Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 4.8.2010 11:23

Oli aika vaihtaa alapallonivelet ja ajattelin jakaa kokemuksen...
Työkalut mitä tarvitsin oli lyöntimeisseli,alapallonivelen irroitushaarukka (bilteman tuote maksoi aboot 5 ekee) hyvät 2 pihdit ja 18mm kiintoavain ja hylsysarja...

Jotkut ovat ilemeisesti kyseistä operaatioo varten ottanut jopa ullomman vetarit irti? (miksi?)

Aloitin homman irrottamalla kallistuksenvakaajan tunkkamaalla jarrulevyn alta tolppaa ylemmäs jotta ei "ammu" näpeille kun aukasin alatukivarren päästä pultin irti (levyt meni samassa rempassa muutenkin uusiksi niin en arastellut siitä nostaa ;) )

Itse purin jarrusatulan kannakerautoineen pois ja jarrulevyn ja sen takana olleen peltisen lärpäkkeen pois. Tilaa tuli tällä menetelmällä kohtuudella jotta pääsen lyömään alapallon pois navasta. Ainoa juttu mikä tuossa hommassa on hieman kinkkinen on se että alapallon kartiotapin mutteri ei mahdu tulemaan kokonaan pois kun se on vielä paikallaan. Tästä päästään sillä että löysätään tämä mutteri niin auki kunnes melki ottaa vetoniveleen kiinni (itsellä ei alkanut pyörimään kartiotappi/alapallo pesässään vaikka nivel oli todella väljä)jonka jälkeen revin pihdeillä alapllon suojakumin kokonaan pois. Tämän jälkeen alapallohaarukka kyseiseen väliin ja muutama napakka lyönti vasaralla niiin kartiotappi irtosi navasta...Tällöin syntyy tilaa kartiotapin mutterin lopulliseen pois ottoon jonka suoritin siten että kunnollisella lukitavalla pihdeillä kiinni siitä osasta jossa edesmennyt kumisuojus oli ollut...Loppu onkin jo sitten kohtuu helppo homma irroittaa alapallo alatukivarrestaan irti ja kasaus päin vastaisessa järjestyksessä...

p.s alaplloniveliä on sekä 18 että 19mm millin muttereilla...

Ja mitä sen jälkeiseen pyöränkulmien suuntaukseen tulee.....Itsellä meni ratti aavistuksen vinoon jonka vuoksi nyt olen menossa 4 pyöräsuuntaukseen....Paikallinen Euromaster tekee homman 60 euroon. Siis mittaus + säätö sanovat että siihen sen verran helppo säätö tehdä ettei ole tuon kalliimpi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.8.2010 16:21

Jotkut ovat ilemeisesti kyseistä operaatioo varten ottanut jopa ullomman vetarit irti? (miksi?)
Työtilaa tulee sen verran reippaasti ettei tarvi irrotella jarruosia ja nivelen mutteria pääsee vaikka koneella avaamaan.

Tuo homma tarvii ulosvetäjän ellei vetoakselin pää tule käsin navasti irti, sopivan 12-kulmaisen hylsyn vetarin mutteriin, momenttiavaimen ja hyvän vääntimen lopulliseen kiristykseen.

E: Tuolla omia kokemuksia kyseisestä hommasta.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja alspe » 1.4.2018 21:16

Tuli vaihdettua alapallo Beetleen ja vielä mitään muuta osaa irrottamatta paitsi kallistuksenvakaajan otin irti alatukivarresta.
Hiukan täytyi käyttää sorkkarautaa jotta sai painettu tukivarren ulkopään tarpeeksi alas jotta pallo mahtui ulos ja uusi sisään. Lisäksi piti käyttää lukkopihtejä jotta sai vanhan pallon mutterin pois koska vetari on tiellä eikä pallonivelen pään kuusiotilaan saa vasta-avainta pyörimistä estämään.

Uuden pallon pyörimisen estin pudottamalla auton painoa alapallon ja tukivarren varaan jotta uusi pallonivel painui tolpan kartioon ja pyöriminen estyi.
Suht hidasta tunkin kanssa ekaa kertaa tehden mutta olipas kiva ilma olla ulkona.

En tiedä onko kaikkein fiksuinta väännättää tukivartta sorkkaraudalla, mutta ehkä siellä ei mitään hajonnut kun en sikana voimaa käyttänyt.
Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.4.2018 22:04

alspe kirjoitti:En tiedä onko kaikkein fiksuinta väännättää tukivartta sorkkaraudalla, mutta ehkä siellä ei mitään hajonnut kun en sikana voimaa käyttänyt.
Oon ite käyttäny rautakankee ja puupalikoita välissä kun uretaanipuslat laittaa aika kovaa vastaan. Eikä toistaiseksi vaurioita.

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja mippo84 » 3.4.2018 0:28

Ville-Risto 5 (150hp) kirjoitti:
Ja mitä sen jälkeiseen pyöränkulmien suuntaukseen tulee.....Itsellä meni ratti aavistuksen vinoon jonka vuoksi nyt olen menossa 4 pyöräsuuntaukseen....Paikallinen Euromaster tekee homman 60 euroon. Siis mittaus + säätö sanovat että siihen sen verran helppo säätö tehdä ettei ole tuon kalliimpi.


Jatkossa jos vaihdat vain yhden osan, kuten alapallon tai raidetangon pään, niin ei ole pakko käyttää suumtauksessa, vaan säätää itse alapallon paikkaa kunnes ratti on takas suorassa. Olettaen että säädöt olleet kohdallaan ennen osan kulumista. Itse vaihdellut raidetangon päitä tälleen. Tietty jos monta osaa ottaa kerralla irti, niin sit on parempi käyttää säädössä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.4.2018 14:33

Ja näin mäkin olen tehnyt. Renkauden kulumisesta päätellen, ihan hyvällä menestyksellä. :)

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja Tounari » 3.4.2018 14:57

Yhden säädön hinnalla saa tämmöisen yliajettavan vehkeen, jolla olen tehnyt monet säädöt. https://www.google.fi/search?q=gunson+trakrite. Eli kotiin tuotuna 50-60 euroa ebay.uk:sta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.4.2018 15:31

Auraukseen halvempi on laserosoitin ja sopiva tasapaksu kalikka.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja alspe » 4.4.2018 9:03

Mullahan on tässä samassa rytinässä Beetlestä ratti ja airbag-spiraali irti. Ratti meni vinompaan kun vaihdoin alapallon ehjään, saahan ratin ihan vapaasti laittaa booreilleen ohjauspylvääseen siten, että ratti olisi suorassa? Vai missä näissä tarkalleenottaen on ratin asentotunnistin? Mistä se katsoo ratin asentoa?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.4.2018 18:24

Ei saa. Laita ensin renkaat ihan suoraan, sen jälkeen ratti suoraan jolloin asentotunnistinkin tulee suoraan. Se on spiraalin sisällä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa