseinen määrä kylmäainetta, liian vähän vai liikaa? Koekäytettiinkö ja tarkastettiinko paineet/lämpötilat täytön jälkeen?

Kuristinkin (ns. syöttolaite) saattaa olla tukossa!

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 9.6.2011 11:39

^Murre: Missä kyseinen kuristin sijaitsee ja onko sitä mahdollista puhdistella? Itsellä ei kylmää ilmaa tule ja alkaa keinot olemaan vähissä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.6.2011 12:03

Missä kyseinen kuristin sijaitsee ja onko sitä mahdollista puhdistella? Itsellä ei kylmää ilmaa tule ja alkaa keinot olemaan vähissä.

b5-b7 A4/S4/RS4:ssa kuristin on vesikourussa, jossa sijaitsee akkukin, oikealla puolella rintapellin jälkeen ohuemmassa putkessa. Putkessa mutteri kiinnitys ja prässäys putkessa. Lähtee vetämällä, kun on sopivat pihdit. Ensin tulee kuitenkin talteenotettava kylmäaineet. Kuristinta ei kannata puhdistella, uusi tilalle!!

E: Golf 4:ssa ei ole kuristinta. Golf 4:n syöttölaite on rintapellissä, oikealla puolella. Näkee helposti kun seuraa putkia.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 9.6.2011 21:44

Ei sitä R134a ole kuin yhtä, eri valmistajia toki on mutta sehän on ihan tietty kemiallinen seos ei se voi olla niin erilaista että eroa tulisi.
Liikaa, liian vähän tai öljymäärä. Pisätn äänet kans että venttiili tms se liitäntäyksikkö jumittaa.
Kannattais koittaa ränkätä muutaman kerran tyhjentää ja täyttää, niillä on vaan niin kiire huolloissa ettei kerkeä.
Jos olet Treen suunnalla niin voidaan katsoa ajan kanssa homma kuntoon.

Kole82
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.9.2010 15:27

ViestiKirjoittaja Kole82 » 9.6.2011 23:13

Tänään alkoi pelaamaan normaaliin tapaan ilmastointi.
Kai siellä joku venttiili jumitteli huollon jälkeen ja nyt palautui normaali tilaan.
Ulkolämpötila oli tänään +30. Ilmastointi puski parhaimmillaan +16 asteista ilmaa, kun laitoin mittarin tuuletusaukon eteen. Ilmavirta toki huijaa mittaria, mutta jokatapauksessa AC hoiti työnsä hyvin.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 9.6.2011 23:32

miten tuo ilmastoinnin täyttö käytänössä tapahtuu? eli onko jokaiseen autoon olemassa tehtaan antamat täyttömäärät vai tietääkö täyttökone, koska järjestelmässä on riittävä määrä ainetta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.6.2011 0:21

Ilmavirta toki huijaa mittaria...
Ei se mitään huijaa ellei sun mittapää ole märkä. Välittäjäaineen virtaus mittapään ympärillä nopeuttaa mitattuja tuloksia. Ihan niinkuin lämpömittari reagoi nopeammin kun sillä sekoitetaan mitattavaa nestettä kuin että se seisoisi paikallaan nesteessä.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 10.6.2011 0:36

Jokaiselle automallille on olemassa omat täyttömäärät valmistajan suosittelemina eli täyttökone ei millään tavalla "haistele" oikeaa määrää/painetta järjestelmässä. Oman Boran käytin muutama päivä sitten ilmastoinnin huollossa ihan vain sen takia koska edellisestä huollosta ei ollut mitään tietoa että milloin oli tehty ja järjestelmään oli edellinen huoltaja täyttänyt liikaa kylmäainetta. Oikean täyttömäärän näkee ilmastoinnin huollon tekevä henkilö moottoritilan etumuovin päällä olevasta tarrasta tai sitten Autodatasta (monimerkkikorjaamojen käyttämä tietokanta ohjelmisto) tai suoraan tietää merkkiliikkeesä jossa itse käytin autoni. Tuon huollon tekee kone, asentaja lähinnä ruuvaa letkut kiinni ja laite suorittaa kylmäaineen poiston, vuototestin ja uuden aineen lisäyksen oikealla määrällä jonka asentaja on ennalta määritellyt koneeseen. Kone lisää automaattisesti oikean määrän öljyä ja kylmäainetta sekä UV-litkua. Alla olevasta kuitista voi nähdä että kylmäainetta oli täyttänyt omaan autooni edellisen omistajan tilaama "huoltaja" liikaa vaa´an ollessa päin persettä kalibroitu koska tarra on selvästi nähtävillä etumuovissa josta ilmenee paljonko kylmäainetta tulee täyttää...

Kuva[/img]

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.6.2011 0:44

Josta herää kysymys että kuinkakohan usein noita laitteita kalibroidaan? Ei välttis joka peräkammarin asentajalle tule edes mieleen koko asia että laite saattaisi ajan myötä näyttää väärin...

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 10.6.2011 11:45

mitenkä sitten saadaan selville oikea täyttömäärä, kun mk2- golffista siirretään ilmastointi vanhaan vw-kleinbussiin? letkujen pituushan tuossa kasvaa jonkin verran..
mk-2 täytösmäärän päälle pitää todennäköisesti lisätä hiukan ainetta, lisättyjen putkien tilavuus laskemalla vai mites? ideoita?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.6.2011 14:40

Ei se täyttömäärä ole hirveen tarkkaa, eli tuo mk2 + hiukan lisää toimii ihan hyvin jo. Letkunvalmistajilta/maahantuojilta saa vielä ihan toimivan arvionkin mitä lisämitta letkua lisää kylmäaineentarvetta. Todella ammattitaitoinen asentaja pystyy painemittareiden ja lämpötilamittauksien avulla toteamaan ihan sen "oikeen" määränkin sitten, simppeli ja nopea tapa myöskin.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.6.2011 16:46

Toki jos haluaa hipostella ja yrittää toisella tavalla, niin tulee laskea "lauhduttimen tilavuus + 1/3 höyrystimen tilavuus + nesteputkien tilavuus + 1/5 kaasutilavuus". Mutta en ole koskaan laskenut aujoneuvon tilavuus laskentoja, koska ei ole ollut intoa etsiä valmistajien antamia tilavuustietoja komponentteja kohden.

Mutta kuten MikaJ jo asian muotoili, niin onnistuu loistavasti juuri niinkin ;)

tyyp360
-
Viestit: 104
Liittynyt: 10.9.2003 10:09

ViestiKirjoittaja tyyp360 » 10.6.2011 20:09

Miksi huollatte sitä ilmastointia jos se puhaltaa kylmää ja pelaa hyvin??? Rahastusta koko homma. Kuinka usein käytätte esim. jääkaappia kodinkone huollossa jos se kerran toimii ?? Nimerkki : kylmäasentaja

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.6.2011 20:33

Ajoneuvojen ja ylipäätään liikkuvan kaluston kylmälaitteiston huoltaminen on täysin perusteltua n. 2-vuoden välein sillä, että kyseiset letkumateriaalit ei pidä jäähdykkeitä sisällään yhtä hyvin kuin kupari/alumiini (Vuotuinen max. vuoto 10%/vuosi). Eli ikääntyessään esim letkumateriaali ns. alkaa haurastumaan erinäisistä kohdista, mukaan lukien tärinä yms rasitukset. Oli auto miten uusi tahansa.

Ja väitän, että siinä tapauksessa kun kylmäaine vajaus alkaa olla riittävä (vaikka tekee vielä kylmää), niin alkaa olemaan kompressori kovilla. Ja jäähtyyhän ajoneuvojenkin kopressoritkin osittain imukaasulla, kunhan täytösmäärä on tarpeeksi riittävä, vaikka ajoviimalla on oma osuutensa.


T: Kylmämestari / Kylmäasentaja

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.6.2011 20:47

Ulkolämpötila oli tänään +30. Ilmastointi puski parhaimmillaan +16 asteista ilmaa, kun laitoin mittarin tuuletusaukon eteen. Ilmavirta toki huijaa mittaria, mutta jokatapauksessa AC hoiti työnsä hyvin.
Ilmavirran ei käsittääkseni pitäisi vaikuttaa mittausanturin lukemaan. Hieman samalla tavalla kuin ulkolämpötilan anturin lukema ei riipu siitä, kulkeeko auto satasta vai mateleeko kaupunkiliikenteessä. Auringonvalo ja lämmönsäteily vaikuttavat toki anturien näyttämään, mitä ilmavirta kompensoi.

tyyp360
-
Viestit: 104
Liittynyt: 10.9.2003 10:09

ViestiKirjoittaja tyyp360 » 10.6.2011 20:53

Olet oikeassa hyvillä prusteluilla , mutta on autoja joissa litkut pysyy myös sisällä kauan , esim. tällä viikolla tarkistin , tyhjiöin ja tankkasin yhden vanin (vm-91) joka on ollut samalla omistajalla uudesta asti ja nyt oli aika ensimmäiselle ilmastoinnin huollolle. Tosin aineetkin oli vanhat ja nyt korvaavat tilalle. Toisissa ne pysyy lähes kesän ja toisissa koko auton elin iän.... Autojen ilmastoinnin "huoltoja" teen vain muutamia kesässä , joten en ole alan ammattilainen nelipyöräisten ilmastoinnin suhteen....

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.6.2011 21:03

Olet sinäkin oikeassa siinä, että toisissa pysyy, toisissa ei. On itselläkin jenkkiautoissa tullut vastaan "tiiviitä" versioita.
Mutta inhottavampaa se on tuudittautua siihen, että korjataan kun ei tee kylmää/hajoaa. Käy vaan piirun verran arvokkaammaksi tuo korjaaminen, kun kompressorin lastua on putket/kennot väärällään...eikä huuhtelut välttämättä enään silloin auta!

Itse tein aikoinaan pyörillä kulkevaa kylmähuoltoa/asennusta. Nykyään melkein kaikkea alaan liittyvää.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 11.6.2011 11:01

Tänään alkoi pelaamaan normaaliin tapaan ilmastointi.
Kai siellä joku venttiili jumitteli huollon jälkeen ja nyt palautui normaali tilaan.
Ulkolämpötila oli tänään +30. Ilmastointi puski parhaimmillaan +16 asteista ilmaa, kun laitoin mittarin tuuletusaukon eteen. Ilmavirta toki huijaa mittaria, mutta jokatapauksessa AC hoiti työnsä hyvin.


Onko noissa ilmastoinneissa automallikohtaisia eroja, omaa Audi 80 käytin ilmastointihuollossa, ennen huoltoa puhalsi minimissään +19c ja huollon jälkeen peräti +5,5c, alkaa pysymään jo olutkin viileänä :-)

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 11.6.2011 20:20

Näköjään voi olla samassa mallissakin eroja, eilen vaihdoin yhteen kasikybään lauhduttimen + kuivaimen, puhallus -4`C

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 11.6.2011 21:20

... ja hetken päästä höyrystin kilahtaa jäähän. Millä paineilla/lämpötiloilla kävi ja jäähdykkeillä?

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 11.6.2011 21:57

Mo49+ Mittaripaineet 3bar/14bar pienet huojunnat poislukien... Hallissa about 23´C 25Min koekäyttöä ja lammikkoa tuli kivasti alle ja ei jäätänyt ainakaan merkittävästi.

E: Eipä muuten ollutkaan 80 vaan 100 Audi,

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 12.6.2011 7:48

Oletko nyt ihan varma, ettei lämpömittarisi anna väärä arvoa. ;) 3 bar imupaineessa R-437A (MO49+) höyrystymislämpötila on ~ -1'c.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 12.6.2011 10:21

Joo ei kyllä oo oma mittari vaan työnantajan, helisee ja kolisee ja on noin 6v vanha.

En jaksanut alkaa kaavioita kattomaan ku noin 40 autoa työn alla männäviikolla, pääasia kuitenkin että aiakkaalle kelpasi kylmäntuotto :D

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 13.6.2011 8:33

Nojoo, onneksi paineet on ok. Sillä tuolla 3bar paineilla ei tehdä -4'c ;)
Ja jos näin kävisi, että puhallus lämpötila olisi oikeasti tuon -4'c, niin ikävä se olisi alkaa vaihtamaan asiakkaalle haljennutta höyrystinkennoa pahimmassa tapauksessa :(


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa