automaatti ei vaihda isointa vaihdetta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

automaatti ei vaihda isointa vaihdetta

ViestiKirjoittaja a1mo » 20.12.2010 18:06

ilmeni tuossa perheen Passatissa tuollainen vika, ettei vaihda ollenkaan isointa vaihdetta. Muuten tuntuisi toimivan normaalisti. Vikakoodeja löytyi "vehicle speed sensor - no singal" ja "gear monitoring - imblausible signal".

Voiko tuo vika johtua näistä antureista, onko kenelläkään kokemusta?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 20.12.2010 18:49

Tarkistapa ensimmäisenä, että laatikossa on riittävästi öljyä -> nollaa koodit, jos palaa -> tarkista / vaihda nopeusanturi. Jos ei nuo auta niin vaihteiston pyörintänopeusanturissa, vaihteiston venttiilikoneistossa tai kytkimissä on vikaa.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 20.12.2010 21:43

Öljyä en ole vielä tarkistanut. Ne kyllä on vaihdettu n. 20 tkm sitten eikä ole allekaan ilmestynyt. Nollasin koodit ja tuli takaisin kun laittoi auton vaan käyntiin, ei tarvinnut edes ajaa tai laittaa vaihdetta päälle.
Täytyy tässä koittaa tarkistella öljyt ja tutkia sitä anturia.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 21.12.2010 21:11

Mikäs laatikko "tuossa Passatissa" on? Itsellä oli vaihteen asennon näyttö sekaisin ihan vain hapettuneen liittimen takia, korjaantui puhdistamalla.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 21.12.2010 21:14

Automaatti:D No siis auto on 3B -98 afn-koneella, laatikon tyyppiä jos tarkoitit niin en tiedä.
On tuossakin vaihteen asennon näyttö ollut koko aika pielessä muttei ole vaikuttanut vaihtamiseen. Jää ääriasennoissa näyttämään edellistä, eli P:llä näyttää pakkia ja ykkösellä kakkosta.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 27.12.2010 16:08

Anturi vaihdettu, mutta vika on ja pysyy..
Mahtokohan olla oikea anturi, osanumero 095-927-321-C. Sijaitsee laatikossa vasemmalla puolella. Ajattelin, että jos olisi oikea anturi niin vikakoodia ei olisi tullut uudella anturilla.

Kävin autolla ajamassa vag-com mukana ja otin logiakin, mutta kuinkas tuota tulkitaan? Openofficella aukeaa kyllä taulukkoon mutta saiko tuosta jonkun käyränkin jotenkin?
Ryhmässä 003 ja 004 näkyy nopeuksia, ja ne kyllä näytti välillä ihan mitä sattuu. Mittarin mukaan 80km/h vauhtia ja välillä näytti 0 ja kaikkea muutakin sen ja 80 välillä. Molemmat.

Pikaisia vastauksia kaivataan:)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 27.12.2010 17:11

Mahtokohan olla oikea anturi, osanumero 095-927-321-C. Sijaitsee laatikossa vasemmalla puolella. Ajattelin, että jos olisi oikea anturi niin vikakoodia ei olisi tullut uudella anturilla.


Mahdotonta tietää onko oikea anturi tietämättä vaihdelaatikon tyyppiä tai muuta tarkempaa tietoa autosta... En tiedä mistä tuon sait, mutta parhaiten tiedät vertaamalla osanumeroa autosta poistettuun osaan tai kysymällä marmoritiskiltä.

Kävin autolla ajamassa vag-com mukana ja otin logiakin, mutta kuinkas tuota tulkitaan? Openofficella aukeaa kyllä taulukkoon mutta saiko tuosta jonkun käyränkin jotenkin?
Ryhmässä 003 ja 004 näkyy nopeuksia, ja ne kyllä näytti välillä ihan mitä sattuu. Mittarin mukaan 80km/h vauhtia ja välillä näytti 0 ja kaikkea muutakin sen ja 80 välillä. Molemmat.


VCDS- ja vanhempi VAG-COM sisältävät VAG Scope-ohjelman, jolla saa nuo tallennetut logit ajettua graafisessa muodossa. Avaat VAG Scopen, klikkaat kansion kuvaa ja valitset tiedoston logs-kansiosta.

Täytyy yrittää käydä loggaamassa omasta, miltä näyttää lukemat niin postaan tänne sitten tuloksia (laatikko rempattu täysin maaliskuussa). Jos nyt jotain noista pitäisi tulkita, niin nopeussignaalin heittely viittaisi a) vialliseen tai väärään anturiin tai b) vialliseen johdotukseen / liitoksiin c) vialliseen vaihteiston ohjainlaitteeseen

Itsellä oli vaihteen asennon näyttö sekaisin ihan vain hapettuneen liittimen takia, korjaantui puhdistamalla.


@ Hezekiel: Mikä liitin oli kyseessä?

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 27.12.2010 17:40

Anturi on Laakkoselta. Selitin vian ja sanoin mitä vag-com näytti ja tuon sieltä antoivat.
Vanhassa anturissa on muuten sama numero mutta viimeinen kirjain on A. Mutta onko tuokaan sitten se G68 juuri, vai joku muu. Eikös näissä ollut vielä toinenkin G38 tai joku, jos vaihdoin väärän anturin?

Kokeilin tuota VAG Scopea ja se näyttää hetken jotain pätkittäistä käyrää. Tuli tallennettua kahdella eri kertaa logia ja molemmat meni samaan tiedostoon. Näyttää ilmeisesti sitä ensimmäistä eikä jatka siihen toiseen. Kokeilin poistaa openofficessa ensimmäisen login tiedostosta, muttei se toimi enää sen jälkeen VAG Scopella.

http://hi5.pp.fi/jotain/ Tuolta löytyy logi tiedosto jos joku haluaa tutkia:)

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 28.12.2010 19:50

Missähän se laatikon ohjainlaite on tuossa? Täytyy vilkaista jos löytyisi liittimistä ym jotain vikaa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 28.12.2010 20:23

Tiptronic-autoissa löytyy apukuskin puolelta ETUpenkin jalkatilasta, eiköhän sama sijainti ole 4-lovisessakin. En ainakaan ite tullut hullua hurskaammaksi tota kattoessa, oudoltahan se näyttää kyllä... Katotaanpa jos sais huomenna läppärin auton kyytiin.

EDIT: väistin muurin...
Viimeksi muokannut Jimme, 29.12.2010 8:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 29.12.2010 8:03

Audi A4:ssä oli ihan siinä apukuskin penkin edessä lattiassa, eikä suinkaan tulipellin tienoilla josta ensin haeskelin :) Paikka on kyllä aika otollinen lattiassa olevan kosteuden hakeutua boksin liittimeen.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 2.1.2011 17:49

Tulipahan sulateltua lattiamatto, että pääsi ohjausyksikköön käsiksi. Liitin näytti ihan hyvältä, ei ollut hapettumaa ja johdot oli ehjät. Vettä tosin on päässyt suojakotelon sisään kun oli sinne jäätynyt. Eli ei vikaa löytynyt tuolta.

Mistähän saisi lainaan ohjausyksikön niin voisi kokeilla onko vika siinä?:) Ei tarvitsisi turhaan ostella sellaista..

edit: tulipahan mieleen sellainen, että kun viimeksi katsoin vikakoodeja laatikosta ja yritin nollata niitä, valitti jostain virheestä ja sanoi yritä myöhemmin uudelleen. Mahtaakoha viitata ohjausyksikön vikaan?
Viimeksi muokannut a1mo, 2.1.2011 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 2.1.2011 18:00

Josko jostain purkaamolta kärsis kysyä, mikäli sattuu samalla numerolla varustettu ohjainlaite löytymään, voiko koettaa ja käydä koeajolla jättäen oma ohjainlaite + vaikka vaimoke pantiksi?
Viimeksi muokannut Jimme, 2.1.2011 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 2.1.2011 18:02

Juu pitääpä huomenna soitella lähipurkaamot jos löytyisi ja olisi ystävällistä väkeä töissä:)

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 3.1.2011 10:25

Eipä löytynyt lähipurkaamoilta boxia. Varaosahaulla löytyi yksi, sekin turussa. Liian pitkä matka lähteä kokeilemaan.

Soittelin myös vaihteistokorjaamoille, Automaatti-Mikelle ja Powermaticiin. Mike sano, että laatikko tiensä päässä, vaihtoon tai tuo tänne korjattavaks. 2700e. Powermaticilla sanottiin, että vaihda se toinenkin nopeusanturi, ja se vaihteen tunnistin mistä myös antaa vikakoodin. Eivät usko, että olisi mekaanista vikaa noilla oireilla.
Soitin Laakkosella ja tilaamalla löytyy joku monitoimianturi/katkaisin laatikkoon mikä on jotenkin tekemisissä myös nopeuden kanssa. 7-napainen laatikon perässä. Hintaan 78e. Powermaticilla kyllä sanottiin sen olevan laatikon päällä?

Ja mikähän anturi on laatikon oikealla puolella, myös 2-napainen niin kuin tuo nopeusanturi jonka vaihdoin jo?

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 7.1.2011 12:21

No niin, laatikko toimii taas. Ja vikahan oli nimenomaan siinä anturissa. Vaihdoin vaan ensin väärän anturin.
Eli tuo vehicle speed sensor (vag-comin ilmoittama G68) on laatikon oikealla (apukuskin) puolella, se vasemmalla puolella oleva on nopeusmittarin anturi. Molemmat anturit on samanlaisia samalla osanumerolla. Jos haluaa vikaa etsiä niin vaihtaa noitten paikkoja, sillä selviää aika paljon.

Ja jos jos miettii käyttävänsä Automaatti-Miken palveluita kannattaa miettiä diagnoosin paikkansa pitävyyttä. Saattoi toki sanoa vaan piruuttaan, että laatikko vaihtoon tai täysremontti kun en ollut autoa sinne viemässä.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 7.1.2011 14:55

Automaatti-Mikelle ja Powermaticiin. Mike sano, että laatikko tiensä päässä, vaihtoon tai tuo tänne korjattavaks. 2700e.


Joop, itekin olen tuolla Powermaticissa käyttänyt, ei huonoa sanaa, aikataulutkin piti vaikka oli ruuhkaa. Nyt kahden eri auton vaihteistokorjaukset takana.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 68 vierailijaa