Aurauskulmien säädön jälkeen ratti vinossa
Valvoja: ffp jäsenet
Aurauskulmien säädön jälkeen ratti vinossa
T4 säädettiin auraukset.
Kun lähdin ajamaan korjaamon pihasta huomasin että ratti oikealle vinossa. Palasin takaisin sain uuden ajan takuuna. Vaihdoin myös säädön jälkeen tuliterät ajamattomat renkaat alle, ei vaikutusta, ratti vinossa ja vetää hieman oikealle. Pöytäkirjan mukaan auraukset just samat oikea ja vasen. Väljää ei ole koska vaihdettiin raidetangot sisä ja ulkopäät kaikki ennen säätöä.
Kun lähdin ajamaan korjaamon pihasta huomasin että ratti oikealle vinossa. Palasin takaisin sain uuden ajan takuuna. Vaihdoin myös säädön jälkeen tuliterät ajamattomat renkaat alle, ei vaikutusta, ratti vinossa ja vetää hieman oikealle. Pöytäkirjan mukaan auraukset just samat oikea ja vasen. Väljää ei ole koska vaihdettiin raidetangot sisä ja ulkopäät kaikki ennen säätöä.
Pyydä mittalaitteen kalibrointia.Katso kun naama vääntyy!
Oma kehu paras kehu.Olen tehnyt alustageometria mittauksia useita tuhansia ja se kokemus mikä on sekä kulmakoneiden myyjistä että mittaajista on surkea.
Perussetti: Ilmanpaineet kalibroidulla mittarilla,auton korkeus,kuormitusvaatimukset/ajokorkeus,välykset,renkaiden vierintäkehä,että kunto,nosturin vaaitus,kulmakoneen kalibrointi,lista kohtuu pitkä.
Suo oikeasti loputon.Se että mikä on riittävä tarkkuus on asia erikseen.
Monessa autossa jo kuskin paino riittää siihen jotta ratti on vinossa kun ajetaan.Sen takia moni automerkki pyytää laittamaan kuorman säädön ajaksi.Jos haluaa luottaa edes jotenkin niin kolme tai useampi mittaus peräkkäin niin että auto pihalle ja back nosturille ja uusixs niin päästään edes alueelle.
Mutta kun taas tiestö on niin ja näin onko se niin tarkkaa.
Ja tekikö nelipyöräsuuntausta edes.
AAAARRGGHHHH Helpotti!!! ;)
Oma kehu paras kehu.Olen tehnyt alustageometria mittauksia useita tuhansia ja se kokemus mikä on sekä kulmakoneiden myyjistä että mittaajista on surkea.
Perussetti: Ilmanpaineet kalibroidulla mittarilla,auton korkeus,kuormitusvaatimukset/ajokorkeus,välykset,renkaiden vierintäkehä,että kunto,nosturin vaaitus,kulmakoneen kalibrointi,lista kohtuu pitkä.
Suo oikeasti loputon.Se että mikä on riittävä tarkkuus on asia erikseen.
Monessa autossa jo kuskin paino riittää siihen jotta ratti on vinossa kun ajetaan.Sen takia moni automerkki pyytää laittamaan kuorman säädön ajaksi.Jos haluaa luottaa edes jotenkin niin kolme tai useampi mittaus peräkkäin niin että auto pihalle ja back nosturille ja uusixs niin päästään edes alueelle.
Mutta kun taas tiestö on niin ja näin onko se niin tarkkaa.
Ja tekikö nelipyöräsuuntausta edes.
AAAARRGGHHHH Helpotti!!! ;)
se on ihan satavarma että ei jää jos tuntee laitteet millä tekee siihen tulee kyllä tuntuma
edellyttää että myös tietää mitä tekee ja miksi.
etuaurauksessa joutuu ottamaan "ennakkoa" johtuen mm.tehostajaventtiilin välyksestä ja tiestöstä.Tilanne muuttuu kun ajat tien vasenta reunaa (vastaantulijan kaistaa)niin joudut pitää vastaan oikealle.
edellyttää että myös tietää mitä tekee ja miksi.
etuaurauksessa joutuu ottamaan "ennakkoa" johtuen mm.tehostajaventtiilin välyksestä ja tiestöstä.Tilanne muuttuu kun ajat tien vasenta reunaa (vastaantulijan kaistaa)niin joudut pitää vastaan oikealle.
Mistä oikein tiedät että auto kulkee suoraan?
Kulkukulma on se arvo jolla näet akselien keskinäisen suhteen.
Tämä asia ei ratkea tässä mun selityksillä.
