Mk3 jarrupäivitystietoutta
Valvoja: ffp jäsenet
Mk3 jarrupäivitystietoutta
Joskus taannoin lupasin kävijöiden kalustossa tehdä jonkinmoisen sanallisen kuvakokoelman mk3:n jarrupäivityksistä. Ajatuksena minulla ainakin olisi, että tähän voisi keräillä tietoa aiheesta enemmänkin sitä mukaa, kun näitä vauhdin surmia kotteroihin sovitetaan. Viime viikonloppuna tulikin sitten ähellettyä seuraavanlaisesti:
Lähtökohta oli tämä. 6x15" et45 BBS GTD-vanteet ja 6½x15" et36 Rellun Speedlinet. Näiden sisään pitäisivät siis sopia 280mm vw-sukuiset jarrut eri muodoissaan.
Mikäli haluaa 15" vannetta 280mm jarruille, tulee kiinnittää huomiota vanteen sisäkehän mittaan. Kuvassa 315mm Intrat, 325mm BBS:t ja 335mm Speedlinet. Intrat jäivät tästä sovittelusta ulkopuolelle heti alkuunsa, koska alle 325mm sisäkehällä ei ole toivoakaan saada 280mm jarruja mahtumaan vanteen sisään.
Lucas 54 jarruja on useimmissa mk3-korimallin Golffeissa ja Ventoissa. Vaihtoehtoisesti pysäyttimet ovat Aten Valmistamat. Aten pienemmissä 239mm jarruissa satulan kannake on navassa kiinteästi ja jarrujen päivittäminen vaatii koko olka-akselin vaihtamisen Lucas-malliseen, jossa on erillinen kannake, joka kiinnittyy napaan kahdella pultilla 95mm reikävälillä. Aten jarruja on myös vr6 Golffeissa, jotka ovat kooltaan 288mm ja erillisellä kannakkeella. Napa on vr6 Aten ja Lucasten jarruissa sama. Erona Ateissa Lucas 54:iin on eri offsetilla oleva, hippasen isompi jarrulevy. 4-pulttisiin tämä ei siis suoraan käy. Pysytään kuitenkin Lucas-pohjaisissa ratkaisuissa, eli olka-akseli näyttää likaisena tältä:
Lucas 54 jarrua on saatavilla käytännössä Volkkareihin kahtena eri variaationa. Ensimmäisenä kapeampi perussatula, joka käyttää paksuilla (19mm) paloilla ohutta levyä:
Toisena leveäkitainen malli, jossa on paksut tai ohuet (16mm) palat ja jäähdytetty levy. Tämä satula tunnetaan myös G60-satulana tai vr6-satulana. Molemmat ovat käytännössä samanlaisia. G60 satulassa on pieni metallinen jarruputken pätkä, kun taasen vr6-satulassa sitä ei ole.
256mm jäähdyttämättömästä levystä jäähdytettyyn malliin päivitettäessä tarvitaan vähintään leveät jarrusatulan kannakkeet, sekä suosittelisin myös leveitä satuloita. Kapeilla paloilla tosin homma onnistunee myös kapealla satulalla.
280mm jäähdytettyihin levyihin päivitettäessä pätevät samat asiat. Kannakkeet vaihtoon, sekä suosittelen myös leveitä satuloita, jotka usein seuraavat mukana purkuautoista otetuissa jarruissa. 280mm jarrulevyjä saa 4-pulttisena Golf G60 tai Corrado G60-malleista, jotka käyvät suoraan 4-pulttisten mk3:n napoihin ja jarruihin. 5-pulttisena näitä sitten löytyykin helpommin vr6 ja Gti-malleista.
Kaikki Lucas-pohjaiset jarrut käyttävät samaa jarrulevyn offsetia (taisi olla 40mm), eli päivittäminen isompiin on bolt-on-hommaa. G60/vr6-kannakkeet menevät 4-pulttisten g60-levyjen kanssa, kuten myös Audin S2 Girling 60 tuplamäntäsatulat.
Ja miten nämä sitten mahtuvat vanteiden sisään? 4-pulttisten BBS-vanteiden iso et, tarkoittaa käytännössä sitä, että 10mm spacer tarvitsee laittaa molemmilla 280mm jarrutyypeillä, jotteivät puolat osuisi satulaan kiinni. Gti/vr6:n 5-pulttiset samanmoiset BBS:t ovatkin et-luvultaan 35, joka paljastaakin homman juonen. Ensimmäinen kuva vr6-satulan kanssa ja toinen Audi S2:n satulan kera. Tiukkaa on ja turha elätellä toivoa tarrapainoista. Ei kuitenkaan ottanut kehälle kiinni.
Speedline-vanteiden kanssa ei ollut mitään ongelmia sovittaa 280mm jarruja vanteen sisään, kiitos ison sisäkehän. Tarrapainotkin mahtuvat hienosti väliin.
Sen verran noihin S2-satuloihin on tehty modausta, että ulkoreunalla olevat kohoumat on hiottu pois. Tämä ainakin pelasti tilanteen BBS-vanteiden kanssa. Tosin suurempien kuin 15" vanteiden kanssa tätä ongelmaa ei tule. Kuka ajelee milläkin rengaskoolla...
Lisäksi S2-satulat vaativat ehdottomasti isomman jarrupääsylinterin. Audeissa koko on ollut 25,4mm. Mäntäpinta-alaa kun on noin 25% Lucas 54 satulaa enemmän.
Toivottavasti tämä ajatuksen- ja kuvienjuoksu nyt hieman kirkasti asiaa, kun kysymyksiä aiheesta tuntuu tulevan vähän väliä, eikä mistään saa kunnollista kokonaiskäsitystä.
- Tomppa -
Lähtökohta oli tämä. 6x15" et45 BBS GTD-vanteet ja 6½x15" et36 Rellun Speedlinet. Näiden sisään pitäisivät siis sopia 280mm vw-sukuiset jarrut eri muodoissaan.
Mikäli haluaa 15" vannetta 280mm jarruille, tulee kiinnittää huomiota vanteen sisäkehän mittaan. Kuvassa 315mm Intrat, 325mm BBS:t ja 335mm Speedlinet. Intrat jäivät tästä sovittelusta ulkopuolelle heti alkuunsa, koska alle 325mm sisäkehällä ei ole toivoakaan saada 280mm jarruja mahtumaan vanteen sisään.
Lucas 54 jarruja on useimmissa mk3-korimallin Golffeissa ja Ventoissa. Vaihtoehtoisesti pysäyttimet ovat Aten Valmistamat. Aten pienemmissä 239mm jarruissa satulan kannake on navassa kiinteästi ja jarrujen päivittäminen vaatii koko olka-akselin vaihtamisen Lucas-malliseen, jossa on erillinen kannake, joka kiinnittyy napaan kahdella pultilla 95mm reikävälillä. Aten jarruja on myös vr6 Golffeissa, jotka ovat kooltaan 288mm ja erillisellä kannakkeella. Napa on vr6 Aten ja Lucasten jarruissa sama. Erona Ateissa Lucas 54:iin on eri offsetilla oleva, hippasen isompi jarrulevy. 4-pulttisiin tämä ei siis suoraan käy. Pysytään kuitenkin Lucas-pohjaisissa ratkaisuissa, eli olka-akseli näyttää likaisena tältä:
Lucas 54 jarrua on saatavilla käytännössä Volkkareihin kahtena eri variaationa. Ensimmäisenä kapeampi perussatula, joka käyttää paksuilla (19mm) paloilla ohutta levyä:
Toisena leveäkitainen malli, jossa on paksut tai ohuet (16mm) palat ja jäähdytetty levy. Tämä satula tunnetaan myös G60-satulana tai vr6-satulana. Molemmat ovat käytännössä samanlaisia. G60 satulassa on pieni metallinen jarruputken pätkä, kun taasen vr6-satulassa sitä ei ole.
256mm jäähdyttämättömästä levystä jäähdytettyyn malliin päivitettäessä tarvitaan vähintään leveät jarrusatulan kannakkeet, sekä suosittelisin myös leveitä satuloita. Kapeilla paloilla tosin homma onnistunee myös kapealla satulalla.
280mm jäähdytettyihin levyihin päivitettäessä pätevät samat asiat. Kannakkeet vaihtoon, sekä suosittelen myös leveitä satuloita, jotka usein seuraavat mukana purkuautoista otetuissa jarruissa. 280mm jarrulevyjä saa 4-pulttisena Golf G60 tai Corrado G60-malleista, jotka käyvät suoraan 4-pulttisten mk3:n napoihin ja jarruihin. 5-pulttisena näitä sitten löytyykin helpommin vr6 ja Gti-malleista.
Kaikki Lucas-pohjaiset jarrut käyttävät samaa jarrulevyn offsetia (taisi olla 40mm), eli päivittäminen isompiin on bolt-on-hommaa. G60/vr6-kannakkeet menevät 4-pulttisten g60-levyjen kanssa, kuten myös Audin S2 Girling 60 tuplamäntäsatulat.
Ja miten nämä sitten mahtuvat vanteiden sisään? 4-pulttisten BBS-vanteiden iso et, tarkoittaa käytännössä sitä, että 10mm spacer tarvitsee laittaa molemmilla 280mm jarrutyypeillä, jotteivät puolat osuisi satulaan kiinni. Gti/vr6:n 5-pulttiset samanmoiset BBS:t ovatkin et-luvultaan 35, joka paljastaakin homman juonen. Ensimmäinen kuva vr6-satulan kanssa ja toinen Audi S2:n satulan kera. Tiukkaa on ja turha elätellä toivoa tarrapainoista. Ei kuitenkaan ottanut kehälle kiinni.
Speedline-vanteiden kanssa ei ollut mitään ongelmia sovittaa 280mm jarruja vanteen sisään, kiitos ison sisäkehän. Tarrapainotkin mahtuvat hienosti väliin.
Sen verran noihin S2-satuloihin on tehty modausta, että ulkoreunalla olevat kohoumat on hiottu pois. Tämä ainakin pelasti tilanteen BBS-vanteiden kanssa. Tosin suurempien kuin 15" vanteiden kanssa tätä ongelmaa ei tule. Kuka ajelee milläkin rengaskoolla...
Lisäksi S2-satulat vaativat ehdottomasti isomman jarrupääsylinterin. Audeissa koko on ollut 25,4mm. Mäntäpinta-alaa kun on noin 25% Lucas 54 satulaa enemmän.
Toivottavasti tämä ajatuksen- ja kuvienjuoksu nyt hieman kirkasti asiaa, kun kysymyksiä aiheesta tuntuu tulevan vähän väliä, eikä mistään saa kunnollista kokonaiskäsitystä.
- Tomppa -
S2 jarrut itsellä kakkis projektissa , 15" vanteet hankinta listalla, saa tarjota !
16" pellivanteet 4x100 GM mahtuu noiden satuloiden kanssa hyvin. 16" bbs rs764 mahtuu. 5x 100 15" ronaleita ja 15" peltejä on pitänyt koittaa ja mitata mutta en ole koko talvena mitään tehnyt.
Noita perus g60/vr6 jarrusatuloita on kanssa monet hyllyssä. Asia juttua ja pitää paikkaansa. Samanlaista satula vertailua/mittailua tehnyt.Materiaali vahvuudet ovat vaihtuneet esim cabrion -02 satula / joku corradon 80-luku satula.
16" pellivanteet 4x100 GM mahtuu noiden satuloiden kanssa hyvin. 16" bbs rs764 mahtuu. 5x 100 15" ronaleita ja 15" peltejä on pitänyt koittaa ja mitata mutta en ole koko talvena mitään tehnyt.
Noita perus g60/vr6 jarrusatuloita on kanssa monet hyllyssä. Asia juttua ja pitää paikkaansa. Samanlaista satula vertailua/mittailua tehnyt.Materiaali vahvuudet ovat vaihtuneet esim cabrion -02 satula / joku corradon 80-luku satula.
Melkein uskallan väittää, että kaikki mk3 takajarrut (38mm) on kohtuu samanlaisia ja käyvät sekä 4x100 levyllä (esim. 2.0 perus-golf / vento, tai mk2 gti yms. 226mm levyt), että 5x100 gti/vr6 levyillä. Mk2 Golffissa on 36mm satulat, jotka vähän poikkeavat 38mm versiosta, mutta levyt mielestäni käyvät ristiin. Lisäksi näihin saa ainakin Jenkkilästä mk4-konversiopaketteja, jossa siis alumiinisatula. Hyödystä en sitten tiedä.
Jos akseli pysyy samana, niin paineensäädin pitää vaihtaa toiseen, jos rummuista vaihtaa levyjarruihin. Lisäksi vaihtoon menevät navat ja jarrukilvet. Vihjeenä sanottakoon, että takajarrukilvet kannattaa ostaa alkuperäisenä, koska näyttävät peräti olevan halvempia kuin tarvikemallit. Tosin molemmat ovat aivan paperia ja menevät mutkalle helposti.
Voinhan mää pari fotoakin tästä takajarruasiassta laitella illemmalla, jos arkistosta löytyy.
Jos akseli pysyy samana, niin paineensäädin pitää vaihtaa toiseen, jos rummuista vaihtaa levyjarruihin. Lisäksi vaihtoon menevät navat ja jarrukilvet. Vihjeenä sanottakoon, että takajarrukilvet kannattaa ostaa alkuperäisenä, koska näyttävät peräti olevan halvempia kuin tarvikemallit. Tosin molemmat ovat aivan paperia ja menevät mutkalle helposti.
Voinhan mää pari fotoakin tästä takajarruasiassta laitella illemmalla, jos arkistosta löytyy.
Oheisessa kuvassa siis 97 mallin vr6-takajarrusatula 4-pulttisella levyllä Ventossa. Taka-akseli on vr6 Golffista, mutta navat ja muut kilkkeet vaihtamalla paketti käy myös rumpujarruilla olevaan akseliin. Oikeanlaista takajarrusatulan korjaussarjaa oli vaikea löytää, mutta erittäin toimivan paketin tuosta entraamalla sai.
228mm takajarrulevy on siis sama, sekä 4-, että 5-pulttisella jaolla. Jenkeistä on saatavilla 280mm päivityssarjoja taakse, mutta jokainen voi päissään miettiä sen hyödyllisyyttä.
228mm takajarrulevy on siis sama, sekä 4-, että 5-pulttisella jaolla. Jenkeistä on saatavilla 280mm päivityssarjoja taakse, mutta jokainen voi päissään miettiä sen hyödyllisyyttä.
Sain viimein ropattua Poloseen uudet jarrut, pääosin tämän topicin "reseptillä". G60 levyt eteen ja normi 226 taakse, satulat kannakkeineen mk3 gti golfista. Pääsylinteri se Tompan kauppaama 23 pilkku jotain mm.
Tuntuma ei vielä paras mahdollinen, poljin on vähän pehmeän tuntuinen mutta saattaa olla vielä ilmaa järjestelmässä. Jarrupaineensäädintä en vaihtanut, kun toiminnan puolesta en löytänyt sille perustetta. Leimallakin tänään kävin ja takapää pelaa varsin mallikkaasti.
280mm meni niin sanoakseni heittämällä 15x7 et35 borbet bs -vanteiden sisään.
Jos sitä lähiaikoina saisi postattua tuonne kävijöiden kalusto -foorumiin ;)
edit: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=830055#830055
Tuntuma ei vielä paras mahdollinen, poljin on vähän pehmeän tuntuinen mutta saattaa olla vielä ilmaa järjestelmässä. Jarrupaineensäädintä en vaihtanut, kun toiminnan puolesta en löytänyt sille perustetta. Leimallakin tänään kävin ja takapää pelaa varsin mallikkaasti.
280mm meni niin sanoakseni heittämällä 15x7 et35 borbet bs -vanteiden sisään.
Jos sitä lähiaikoina saisi postattua tuonne kävijöiden kalusto -foorumiin ;)
edit: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=830055#830055
tuolla omassa topicissa kirjoittelinkin että jos tulee 15" vanteiden sovittelussa ongelmia painojen kanssa että jos ottaa liimapainoihin satulat kiinni niin pyytäkää (jos tarvitsee liikkeessä käyttää) että käyttää keskipainotusta ja laittaa painot ihan vanteen sisälaitaan jossa ei ole painojen mahtumisella ongelmaa. omassa työpaikassa ei löytynyt sellaisia painoja jolla ei olis ollu ongelmaa niin kokeilin tuota kyseistä tapaa joka osottautui ihan pirun hyväksi. ei täristä yhtään.
Suoraan sopivaa 288x25mm 4x100 levyä ei löydy mutta Rellu GrandScenicin 300x24 levystä sellaisen saa pienellä vaivalla tehtyä. Mulla kakkosJetassa nelos-GTIn satulat ja kannattimet sekä yllämainitut levyt sovitettuna 4-pulttisiin Venton olka-akseleihin, olkien ja satulankannattimien välissä on soviteprikat mutta muuten ihan bolt-on. Tuolla tarkemmin tarinaa sivun alareunassa:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=104705&highlight=
Aten satulat eivät sovi Lucaksen kannattimiin täysin poikkeavan rakenteen takia.
Olat pitää olla 256mm levyille tarkoitettu, silloin satulankannakkeet ovat pulttikiinnitteiset. Liekö poloissa tällaisia ollut? Ventoista ja mk3 Varianteista ainakin löytyy.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=104705&highlight=
Aten satulat eivät sovi Lucaksen kannattimiin täysin poikkeavan rakenteen takia.
Olat pitää olla 256mm levyille tarkoitettu, silloin satulankannakkeet ovat pulttikiinnitteiset. Liekö poloissa tällaisia ollut? Ventoista ja mk3 Varianteista ainakin löytyy.
Kolmosessa on leveämpi akseli (1420 vs. 1462 mm). Ja sit levyjarrulliset pääasiassa 5-pulttisilla navoilla. Seat Toledossa on sama raideleveys kuin mk2:ssa, mut levyjarrullisia yksilöitä taitaa olla huomattavasti vähemmän kuin levyjarrullisia mk2:ia. 2,0 16V:ssä tainnu olla ainoastaan levyt (joka sekin 5-pulttinen). Rumpujarrullisissa toledoissa on kyllä ne vakaajat, ainakin siis 200 mm rummun yhteydessä, 180 mm tapauksesta en mene sanomaan mitään.
Irrallaan akseli kannattaa tietysti käyttää, niin voi sitten mahdolllisesti hajalliset puslat vaihdettua mukavasti.
Jarrupaineensäädin on mielestäni sama kaikissa kakkiksissa. Säätämistä se voi kaivata, mut ei vaihtoa.
Jos haluat päästä helpolla, laita ostoilmoitus kakkiksen levyjarrullisesta taka-akselista. Ei ne mitään keräilyharvinaisuuksia ole.
Irrallaan akseli kannattaa tietysti käyttää, niin voi sitten mahdolllisesti hajalliset puslat vaihdettua mukavasti.
Jarrupaineensäädin on mielestäni sama kaikissa kakkiksissa. Säätämistä se voi kaivata, mut ei vaihtoa.
Jos haluat päästä helpolla, laita ostoilmoitus kakkiksen levyjarrullisesta taka-akselista. Ei ne mitään keräilyharvinaisuuksia ole.
Tuosta pulttijaosta ei muuten kannattane olla hirveän huolissaan. Ne takajarrulevyt kun ei maltaita maksa. =)
Viimeksi muokannut tttalja, 13.7.2012 8:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kolmosessa on leveämpi akseli (1420 vs. 1462 mm). Ja sit levyjarrulliset pääasiassa 5-pulttisilla navoilla.
Kolmosen akselissa jarrupaineen säätimen mekanismin kiinnitys on erilainen:
Mk2
Mk3
Jarruletkun pidikkeet ovat myös eri mittaiset ja letkujen reiät isommat:
Mk2
Mk3
+ paremmat vaijereiden kiinnikkeet, mutta poikkeavat osat saa kyllä vaihdettua akselista toiseen.
btw, olikos corradossa ja umppari-passatissa samat takajarruromut?
Corradon ja Passatin takajarrukamat sopivat nekin kakkis-akseliin.
totta marmorilta saa noita muoviklipsuja jolla nuo jarruputket on tuossa akselissa kiinni?
ja olisko jollain heittää osanumeroa sillä mikä tulee napaan kiinni semmonen peltihärpäke. villi veikkaus että joku laakerinpölysuoja tai muu vastaava. joutu irrottaan että sai navan irti akselista kun se peltihärpäke oli suoraan pulttien edessä
ja olisko jollain heittää osanumeroa sillä mikä tulee napaan kiinni semmonen peltihärpäke. villi veikkaus että joku laakerinpölysuoja tai muu vastaava. joutu irrottaan että sai navan irti akselista kun se peltihärpäke oli suoraan pulttien edessä
Menee ehkä jo hieman ohi aiheen, mutta laitan tänne silti. Täytyy saada katsastussetää varten taakse vähintään 232x9 levyt, isommatkin jos sopivat jostain autosta löytyy. Autossa nyt tuo perus 226x10.
Vastaava levy/napa yhdistelmä löytyy esim audista (alkupään A4) koossa 245x10 ja pulttijako 5x112. Kävisi ehkä muuten, mutta levy on "korkeampi" ja napatappi saattaa jäädä liian lyhyeksi. Olisikohan ihan muissa merkeissä vastaavaa napa/levy rakennetta??
voisi tietysti laittaa ihan tuon 232x9 levyn, mutta se vaatisi nimenomaan 6n2 levyjarrullisen (ehkä variant/classic samaa ikäluokkaa) polon napatapit, mutta ei tunnu löytyvän. Marmorilta en ole edes kysynyt, voivat olla aika hintavat. Muissa volkkareissa, joissa on tuota levykokoa, on jarrusatulan kannakkeen kiinnitys akselistossa eikä siinä napatapissa.
Vähän hankala tilanne, antakaa vinkkejä jos tulee jotain mieleen...
Vastaava levy/napa yhdistelmä löytyy esim audista (alkupään A4) koossa 245x10 ja pulttijako 5x112. Kävisi ehkä muuten, mutta levy on "korkeampi" ja napatappi saattaa jäädä liian lyhyeksi. Olisikohan ihan muissa merkeissä vastaavaa napa/levy rakennetta??
voisi tietysti laittaa ihan tuon 232x9 levyn, mutta se vaatisi nimenomaan 6n2 levyjarrullisen (ehkä variant/classic samaa ikäluokkaa) polon napatapit, mutta ei tunnu löytyvän. Marmorilta en ole edes kysynyt, voivat olla aika hintavat. Muissa volkkareissa, joissa on tuota levykokoa, on jarrusatulan kannakkeen kiinnitys akselistossa eikä siinä napatapissa.
Vähän hankala tilanne, antakaa vinkkejä jos tulee jotain mieleen...
itse vastaan omaan kysymykseen eli kyseinen peltihärpäke taitaa olla vain abs-jarruissa paikoillaan.
jospa pääsis akselia loppuviikosta vaihtaan. vielä pitäis hilut kasata akseliin kiinni. jarrusylinteri mietityttää minkä kokonen ventossa on. noitakin on vissiin kahta kokoa. tosin -96 farkku 1.8 golffin sylinteri ja tehostaja olis hyllyssä jos se on isompi.
jospa nyt katoais tuo polkimen painuminen pikku hiljalleen
jospa pääsis akselia loppuviikosta vaihtaan. vielä pitäis hilut kasata akseliin kiinni. jarrusylinteri mietityttää minkä kokonen ventossa on. noitakin on vissiin kahta kokoa. tosin -96 farkku 1.8 golffin sylinteri ja tehostaja olis hyllyssä jos se on isompi.
jospa nyt katoais tuo polkimen painuminen pikku hiljalleen
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Levyjarrullisissa Poloissa on ollut sama napatappi -95...-00. Ja sama kuin levyllisissä kakkos- ja kolmosgolfeissa.voisi tietysti laittaa ihan tuon 232x9 levyn, mutta se vaatisi nimenomaan 6n2 levyjarrullisen (ehkä variant/classic samaa ikäluokkaa) polon napatapit, mutta ei tunnu löytyvän. Marmorilta en ole edes kysynyt, voivat olla aika hintavat. Muissa volkkareissa, joissa on tuota levykokoa, on jarrusatulan kannakkeen kiinnitys akselistossa eikä siinä napatapissa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Aaa... Se onkin vaihtunut valmistenumerosta 379992 eteenpäin eikä vuosimallin mukaan. Siis katsoin väärin. Tuota tarkoittamaasi napaa ei ole kuin juuri Poloissa ja Ibiza/Cordoba -malleissa. Hinta vajaat 140 € :|
Ellei sitten mualimalta löydy?
Ellei sitten mualimalta löydy?
Re: Mk3 jarrupäivitystietoutta
Osaako joku sanoa minkä vehkeen takasatulat kuvassa on? Myyjän mukaan irroitettu G60 corradosta mutta huomasin tänään ettei kyseiset satulat sovi takanapoihin. Olen siis päivittämässä Mk1 Golffiin jarruja.
Re: Mk3 jarrupäivitystietoutta
Pulttivälikö väärä vai mikä?
Re: Mk3 jarrupäivitystietoutta
Sebastian kirjoitti:Pulttivälikö väärä vai mikä?
Pulttiväli juurikin. Kuvan kannakkeissa se on ~150mm.
Edit:Miten 15" BBS RM 012 ET33 vanteet mahtaa istua näiden jarrujen kanssa?
Re: Mk3 jarrupäivitystietoutta
Osaako joku sanoa minkä vehkeen takasatulat kuvassa on?
Voisikohan nuo olla Peugeotista..? Niissähän on takana käytetty vastaavaa satulaa kuin Kakkiksessa.
Volkkarin kannakeraudoilla voit käyttää noita satuloita.
Re: Mk3 jarrupäivitystietoutta
'88 Golfis on nyt vr6 alusta, joten putlttijako on nyt 5x100 ja tällä jaolla huonosti vannevaihtoehtoja. Juuri käytin 650 eur mittatilausvanteisiin mitkä eivät sovi.
Ajattelin josko vois vaihtaa jaon 4x100, joten jos oikein ymmärsin en voi vain vaihtaa g60 etunapoja ja levyjä vr6 tilalle, vaan täytyy vaihtaa muutakin?
Ajattelin josko vois vaihtaa jaon 4x100, joten jos oikein ymmärsin en voi vain vaihtaa g60 etunapoja ja levyjä vr6 tilalle, vaan täytyy vaihtaa muutakin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa