Vinkkejä auton käynistykseen pikaisesti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vesa--
-
Viestit: 42
Liittynyt: 2.9.2010 17:31

Vinkkejä auton käynistykseen pikaisesti

ViestiKirjoittaja vesa-- » 22.2.2011 21:29

Paluu foorumille taas käsillä ku mersu saa vaihtua volkkariin :D Elikkä huomenna ois tarkotus mennä kattomaan vm.93 AZZ 1,9 TD moottorilla olevaa volkkaria. Halvalla sais kun seisonut nytten pari viikkoa parkkipaikalla ja ei kuulemma lähtenyt käyntiin näillä -25 asteen pakkasilla. Ihan ajosta jäänyt siihen ettei siinä mitää suurempaa vikaa pitäis olla.

Elikkä kaivattais järkeviä keinoja millä auton vois saada höräytettyä käynttiin. Ensiksi tietenkin pitää koittaa antaa apuvirtaa, mutta jos ei sekään auta... Olivat kuulemma yrittäneet saada 30min autoa käyntiin muttei onnistuneet (-25 C)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.2.2011 21:39

Ainakin hyvät johdot jos apuvirralla yrittää dieseliä käyntiin.

vesa--
-
Viestit: 42
Liittynyt: 2.9.2010 17:31

ViestiKirjoittaja vesa-- » 22.2.2011 21:42

Joo, riittääköhän toi, ku noi näytti olevan 25mm halkasijaltaa oleevaa käynistyskaapelia.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 22.2.2011 21:45

vetämällä? onko hehkun sulake palanu ? hyvin kai nuo on lähteny aina kovemallakin pakkasella

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.2.2011 21:48

Hyvät leuat niin voi riittääkin jos akku ei oo ihan tyhjäks sahattu. Joulun alla yritin tollasilla käynnistää bensa a3:sta eikä jaksanu kun vähän pyöräyttää... Tosin epäilys on että akku oli viallinen.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 22.2.2011 22:24

Joo, riittääköhän toi, ku noi näytti olevan 25mm halkasijaltaa oleevaa käynistyskaapelia.


Ihan varmasti ainakin kaapeleiden puolesta onnistuu jos tuuman paksusta johdinta on :D

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 23.2.2011 1:08

Ettei tarkoita 25 neliöistä. Vetämällä voisi ehkä ajatella.. ainakin ensin antaa apuvirtaa ja voisi olla ehkä hyvä idea ottaa akku joksikin aikaa lämpiämään sisälle, kaasu kosanilla lämmittää öljypohjaa.. Ladat ovat saaneet -45 asteessa käyntiin tekemällä nuotion koneen alle.. tämä ei ehkä välttämättä ole suositeltavaa vag laitteiden kohdalla kuin ehkä tuolla kaadulampulla.

Itellä ollut toyota koko iän ja aina lähtenyt käyntiin et empä tiedä^^

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 23.2.2011 9:03

Itse käynnistin hehkuvikaisen TD golfin kerran niin että annettiin apuvirtaa ja startatessa pikkusella kaasupolttimella lämmitettiin imuilmaa.

Elikkäs
-
Viestit: 35
Liittynyt: 24.2.2009 21:30

ViestiKirjoittaja Elikkäs » 23.2.2011 10:47

Pikakäynnistykseen eetteri on ykkönen, jos moottori pyörii edes vähän startilla.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.2.2011 11:29

Valmet 359D, jossa ei ollut lohkolämmitintä eikä hehkua, mutta hyvä akku sai sahata tosi pitkään pakkasella. Kun kuumailmapuhaltimella antaa ilmaa imutorveen, lähtee hetkessä käyntiin.
Oikeastaan alle 50mm² kaapeleita ei edes kannata kutsua apukäynnistyskaapeleiksi.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 24.2.2011 18:19

Yhdyn edelliseen

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.2.2011 18:54

ja aasinpotkulla saa sit hehkut pimeäksi :) kokemusta on

edit: muutamalla aasinpotku käynnistyksellä jokainen hehku pimeänä. tosin voi olla mahdollista että ennestäänkin oli jo

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 24.2.2011 20:11

Ettei olisi dieselit jäässä? Kokeilisin hinaamalla. Pistää ensin vaikka sisätilalämppärin pöhisemään konepellin alle joksikin aikaa?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.2.2011 20:29

Kuumailmapuhaltimella vaan imuun tohotat niin lähtee vaikka olis kaikki hehkut pimeenä.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 24.2.2011 21:15

Omasta polosta kanssa pari hehkua pimeenä ja jos ei oo voinut lämmittää nii aina kaasu pohjaan ja starttia.. Ilkeeltä tuntuu mutta kun muuten se ei lähde.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 25.2.2011 12:41

niin ja jos on samankokoinen akku, niin akku lämpöseen, lataukseen ja kun saapuu projektipaikalle niin vaihtaa suoraan akun siihen, ei tarvi akkukaapeleilla kokeilla.

ja jos akkukaapeleilla kokeilee, niin kannattaa tuo antava auto sammuttaa silloin (ainakin jos on uudempi, voi tulla pienet piikit muuten.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.2.2011 12:50

Pitää virtaa antavan auton käynnissä, mutta sammuttaa ennen kuin johdot irrotetaan. Jännitepiikki tulee siitä kun luovuttavan auton laturi työntää virtaa suurella teholla ja johdot irrotettaessa kuorma häviää josta seuraa jännitepiikki luovuttavan auton sähköihin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.2.2011 13:08

Intissä joskus 80-luvulla: akku autosta irti ja alapetin alle lämpöiseen. Kun piti lähteä lomille pakkasesta, lämmin akku pyöritti kivasti.

vesa--
-
Viestit: 42
Liittynyt: 2.9.2010 17:31

ViestiKirjoittaja vesa-- » 25.2.2011 14:53

Mukavasti oli tullut vinkkejä käynistykseen. Huomenna tarkoitus lähteä pelipaikalle, ladatun akun kanssa, hinausköyttä ja vielä lämmityslaitteistoo jolla tarvittaessa antaa moottorille lämpöä. Eiköhän näillä vinkeillä saada auto pöhisemään ja baanalle. Ja tosiaan tuo käynistyskaapeli tais olla 25mm2 :D Jostakin tarjoustalossa nähnyt samanlaisii, itehä sain noi joskus ilmatteeks auton mukana...

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 25.2.2011 15:07

Ja ottaa samalla mukaan yhden naftasuodattimen. Jos on ollut pitkään vaihtamatta ja kerännyt vettä riittävästi, niin jäässähän se nyt on.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 59 vierailijaa