Voisin livenä pitää vaikka tunnin esitelmän pyöräkulmien vaikutuksista ym. geometrioista.ja mikä vaikuttaa mihin.
Valitettavasti olen huomannut myös että ammattipiireissä puhutaan vasten oikeaa tietoa.
Pieleen mennään jo mittaustapojen epätarkkuuksilla.mm. nosturin vaaitus(nelipilari nostureiden korkeuslukkojenkin suhteen epätarkkuuksia).
Mittalaitteen kalibrointi.ja auton tarkistus.Työtavat ja menetelmät esim mittapäiden kiinnityksissä vanteisiin.Millä arvoilla mitataan.Sitten kun tehdään alustoja ja kulmat muuttuu tehtaan arvoista niin esim kuka mittaa renkaan sivuliukumaa tien pintaan nähden?
Ja pitää muistaa mihin tarkoitukseen ko. auto on.Normiauton säätö toleranssit on aivan eri kun jonkun esim. rata auton joka on yhtä puuta nivelien suhteen.
Tekijöitä on paljon mutta monikaan ei tiedä mitä tekee ja miksi, mikä vaikuttaa ja mihin.
Kulkukulma on se arvo jolla näet akselien keskinäisen suhteen.
Tämä asia ei ratkea tässä mun selityksillä.
Voisin livenä pitää vaikka tunnin esitelmän pyöräkulmien vaikutuksista ym. geometrioista.ja mikä vaikuttaa mihin.
Valitettavasti olen huomannut myös että ammattipiireissä puhutaan vasten oikeaa tietoa.
Pieleen mennään jo mittaustapojen epätarkkuuksilla.mm. nosturin vaaitus(nelipilari nostureiden korkeuslukkojenkin suhteen epätarkkuuksia).
Mittalaitteen kalibrointi.ja auton tarkistus.Työtavat ja menetelmät esim mittapäiden kiinnityksissä vanteisiin.Millä arvoilla mitataan.Sitten kun tehdään alustoja ja kulmat muuttuu tehtaan arvoista niin esim kuka mittaa renkaan sivuliukumaa tien pintaan nähden?
Ja pitää muistaa mihin tarkoitukseen ko. auto on.Normiauton säätö toleranssit on aivan eri kun jonkun esim. rata auton joka on yhtä puuta nivelien suhteen.
Tekijöitä on paljon mutta monikaan ei tiedä mitä tekee ja miksi, mikä vaikuttaa ja mihin.
Laitetaan nyt kaiken uhalla tännekin:
Voisiko joku myös tulkita tätä raporttia...
Onko nuo kuinka pielessä, kun ELSAn mukaan ne pitäis olla: eessä ja takana
Olisko tuon firman säätömasiinassa ollu väärät arvot.
Ratti on nyt ehkä yhden hampaan vinossa ja pitänee kääntää suoraks ja sopeuttaa anturi.
Äsken otettu ratti pois ja se oli jo valmiiks yhden pykälän vinossa keskikohdastaan.
Kääntäminen 2 pykälää on jo liikaa.
Voisiko joku myös tulkita tätä raporttia...
Onko nuo kuinka pielessä, kun ELSAn mukaan ne pitäis olla: eessä ja takana
Olisko tuon firman säätömasiinassa ollu väärät arvot.
Ratti on nyt ehkä yhden hampaan vinossa ja pitänee kääntää suoraks ja sopeuttaa anturi.
Äsken otettu ratti pois ja se oli jo valmiiks yhden pykälän vinossa keskikohdastaan.
Kääntäminen 2 pykälää on jo liikaa.
Omassa Golf Variant 1.9tdi:stä säädettiin kulmia useampaan otteeseen yhden liikkeen toimesta kohilleen. Aluksi kun menin kysymään säätömahdollisuutta niin pyysin, että ilmoittavat/tutkivat onko puslissa väljää. Ilmeisesti tämä jäi kokonaan tekemättä, koska monen säätökerran jälkeen on edelleen ratti vinossa ja puoltaa vähän. Tai kun rullailee vain tasaisella tiellä niin vetää sivulle ja ratti vinossa ja kun painaa kaasua niin ratti oikenee. Olettaisin, että joku tukivarren pusla ihan loppu.
Jos ei perustarkastuksia tee niin sitten on aivan turha mitata mitään.Suuri huomio alkuperäis et vanteille.Auton valmistaja kun suunnittelee perusvessan niin pyöräkulmien arvot on kompromissejä ajettavuuden/renkaiden kulumisen yms. kesken.Taas auto-urheilu lajeissa voidaan kikkkailla hyvinkin paljon.Kun renkaan kulutuspinnan lämpötilaa pidetään koko leveydeltä samana niin kuluminen on tasaista.Ja tuohon lämpötilaan vaikuttaa mm. geometria kuskin ajotapa ym. seikat.Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kuten rane_69 tossa sen jo totesi...
Vaikken käytännössä tunnekaan mittaus- ja säätöpuolta yhtään sen tarkemmin, niin johan se on jo melkeen iltasanomissakin lukenut, jos ei yleisjärki perustietämyksen myötä sitä kerro, että jos alustan puslissa, tukivarsissa, raidetangon päissä tai muualla pyöräntuennassa on kulunutta tai rikkinäistä osaa, ei pyöränkulmien mittauksesta tai säädöstä voi tulla kunnolla valmista.
Vaikken käytännössä tunnekaan mittaus- ja säätöpuolta yhtään sen tarkemmin, niin johan se on jo melkeen iltasanomissakin lukenut, jos ei yleisjärki perustietämyksen myötä sitä kerro, että jos alustan puslissa, tukivarsissa, raidetangon päissä tai muualla pyöräntuennassa on kulunutta tai rikkinäistä osaa, ei pyöränkulmien mittauksesta tai säädöstä voi tulla kunnolla valmista.
päin peetä ne meni taas
http://tos.pp.fi/images/image/golf/alus ... ortti2.JPG
Ratti on nyt kenos toiseen suuntaan ja aluks puolsi keskelle tietä.
Sit palasin takas ja ratin asento sopeutettiin.
Nyt ei puolla niin paljoa mutta silti ratti on kenossa.
Pitää viel vagcomilla sopeuttaa ite nuo....
http://tos.pp.fi/images/image/golf/alus ... ortti2.JPG
Ratti on nyt kenos toiseen suuntaan ja aluks puolsi keskelle tietä.
Sit palasin takas ja ratin asento sopeutettiin.
Nyt ei puolla niin paljoa mutta silti ratti on kenossa.
Pitää viel vagcomilla sopeuttaa ite nuo....
tos: suotta sä Tampereelle asti läksit kulmia säädättään, lähempääkin Virtoja löytyy paikka, jossa kulmia ei saa kohalleen...
Tuo paikka oli TAYSsin matkan varrella, kun äiteetä sinne kelkoin.
Nyt saanu hypätä iha turhaa.
Ei auttanu asentoanturin sopeutus.
e:
Kiitos vinkistä
Siis tuo http://www.mikaorbinski.fi
Tähänkös "voi luottaa"? ;)
Yhtä kauas sinne on ajaa kuin tampesteriinkin tai sjoelle merkkihuoltoon.
Nyt saanu hypätä iha turhaa.
Ei auttanu asentoanturin sopeutus.
e:
Kiitos vinkistä
Siis tuo http://www.mikaorbinski.fi
Tähänkös "voi luottaa"? ;)
Yhtä kauas sinne on ajaa kuin tampesteriinkin tai sjoelle merkkihuoltoon.
Tottakai muuttuu.Oliko kompa?Autotehtaat, jotkut käyttävät penkkejä joissa auto ajetaan rullille ja pyörät pyörii niin livenä säädetään.Sitten on turha viisastella kun se ei toki kaikissa onnistu.
On sekä "ajettavia "että napaan kiinnitettäviä koneita,ynnä muita.
Esim tuon auraus/haritusarvo on joku arvo jolla kenties ajotilanteessa päästään johonkin.
Alustan puslat elää normivaunussa.Kovilla nivelillä sitten voi tehdäkkin jotain pyöräkulmataulukkoa ja vertailla eri asetuksia.Normiautossa liikaa muuttuvia tekijöitä.Voi helposti todeta kun laitteet on kiinni ja ratti lukittu niin ottaa pyörästä kiinni ja vääntää.Arvot muuttuu.
Taidan nussia pilkkua.Anteeksi ja kiitos.
On sekä "ajettavia "että napaan kiinnitettäviä koneita,ynnä muita.
Esim tuon auraus/haritusarvo on joku arvo jolla kenties ajotilanteessa päästään johonkin.
Alustan puslat elää normivaunussa.Kovilla nivelillä sitten voi tehdäkkin jotain pyöräkulmataulukkoa ja vertailla eri asetuksia.Normiautossa liikaa muuttuvia tekijöitä.Voi helposti todeta kun laitteet on kiinni ja ratti lukittu niin ottaa pyörästä kiinni ja vääntää.Arvot muuttuu.
Taidan nussia pilkkua.Anteeksi ja kiitos.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa