Ilmastoinnin kompuran irroittaminen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

Ilmastoinnin kompuran irroittaminen

ViestiKirjoittaja apche » 16.6.2010 19:58

Passatissa on ilmastoinnin kompura jumissa ja kiinnostaisi ennen uuden(käytetyn?) ostoa tutkia että mikä siinä on vialla. Eli jos otan tuon vanhan kompuran irti, niin niin miten ne letkut voi tukkia ettei järjestelmään pääse likaa tms. Vai voiko niitä tukkia turvallisesti? Ja tottakai käyn ammattilaisen luona tyhjentämässä järjestelmän ennen kompuran irroitusta...

Niin, ja tuo ilmastointi on ollut toimimattomana jo reilu 2 vuotta. Onko tuon korjaamisessa jotain muuta huomioitavaa? Kuivain tms?

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 16.6.2010 20:35

Putket nyt voi tukkia millä vaan päälle sopivalle tulpalla, teipillä tms.. Kuivain pitää vaihtaa jos järjestelmä avoin yli 15min.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 16.6.2010 21:24

Järjestelmä avoin? Siis paineeton, ilman aineita?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.6.2010 9:09

Järjestelmä avoin tarkoittaa että järjestelmän sisään on päässyt ilmaa, kuivain imee äkkiä itsensä täyteen kosteutta ilmasta ja on sen jälkeen käyttökelvoton.

Suosittelen sen vaihtoa nyt muutenkin, aika-ajoin kun se muutenkin tarvitsisi vaihtaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 17.6.2010 10:18

Ei se käyttökelvottomaksi mene vaikka olis vuoden irrallaan.
Mutta toki se olis hyvä vaihtaa joskus, ja ennenkaikkea kätevää siinä kohtaa kun järjestelmä on muutenkin tyhjillään.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.6.2010 13:06

Monesti noissa kolaripeleissäkin niitä on ollu avattuna viikko tai jopa kuukausitolkulla, ja silti ne toimii ihan hyvin kun vaan laittaa uudet aineet sisään. Ei sitä järjestelmää toki ehdointahdoin kannata auki pitää jos sen pystyy estämään.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 22.6.2010 18:45

Kylmäteknisesti:
Vaikka järjestelmä olisi avoimena 15min tai 1kk, niin kuivain on imenyt runsaasti itseensä kosteutta ilmasta. Myös esim kylmäaineöljyt imevät itseensä kosteutta yms..
Ja jos vacumointia (tyhjiöntiä) ei suoriteta alle 2,7 mbar:ssa esim kyseisessä tapauksessa, niin järjestelmässä on edelleen kosteutta. Tämän johdosta esim kompuran sisuskalut syöpyvät ajan mittaan.

Ja periaatteessa AINA tulisi vaihtaa kuivain, jos järjestelmä avataan.

Jäähdytyslaitteessa oleva kosteus voi
johtaa:
a) Paisuntalaitteen jäätymiseen ja
tukkeutumiseen.
b) Metalliosien ruostumiseen/korrosointi.
c) Eristeen kemialliseen vaurioitumiseen
hermeettisissä ja puolihermeettisissä
kompressoreissa.
d) Öljyn hajoamiseen (hapon
muodostuminen).

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 24.6.2010 11:52

Juuri kylmäkonehuollossa käydessä oli puhetta kuivaimesta, aivan turha vaihtaa jos ei ole päässyt paskaa sisään mutta kuten todettu kätevää samalla kun on aineet pihalla. Onhan se uusikin kuivain "ulkoilmassa" asennuksen ajan joten kommenttien mukaan johdettuna se olisi pilalla jo kun sen on saanut paikoilleen.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.6.2010 17:51

Et sinä eikä vissiin kylmäkonehuoltosi asentaja ymmärrä hirveästi kuivaimen toimintaa. Ei se tietenkään ole pilalla kun se asenneuksen aika on tekemisissä ilman kanssa, harvempi vaihtaa kosteudelta vapaassa ilmastossa ilmastoinnin osia. Sisällä on hygroskooppista ainetta, ja aina kun on kosteutta tarjolla se sitoo vettä.

Miksi sitä ei vaihtaisi silloin kun tietää että se on ollut altistuneena kosteudelle pitkään, koska harvemmin edes ovat kalliita perusmallisiin autoihin. Vähän sama kuin jättäisi moottoriöljynsuodattimen vaihtamatta öljynvaihtojen yhteydessä, kyllä sinne vielä roskaa mahtuu...

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 24.6.2010 22:19

Aika tiukka määritelmä ihmisistä joita ei tunne. Ei kuivaimelle ole mitään pakollista vaihtoväliä mutta kuten aiemminkin todettiin niin kätevää samalla kun aineet on pihalla.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.6.2010 23:21

Kerroppas sitten valmistaja kuka sanoo että kuivaimelle ei ole määrättyä vaihtoväliä? Meidän valmistamissa koneissa ja muissa tapaamissani vaihtoväliksi on vähintän määrätty "jos järjestelmä on ollut avoin, kuivain vaihdettava".

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.6.2010 0:23

MikaJ: Oliko minulle tarkoitettu jokin kysymys?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.6.2010 9:08

Ei, lähinnä evinrudelle koska vaittää että kuivaimella ei ole pakollista vaihtoväliä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.6.2010 11:12

MikaJ kylläkin ehti jo ensin..mutta.

Autotuotannossa tuon kuivaimen vaihdon tarve on kyllä perusteltua n. 2-3-vuoden välein.

Koska vuosittainen hävikki saa olla karkeasti maksimillaan n.10%. Kokoonpano-osissa kun käytetään letkuja, yms, jotka haurastuvat ajan saatossa erillaisten värähtelyjen yms saattamana. Tästä seuraa vuotoja yms, jolloin esim kosteutta pääsee järjestelmään tietyssä vaiheessa...

Ja eikä sen kuivaimen kosteuden/epäpuhtauksien erittely kyky ole enään paras mahdollinen yli 3 vuoden ikäisellä kuivaimella ajoneuvoissa (Sama koskee myös kaikkia kuivaimia erinäisissä laitoksissa). Loppuu sielläkin kapasiteetti kesken lopulta. Ja kun näin käy, niin kosteus alkaa tekemään omia tuhojaan lyhyellä- sekä pitkällä aikavälillä, sekä muita ongelmia esiintyy!

En enempää en ala spuloimaan muiden yrityksien kommentteja, mutta mettään mennään evinruden tapauksessa... Kenties jotain on jäänyt "asentajalta" oppimatta.

tyyp360
-
Viestit: 104
Liittynyt: 10.9.2003 10:09

ViestiKirjoittaja tyyp360 » 25.6.2010 11:54

Nyt alkoi kiinnostamaan tätäkin kylmäasentajaa nämä teidän jutut. Kertokaas nyt alan ammattilaiselle miten kosteutta pääsee järjestelmään sisälle kun siellä on painetta 2-15bar ?? Tietysti olettaen että järjestelmä ei ole vielä kokonaan tyhjä r134a:sta.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.6.2010 17:17

tyyp360: Korjaan, tarkoitin lähinnä sitä, että kun järjestelmä on lähes tyhjä/vajaa täytöksinen...
Juu ei noilla paineilla pääsekkään... ;)

Ja autoissahan ei käytetäkkään pump-down:a, kuten isommissa laitoksissa kosteutta saattaa päästä esim imulinjan vuodon kautta, kun matalan katkaisu on lähellä nolla bar/tai alle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 66 vierailijaa