Renkaidet täristys ja keskustelua oikeista rengaspaineista
Valvoja: ffp jäsenet
Renkaidet täristys ja keskustelua oikeista rengaspaineista
5 koppanen 1.6 fsi 90 tonnia ajettu golf täristää 100-140 km vauhdissa. Vanteet Oxzygen painossa ja renkaitten rungot ok 225/45/17. Olleet aikaisemmin kaverin samanlaisessa autossa jossa tärinää ei ollut itse vielä kokeilin. Mitä v....a kysyy epätietoinen?
Pultit on kiinni:) renkaat on kesän ajetut Kleberit 2,5dar, täytyy koittaa 3 baria. Tuo vetonivel vähän säikäytti, tosin tärinää ilmenee vain tuossa 120-140kmh vauhdissa. Talvirenkaissa 205/55/16 ei myöskään mitään ongelmia. Eli ongelmat alkoivat kun vaihdoin kesärenkaat alle. Mihin tarkkuuteen rengasliikkeet painottavat renkaat olen kuullut paltiarallaa 5g?
Näin rengasasentajan kokemuksella voin sanoa, että ei MISSÄÄN nimessä 3 baarin paineita tuohon rengaskokoon. Esim. 235/30/19 voisi ajatella 2.7bar max, mutta 45-kumi toimii parhaiten 2.3-2.5 bar. Max. täyttöpainekin kun pyörii siellä 3.5-4 bar, jota käytetään kumin nostamisessa vanteelle asennusvaiheessa. Jos nostetaan painetta henkilöauton renkaassa noin kovaksi (3 bar), tuloksena tärinän lisääntyminen, koska kumi ei tasoita mahd. pystyheittoa sitäkään vähää+ rengas kuluu tod. nopeasti. Muutaman sata sarjaa Kleberiä myyneenä voin sanoa, että hyvä rengas tuo kyllä hintasekseen on, eikä ole esiintynyt näitä halpisrenkaiden ongelmia.
Renkaat painotetaan aina "0-pyöriksi", johon laitteista riippuen sisältyy tuo 5gramman toleranssi, joka ei tunnu missään. 15g+ heitto tekee jo tärinää. Epäilen vahvasti, että renkaissasi on nk. pystyheittoa, eli rengas on vähän soikea muodoltaan, esim. pieni lukkojarrutus asvaltilla saattaa aiheuttaa tuon, tai jopa renkaan pyörähtämisen vanteella=painot pielessä. Mars rengasliikkeeseen ja tasapainokoneeseen ja asentajan viereen kyttäämään pompottaako rengas. Pyöräyttämällä voidaan pieni pystäri korjata, mutta muuten uusien kumien osto edessä, tai sitte ajellaan alle 120km/h. :P Paljon auttaa myös se, että käskee asentajan laittamaan renkaat alle siten, että pahin täristäjä o.taka, seuraava v.taka, o.etu ja paras v.etu, jos pyörimissuunnat passaavat. Ei ainakaan rattia tärrää.
Renkaat painotetaan aina "0-pyöriksi", johon laitteista riippuen sisältyy tuo 5gramman toleranssi, joka ei tunnu missään. 15g+ heitto tekee jo tärinää. Epäilen vahvasti, että renkaissasi on nk. pystyheittoa, eli rengas on vähän soikea muodoltaan, esim. pieni lukkojarrutus asvaltilla saattaa aiheuttaa tuon, tai jopa renkaan pyörähtämisen vanteella=painot pielessä. Mars rengasliikkeeseen ja tasapainokoneeseen ja asentajan viereen kyttäämään pompottaako rengas. Pyöräyttämällä voidaan pieni pystäri korjata, mutta muuten uusien kumien osto edessä, tai sitte ajellaan alle 120km/h. :P Paljon auttaa myös se, että käskee asentajan laittamaan renkaat alle siten, että pahin täristäjä o.taka, seuraava v.taka, o.etu ja paras v.etu, jos pyörimissuunnat passaavat. Ei ainakaan rattia tärrää.
matalaprofiilirenkaisiin ehdottomasti vähintään 2.5 bar painetta.ei haittaa 3bar tai ylikin mitään.ei varmasti kulu mitenkään epätasaisesti tai aiheuta mitään muutakaan,vaan suojaa vannetta mahdolliselta osumalta ajettaessa esim.routavaurioon tms.kannattaa kokeilla itse omassa autossa esim.2.2 bar,ajaa koeajon,nostaa 2,8 bar,ja sama lenkki uudestaan.
Itsellä 205/55R16 Nokian Hakkapeliitta7:t lähtivät täristämään ensimmäisen talven aikana ihan hemmetisti. 110km/h siedettävät, mutta 130km/h mahdottomat. Paljastui kun kesärajoitukset tuli. Ihan "laaturenkaan" ongelma voi tuo myös olla.
Harmittaa aika peevelisti, kun kaiken maailman takuu tuli kyllä Hakkapeliitta7 mukana automaattisesti. Edellinen Hakkapeliitta oli 4, ja se toimi moitteettomasti 6 vuotta.
Harmittaa aika peevelisti, kun kaiken maailman takuu tuli kyllä Hakkapeliitta7 mukana automaattisesti. Edellinen Hakkapeliitta oli 4, ja se toimi moitteettomasti 6 vuotta.
No, omatpahan ovat euronne jos porukka on tuttunut ajelemaan ylikovilla paineilla ja hyväksi kokeneet niin siitä vaan minun puolestani. halusin vain tuoda esille pointin, mikä pätee näin rengasammattilaisten piireissä. hirveästi tietysti vaikuttaa auton paino ja käyttö sopivan paineen valintaan. Ei ne auton ovesta/tankin luukusta löytyvät painesuositukset turhaan siellä ole, tosin, vähän alhaisilta nekin välillä vaikuttaa.
ööh, no tuota, aikanaan kun minulle näitä asioita opetettiin työpaikallani, en siis koulua ole käynyt alalla, niin takuuasioihin ei nojattu p*skan vertaa. Kyse oli parhaan mahdollisen palvelun ja tuotteen välittämisestä asiakkaalle. Jos paineista puhutaan, niin ikinä ei katottu valmistajan suositustaulukkoa / auton taulukkoa sokeasti, vaan katottiin mikä auto kyseessä, millaisessa ajossa, millainen kuski ja 95% kysyttiin kuskilta itseltään, että millaisilla paineilla olet tottunut ajamaan. jos vastauksena tuli, että 1.5bar tai 3.8bar normaali 65-kumissa, niin tottakai kerroimme että ko. paine on virheellinen ko. rengaskokoon ja suositeltiin oikeita paineita. Tuloksena lukemattomia kiitoksia seuraavalla käynnillä, kun nyt auto onkin parempi ajettava kuin ikinä ja renkaat kesti 2 vuotta kauemmin kuin ennen, johtuen vääristä paineista. Siis oikea paine: valmistajan suositus+ammattilaisen näkemys+kuskin näkemys+maalaisjärki=oikea rengaspaine. Loppupeleissä tästä (niinkuin kaikesta muustakin täällä) voidaan vääntää kättä maailmanloppuun asti, mutta voisiko renkaiden 80 vuoden tuotekehitys olla väärässä Esson baarin ratakuskien edessä?
EDIT
Ja pahoittelen tätä off-topic paskanjauhantaa mikä tästäkin näköjään tuli, mutta Deuter, selvisikö tärinän syy jo? Siitähän alunperin kyse taisi olla..
EDIT
Ja pahoittelen tätä off-topic paskanjauhantaa mikä tästäkin näköjään tuli, mutta Deuter, selvisikö tärinän syy jo? Siitähän alunperin kyse taisi olla..
itse nyt voin sanoa olevani rengasasentaja ammatiltaan ja jotain mättää tuossa jmatosen teksteissä oli luettavissa.
ehottomasti tuon kokoseen renkaaseen vähintään se 2.7baria painetta niin rengas kuluu varmasti oikein. ja muistakaa tarkistella niitä paineita silloin tällöin.
eikä se ala täristään juurikaan liiallisilla paineilla. toki tien epätasasuus jonku verran tuntuu mutta ei liielti.
ja noissa nopeuksissa luultavammin painoheitto mistä ensimmäisenä lähtisin. eli mars rengasliikkeeseen painotukseen.
ehottomasti tuon kokoseen renkaaseen vähintään se 2.7baria painetta niin rengas kuluu varmasti oikein. ja muistakaa tarkistella niitä paineita silloin tällöin.
eikä se ala täristään juurikaan liiallisilla paineilla. toki tien epätasasuus jonku verran tuntuu mutta ei liielti.
ja noissa nopeuksissa luultavammin painoheitto mistä ensimmäisenä lähtisin. eli mars rengasliikkeeseen painotukseen.
huoah, kuten sanoin, tästä voidaan vääntää... Totta, nämä ovat vain MINUN näkemyksiä asiaan, ei kaikki asioita näe / opi samalla tavalla. itselleni asiat opetti kolme 25 vuotta alalla ollutta ammattilaista (suomen suurimmassa rengasliikeketjussa), enkä ole missään tilanteessa saanut kettuilua, että väärää oppia olisin saanut, niin muilta "guruilta" kuin asiakkailta. Kyllähän kaikilla varmasti se ilmanpainemittari tumpussa pysyy, että voi sitten laittaa mieluisat paineet omaan kulkineeseen.
ei nyt pahalla mut tämä on just paras että vanhat parrat on opettanu. ehkä jos renkaiden kehitys on ollu jossain 80-90 luvulla mut nykyisessä renkaan rakenteessa ei päde juurikaan tuo liiasta paineesta johtuva epätasainen kuluminen.
ehkä taidan arvatakki kyseisen ketjun ja joo oon oppinu asioita muussa liikkeessä viis vuotta sitten mitä nyt luultavasti kyseisessä ketjussa alkaa olemaan
ehkä taidan arvatakki kyseisen ketjun ja joo oon oppinu asioita muussa liikkeessä viis vuotta sitten mitä nyt luultavasti kyseisessä ketjussa alkaa olemaan
Ei nyt kauheasti kokemusta ole matalaprofiilisilla ajusta, 5 kesää ehkä tullut ajettua. Edellisessä kulkineessa 215/45-17 paineita pidin 2,8 etu ja 2,6 taka. Auton omamassa 1280kg. En havainnut epätasaista kulumista noilla paineilla, ennenmminkin renkaat rupesivat näyttämään ja tuntumaan ajettavilta. Hankookin ventukset taisivat olla renkaat.
Nykyisessä kulkineessa, omamassa 1350kg, kokona 225/45-17 ja renkaina edelliset kolme kesää Roadstone(Nexen) N3000 paineilla 3,0 etu ja 2,8 taka. 45-50tkm matkalla mitä niillä tuli ajettua, kuluminen oli millinosientarkkaa joka renkaassa. Ei mitään epämääräistä käytöstä missään suhteessa ollut. Ihan melkein ihmettelin...nämäkin renkaat tuntuivat ajettavilta ja näyttivät pysyvän kuosissaan vasta noilla paineilla. Useamman eri huoltamon pistooleilla mitattuna, joten ei yksittäisen mittarin heittoa tässä ole.
Nykyisistä Kumhon renkaista en ole mitannut, mitä asentaessa laittoivat. Veikkaisin kuitenkin paljon vähemmän olevan noissa asentajan jäljiltä, mutta ei valittamista ajon tai ulkonäön suhteen. Riippunee ja roikkunee kyllä renkaasta aika paljon tuo paineen tarve.
Nykyisessä kulkineessa, omamassa 1350kg, kokona 225/45-17 ja renkaina edelliset kolme kesää Roadstone(Nexen) N3000 paineilla 3,0 etu ja 2,8 taka. 45-50tkm matkalla mitä niillä tuli ajettua, kuluminen oli millinosientarkkaa joka renkaassa. Ei mitään epämääräistä käytöstä missään suhteessa ollut. Ihan melkein ihmettelin...nämäkin renkaat tuntuivat ajettavilta ja näyttivät pysyvän kuosissaan vasta noilla paineilla. Useamman eri huoltamon pistooleilla mitattuna, joten ei yksittäisen mittarin heittoa tässä ole.
Nykyisistä Kumhon renkaista en ole mitannut, mitä asentaessa laittoivat. Veikkaisin kuitenkin paljon vähemmän olevan noissa asentajan jäljiltä, mutta ei valittamista ajon tai ulkonäön suhteen. Riippunee ja roikkunee kyllä renkaasta aika paljon tuo paineen tarve.
pystyheitto?
mihin painot on sijoitettu vanteen leveyssuunnassa?keskelle vai reunoihin.
ns. huulivanteissa kun puntit laittaa pois näkyvistä niin koneella saat vierintäkehän painoituksen kuntoon mutta rengas jatkaa "vipottamista"
En nyt muista oliko nimitys dynaaminen ja staattinen painoitus.
Myös jos rengas/vanne yhdistelmän massa sattuu pieleen muitten ohjauslaitteiden kanssa
alkaa resoinointi.Aikoinaan eräällä merkillä jouduttiin ratin massaa kasvattamaan jotta saatiin resonassin taajuus pois moottoritienopeudella ajettaessa.
Muutenkin jousitus/iskunvaimennus menee vitulleen kun mahtipyörillä kasvatetaan jousittamatonta massaa jolloin iskarin (meille tunnettu nimitys) vaimennus ei ole se mitä valmistaja on suunnitellut ko. autolle.Edelleen kun rengas/vanne yhdistelmä viedään navasta ulommas niin vipusuhde iskariin / jouseen kasvaa jolloin vaikuttava voima muuttuu.Jälleen kerran kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kyllä rengasliikkeet ovat tehneet hyvää työtä jotta me hölmöt ostetaan iiisoja pyöriä.
Se on varma että jossain vaiheessa vaaditaan että ko. vanne/rengasyhdistelmät ovat jonkun instanssin hyväksymiä ,Tüv ?
Monenko mielestä mahtipyörä on hyvä ajaa?
Onhan se makeeta baarissa kehua jotta noppakorollassa on 20" rillat
mihin painot on sijoitettu vanteen leveyssuunnassa?keskelle vai reunoihin.
ns. huulivanteissa kun puntit laittaa pois näkyvistä niin koneella saat vierintäkehän painoituksen kuntoon mutta rengas jatkaa "vipottamista"
En nyt muista oliko nimitys dynaaminen ja staattinen painoitus.
Myös jos rengas/vanne yhdistelmän massa sattuu pieleen muitten ohjauslaitteiden kanssa
alkaa resoinointi.Aikoinaan eräällä merkillä jouduttiin ratin massaa kasvattamaan jotta saatiin resonassin taajuus pois moottoritienopeudella ajettaessa.
Muutenkin jousitus/iskunvaimennus menee vitulleen kun mahtipyörillä kasvatetaan jousittamatonta massaa jolloin iskarin (meille tunnettu nimitys) vaimennus ei ole se mitä valmistaja on suunnitellut ko. autolle.Edelleen kun rengas/vanne yhdistelmä viedään navasta ulommas niin vipusuhde iskariin / jouseen kasvaa jolloin vaikuttava voima muuttuu.Jälleen kerran kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kyllä rengasliikkeet ovat tehneet hyvää työtä jotta me hölmöt ostetaan iiisoja pyöriä.
Se on varma että jossain vaiheessa vaaditaan että ko. vanne/rengasyhdistelmät ovat jonkun instanssin hyväksymiä ,Tüv ?
Monenko mielestä mahtipyörä on hyvä ajaa?
Onhan se makeeta baarissa kehua jotta noppakorollassa on 20" rillat
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: StevenCag ja 30 vierailijaa