Tuli ostettua avk:lta taas kerran kolmos muru. Nyt kun sain sen suht ajokuntoon niin huomasin että ohjaus ei ole kunnossa. Ratti on normaalia raskaampi kääntää ja tökkii/nykii kääntäessä. Noh ajattelin että ohjaustehostimen pumpussa ei riitä paineet tai se on muuten sökö. Vaihtelin pumpun ja siitä hammastangolle menevän putken. Eipä juurikaan oireet muuttuneet.
Voisko olla niin että hammastanko on rikki tehostuksen osalta? Keula ilmaan tunkattuna ja auto sammuksissa ratti pyörähtelee normaalin tuntuisesti eikä töki. Tuntuis ettei iskarin yläpäänlaakeritkaan jumittuneena tuollaista aiheuta ja pitäisivät ääntä jos olisivat jumissa.
Ilmeisestikkin apurunkoa on pakko laskea alas että hammastanko mahtuu tulemaan pois. Oman lisämausteensa hommaan antaa tässä yksilössä kardaanin rättinivel joka sattuu juuri hyvään kohtaan.
Golf 3 ohjaus nykii
Valvoja: ffp jäsenet
Vähän pidemmän lenkin kävin ajelemassa tuossa niin alkoi ohjaustehostimen hihnakin vingahdella oikealle kääntäessä. Eli joku siellä jarraa aika lujasti. Tuntuis että jos vika olis nivelissä tai laakereissa olisi ohjaus kankea molempiin suuntiin. Peruuttaessa ohjaus on kyllä keveä molempiin suuntiin, mutta se kai johtuu ohjausgeometriasta?
Voishan se takkuaminen eteenpäin ajaessa myös johtua ohjausgeometriasta, ilmeisesti auto on jonkin asteisessa kolarissa ollut?
Pallonivelet on kuitenkin helppo irroitella ja kokeilla liikkuvuus, iskari, tukivarsi tms voi olla vääntyny...
Tuntuu vaan että jos vika olisi tehostimessa niin jotenkin se peruuttaessakin ilmenisi...
kääntyykö pyörät paikallaan ongelmitta?
Pallonivelet on kuitenkin helppo irroitella ja kokeilla liikkuvuus, iskari, tukivarsi tms voi olla vääntyny...
Tuntuu vaan että jos vika olisi tehostimessa niin jotenkin se peruuttaessakin ilmenisi...
kääntyykö pyörät paikallaan ongelmitta?
Lievästi keula mällätty eli vauriot lähinnä etupuskuri, etukehikko, jäähdytin jne. Toki onhan tuo voitu samassa rytäkässä ajaa jonkun kanttarin yli tms. Paikoillaan sammuksissa ollessa ohjaus tuntuu yhtä raskaalta molempiin suuntiin. Pitäis oikeastaan tunkata keula ilmaan ja pyöritellä rattia sammuksissa. Luulis vain että jäykän nivelen tms takia ohjaus tökkis molempiin suuntiin.
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Voisko olla niin että hammastanko on rikki tehostuksen osalta? Keula ilmaan tunkattuna ja auto sammuksissa ratti pyörähtelee normaalin tuntuisesti eikä töki. Tuntuis ettei iskarin yläpäänlaakeritkaan jumittuneena tuollaista aiheuta ja pitäisivät ääntä jos olisivat jumissa.
-Kolariautot on sinällään aina oma lukunsa. Iskarin yläpäänlaakerin jumiutumisen kuulee tosiaan pyörittämällä. Etujousijalan ylätuki myös saattaa kulahtaa ajan myötä, mutta sen huomaa kyllä ajaessa jos on pientä hakua ja lyö näpeille. Ilmeisesti tässä hammastanko jumittaa, kun kerta tuo ohjaustehostimen remmi lyö tyhjää toisella puolelle kääntäessä. Oletko jo käyttänyt autoa nosturilla ja katsonut onko hammastangon kumit ehjät tai näkyykö muuta vikaa? Siitä suojakumin vierestä on saattanut pudota palanen jota kautta pääsee likaa ja aikaansaa jumiutumisen.
Korvaavaa hammastankoa hankkiessa kannattaa huomioida että normi III-Golffiin löytyy kahta eri mallia hammastankoa ja niissä erilaiset letkujen liittimet jotka ei käy ristiin ja normi III-Golfissa taitaa olla myös nopeampi hammastanko kuin esim GTI-malleissa. Kun haet purkamolta hammastankoa, niin katso että on nesteet sisällä eikä ole päässyt kuivumaan. Tiedoksi voin kertoa että ainakin kahdelta palstalaiselta löytyy tällä hetkellä tuo vakio-hammastanko purettuna ja hintapyynti taisi olla 40-60€.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa