Airbagin poisto Polo 6n
Valvoja: ffp jäsenet
Airbagin poisto Polo 6n
Minkälainen operaatio olisi poistaa 96 vuosimallin polosta airbag?
Eräänä päivänä syttyi airbagin merkkivalo palamaan ja käytin autoa sen jälkeen vikakoodin luvussa. Koneen mukaan ongelma oli joku katkonainen virtapiiri. Valo saatiin hetkeksi pois palamasta, mutta sitten se syttyi taas uudestaan. En oikein haluais näin halpaan autoon uhrata koko omaisuutta, että vika löytyisi, joten mitä vaaditaan, että saan poistettua autosta airbagin? Tarviiko jotain todistuksia maahantuojalta?
Eräänä päivänä syttyi airbagin merkkivalo palamaan ja käytin autoa sen jälkeen vikakoodin luvussa. Koneen mukaan ongelma oli joku katkonainen virtapiiri. Valo saatiin hetkeksi pois palamasta, mutta sitten se syttyi taas uudestaan. En oikein haluais näin halpaan autoon uhrata koko omaisuutta, että vika löytyisi, joten mitä vaaditaan, että saan poistettua autosta airbagin? Tarviiko jotain todistuksia maahantuojalta?
Tarvii... itseasiassa konttorilla vaaditaan todistus siitä, että turvalaitteiden poisto on suoritettu valmistajan ohjeiden mukaisesti. Moista lappua ei taida merkkikorjaamot kirjoittaa elleivät ole itse työtä suorittaneet. Lisäksi vaaditaan todistus siitä, että auto vastaa turvalaitteiden poiston jälkeen kaikilta osin mallisarjan rinnakkaisversiota, jossa bägiä ei ole alkujaankaan ollut.
ts. helpompi ja halvempi se bagi on vaan suosiolla korjata
ts. helpompi ja halvempi se bagi on vaan suosiolla korjata
Airbag on ollut pakollinen varuste EU:ssa vuodesta -95, joten hankala on laillisesti tuota varustetta saada poistettuakaan. Spiraali on ehdottomasti yleisin vikakohde noissa ja käytettyjä spiraaleita saa maailmalta kohtalaisen edukkaasti, eikä se ole vaikea vaihtaakaan. Eilen viimeksi tuli omaani yksi kappale jenkkilästä.
Airbag ja spiraali voidaan mitata yleismittarilla (normaalia varovaisuutta noudattaen): airbag-tyynyn takaa liitin irti, resistanssi babilla pitäisi olla jotain 2 ohmin luokkaa. Spiraalin liitin irti ratin alta ja mittaus airbagin puolelta pitäisi näyttää oikosulkua. Jos näyttää ääretöntä, spiraali on poikki.
Ratin alla olevassa spiraalin liittimessä on oikosulkujousi, joka maadoittaa bagin liitin irrotettaessa. Kun bagin liittimen laittaa takaisin kiinni ja ratin alla olevan liittimen oikosulkuliuskan alle laittaa eristeeksi vaikka pahvinpalan, voidaan bagin resistanssi mitata spiraalin kautta. Lukeman pitäisi olla se pari ohmia, jos ääretön, spiraali on poikki.
Airbag ja spiraali voidaan mitata yleismittarilla (normaalia varovaisuutta noudattaen): airbag-tyynyn takaa liitin irti, resistanssi babilla pitäisi olla jotain 2 ohmin luokkaa. Spiraalin liitin irti ratin alta ja mittaus airbagin puolelta pitäisi näyttää oikosulkua. Jos näyttää ääretöntä, spiraali on poikki.
Ratin alla olevassa spiraalin liittimessä on oikosulkujousi, joka maadoittaa bagin liitin irrotettaessa. Kun bagin liittimen laittaa takaisin kiinni ja ratin alla olevan liittimen oikosulkuliuskan alle laittaa eristeeksi vaikka pahvinpalan, voidaan bagin resistanssi mitata spiraalin kautta. Lukeman pitäisi olla se pari ohmia, jos ääretön, spiraali on poikki.
Tuo nyt on helppo todistaa vääräksi kun mm. Fiat Puntoa on saanut monta vuotta vielä 95 jälkeenkin ilman yhtäkään airbagiä.
Edit: Kommentoidaan itse aihettakin sen verran että tosiaan tuo maahantuojalta vaadittava lausunto poistosta vaikeuttaa kyllä homman sille tasolle että ei kannata, hyvin harva maahantuoja kun tuollasia lappuja suostuu allekirjoittamaan.
Edit: Kommentoidaan itse aihettakin sen verran että tosiaan tuo maahantuojalta vaadittava lausunto poistosta vaikeuttaa kyllä homman sille tasolle että ei kannata, hyvin harva maahantuoja kun tuollasia lappuja suostuu allekirjoittamaan.
Voin olla väärässäkin, ei kai tuo niin vakavaa. Olenhan puhunut ns. totuuden ohella topikeittain paskaakin tällä foorumilla.
Saattoi olla, että ajonesto tuli pakolliseksi -95 ja airbag -98, mene ja tiedä. Kovasti ei kuitenkaan noita tuon vuosikymmenen puolivälin vag-vehjettä taida enää ilman bagia olla.
Fiateihin ja muihin urheiluautoihin en ryhtyisi kantaa ottamaan.
Saattoi olla, että ajonesto tuli pakolliseksi -95 ja airbag -98, mene ja tiedä. Kovasti ei kuitenkaan noita tuon vuosikymmenen puolivälin vag-vehjettä taida enää ilman bagia olla.
Fiateihin ja muihin urheiluautoihin en ryhtyisi kantaa ottamaan.
^OT: Henkilöauton pakollisia varusteita: Ajonestolaite, Henkilöautot 1.10.1998
vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=169
vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
näin se pois lähtee: (mikäli kyse kuljettajan puoleisesta)Minkälainen operaatio olisi poistaa 96 vuosimallin polosta airbag?
http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=169
Luin kyllä, mutta lähinnä tarkoitin kysyä, että mikä muu voisi olla vikana.
Jos nyt tuo spiraali on yleisin vikakohde niin vaihdetaan se.
Ilmeisesti tämä olisi oikea osa? http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=5132451
Tuo on 2000 vuosimallin autosta joten sopiiko se 96 vuoden malliin?
Jos nyt tuo spiraali on yleisin vikakohde niin vaihdetaan se.
Ilmeisesti tämä olisi oikea osa? http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=5132451
Tuo on 2000 vuosimallin autosta joten sopiiko se 96 vuoden malliin?
Tietääkseni Polossa on sama spiraali kuin saman vuosimallin Golfissa, Ventossa, Passatissa, Transporterissa jne. Olen melko varma, että mainittu osa ei käy. Osanumero saattaisi olla 1H0959653(A/B). Osanumero pitäisi löytymän vilkkukehältä, noin vastakkaisella puolella airbagin liittimestä katsottuna.
Olen kuullut tarinoita, että on pyöritelty spiraalia ratin olessa irrallaan. Spiraalista on ns. löysät pois ja kun rattia on käännetään ratti paikoillaan seuraavan kerran, spiraali katkeaa.Tuntuu, että valo olisi alkanut palamaan, kun käänsin rattia vähän reilummin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juuri T4 -99 malliin spiraalin vaihtaneena (tänä vuonna kolmas) totean, että ainakin 1H0 959 653 -numerolla varustetut ovat käyneet keskenään samannumeroisten A ja B -päätteisten kanssa, ilmeisesti E-kirjainkaan ei noista eroa. C-kirjaimella varustettu on jo erilainen osa.
Viimeksi tilalle vaihtamani on paria vuotta vanhemmasta golfin ratista.
Varmaan poikkeus vahvistaa säännön ja noita keskenään yhteensopivia on sitten sekä punaisilla, valkoisilla että keltaisilla liittimillä, mikä hieman hämää.
Ota ratti irti ja lue osanumero spiraalin pohjasta ja etsi samalla numerolla varustettu osa tilalle.
Viimeksi tilalle vaihtamani on paria vuotta vanhemmasta golfin ratista.
Varmaan poikkeus vahvistaa säännön ja noita keskenään yhteensopivia on sitten sekä punaisilla, valkoisilla että keltaisilla liittimillä, mikä hieman hämää.
Ota ratti irti ja lue osanumero spiraalin pohjasta ja etsi samalla numerolla varustettu osa tilalle.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa