VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Mtm
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.4.2010 16:30

VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..

ViestiKirjoittaja Mtm » 26.4.2010 20:14

Tuli laitettua uudet levyt eteen sekä palat vaihdettua, katsastusmies totesi että poljin painuu liian alas. Itse en ole kyseiseen asiaan niin kiinnittänyt huomiota kun tuntuu toimivan jarrut kuitenkin ihan ok, ottaa kiinni hyvin ja pysähtyy, ei puoltele. Ainoastaan isolla poljinpaineella pitkään painaessa tuo poljin laskee kovin alas (hitaasti) ja vain tosiaan auton käydessä. Poljin on kova kun auto ei ole käynnissä.

Vuosi takaperin takapalojen vaihdon yhteydessä taisin päästää nesteitäkin valumaan kikkaillessa, ilmasin takapään sen jälkeen. Säiliö ei päässyt tyhjäksi jos oikein muistan. Nyt ilmasin auton uudestaan takaa eteen siirtyen ja toivoen että vaikuttaisi poljinasiaan, nesteet tuli siinä samalla vaihdettua dot 5.1siin. Ei ollut vaikutusta asiaan.. reilu puoli litraa meni ainetta läpi.

PIkkasen mietityttää onko vika jarrutehostimessa vai missä kun se tulee vain auton käydessä ilmi vai onko kyseessä ominaisuus jota en ole huomannut.

Tässä pitäisi nyt osata päättää haenko vikaa tehostimesta / abs hydrauliikkayksiköstä / pääsylinteristä vai alanko ilmailemaan lisää? Auttakaa mäessä että saadaan katsari tyytyväiseksi =)

Auto tosiaan sdi-esel farkku ja manuaali -02

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 26.4.2010 20:28

Itselläni vähän samanlainen ongelma, poljinta saa survoa yli puolen välin että ottaa kiinni ja menee painamalla tosiaan liian helposti pohjaan. Tähän menessä olen itse vaihtanut, jarrusatulat, levyt, palat, jarruletkut, tehostimen alipaineletkun, pääsylinterin ja toki nesteet monella eri tapaa ilmaten, mutta ei saa poljin tuntumaan kohdalleen. Tehostajakin toimii kun tehostaa kuten pitää ja abs toimii, mutta voisiko jommassa kummassa olla siltikin vikaa?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 26.4.2010 20:29

Dieselauton jarrupolkimen kuuluukin tehdä noin kun tarpeeksi reilusti painaa.

Kuinka syvälle se jarrupoljin painuu nopeasti painamalla ja onko tuntumaltaan sienimäinen vai jämäkkä?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 26.4.2010 21:22

Alipainepumpun letkulähtö kannattaa tutkia.

Mtm
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.4.2010 16:30

ViestiKirjoittaja Mtm » 26.4.2010 22:32

Auton ollessa käynnissä poljin painuu noin puoliväliin (ja auto pysähtyy hyvin), tuosta se vajoaa sitten hitaasti aika alas jos ei ihan pohjaan mutta melkein, tuntuman ollessa muuten jämäkkä mutta hitaasti periksiantava, vie joku 15-20sek kun painuu lähelle pohjaan painamalla tasaisesti. Nestettä ei näytä vuotavan mistään päin. Nyt huomasin myös että äskeisten polkemisien jälkeen käsijarru ei noussut niin ylös sekä tuntui että k-jarru oli siinä rajoilla jääkö laahaamaan vai ei kun otti pois päältä. Ei ollut polkemisen aikana päällä.

Kun auto ei käy poljin ottaa paljon ylempää ja on heti jämäkkä.

Sen verran käytin vag-comissa että vikoja ei näy muistissa.

Pitääpä tuo letkulähtö tutkia aamulla =)

Mitenköhän tästä eteenpäin?

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 27.4.2010 23:01

Laitoitko varmasti oikeaa jarrunestettä??

Mr.elmaco
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.4.2010 19:59

ViestiKirjoittaja Mr.elmaco » 27.4.2010 23:27

Ellen aivan väärin muista, niin aiheuttajana voisi olla takapään jarrupaineensäädin. Eli kun painat kovemmin ja pitkään jarrua, säädin laskee hitaasti lisää lientä lävitseen.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 28.4.2010 17:08

Ei mk4:sessa ole taka-akselilla kuorman mukaan säätyvää jarrupaineensäädintä, kaikki hoituu abs yksikössä.

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 28.4.2010 20:01

Jos ei vuoda nestettä niin todennäköisesti pääsylinterin kumit lopussa. Jarrut toimii muttei pidä painetta kun seisoo polkimen päällä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 28.4.2010 20:51

Uskokaa nyt jo että jokaisessa dieselautossa painuu poljin noin. Ihan alipainepumpusta ja johtuva ominaisuus.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 28.4.2010 21:44

No selitäs miksi niin käy mun bensa-autossa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 29.4.2010 6:17

Tuo ilmiöhän johtuu pääosin siitä että dieselmoottorissa alipaine tuotetaan alipainepumpulla jonka tuotto on aika olematon verrattuna siihen bensa-auton moottoriin, joka muodostaa imusarjaan alipaineen käydessään.

Jos bensa-auto tekee noin niin alipainevuoto tulee ensimmäisenä mieleen, mutta tuon letkun olet jo vaihtanutkin. Tietty jos se ihan lattiaan asti menee kun riittävän kauan painaa niin sitten jostain vuotaa nestettä tai pääsylinteri päästää paineet männän ohi.

Oletko kokeillut ilmata ABS-yksikköä? http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/absbleeding.html

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 29.4.2010 12:56

Uskokaa nyt jo että jokaisessa dieselautossa painuu poljin noin. Ihan alipainepumpusta ja johtuva ominaisuus.


Ei varmaan kuulu painua.
Mulla 7 dieseliä käytössä tällä hetkellä,eikä yhdessäkään painu poljin mihinkään.
Jos painuu,niin kyllä siellä silloin jotain vikaa on.
Itse kyllä luulen,että tuo ongelma auto kaipaa vielä lisää ilmausta.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 29.4.2010 17:22

No voi vitulla päähän. Mä katsastan noita joka päivä ja kyllä muuten painuu sillon kun sitä poljinta painaa sopivalla voimalla. Eli ei hampaat irvessä, muttei myöskään liian hellästi vaan jotain siltä väliltä. Jos ei muuten niin ainakin jos painaa ensiksi jarrua kertaalleen ja tyhjentää vähän alipainevaraajaa.

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 29.4.2010 19:27

Muistan että joskus viime vuosituhannella juuri kortin saaneena koitin leimata ke20'tä ja insinööri hylkäsi jarrupolkimesta joka painui hitaasti pohjaan. Pääsylinterin kumit vaihtoon ja leima paperiin.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 1.5.2010 12:12

vag-vehkeissä hätäjarrutustehostimella varustettu auto tekee tuon jarrupolkimen painumisen hitaasti.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

Golf 4 pwd 96kw, variant vm.2003

ViestiKirjoittaja Heko » 4.10.2012 18:55

Moro,

omassa autossa on edellä mainitun kaltaisia ongelmia, jotta välillä käynnissä ollessa poljin tuntuu vähän antavan myöten. Joskus, varsinkin jos kytkin on pohjassa, niin poljin saattaa mennä tosikin syvälle. Rouva oli ajanut (onneksi hiljaa) autokatoksen takaseinään, kun ekan kerran vikaan törmäsi.

Oisko alipainetta liian vähän? Syöpikö se kytkin sitä?

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 5.10.2012 1:33

Syöpikö se kytkin sitä?

Wooot??? Meinaatko niinko, että kytkin toimii alipaineella?

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 6.10.2012 1:01

Sitäpä minä just Woot, jotta onko joku alipainetoiminen kytkimentehostin näissä, vai mikä tämän selittäisi, jotta kytkimen pohjassaolo selvästi lisää tyhjäliikettä jarrupolkimessa?

Olisi paljon rakentavampaa Woot, jos pyrkisit selvittämään vajavaisesti kuvailemaani ongelmaa, kuin etsimään vajavaisen kuvailuni asiavirheitä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2012 1:21

No ettei siellä poljinasetelmassa olisi jotain? Vaikkapa jotain irrallista?

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 6.10.2012 1:23

Täytyy tarkistaa, tuntuu vain aika merkitsevältä, jotta jarrut yleensä toimii täysin normaalisti, mutta risteys- ja parkeeraustilanteissa kytkimen ollessa painettuna nimenomaan ongelmaa esiintyy...?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 6.10.2012 8:41

Olisiko sillä jotain merkitystä, että kytkin toimii jarrunesteellä ja samasta säiliöstä tulee sekä jarruille että kytkimelle neste ?

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 6.10.2012 12:19

Okei, eli vuoto kytkinpiirissä voisi vaikuttaa jarrujenkin toimintaan, täytyy tutkia. Kellään muulla ei ole ollut samanlaisia oireita? Kokeilin muuten eilen tuota polkimen lattiaan painamista, ja kyllä se sinne aika vaivattomasti meni, kun auto oli käynnissä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.10.2012 13:38

Ei voi vaikuttaa. Jotain vikaa joko pääsylinterissä tai jossain pyörässä. Tai letkuissa/putkissa.

Jani Petteri
-
Viestit: 5
Liittynyt: 29.1.2017 22:06

Re:

ViestiKirjoittaja Jani Petteri » 29.1.2017 22:20

markoantero kirjoitti:
Uskokaa nyt jo että jokaisessa dieselautossa painuu poljin noin. Ihan alipainepumpusta ja johtuva ominaisuus.


Ei varmaan kuulu painua.
Mulla 7 dieseliä käytössä tällä hetkellä,eikä yhdessäkään painu poljin mihinkään.
Jos painuu,niin kyllä siellä silloin jotain vikaa on.
Itse kyllä luulen,että tuo ongelma auto kaipaa vielä lisää ilmausta.

Itse olen Postilla ajanut varmaan paria kymmentä diesel Caddyä ja muutamaa Transporteria eikä niissäkään painu poljin pohjaan millään ilveellä, ei käsijarru päällä, ei kytkin pohjassa, ei auton ollessa sammuksissa tai käynnissä, ei kovaa tai hiljaa painettaessa eikä kovassa tai hiljasessa vauhdissa.

ari_karhu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 30.12.2008 18:03

Re: VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..

ViestiKirjoittaja ari_karhu » 7.2.2018 18:42

Nyt itsellä vähän samaa vaivaa, autona Golf -00 1,9AJM, poljin painuu jarruttassa pohjaan ja polkemalla siihen saa tuntumaa hetkeks, jonka jälkeen pito taas löystyy. Vikavaloja ei sytytä
Oli hyvittavaa tossa lukea bemarifoorumia, kun toisille tulee mielenkiintoisia tilanteita vauhdista rampiin poistuessa. Samaan tilanteeseen jouduin tänään itsekin useasti, mutta ei siinä hirveästi ilon aiheita ollut http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 82128.html

Saman tekee auton ollessa käynnissä tai sammuksissa, useasti kun painelee lujaa, niin poljin on kova, mutta hetken kun odottaa (noin 2sek) niin taas löysä ja pohjaan menee. Ei kytkinpolkimen asennolla ei ole väliä, nesteet en tiedä koska viimeksi vaihdettu, mutta sopivasti näyttää olevan sekä väri ok. Yhden asian huomasin, kun poljinta painaa hetken odottelun jälkeen kovaa pohjaan, niin jostain auton puolesta välistä katin kohdalta kuuluu jotain suhinaa ja se loppuu sitä muka, kun polkimen liike on pysähtynyt eli poljin menee pohjaan.
Eilen tutkailin jäätyvää käsijarrua, avasin takajarrun hilppeet ja painelin mäntää edes-takasin, rasvasin liukutapit ja laitoin palikat kasaan. Palat siinä on ok, levyt ehtoon puolella. Eli eilen kaikki oli kunnossa. Aamulla autotallista lähtiessä ekaks meinasin peruuttaa ojaan, kun ei jarrua löytynyt, myöhemmin matkalla huomasin, että jarrua joutuu "hakemaan", jotta alkaa ottaa kiinni.

Osaako kukaan kertoa, mistä ongelmaa kannattaa lähteä tutkimaan? Onko selitystä tuolle suhinalle? näissä kun ei kuulemma ole jarrupaineen säädintä erillistä taka-akselille?
Omat veikkaukset kohdistuu lähinnä jarrutehostimeen, kun en muuta keksi mutta mielelläni kuuntelen muitakin ajatuksia/kokemuksia.

P.S. olen sen verran noita ajellut ja nykyiselläkin kohta 200tkm, että poljin ei omassa ole ikinä aiemmin painunut yhtään jarruttaessa. Kelillä tai loskalla ei ole vaikutusta asiaan

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.2.2018 19:55

Epäilisin kyllä ensimmäisenä pääsylinteriä jos poljin menee pohjaan eikä jarrunestettä katoa.
Jarruletkut toki kannattanee myös tarkistaa, toinen polkee jarrua ja toinen katsoo/tunnustelee ettei letkut pullistele.

Tehostimella ei ole osuutta polkimen liikematkaan, ainoastaan siihen kuinka paljon poljinvoimaa tarvitaan.
Ilman tehostinta toki jalasta loppuu voima helposti kesken...

ari_karhu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 30.12.2008 18:03

Re: VW Golf IV jarruongelma, käynnissä painuu..

ViestiKirjoittaja ari_karhu » 8.2.2018 17:44

Kiitos, tuo kuulostaa järkeenkäypältä. vikarinki ei näissä vehkeissä voi olla kovin suuri, eli jos nestettä on riittävästi, letkut ja putket ehjät (vahvasti epäilen letkujen pullistelua, olisivat antauneet ennemmin tai myöhemmin), jarrupaineen säädintä ei ole, palat ja levyt kohtalaiset, satulat toimii ja männät liikkuu, niin jääkö jäljelle muuta kuin tuo sylinteri. En tiedä tehostimen toimintaa mutta uskon väitettäsi. Enkä myös usko abs:n liittyvän tuohon.
Jostain viestiketjusta luin, ettei sylenteriä pysty uusimaan irroittamatta tehostinta, vaatinee jonkun erikoistyökalun ja muutenkin isotöinen. Oma korjausosaamiseni rajoittuu lähinnä perushuoltoihin ja taidan suosiolla kysyä tarjousta osien vaihdosta nyrkkipajasta. Hinta voi tosin olla suolainen,..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa