Ilmastoinnin kompuran irroittaminen
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastoinnin kompuran irroittaminen
Passatissa on ilmastoinnin kompura jumissa ja kiinnostaisi ennen uuden(käytetyn?) ostoa tutkia että mikä siinä on vialla. Eli jos otan tuon vanhan kompuran irti, niin niin miten ne letkut voi tukkia ettei järjestelmään pääse likaa tms. Vai voiko niitä tukkia turvallisesti? Ja tottakai käyn ammattilaisen luona tyhjentämässä järjestelmän ennen kompuran irroitusta...
Niin, ja tuo ilmastointi on ollut toimimattomana jo reilu 2 vuotta. Onko tuon korjaamisessa jotain muuta huomioitavaa? Kuivain tms?
Niin, ja tuo ilmastointi on ollut toimimattomana jo reilu 2 vuotta. Onko tuon korjaamisessa jotain muuta huomioitavaa? Kuivain tms?
Kylmäteknisesti:
Vaikka järjestelmä olisi avoimena 15min tai 1kk, niin kuivain on imenyt runsaasti itseensä kosteutta ilmasta. Myös esim kylmäaineöljyt imevät itseensä kosteutta yms..
Ja jos vacumointia (tyhjiöntiä) ei suoriteta alle 2,7 mbar:ssa esim kyseisessä tapauksessa, niin järjestelmässä on edelleen kosteutta. Tämän johdosta esim kompuran sisuskalut syöpyvät ajan mittaan.
Ja periaatteessa AINA tulisi vaihtaa kuivain, jos järjestelmä avataan.
Jäähdytyslaitteessa oleva kosteus voi
johtaa:
a) Paisuntalaitteen jäätymiseen ja
tukkeutumiseen.
b) Metalliosien ruostumiseen/korrosointi.
c) Eristeen kemialliseen vaurioitumiseen
hermeettisissä ja puolihermeettisissä
kompressoreissa.
d) Öljyn hajoamiseen (hapon
muodostuminen).
Vaikka järjestelmä olisi avoimena 15min tai 1kk, niin kuivain on imenyt runsaasti itseensä kosteutta ilmasta. Myös esim kylmäaineöljyt imevät itseensä kosteutta yms..
Ja jos vacumointia (tyhjiöntiä) ei suoriteta alle 2,7 mbar:ssa esim kyseisessä tapauksessa, niin järjestelmässä on edelleen kosteutta. Tämän johdosta esim kompuran sisuskalut syöpyvät ajan mittaan.
Ja periaatteessa AINA tulisi vaihtaa kuivain, jos järjestelmä avataan.
Jäähdytyslaitteessa oleva kosteus voi
johtaa:
a) Paisuntalaitteen jäätymiseen ja
tukkeutumiseen.
b) Metalliosien ruostumiseen/korrosointi.
c) Eristeen kemialliseen vaurioitumiseen
hermeettisissä ja puolihermeettisissä
kompressoreissa.
d) Öljyn hajoamiseen (hapon
muodostuminen).
Juuri kylmäkonehuollossa käydessä oli puhetta kuivaimesta, aivan turha vaihtaa jos ei ole päässyt paskaa sisään mutta kuten todettu kätevää samalla kun on aineet pihalla. Onhan se uusikin kuivain "ulkoilmassa" asennuksen ajan joten kommenttien mukaan johdettuna se olisi pilalla jo kun sen on saanut paikoilleen.
Et sinä eikä vissiin kylmäkonehuoltosi asentaja ymmärrä hirveästi kuivaimen toimintaa. Ei se tietenkään ole pilalla kun se asenneuksen aika on tekemisissä ilman kanssa, harvempi vaihtaa kosteudelta vapaassa ilmastossa ilmastoinnin osia. Sisällä on hygroskooppista ainetta, ja aina kun on kosteutta tarjolla se sitoo vettä.
Miksi sitä ei vaihtaisi silloin kun tietää että se on ollut altistuneena kosteudelle pitkään, koska harvemmin edes ovat kalliita perusmallisiin autoihin. Vähän sama kuin jättäisi moottoriöljynsuodattimen vaihtamatta öljynvaihtojen yhteydessä, kyllä sinne vielä roskaa mahtuu...
Miksi sitä ei vaihtaisi silloin kun tietää että se on ollut altistuneena kosteudelle pitkään, koska harvemmin edes ovat kalliita perusmallisiin autoihin. Vähän sama kuin jättäisi moottoriöljynsuodattimen vaihtamatta öljynvaihtojen yhteydessä, kyllä sinne vielä roskaa mahtuu...
MikaJ kylläkin ehti jo ensin..mutta.
Autotuotannossa tuon kuivaimen vaihdon tarve on kyllä perusteltua n. 2-3-vuoden välein.
Koska vuosittainen hävikki saa olla karkeasti maksimillaan n.10%. Kokoonpano-osissa kun käytetään letkuja, yms, jotka haurastuvat ajan saatossa erillaisten värähtelyjen yms saattamana. Tästä seuraa vuotoja yms, jolloin esim kosteutta pääsee järjestelmään tietyssä vaiheessa...
Ja eikä sen kuivaimen kosteuden/epäpuhtauksien erittely kyky ole enään paras mahdollinen yli 3 vuoden ikäisellä kuivaimella ajoneuvoissa (Sama koskee myös kaikkia kuivaimia erinäisissä laitoksissa). Loppuu sielläkin kapasiteetti kesken lopulta. Ja kun näin käy, niin kosteus alkaa tekemään omia tuhojaan lyhyellä- sekä pitkällä aikavälillä, sekä muita ongelmia esiintyy!
En enempää en ala spuloimaan muiden yrityksien kommentteja, mutta mettään mennään evinruden tapauksessa... Kenties jotain on jäänyt "asentajalta" oppimatta.
Autotuotannossa tuon kuivaimen vaihdon tarve on kyllä perusteltua n. 2-3-vuoden välein.
Koska vuosittainen hävikki saa olla karkeasti maksimillaan n.10%. Kokoonpano-osissa kun käytetään letkuja, yms, jotka haurastuvat ajan saatossa erillaisten värähtelyjen yms saattamana. Tästä seuraa vuotoja yms, jolloin esim kosteutta pääsee järjestelmään tietyssä vaiheessa...
Ja eikä sen kuivaimen kosteuden/epäpuhtauksien erittely kyky ole enään paras mahdollinen yli 3 vuoden ikäisellä kuivaimella ajoneuvoissa (Sama koskee myös kaikkia kuivaimia erinäisissä laitoksissa). Loppuu sielläkin kapasiteetti kesken lopulta. Ja kun näin käy, niin kosteus alkaa tekemään omia tuhojaan lyhyellä- sekä pitkällä aikavälillä, sekä muita ongelmia esiintyy!
En enempää en ala spuloimaan muiden yrityksien kommentteja, mutta mettään mennään evinruden tapauksessa... Kenties jotain on jäänyt "asentajalta" oppimatta.
tyyp360: Korjaan, tarkoitin lähinnä sitä, että kun järjestelmä on lähes tyhjä/vajaa täytöksinen...
Juu ei noilla paineilla pääsekkään... ;)
Ja autoissahan ei käytetäkkään pump-down:a, kuten isommissa laitoksissa kosteutta saattaa päästä esim imulinjan vuodon kautta, kun matalan katkaisu on lähellä nolla bar/tai alle.
Juu ei noilla paineilla pääsekkään... ;)
Ja autoissahan ei käytetäkkään pump-down:a, kuten isommissa laitoksissa kosteutta saattaa päästä esim imulinjan vuodon kautta, kun matalan katkaisu on lähellä nolla bar/tai alle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 66 vierailijaa