Airbagin poisto Polo 6n

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Trautman
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.6.2009 12:00

Airbagin poisto Polo 6n

ViestiKirjoittaja Trautman » 4.12.2010 0:49

Minkälainen operaatio olisi poistaa 96 vuosimallin polosta airbag?
Eräänä päivänä syttyi airbagin merkkivalo palamaan ja käytin autoa sen jälkeen vikakoodin luvussa. Koneen mukaan ongelma oli joku katkonainen virtapiiri. Valo saatiin hetkeksi pois palamasta, mutta sitten se syttyi taas uudestaan. En oikein haluais näin halpaan autoon uhrata koko omaisuutta, että vika löytyisi, joten mitä vaaditaan, että saan poistettua autosta airbagin? Tarviiko jotain todistuksia maahantuojalta?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 4.12.2010 11:18

Tarvii... itseasiassa konttorilla vaaditaan todistus siitä, että turvalaitteiden poisto on suoritettu valmistajan ohjeiden mukaisesti. Moista lappua ei taida merkkikorjaamot kirjoittaa elleivät ole itse työtä suorittaneet. Lisäksi vaaditaan todistus siitä, että auto vastaa turvalaitteiden poiston jälkeen kaikilta osin mallisarjan rinnakkaisversiota, jossa bägiä ei ole alkujaankaan ollut.

ts. helpompi ja halvempi se bagi on vaan suosiolla korjata

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.12.2010 12:09

Airbag on ollut pakollinen varuste EU:ssa vuodesta -95, joten hankala on laillisesti tuota varustetta saada poistettuakaan. Spiraali on ehdottomasti yleisin vikakohde noissa ja käytettyjä spiraaleita saa maailmalta kohtalaisen edukkaasti, eikä se ole vaikea vaihtaakaan. Eilen viimeksi tuli omaani yksi kappale jenkkilästä.

Airbag ja spiraali voidaan mitata yleismittarilla (normaalia varovaisuutta noudattaen): airbag-tyynyn takaa liitin irti, resistanssi babilla pitäisi olla jotain 2 ohmin luokkaa. Spiraalin liitin irti ratin alta ja mittaus airbagin puolelta pitäisi näyttää oikosulkua. Jos näyttää ääretöntä, spiraali on poikki.

Ratin alla olevassa spiraalin liittimessä on oikosulkujousi, joka maadoittaa bagin liitin irrotettaessa. Kun bagin liittimen laittaa takaisin kiinni ja ratin alla olevan liittimen oikosulkuliuskan alle laittaa eristeeksi vaikka pahvinpalan, voidaan bagin resistanssi mitata spiraalin kautta. Lukeman pitäisi olla se pari ohmia, jos ääretön, spiraali on poikki.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 4.12.2010 12:32

Airbag on ollut pakollinen varuste EU:ssa vuodesta -95


Tuohon väitteeseen pyytäisin Lukkarilta hieman perusteita. esim direktiivin, asetuksen tai säännöksen muodossa.

Mutuväitteitä voit kirjoitella vaikka suomikaksnelosella, mutta älä lähre huuteleen omiasi tällä laadukkaalla v.a.g -foorumilla.

Tero.N
-
Viestit: 55
Liittynyt: 25.7.2003 20:20

ViestiKirjoittaja Tero.N » 4.12.2010 14:08

Tuo nyt on helppo todistaa vääräksi kun mm. Fiat Puntoa on saanut monta vuotta vielä 95 jälkeenkin ilman yhtäkään airbagiä.

Edit: Kommentoidaan itse aihettakin sen verran että tosiaan tuo maahantuojalta vaadittava lausunto poistosta vaikeuttaa kyllä homman sille tasolle että ei kannata, hyvin harva maahantuoja kun tuollasia lappuja suostuu allekirjoittamaan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.12.2010 14:20

ennenriitti että mallisarjaa on saanut ilman bägejä.
Kuten muihinkin vastaavanlaisiin tapuksin varmimmin saa vastauksen konttorilta tai trafilta.

Valmistetaanhan urheiluautoja vielä tänä päivänäkin ilman ainuttakaan bägiä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.12.2010 16:21

Voin olla väärässäkin, ei kai tuo niin vakavaa. Olenhan puhunut ns. totuuden ohella topikeittain paskaakin tällä foorumilla.

Saattoi olla, että ajonesto tuli pakolliseksi -95 ja airbag -98, mene ja tiedä. Kovasti ei kuitenkaan noita tuon vuosikymmenen puolivälin vag-vehjettä taida enää ilman bagia olla.

Fiateihin ja muihin urheiluautoihin en ryhtyisi kantaa ottamaan.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.12.2010 17:22

^OT: Henkilöauton pakollisia varusteita: Ajonestolaite, Henkilöautot 1.10.1998

vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
Minkälainen operaatio olisi poistaa 96 vuosimallin polosta airbag?
näin se pois lähtee: (mikäli kyse kuljettajan puoleisesta)
http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=169

Trautman
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.6.2009 12:00

ViestiKirjoittaja Trautman » 5.12.2010 23:29

Jos nyt ajateltaisiin, että korjauttaisin tuon airbagin niin mikähän siinä mahdollisesti voisi olla vikana? Tuntuu, että valo olisi alkanut palamaan, kun käänsin rattia vähän reilummin.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 6.12.2010 2:00

^ siis hä?

oletko ollenkaan lukenut tätä viestitopikkia läpi? Täällähän kerrotaan mikä on yleisin vika, sekä tapa miten voi mitata kyseistä hommaa..

Ensin kysytään, sitten ei "jakseta" lukea, vaan kaikki pitäisi saada heti ilmaiseksi ja kaupanpäälle

Trautman
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.6.2009 12:00

ViestiKirjoittaja Trautman » 6.12.2010 17:39

Luin kyllä, mutta lähinnä tarkoitin kysyä, että mikä muu voisi olla vikana.
Jos nyt tuo spiraali on yleisin vikakohde niin vaihdetaan se.
Ilmeisesti tämä olisi oikea osa? http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=5132451

Tuo on 2000 vuosimallin autosta joten sopiiko se 96 vuoden malliin?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.12.2010 19:12

Tietääkseni Polossa on sama spiraali kuin saman vuosimallin Golfissa, Ventossa, Passatissa, Transporterissa jne. Olen melko varma, että mainittu osa ei käy. Osanumero saattaisi olla 1H0959653(A/B). Osanumero pitäisi löytymän vilkkukehältä, noin vastakkaisella puolella airbagin liittimestä katsottuna.
Tuntuu, että valo olisi alkanut palamaan, kun käänsin rattia vähän reilummin.
Olen kuullut tarinoita, että on pyöritelty spiraalia ratin olessa irrallaan. Spiraalista on ns. löysät pois ja kun rattia on käännetään ratti paikoillaan seuraavan kerran, spiraali katkeaa.

Trautman
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.6.2009 12:00

ViestiKirjoittaja Trautman » 12.12.2010 12:43

Pitääkö se olla saman vuotisesta autosta tuo spiraali? Tai vaihtuuko se spiraalin malli jossain tietyssä vuosimallissa? Ku ois tarjolla 99 vuosimallin classic polosta spiraali. Mulla on siis 96 vuosimallinen polo.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.12.2010 12:54

1H0 959 653 E "return ring with slip ring"?

Käytetty mm:
  • Polo -95...-02
  • Golf -92...-98
  • Passat -92...-97
  • Transporter -95...-04
  • Ibiza -93...-02
  • Toledo -92...-99

Trautman
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.6.2009 12:00

ViestiKirjoittaja Trautman » 12.12.2010 15:31

Kiitos tiedosta! Eli uskallan sitten ostaa spiraalin ihan mistä vain noista luetelluista autoista.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.12.2010 15:51

No jos uskallat niin hyvä niin, mutta noissa autoissa on montaa erilaista spiraalia käytetty. Eli voi olla sama, mutta voi olla erilainenkin.

-99 classicissa pitäisi aina olla sama kuin sulla -96:ssa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.12.2010 16:25

Juuri niin. Siis jos tuo sun viallinen osa on tuo mitä esitin, niin noista autoista voit lähteä etsimään samaa.

En katsonut mitä muita mahdollisia osia noissa muissa malleissa on käytetty.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.12.2010 17:47

Juuri T4 -99 malliin spiraalin vaihtaneena (tänä vuonna kolmas) totean, että ainakin 1H0 959 653 -numerolla varustetut ovat käyneet keskenään samannumeroisten A ja B -päätteisten kanssa, ilmeisesti E-kirjainkaan ei noista eroa. C-kirjaimella varustettu on jo erilainen osa.
Viimeksi tilalle vaihtamani on paria vuotta vanhemmasta golfin ratista.

Varmaan poikkeus vahvistaa säännön ja noita keskenään yhteensopivia on sitten sekä punaisilla, valkoisilla että keltaisilla liittimillä, mikä hieman hämää.

Ota ratti irti ja lue osanumero spiraalin pohjasta ja etsi samalla numerolla varustettu osa tilalle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.12.2010 18:42

Tuota osaa ei kumminkaan näytä olevan korvattu toisella vaikka ne sopisikin. Että jotain eroa niissä on.

Trautman
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.6.2009 12:00

ViestiKirjoittaja Trautman » 12.12.2010 19:13

Täytyy sitten ottaa ratti irti ja varmistaa osan numero. Onko tuossa ratin irroituksessa mitään ihmeempää? Akusta vaikka miinus kenkä irti ja ratin irroitukseen?

Edit: Tuollahan ylempänä olevassa linkissä olikin ohjeet.

steve1234
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 9.12.2010 6:46

ViestiKirjoittaja steve1234 » 20.12.2010 11:57

thanks for the link Trautman... and i dnt know why my previous post is removed :S

HP0-S26 , 1z0-043 , 000-105 , 70-448
Viimeksi muokannut steve1234, 31.12.2010 9:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Trautman
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.6.2009 12:00

ViestiKirjoittaja Trautman » 29.12.2010 13:03

Nyt vasta sain aikaiseksi ottaa ratin irti. Tälläinen koodi sieltä löytyi:
Kuva


Kuuluuko tämän metalliliuskan olla näin likainen mikä on tuossa ruuvin vasemmalla puolella?: Kuva

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 29.12.2010 15:34

Sen on ihan hyvä olla hyvässä rasvassa, muuten se muuttuu kuparipölyksi...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.12.2010 20:09

Likainen osa liittyy aika olennaisesti äänimerkin toimintaan.

Trautman
-
Viestit: 54
Liittynyt: 15.6.2009 12:00

ViestiKirjoittaja Trautman » 29.12.2010 20:41

Kiitos selvennyksestä. Jos jollain on ylimääräisenä ehjä spiraali missä kyseinen numerosarja niin pistäkää privaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa