3bg Passat ratti jumissa
Valvoja: ffp jäsenet
3bg Passat ratti jumissa
Auto jätettiin parkkiin eilen ja nyt ei enää ratti käänny. Pientä ns. "välystä" on molempiin suuntiin,mutta renkaat ei käänny mihinkään. Ohjaustehostinsäiliön korkin juureen on noussut nestettä. Jäätynyt jos vettä seassa? Pakkasta kuitenkin likimain -30C.
Kääntyykö avain virtalukossa normaalisti? Joka tapauksessa, kokeile varovasti vaikkapa kuumailmapuhaltimella lämmittää virtalukkoa, voi olla tosiaan ihan pelkästään virtalukon salvan jäätämisen syytä. Toinen hankalampi vaihtoehto on tosiaan sitten ohjausvaihteen jäätyminen, jos vettä kierrossa. Jälkimmäiseen ei taida olla mitään helppoa ratkaisua, paitsi jos auton saa jotenkin lämpimään, toki voi todeta myös et "kevväämmällä"... :| Nesteet täytyy tietysti vaihtaa jos on vettä päässyt kiertoon ja tarkistaa vuotojen varalta, ettei ongelma toistu.
Ja mitenköhän sinne nyt niin paljon vettä olisi päässyt, ellei autolla ole ajettu järvessä missään vaiheessa tai kaadettu vettä säiliön korkista sisään, että siitä tulisi jotain haittaa. Ettei siellä vaan ole öljyt jähmettyneet sen verran että se tuntuu menevän lukkoon, vai väänsitkö oikeesti kunnolla? Ainaki mersun ohjaus tuntu ihan helvetin kankeelta, kun tänään lähdin liikenteeseen ja pakkasta -24C
Tosiaan ratti melko linkussa ja eteen sekä taakke päin pystyy ajamaan.. Ei vaan raaskis ihan väkisin alkaa vääntämään. Jos säät vähän leuhtuis niin vois auttaa, Nesteistä en tiedä, perus 200tkm huollossa Passatti kävi joku pari kk sitten Iisalmen Laakkosella mutta en tiedä ovatko nesteisiin koskeneet.
Enpä tiedä miten sitä vettä olisi sinne päässyt, mutta eihän tuo mahdotontakaan ole... On näitä "oho, laitoin tuulilasinpesurivettä jonnekin mihin se ei ehkä kuulu"-keissejäkin nähty... Eli mikään ei ole mahdotonta.
Omassa Passatissa ei ole edes näillä pakkasilla mitään ongelmaa kääntämisen suhteen (VW-luokituksen mukaista Febin tehostinöljyä systeemissä), joten ihan 'ominaisuus' toi ei ole.
Eihän noi perushuollossa tee muuta kuin tarkistukset, jos ei kilometrimäärän mukaan jotain toimenpidettä ko. huoltoon kuulu. Olisko ihan mahdotonta, jos et vielä kokeillut, niin lämmittäisit auton normaaliin käyntilämpöön ja sitten varovasti koettamaan? Tosin tehostimen säiliö on sillä kylmällä puolella, mutta saattaisi lämmetä sen verran, että lähtee nesteet paremmin liikkeelle.
Omassa Passatissa ei ole edes näillä pakkasilla mitään ongelmaa kääntämisen suhteen (VW-luokituksen mukaista Febin tehostinöljyä systeemissä), joten ihan 'ominaisuus' toi ei ole.
Eihän noi perushuollossa tee muuta kuin tarkistukset, jos ei kilometrimäärän mukaan jotain toimenpidettä ko. huoltoon kuulu. Olisko ihan mahdotonta, jos et vielä kokeillut, niin lämmittäisit auton normaaliin käyntilämpöön ja sitten varovasti koettamaan? Tosin tehostimen säiliö on sillä kylmällä puolella, mutta saattaisi lämmetä sen verran, että lähtee nesteet paremmin liikkeelle.
Jos sitä nestettä ei saa itse siinä paikan päällä kokonaan vaihdettua, niin voisin kuvitella, ainakin jos samanlaiset pakkaset jatkuu, ettei se kauaa liikkeessä pysy.
Voihan se tietysti olla niinkin, että jotain väärää ainetta on sinne edellisellä kerralla laitettu ja siitä syystä vetää tuollaiseksi, eikä kestä pakkasta. Mutta VW G 002 000-mineraaliöljy on näihin B5-koristen ohjaustehostimiin oikeaa tavaraa.
Voihan se tietysti olla niinkin, että jotain väärää ainetta on sinne edellisellä kerralla laitettu ja siitä syystä vetää tuollaiseksi, eikä kestä pakkasta. Mutta VW G 002 000-mineraaliöljy on näihin B5-koristen ohjaustehostimiin oikeaa tavaraa.
Laitettiin sisätilan lämppäri hohkamaan auton alle ja lohkolämppäri päälle.
Voi olla vaan turhaa sähkön kulutusta tolleen, ei se paljoo siellä auton alla jaksa lämmittää näillä pakkasilla. Harakat kyllä tykkää :D Enemmän vaan antaa moottorin lämmittää ja pumppu pyörittää öljyä järjestelmässä ni, jos se nyt on hyhmää vaan se neste, (emmä vieläkään jaksais uskoa että siellä ois vettä järjestelmässä, koska miten se vesi sinne joutuisi edes, kun järjestelmä on täysin sulljettu (ainaki olettaen), ni sinnehän ei "vahingossa" vettä pääse) ni kyllä se lämpenee ku se kulkee siinä järjestelmässä, ni saattas alkaa toimia sitte. Tosin, täytyy kyllä myöntää etten ole eläessäni törmänny tämmöseen ongelmaan :P
Juu sitäpä tässä on mietittykin et miten teki tolleen. Korkin päässä iso ratin kuva niin saa melko tohvelieläin olla jos sinne jotain muuta menee kaatamaan. Auto siis ollu vajaan puolivuotta porukoilla. Ihme homma. Kyllä se nyt kun olin pari tuntia lämmityksessä nii starttasin, melkonen klonksaus kuulu ja ratti alko kääntyilee,pienen tökkimisen saattelemana. En paria sekunttia kauempaa viittiny käynnissä pitää. Lämmityksessä yön yli ja aamulla webaston kera tulille. (Paitsi että webastokaan ei lähde enää tulille??) ..aamulla lottoomaan uudestaan...........
En paria sekunttia kauempaa viittiny käynnissä pitää.
Pidit siis pelkästään lämmittimet päällä ja sitten kokeilit? En tiedä voisiko tuosta tulla mitään elämää suurempaa vahinkoa (pumppuvaurio?), mutta jos se lämmittämällä lähti jo vähän liikenteeseen, niin lämmityksen jälkeen moottori käyntiin ja rattia kääntämättä pitää käynnissä reilun aikaa (jos nyt jotain aikaa pitää sanoa niin normaali käyntilämpö + 15min voisi jo alkaa vaikuttamaan).
Kierrossa on tosiaan noin litra tehostinlitkua, mutta ei vaatinut omassa letkuvuodon takia mennä nestepinta kuin sentin alle minimin, niin oireet (rutina) alkoi jo... Kondensio on yksi mahdollisuus miten vettä tonne kiertoon voisi päästä, en nyt muista oliko tossa pumpulla yhteyttä jäähdytinnestekanaviin... Onhan jarrujen hydraulijärjestelmäkin "suljettu", mutta silti jarrunesteeseen pääsee imeytymään vettä ajan kuluessa.
Onnistuisiko ohjaustehostimen säiliöstä imaista esim. letkulla ja 0,5dl lääkeruiskulla tuota hyhmäistä öljyä pois? Tätä voisi sitten sisällä lämmitellä vaikka ihan kuumaksui asti ja takaisin säiliöön päästessään lämmittäisi loppujakin nesteitä aika tehokkaasti, jos on pienestä kiinni? Äkkiä sieltä kuitenkin muutaman desin saa imastua täyttöaukosta ulos ja samalla näkisi erottuuko siitä vettä ja kuinka paljon, eikä näin tulisi sotkettua vahongossakaan epämääräiseen öljyyn toista tuotetta.
Jos sisätilanlämppärillä pitää lämmintä hönkiä säiliön kylkeen, kannattaa varmaan ainakin konepelti suojata vaikka matoilla tms. lämmön eristämiseksi mahdollisimman paljon konehuoneeseen, ja puhallinkin sijoittaa suosiolla auton alta, konehuoneen puolelle.
Jos sisätilanlämppärillä pitää lämmintä hönkiä säiliön kylkeen, kannattaa varmaan ainakin konepelti suojata vaikka matoilla tms. lämmön eristämiseksi mahdollisimman paljon konehuoneeseen, ja puhallinkin sijoittaa suosiolla auton alta, konehuoneen puolelle.
Kondensio on yksi mahdollisuus miten vettä tonne kiertoon voisi päästä, en nyt muista oliko tossa pumpulla yhteyttä jäähdytinnestekanaviin... Onhan jarrujen hydraulijärjestelmäkin "suljettu", mutta silti jarrunesteeseen pääsee imeytymään vettä ajan kuluessa.
Jarrunesteeseen menee kosteutta ilmasta sen takia, koska se on hygroskooppinen neste, ei suinkaan kondension takia. Epäilen suuresti, että kondensiovettä olisi tuolla säiliössä niin paljon, että siitä tulisi ongelmaa ja vaikka se olisi yhteydessä jäähdytysjärjestelmään ja siellä olisi pieni vuoto, niin miten se muka talvella sit pääsisi silti jäätymään, eihän jäähdytysjärjestelmässäkään pelkkää vettä (toivottavasti) ole.
Hieno homma, että etenee. Litkut vaan vaihtoon =)
Lopullinen ongelman aiheuttaja taitaa jäädä tässä tapauksessa mysteeriksi...
Jäähdytysjärjestelmään viittaus nyt oli lähinnä arvailua, jos olisikin yhteys pumpulle jäähdytystä varten ja vähän liian laimeat nesteet...
Tiesin kyllä jarrunesteen ominaisuudesta, vertasinkin nyt lähinnä noita järjestelmiä, ettei kumpaankaan pitäisi päästä tuosta noin vaan vettä säiliön kautta tavanomaisissa olosuhteissa.
Lopullinen ongelman aiheuttaja taitaa jäädä tässä tapauksessa mysteeriksi...
Jarrunesteeseen menee kosteutta ilmasta sen takia, koska se on hygroskooppinen neste, ei suinkaan kondension takia. Epäilen suuresti, että kondensiovettä olisi tuolla säiliössä niin paljon, että siitä tulisi ongelmaa ja vaikka se olisi yhteydessä jäähdytysjärjestelmään ja siellä olisi pieni vuoto, niin miten se muka talvella sit pääsisi silti jäätymään, eihän jäähdytysjärjestelmässäkään pelkkää vettä (toivottavasti) ole.
Jäähdytysjärjestelmään viittaus nyt oli lähinnä arvailua, jos olisikin yhteys pumpulle jäähdytystä varten ja vähän liian laimeat nesteet...
Tiesin kyllä jarrunesteen ominaisuudesta, vertasinkin nyt lähinnä noita järjestelmiä, ettei kumpaankaan pitäisi päästä tuosta noin vaan vettä säiliön kautta tavanomaisissa olosuhteissa.
Viimeksi muokannut Jimme, 27.12.2010 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on ohjaustehostinöljyt vaihdatettu. Oli 1,5h työtä kuulemma tehneet, purkaneet ja kaikki litkut mäjelle. Tiivisteet sun muut tarkistettu että olivat säilyneet ehjinä. Ei Laakkosellakaan osanneet mitään selityst antaa. Saattanut jopa itsestään kertyä sinne. (Pieni epäilys, onhan tuulilasinpesunestesäiliö siinä ihan kupeessa. ;D ) Mutta kaikki tältäosin kunnossa, kiitoksia osallistumisesta.
Toivotaan et nyt pelittää!
Toi 1,5h työveloitus kuulostaa taas hyvältä, kun miettii kuinka kauan itellä meni pihalla auton nostamiseen etukulmasta, pohjamuovin osittaiseen irrotukseen, alkuperäisten kertakäyttöklemmareiden irtileikkaamiseen, nesteen tyhjennykseen plus täyttöihin... 30min sisältäen koeajot :)
Täytyyhän sitä tietty firman kattaa kulut ja saada duunareille rahaa elää, sekä voittoa omistajille, auton sisään ajamiseenkin menee aikaa, työkalujen ja tarvittaessa ohjeistuksen selaamiseen ym... mutta silti!? =D
Ja toimitilat... enpä mäkään lähtis tota hommaa välttämättä tonne pakkaseen vääntämään. ;)
Toi 1,5h työveloitus kuulostaa taas hyvältä, kun miettii kuinka kauan itellä meni pihalla auton nostamiseen etukulmasta, pohjamuovin osittaiseen irrotukseen, alkuperäisten kertakäyttöklemmareiden irtileikkaamiseen, nesteen tyhjennykseen plus täyttöihin... 30min sisältäen koeajot :)
Täytyyhän sitä tietty firman kattaa kulut ja saada duunareille rahaa elää, sekä voittoa omistajille, auton sisään ajamiseenkin menee aikaa, työkalujen ja tarvittaessa ohjeistuksen selaamiseen ym... mutta silti!? =D
Ja toimitilat... enpä mäkään lähtis tota hommaa välttämättä tonne pakkaseen vääntämään. ;)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nostetaan vanhaa aihetta kun liippaa sen verran läheltä.
Elikkäs autona 4 golf tdi -02. Pakkasten saapuessa on ruennut ohjaus kummittelemaan, jos auto seisoo pakkasessa yön yli ja aamulla rupeaa sarhaamaan pois parkista, niin ratti kääntyy keskiasennosta laitaan vain 1kierroksen, kun normaalisti pitäs kääntyä 1 3/4. Kymmenkunta kertaa kun rattia laidasta laitaan kääntelee niin rupeaa pikkuhiljaa kääntymään enemmän.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Elikkäs autona 4 golf tdi -02. Pakkasten saapuessa on ruennut ohjaus kummittelemaan, jos auto seisoo pakkasessa yön yli ja aamulla rupeaa sarhaamaan pois parkista, niin ratti kääntyy keskiasennosta laitaan vain 1kierroksen, kun normaalisti pitäs kääntyä 1 3/4. Kymmenkunta kertaa kun rattia laidasta laitaan kääntelee niin rupeaa pikkuhiljaa kääntymään enemmän.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 99 vierailijaa