Ilmastointiongelmia. Apua saatu, vika on korjattu.
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastointiongelmia. Apua saatu, vika on korjattu.
Passat-94 2.0l 85KW.
Vikakohta paikannettu ilmastoinnista. Ties mitä muuta pilalla. Ilmastointi edellisen käyttäjän jäljiltä..
Yksi alumiiniputki kulunut puhki. Kumi-vaahtomuovipehmuste irronnut-->putki hinkannut peltiin ja mennyt puhki. Paineilma suhisee pihalle, kun tuuppaa järjestelmään.
Putki on halkaisijaltaan 10mm ja samassa putkessa on isompi huolto/täyttöventtiili ja putki kulkee ilmanputsarin takana/alla. Onko korkeapainepuolen vai mitä putkea?
Nyt siis putkesta pala jossakin pois ja puristetaan uusi pätkä tilalle.
Tarvitseeko kuivain vaihtaa(olen kuullut), jos järjestelmä on ollut tyhjänä? Missä sijaitsee?
Onkohan tuo mötikkä ilmanputsarin alla? Kaksi letkua lähtee siitä mötikästä eteenpäin.
Miten kuivain irrotetaan? Nyt olisi hyvä tilaisuus, kun järjestelmä on typötyhjä.
Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon tässä tilanteessa?
Vikakohta paikannettu ilmastoinnista. Ties mitä muuta pilalla. Ilmastointi edellisen käyttäjän jäljiltä..
Yksi alumiiniputki kulunut puhki. Kumi-vaahtomuovipehmuste irronnut-->putki hinkannut peltiin ja mennyt puhki. Paineilma suhisee pihalle, kun tuuppaa järjestelmään.
Putki on halkaisijaltaan 10mm ja samassa putkessa on isompi huolto/täyttöventtiili ja putki kulkee ilmanputsarin takana/alla. Onko korkeapainepuolen vai mitä putkea?
Nyt siis putkesta pala jossakin pois ja puristetaan uusi pätkä tilalle.
Tarvitseeko kuivain vaihtaa(olen kuullut), jos järjestelmä on ollut tyhjänä? Missä sijaitsee?
Onkohan tuo mötikkä ilmanputsarin alla? Kaksi letkua lähtee siitä mötikästä eteenpäin.
Miten kuivain irrotetaan? Nyt olisi hyvä tilaisuus, kun järjestelmä on typötyhjä.
Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon tässä tilanteessa?
Viimeksi muokannut b7745, 31.5.2011 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miten meinaatte korjata putkenkorjata?
Tarkoitatko puristamalla lockring menetelmää?
Varoituksen sana, kylmäaine ja paineilma yhdessä saattaa räjähtää. Ja ilmastointi järjestelmän lopullinen koeponnistus ilmalla on turhaa. Sillä kylmäaine tulee 10 kertaa pienemmästä reijästä pihalle kuin ilma. Edellämainittujen syiden takia koeponnistukseen käytetään typpeä.
Kyllä kuivain kannattaa tuossa kohtaa vaihtaa.
Tarkoitatko puristamalla lockring menetelmää?
Varoituksen sana, kylmäaine ja paineilma yhdessä saattaa räjähtää. Ja ilmastointi järjestelmän lopullinen koeponnistus ilmalla on turhaa. Sillä kylmäaine tulee 10 kertaa pienemmästä reijästä pihalle kuin ilma. Edellämainittujen syiden takia koeponnistukseen käytetään typpeä.
Kyllä kuivain kannattaa tuossa kohtaa vaihtaa.
Tuo putken paikkaamisen totetus jä minullekkin epäselväksi.
Olisiko järkevin hakea purkaamolta tai peräti VW kauppiaalta kokonaan uusi putki?
Kuivain lienee ihan mutterikiinnityksellä ja kannattaa todellakin vaihtaa kun systeemi on
ollut kokonaan tyhjä.
Tuohon räjähtämiseen en kyllä helposti usko paineilman kanssa...
jollain 10 barin paineella ei vielä kylmäaine "räjähdä"
Typpeä käytetään koeponnistuksessa koska se on kuivaa, eikä
typen paine muutu koeponnistuksessa vaikka lämpötila muuttuisikin.
Samasta syystä typpi on tullut raskaankaluston renkaisiinkin.
Rengaspaine pysyy vakiona lämpötilan vaihdellessa.
Olisiko järkevin hakea purkaamolta tai peräti VW kauppiaalta kokonaan uusi putki?
Kuivain lienee ihan mutterikiinnityksellä ja kannattaa todellakin vaihtaa kun systeemi on
ollut kokonaan tyhjä.
Tuohon räjähtämiseen en kyllä helposti usko paineilman kanssa...
jollain 10 barin paineella ei vielä kylmäaine "räjähdä"
Typpeä käytetään koeponnistuksessa koska se on kuivaa, eikä
typen paine muutu koeponnistuksessa vaikka lämpötila muuttuisikin.
Samasta syystä typpi on tullut raskaankaluston renkaisiinkin.
Rengaspaine pysyy vakiona lämpötilan vaihdellessa.
Saanko ratsastaa samalla aiheella? No hyvä.
Eli, heikomman astian -02 1.8T New Beetle on tiputellut kirkkaan keltaista nestettä alleen pitkin talvea. Ei ole jäähdytysnestettä koska se on punaista. Pääsin kurkkaamaan auton alle katsastuksen yhteydessä ja siellähän oli joku murkula josta tuota nestettä selvästi vuotaa. Se on kuulemma ilmastointilaitteen öljyä vai mitä se aine onkaan.
Osaako joku viisas sanoa mikä osa on kyseessä ja mikä siellä menee yleensä rikki? Kuinkahan kalliiseen remonttiin pitää alkaa säästämään? Elättelen toivoa että kyse on jostain tiivisteviasta tms. "helposta" hommasta.
Eli, heikomman astian -02 1.8T New Beetle on tiputellut kirkkaan keltaista nestettä alleen pitkin talvea. Ei ole jäähdytysnestettä koska se on punaista. Pääsin kurkkaamaan auton alle katsastuksen yhteydessä ja siellähän oli joku murkula josta tuota nestettä selvästi vuotaa. Se on kuulemma ilmastointilaitteen öljyä vai mitä se aine onkaan.
Osaako joku viisas sanoa mikä osa on kyseessä ja mikä siellä menee yleensä rikki? Kuinkahan kalliiseen remonttiin pitää alkaa säästämään? Elättelen toivoa että kyse on jostain tiivisteviasta tms. "helposta" hommasta.
Osaako joku viisas sanoa mikä osa on kyseessä ja mikä siellä menee yleensä rikki? Kuinkahan kalliiseen remonttiin pitää alkaa säästämään? Elättelen toivoa että kyse on jostain tiivisteviasta tms. "helposta" hommasta.
Yhtään ei tuon perusteella voi näkemättä sanoa, onko "murkula" joka vuotaa kompura, kuivain, lauhdutin vai joku muu.
Ilmastointi letkuja ja putkia voidaan korjata luotettavasti, kunhan on oikeat välineet ja tarvikkeet. Letkut voidaan uusia ja liittää putkiin samoin kuin ne alunperinkin laitettu.
Vaurioituneesta putkesta leikataan pois vaurioitunut osa ja lockring holkeilla puristetaan uusipätkä tilalle.
Mikä vika puristusliitoksessa on??
Tarkoitus on tosiaan asiantuntevalla korjaamolla ottaa pätkä pois ja puristaa uusi tilalle. Näinhän koko putkikin on alunperin tehty/koottu. Kaikki näkyvät liitokset tuossa 10mm putkessa on puristusliitoksia. Koko putken purkaminen pois on turhan iso vaiva.
Autolle tehtiin ennen paineilma-episodia tuo typpitesti. Tässä havaittiin, että järjestelmässä on iso vuoto ja kylmäainetta ei ole jäjellä.
Paineilmaa käytimme, jotta saimme kotikonstein selville vuotokohdan, joka oli noin 75cm täyttöventtilistä, ilmaputsarin ja kylkipellin välissä. Ja kylmäainetta putkessa ei taida montaa tippaa olla, kun paineilmakin tulee nopeasti pihalle. Räjähdysvaara tässä tapauksessa minimaalinen.
Järjestelmän saa sitten kuivattua/putsattua, kun vie uudestaan typpitestiin ja täyttöön. Olettaen, että saamme sen toimimaan...)
Täytyy käydä katsomassa varaosaliikkeessä, miltä tuo kuivain näyttää. Sillä se selviää.
Tarkoitus on tosiaan asiantuntevalla korjaamolla ottaa pätkä pois ja puristaa uusi tilalle. Näinhän koko putkikin on alunperin tehty/koottu. Kaikki näkyvät liitokset tuossa 10mm putkessa on puristusliitoksia. Koko putken purkaminen pois on turhan iso vaiva.
Autolle tehtiin ennen paineilma-episodia tuo typpitesti. Tässä havaittiin, että järjestelmässä on iso vuoto ja kylmäainetta ei ole jäjellä.
Paineilmaa käytimme, jotta saimme kotikonstein selville vuotokohdan, joka oli noin 75cm täyttöventtilistä, ilmaputsarin ja kylkipellin välissä. Ja kylmäainetta putkessa ei taida montaa tippaa olla, kun paineilmakin tulee nopeasti pihalle. Räjähdysvaara tässä tapauksessa minimaalinen.
Järjestelmän saa sitten kuivattua/putsattua, kun vie uudestaan typpitestiin ja täyttöön. Olettaen, että saamme sen toimimaan...)
Täytyy käydä katsomassa varaosaliikkeessä, miltä tuo kuivain näyttää. Sillä se selviää.
Putki kannattaa vaihtaa uuteen, muutaman paikatun nähnyt ja kestää sen mitä kestää.
Sikälimikäli liittämällä vaan on mahdollista se korjata luotettavasti, niin kyllä se kannattaa.
Vaikka vähän enemmän maksaisikin. Nimittäin ainakin Corradoon tuo kuvauksen mukainen putki maksaa melkein 600€, kun kävin volkkarilta sitä kysymässä.
Käytettynä tietysti voi koittaa löytää jostain, mutta ei noita oikein tunnu puissa kasvavan.
Omasta on tuo putki ollut niin pitkään poikki, että ei liene enää järkevää alkaa ilmastointia kunnostamaan. Lienee tiivisteet ym. jo pitkän käyttämättömyyden vuoksi aika heikossa kunnossa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
lainaan hieman topikkia kun ocuun(02) iski jännä vika ilmastointiin.
kompuran kytkeytyessä aika kova pätkäisy,ikäänkuin ottaisi voimaa hihnalta liikaa.ei huomaa tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla todella selvä.keulan lauhdutin kenno kuumenee paljon lämpimämmäksi kuin ennen.kun kytkee ilmastoinnin niin tulikuuma n. sekunnissa ja flektit jauhaa heti täysillä.vika ilmeni yhtäkkiä.
tuloilma jäähtyy ihan kuin ennenkin mut enpä taida käyttää ennenkuin vika selviää.
oisko jotain tietoa kyseisestä ongelmasta.mutuja saa laittaa myös.
kompuran kytkeytyessä aika kova pätkäisy,ikäänkuin ottaisi voimaa hihnalta liikaa.ei huomaa tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla todella selvä.keulan lauhdutin kenno kuumenee paljon lämpimämmäksi kuin ennen.kun kytkee ilmastoinnin niin tulikuuma n. sekunnissa ja flektit jauhaa heti täysillä.vika ilmeni yhtäkkiä.
tuloilma jäähtyy ihan kuin ennenkin mut enpä taida käyttää ennenkuin vika selviää.
oisko jotain tietoa kyseisestä ongelmasta.mutuja saa laittaa myös.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa