Transporteriin (T5) paremmat valot/xenonit

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

Transporteriin (T5) paremmat valot/xenonit

ViestiKirjoittaja Zeni » 31.10.2010 15:24

Terve

Pitäisi saada vm.2006 T5 Transporteriin paremmat valot. Pari vuotta on vakioilla menty ja tuntuvat olevan samaa kastia T4 valojen kanssa. Saisko jostain mahdollisesti tilattua laillisia xenon umpioita kyseiseen kulkineeseen ? Ehdottomasti ilman mitään angels eyes tms. "cooleja" juttuja ja mielellään vielä alkuperäisosia ? VW-liikkeestä varmaan saisi, mutta hintakin lienee melko tolkuton ? Ja nämä laittomat jälkiasennus xenonit eivät tule kyseeseen, niissä on kuvio miten sattuu ja valottavat ainoastaan vastaantulijoiden silmiin.

Yhden firman löysin netistä, mutta nämä eivät tunnu maileihin vastaavan.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 31.10.2010 15:55

Jos sinulla on vakio H4:t pakussa niin pelkillä multivanin nelivaloilla saa jo paljon aikaan.
Lailliset bi-xenonit saa Projekt-zwo:lta, mutta eivät ole suostuneet niitä ainakaan aiemmin toimittamaan suoraan Suomeen. Suomessa hinta oli yli tuplasti tuon Saksan hinnan eli reilut 3000e.

Mutta pelkillä nelivaloillakin pääsee jo pitkälle ja ne saa satasilla. Itse tilasin aikanaan alle 200e Saksasta osat ja asensin ne itse paikoilleen. Täällä on siitä keskustelua jossain ja vielä pari kuukautta sitten ne löytyi haullakin.

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

ViestiKirjoittaja Zeni » 31.10.2010 17:26

No juu, meikä ajatteli nyt jotain alle 500euron parannusta että hiukan menee yläkanttiin. Mahtaako uudelleen johdotuksesta olla hyötyä näissä vehkeissä ?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 31.10.2010 18:47

Katso yleismittarin kanssa paljonko tulee hävikkiä matkalla polttimon kantaan.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 31.10.2010 19:51

Oikealla poltinvalinnalla ja hyvillä lisävaloilla muuttuu paljon.

Onko laillisia jälkiasennus Xenonsarjoja myytävänä ,joissa on automaattinen korkeudensäätö,vaatimushan on näin.

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

ViestiKirjoittaja Zeni » 31.10.2010 21:59

Täytynee mitata jännitteet ja alkaa johdotella uusiksi mikäli tarvetta näyttää olevan.

Yritin purkamoilta etsiä jos olisi ollut xenoni-umpioita myynnissä, mutta ei löytynyt ainuttakaan.

Lisävalot tulee varmasti keulille jos xenoneita en löydä, niistä ikävä kyllä on hyötyä vain pitkillä.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 31.10.2010 22:25

Ei niitä xenoneja ole juuri asenneltu joten purkaamoilta niitä ei paljoa löydy.

Lisäpitkillä saa parannettua valojen kantamaa, mutta vain jos kytkee ne toimimaan omina pitkinään - muutoin auton alkuperäiset valot näyttävät sinne pitkälle sen pienen läikän ja edessä autoa on pimeä aukko.

Nelivaloilla tuo valokuvio muuttuu siten että lähivalot näyttävä lähelle ja pitkät vielä pidemmälle. Yksi T5:n tuli itse muutettua noihin nelivaloihin ja sen jälkeen ostin ne valmiina nelivaloilla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.10.2010 22:28

Eikö pitkillä ajettassa lähellä oleva valo ole haitaksi koska silmä sopeutuu väärin sen lähivalon mukaan?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.11.2010 9:19

Onhan tästä taitettu peistä monessakin topikissa.
Nelivalojärjestelmässä samanaikaisesti kaukovalojen kanssa toimivia lähivaloja (vast. jatkuvasti palavia sumuvalojakin) on perusteltu mm. sillä, että maantienopeuksissa lähivalojen leveämmän valokeilan takia nähdään paremmin ne etumaastossa parinkymmenen metrin päässä tielle könyävät hirvet paremmin.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 1.11.2010 10:27

maantienopeuksissa lähivalojen leveämmän valokeilan takia nähdään paremmin ne etumaastossa parinkymmenen metrin päässä tielle könyävät hirvet paremmin.


80km/h=22,2m/s :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 1.11.2010 11:35

Ja reaktioaika sen hirven havaitsemiseen on sitä sekunnin luokkaa, melkein toinen sekunti menee siihen että se jalka siirtyy kaasulta jarrupolkimelle. Eli myöhäistä rutistaa siinä vaiheessa kun löysät on jo housuissa :D

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 1.11.2010 15:32

T5:n H4 valoissa on vain se ongelma, että näyttää pienen läntin pitkälle (pitkät päällä) ja ei sinne juuri näe mihin tuo valo osoittaa. Silmä kun tottuu siihen mitä siinä lähempänä on eli pimeätä.
Juuri kuten kirjoititte niin ongelma on se silmän tottuminen siihen lähellä olevaan, mutta ongelma on se pimeys siinä lähellä :)

tttdddiii
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.11.2006 16:19

ViestiKirjoittaja tttdddiii » 1.11.2010 18:05

Miten umpion irrotus tapahtuu, saako alkuperäistä nelivaloumpiota purettua, mun umpiot on täynnä pölyä.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 1.11.2010 19:31

Umpion irroitus käy kädenkäänteessä kun ensin irroittaan mahdollisen muovisen "pohjapanssarin" sitten etupuskurin. Sitten saa umpion alaruuvit irti. Mitä vanhempi T5 niin sitä enemmän ruuveja puskurissa.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 1.11.2010 22:22

Itse ajoin työkseni T5:sta jossa oli orkkis H4 valot ja sen syksyöisen Oulu-Helsinki-reissun jälkeen päätin että siihen en enää alistu. Jotenkin pärjäsi kun piti viikseä taka-asennossa jolloin paloivat molemmat langat yhtäaikaa.

Kun sitten sai valita omaan uuteen autoonsa valovarustuksen niin tällainen siitä tuli.:
-Multivan-nelivalot, näihin Ollot itse sisään lyhkäsiin, Nightbreakerit pitkiin
-Lisäpitkät valoraudassa Bosch navigator, aluksi oli 100W mutta nykyään 50W xenon.
-Sumuvalot laittomilla led-polttimoilla DLR valoina.

Orkkis Multivan-umpiot ei sitten kestä edes 50W H7 polttimoa säröilemättä ja 35W Xenon toimii sairaan hyvin umpion isolla taustaheijastimella. Ongelma vaan tässä on että lähivalot on niin erinomaiset että pitkiin on melkein pakko panostaa kans että tasapaino säilyy.
Jos nyt ostaisin uuden T5:sen, oma valintani olisi nelivaloumpiot ja jälkixenonit ja xenon-lisäpitkät.

Lailliset xenonit löytyy tuolta. 2500 euroa

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 1.11.2010 22:41

Eikö T5:seen löydy muita linssilähivalollisia umpioita kuin projekt-zwo. Linssivalo ja tarvike xenon niin tulee ainakin tarkka valokuvio vaikka muuten onkin laiton viritys.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 2.11.2010 2:12

eBayssä on linssillisiä umpioita T5:n, mutta niiden valokuvio on mysteeri kun ovat 'tuningvaloja' - niissä yleensä tärkeämpää on ulkonäkö kuin valokuvio.

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

ViestiKirjoittaja Zeni » 2.11.2010 19:34

Mistä tollaset nelivalot saa ? Nykyiset on H4:set. Onko nelivalojen uudelleen johdotuksesta&releytyksestä hyötyä ?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.11.2010 19:48

Huonot on T5:sen orkkis halogeenit kaukovalojen osalta, mutta ei minusta ole mitään hyötyä jos lähivalot palavat samaan aikaan. Tulee liian kirkas alue siihen lähelle ja kauas ei näe sitäkään vähää.

Voiko ihmisten silmät olla niin erilaisia? Vai onko se monille vaan tärkeämpää, että valoa on pirusti nenän alla, mutta todellisuudessa näet huonommin sinne minne pitää eli kauas? (maantie nopeuksissa)

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 2.11.2010 21:09

Kannattaa koittaa niitä nelivaloja ennen kuin ihmettelee niiden toimintaa tai hyötyä :)
Idea niissä on näyttää tasaisesti sitä valoa pidemmälle kuin H4:t - ei se että sitä valoa on nenän alla pirusti. Ongelma H4:ssa on se, että näytetään vain pieni läntti valoa pitkälle ja muutoin on pimeää - silloin ei näe edes sinne läntin luokse.
Siis kaikki H4:t eivät ole moisia, mutta T5:n ovat.
Koeajoon varmasti saa nelivalollista versiota, jos haluaa nähdä tuon eron.

Täällä on useampi keskustelu T5:n valoista ja nelivalojen muuttamisesta. Johdotusta joutuu muuttamaan ratin takaa sen verran että vetää yhden pinniin maahan katkaisijasta ratin alla olevaan johtosarjaan.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 3.11.2010 20:08

Johdotusta joutuu muuttamaan ratin takaa sen verran että vetää yhden pinniin maahan katkaisijasta ratin alla olevaan johtosarjaan.

Ei siinä mitään maihin vedetä. Yksi johto (kelta/vihreä) rattiakselin johtosarjalta poikki ja valokatkaisijalta yksi johto vedetään katkaistun johdon autollepäin menevään johtoon. Lähivalon virransyöttö johdosta on kyse.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 4.11.2010 1:31

Ke-vi oli vain muistissa siitä kun teki tuon 6v sitten - siitä muistissa maajohto tjsp :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa