Ilmastointihuolto heikensi ilmastoinnin tehoa???
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastointihuolto heikensi ilmastoinnin tehoa???
Huollatin auton ilmastoinnin, kun edellisestä kerrasta oli kulunut jo 2 vuotta.
Huoltoon mennessä laite puhalsi selvästi kylmää ilmaa. Huollon jälkeen vain viileää.
Mikä mahtoi mennä vikaan kun ilmastoinnin teho heikkeni?
Huoltomies sanoi että kylmäainetta oli kadonnut noin 30%, eli kaiken järjen mukaan nyt pitäisi tulla kylmempää ilmaa kun kylmäainettakin on oikea määrä.
Onko kylmäaineissa eroja? Eli voiko olla, että autooni laitettiin huonompaa kylmäainetta kun aiemmin oli?
Huoltoon mennessä laite puhalsi selvästi kylmää ilmaa. Huollon jälkeen vain viileää.
Mikä mahtoi mennä vikaan kun ilmastoinnin teho heikkeni?
Huoltomies sanoi että kylmäainetta oli kadonnut noin 30%, eli kaiken järjen mukaan nyt pitäisi tulla kylmempää ilmaa kun kylmäainettakin on oikea määrä.
Onko kylmäaineissa eroja? Eli voiko olla, että autooni laitettiin huonompaa kylmäainetta kun aiemmin oli?
Itsellä on samanlaisia kokemuksia, kun käytin kolopallon viimeks ilm.huollossa. En tiä saat**a! :) Mulla puuttu 50g, muistaakseni omassani sai laittaa max 800-850g? Samaa ainetta sen pitäis olla tyypiltään, mutta tietty valmistajissa voi olla eroja, en tiä, ei kai? Vanhemmissa autoissahan oli eri ainetta, ja se oli jäähdytysteholtaan parempaa, kuin tää nykyinen...
Öljy ja väriaine ei kuulu tuohon kylmäaine määrään. Esim liika öljy liikaa laitettuna nostaa paineita hieman (riippuu määrästä). Onko sinne järjestelmään oikeasti mennyt kyseinen määrä kylmäainetta, liian vähän vai liikaa? Koekäytettiinkö ja tarkastettiinko paineet/lämpötilat täytön jälkeen?
Kuristinkin (ns. syöttolaite) saattaa olla tukossa!
Kuristinkin (ns. syöttolaite) saattaa olla tukossa!
Missä kyseinen kuristin sijaitsee ja onko sitä mahdollista puhdistella? Itsellä ei kylmää ilmaa tule ja alkaa keinot olemaan vähissä.
b5-b7 A4/S4/RS4:ssa kuristin on vesikourussa, jossa sijaitsee akkukin, oikealla puolella rintapellin jälkeen ohuemmassa putkessa. Putkessa mutteri kiinnitys ja prässäys putkessa. Lähtee vetämällä, kun on sopivat pihdit. Ensin tulee kuitenkin talteenotettava kylmäaineet. Kuristinta ei kannata puhdistella, uusi tilalle!!
E: Golf 4:ssa ei ole kuristinta. Golf 4:n syöttölaite on rintapellissä, oikealla puolella. Näkee helposti kun seuraa putkia.
Ei sitä R134a ole kuin yhtä, eri valmistajia toki on mutta sehän on ihan tietty kemiallinen seos ei se voi olla niin erilaista että eroa tulisi.
Liikaa, liian vähän tai öljymäärä. Pisätn äänet kans että venttiili tms se liitäntäyksikkö jumittaa.
Kannattais koittaa ränkätä muutaman kerran tyhjentää ja täyttää, niillä on vaan niin kiire huolloissa ettei kerkeä.
Jos olet Treen suunnalla niin voidaan katsoa ajan kanssa homma kuntoon.
Liikaa, liian vähän tai öljymäärä. Pisätn äänet kans että venttiili tms se liitäntäyksikkö jumittaa.
Kannattais koittaa ränkätä muutaman kerran tyhjentää ja täyttää, niillä on vaan niin kiire huolloissa ettei kerkeä.
Jos olet Treen suunnalla niin voidaan katsoa ajan kanssa homma kuntoon.
Tänään alkoi pelaamaan normaaliin tapaan ilmastointi.
Kai siellä joku venttiili jumitteli huollon jälkeen ja nyt palautui normaali tilaan.
Ulkolämpötila oli tänään +30. Ilmastointi puski parhaimmillaan +16 asteista ilmaa, kun laitoin mittarin tuuletusaukon eteen. Ilmavirta toki huijaa mittaria, mutta jokatapauksessa AC hoiti työnsä hyvin.
Kai siellä joku venttiili jumitteli huollon jälkeen ja nyt palautui normaali tilaan.
Ulkolämpötila oli tänään +30. Ilmastointi puski parhaimmillaan +16 asteista ilmaa, kun laitoin mittarin tuuletusaukon eteen. Ilmavirta toki huijaa mittaria, mutta jokatapauksessa AC hoiti työnsä hyvin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jokaiselle automallille on olemassa omat täyttömäärät valmistajan suosittelemina eli täyttökone ei millään tavalla "haistele" oikeaa määrää/painetta järjestelmässä. Oman Boran käytin muutama päivä sitten ilmastoinnin huollossa ihan vain sen takia koska edellisestä huollosta ei ollut mitään tietoa että milloin oli tehty ja järjestelmään oli edellinen huoltaja täyttänyt liikaa kylmäainetta. Oikean täyttömäärän näkee ilmastoinnin huollon tekevä henkilö moottoritilan etumuovin päällä olevasta tarrasta tai sitten Autodatasta (monimerkkikorjaamojen käyttämä tietokanta ohjelmisto) tai suoraan tietää merkkiliikkeesä jossa itse käytin autoni. Tuon huollon tekee kone, asentaja lähinnä ruuvaa letkut kiinni ja laite suorittaa kylmäaineen poiston, vuototestin ja uuden aineen lisäyksen oikealla määrällä jonka asentaja on ennalta määritellyt koneeseen. Kone lisää automaattisesti oikean määrän öljyä ja kylmäainetta sekä UV-litkua. Alla olevasta kuitista voi nähdä että kylmäainetta oli täyttänyt omaan autooni edellisen omistajan tilaama "huoltaja" liikaa vaa´an ollessa päin persettä kalibroitu koska tarra on selvästi nähtävillä etumuovissa josta ilmenee paljonko kylmäainetta tulee täyttää...
[/img]
[/img]
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei se täyttömäärä ole hirveen tarkkaa, eli tuo mk2 + hiukan lisää toimii ihan hyvin jo. Letkunvalmistajilta/maahantuojilta saa vielä ihan toimivan arvionkin mitä lisämitta letkua lisää kylmäaineentarvetta. Todella ammattitaitoinen asentaja pystyy painemittareiden ja lämpötilamittauksien avulla toteamaan ihan sen "oikeen" määränkin sitten, simppeli ja nopea tapa myöskin.
Toki jos haluaa hipostella ja yrittää toisella tavalla, niin tulee laskea "lauhduttimen tilavuus + 1/3 höyrystimen tilavuus + nesteputkien tilavuus + 1/5 kaasutilavuus". Mutta en ole koskaan laskenut aujoneuvon tilavuus laskentoja, koska ei ole ollut intoa etsiä valmistajien antamia tilavuustietoja komponentteja kohden.
Mutta kuten MikaJ jo asian muotoili, niin onnistuu loistavasti juuri niinkin ;)
Mutta kuten MikaJ jo asian muotoili, niin onnistuu loistavasti juuri niinkin ;)
Ajoneuvojen ja ylipäätään liikkuvan kaluston kylmälaitteiston huoltaminen on täysin perusteltua n. 2-vuoden välein sillä, että kyseiset letkumateriaalit ei pidä jäähdykkeitä sisällään yhtä hyvin kuin kupari/alumiini (Vuotuinen max. vuoto 10%/vuosi). Eli ikääntyessään esim letkumateriaali ns. alkaa haurastumaan erinäisistä kohdista, mukaan lukien tärinä yms rasitukset. Oli auto miten uusi tahansa.
Ja väitän, että siinä tapauksessa kun kylmäaine vajaus alkaa olla riittävä (vaikka tekee vielä kylmää), niin alkaa olemaan kompressori kovilla. Ja jäähtyyhän ajoneuvojenkin kopressoritkin osittain imukaasulla, kunhan täytösmäärä on tarpeeksi riittävä, vaikka ajoviimalla on oma osuutensa.
T: Kylmämestari / Kylmäasentaja
Ja väitän, että siinä tapauksessa kun kylmäaine vajaus alkaa olla riittävä (vaikka tekee vielä kylmää), niin alkaa olemaan kompressori kovilla. Ja jäähtyyhän ajoneuvojenkin kopressoritkin osittain imukaasulla, kunhan täytösmäärä on tarpeeksi riittävä, vaikka ajoviimalla on oma osuutensa.
T: Kylmämestari / Kylmäasentaja
Ilmavirran ei käsittääkseni pitäisi vaikuttaa mittausanturin lukemaan. Hieman samalla tavalla kuin ulkolämpötilan anturin lukema ei riipu siitä, kulkeeko auto satasta vai mateleeko kaupunkiliikenteessä. Auringonvalo ja lämmönsäteily vaikuttavat toki anturien näyttämään, mitä ilmavirta kompensoi.Ulkolämpötila oli tänään +30. Ilmastointi puski parhaimmillaan +16 asteista ilmaa, kun laitoin mittarin tuuletusaukon eteen. Ilmavirta toki huijaa mittaria, mutta jokatapauksessa AC hoiti työnsä hyvin.
Olet oikeassa hyvillä prusteluilla , mutta on autoja joissa litkut pysyy myös sisällä kauan , esim. tällä viikolla tarkistin , tyhjiöin ja tankkasin yhden vanin (vm-91) joka on ollut samalla omistajalla uudesta asti ja nyt oli aika ensimmäiselle ilmastoinnin huollolle. Tosin aineetkin oli vanhat ja nyt korvaavat tilalle. Toisissa ne pysyy lähes kesän ja toisissa koko auton elin iän.... Autojen ilmastoinnin "huoltoja" teen vain muutamia kesässä , joten en ole alan ammattilainen nelipyöräisten ilmastoinnin suhteen....
Olet sinäkin oikeassa siinä, että toisissa pysyy, toisissa ei. On itselläkin jenkkiautoissa tullut vastaan "tiiviitä" versioita.
Mutta inhottavampaa se on tuudittautua siihen, että korjataan kun ei tee kylmää/hajoaa. Käy vaan piirun verran arvokkaammaksi tuo korjaaminen, kun kompressorin lastua on putket/kennot väärällään...eikä huuhtelut välttämättä enään silloin auta!
Itse tein aikoinaan pyörillä kulkevaa kylmähuoltoa/asennusta. Nykyään melkein kaikkea alaan liittyvää.
Mutta inhottavampaa se on tuudittautua siihen, että korjataan kun ei tee kylmää/hajoaa. Käy vaan piirun verran arvokkaammaksi tuo korjaaminen, kun kompressorin lastua on putket/kennot väärällään...eikä huuhtelut välttämättä enään silloin auta!
Itse tein aikoinaan pyörillä kulkevaa kylmähuoltoa/asennusta. Nykyään melkein kaikkea alaan liittyvää.
Tänään alkoi pelaamaan normaaliin tapaan ilmastointi.
Kai siellä joku venttiili jumitteli huollon jälkeen ja nyt palautui normaali tilaan.
Ulkolämpötila oli tänään +30. Ilmastointi puski parhaimmillaan +16 asteista ilmaa, kun laitoin mittarin tuuletusaukon eteen. Ilmavirta toki huijaa mittaria, mutta jokatapauksessa AC hoiti työnsä hyvin.
Onko noissa ilmastoinneissa automallikohtaisia eroja, omaa Audi 80 käytin ilmastointihuollossa, ennen huoltoa puhalsi minimissään +19c ja huollon jälkeen peräti +5,5c, alkaa pysymään jo olutkin viileänä :-)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa