Metallivärin paikkamaalaus - millaista lakkaa?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

Metallivärin paikkamaalaus - millaista lakkaa?

ViestiKirjoittaja poloboy » 22.8.2010 21:56

Paikkamaalasin tuossa ruosteita Venton (Dragongreen perleffekt LC6P) takaluukusta ja maalaus meni aivan päin metsää. Ensin tein sen virheen että käytin Bilteman punaista ruosteenestoväriä, joka ei kuulemma sovi yhteen juuri minkään muiden maalien kanssa kuin Bilteman omien. No, sain kuin sainkin tuon Bilteman värin pois, vedin paljaalle pellille sinkkimaalia, jonka päälle paukkupullolla auton sävyä olevaa maalia. Sitten tein ilmeisesti virheen, suihkutin päälle kaupan (ei maalikaupan koska oli jo mennyt kiinni) kirkaslakkaa, siitä se lysti alkoikin. Maalipinnasta tuli todella himmeä ja matta, mielestäni maalit sopivat kuitenkin yhteen, koska eivät kiehuneet taikka kuplineet. Nyt yritin vahata himmeän maalialueen, ei auttanut, onkohan nyt ainoa keino vesihioa alue uudestaan ja vetää pintaan vihreää maalia ja maaliliikkeen kirkaslakkaa (että varmasti sopivat yhteen)?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.8.2010 22:15

Etsit esim lähimmän PPG maalifirman. Kysyt sieltä neuvoa.
Omat turaukset rupes onnistuu kun hommasin kunnon aineet ja mitä vedellään missäkin vaiheessa.

Noilla Motonetin/Bilteman yms halvoilla paukuilla on menny aina enemmän ja vähemmän vituiksi.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 23.8.2010 0:26

Kuullostaa enemmänkin siltä, että siinä on vaan harso sitä lakkaa, et voisko olla et jos suihkasis enemmän sitä lakkaa siihen ja sit sen jälkeen fareclalla.

Kyl tommosiin pieniin paikkauksiin imho menee paukkupullo ihan hyvin.. Omat motipin lakkaukset on toimineet ihan kiitettävästi, mastonit on sit semmosia et mulla ei oo ainakaan synkannu niiden kanssa.

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 23.8.2010 10:37

Kiitoksia vinkeistä, voisi kokeilla ruiskuttaa lisää lakkaa ja seurata mitä tapahtuu. Epäilin itsekin että lakkaa tuli laitettua liian vähän, mutten kuitenkaan koskaan ole huomannut tällaista mattaantumisilmiötä aikaisemmin maalatessani. Mitenköhän nyt pitäisi edetä, vesihionnalla pinta karheaksi ja lakkaa päälle?

Sitten yritin eilen vahata maalisumua pois takaluukusta, ei lähtenyt vahalla, joten kokeilin varovasti Farecla G3:llä. Se taisi olla liian karkeaa, koska pinta meni ihan epätasaiseksi. Nyt pitäisi sitäkän yrittää elvyttää, vedin kyllä pari kerrosta kovavahaa koneella pintaan, muttei kuitenkaan tullut ihan priimaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.8.2010 11:50

Ei paukkupullolakalla saa koskaan ruiskun veroista kiiltoa vaikka olis ruiskulakkaa pullotettuna.
Pinta jää aina hieman himmeäksi ja metallipintaa paikatessa jälki näkyy aina.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.8.2010 12:14

Jos sinne paukkupulloon on sekoitettu samaa lakkaa kuin ruiskuun laittaisit, niin täysin sama kiilto siitä tulee. Miten se voisi erota, tekijästä se vain on kiinni...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.8.2010 14:38

No mistä minä tiedän mutta näin vain on ja tuskin siinä pullossa sama paine on kun ruiskussa.
Golffin maskin alaosan just maalasin ja pinta on himmeämpi kuin muualla, ruiskulla taas kun maalattiin etulippa ja peilinkuoret niin pinta vastaa auton maalipintaa eli kiilto on sama.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.8.2010 15:25

Ei se paine kiiltoon vaikuta. Kuulostaa ennemmin siltä että jotain on mokattu maalauksessa, tai sitten se lakka ei ole täysin samaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 23.8.2010 15:51

Motipin lakka onnistuu kohtuullisen hienosti. Sen olen huomannut, että lakkaa pitää vetää kohtuullisen paljon, kerroksissa ja aika nopealla välillä, kuitenkin pysyen koko ajan valumaherkkyyden alapuolella ;). Motipin lakka kun jää himmeäksi ja karkeaksi, mikäli sitä on liian vähän, tai lämpötila on liian korkea. Omastani vetelin helmat ja ovien alareunat PPG:n paukulla ja Motipin lakalla - hyvä tuli. Reunojen myllytys vasta parin päivän jälkeen, sillä lakka on kovin pehmeää jonkin aikaa kuivuttuaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.8.2010 16:17

Motipin lakka taas mun mielestä liian vetelää ja tulee purkista liian sumuna = vaikea saada tasaista pintaa valumatta, sama juttu saman merkin pohjamaalilla, liian vetelää, kuin vettä.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 23.8.2010 17:32

Ei paukkupullolakalla saa koskaan ruiskun veroista kiiltoa vaikka olis ruiskulakkaa pullotettuna.
Pinta jää aina hieman himmeäksi ja metallipintaa paikatessa jälki näkyy aina.


Rohkenen hiukan epäillä.

Ainakin omat hilut on tulleet avan samanlaisiksi kiillon ja pinnan osalta,kun ruiskullakin.Tai sitten maalaan vaan molemmilla yhtä huonosti.
Samaa tavaraa vaan sotkee pulloon. Jostain syystä sitä ei joka paikassa uskalleta/viitsitä tehdä.
Jos jotain pieniä hiluja on pitänyt maalailla,on niin vaivatonta hakea pullo ja suhasta ja nakata roskiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa