tiptronic luistelee kylmällä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

tiptronic luistelee kylmällä?

ViestiKirjoittaja heller » 12.3.2010 20:13

Eli AEB:n perässä 5-lovinen tiptronic-tomaatti. Onkos se ihan normaalia itsesuojelua että kylmänä laatikko luistaa parhaillaan pari sataa kierrosta? Parin kilsan verran tekee tätä. Sitten toiminto jatkuu normaalisti.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 13.3.2010 23:27

Millä päättelet luiston ?Jos "luistoa" on väärässä paikassa niin vetää kyllä vika modeen.
Tarkenna oiretta ja ajotapahtumaa.Jos pomppaat heti maantielle niin esim. turbiinilukko ei
kytkeydy ennen kuin lodju saavuttaa X lämpötilan jolloin saattaa tuntua "luistoa".

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 14.3.2010 2:48

Juu sain asiaan toisaalta jo tietoa. Normaalia luistelua se on.

Eli pakkasella kun lähtee ajamaan niin about ekat 2km on sitä että kierrokset luistaa parhaillaan jopa 400rpm kun painaa kaasua. Eli tulee se kuminauhaefekti ja kunnolla.

Normaalisti kun painaa kaasua niin nopeus nousee ja kierroslukumittari sitä mukaan.
Kylmänä taas jos on kierrokset vaikka 2000rpm moottorijarrutuksella ja painat kaasua niin ne nousee parhaillaan 400rpm jolloin se nopeus vasta rupee nousemaan kunnolla. En tarkota mitään polkemista kuitenkaan, normi kiihyttelyä.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 14.3.2010 7:27

sehän tuntuu vastuksena kuitenkin eli ei sama onko d päällä vai ei !
Kyllä sen sitten huomaan kun ei kaasulla ole vaikutusta ja oikeasti luistaa tai ei liiku mihinkään.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 14.3.2010 7:47

Joo siis en tarkota sitä että se luistais 100%. Kyllä se siis vetää ja vie mutta näkyy kovasti bensankulutuksessa. Työpaikalta kun lähtee niin lähes heti ollaan maantiellä. Kun päästään 80km/h vauhtiin niin kulutus on luokkaa 9.2l/100km kunnes turbiini lukittuu 2km päästä niin tippuu pari litraa satkulle.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 9.1.2012 12:12

Eli kylmällä on normaalia jos tiptronicissa on luistoa ja kuminauhaa?

Onko 50-100 rpm luistoa vedätyksessä normaalia lämpimänä? Itsellä jo 312 tkm ajettu Passat joka pörisee menemään ensimmäisellä laatikollaan. :)
Viimeksi muokannut alspe, 9.1.2012 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 9.1.2012 15:25

Kyllä tuntuu olevan tipissä luistoa ja kovastikin. Ei taho saaha autoa kiihtymäänkään ensimmäisen kilometrin aikana kun pakkasella kylmästä lähtee... Vasta rempattu laatikko, ei pitäis vikaakaan olla.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 9.1.2012 15:47

Kylmällä heittää kierrokset helposti ainakin 200rpm vaikka ajais tasasta maantievauhtia.

Lämpimänä ei pitäs kyllä luistaa jos kierroksia on tarpeeks. Jossain 2500rpm pitäs olla jo lukossa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.4.2013 8:47

Tuli tiptronicista öljyt pihalle öljypohjakolauksen takia. Autolla ajettiin joitakin kilometrejä kun vaihteet vaihtuilivat hieman takellellen. Sitten meni vikatilaan eikä enää liikkunut tienlaidasta. Mitään erityisiä kolauksia tai rahinoita ei askista kuulunut.
Hinattiin korjaamolle ja korjauksen (ö-pohja pois ja hitsaus) jälkeen lootaan meni kuulemma 3 litraa öljyä. Muistelen, että viimeksi öljynvaihdossa meni 5 tai 5,5 litraa.

Nyt laatikko tuntuu luistavammalta, vaatii kierrokset korkeammalle ennen kuin vaihtaa ja sitten tasaista ajaessa saattaa seilata kierroksia. Kakkoselta ykköselle vaihtaessa "pätkähtää" jonkinverran. Muuten vaihteisto pyörii aika äänettömästi ja vaihtamiset ovat pehmeitä.

Miten tuo 5-vaihteinen tiptronic täytetään oikein ja mikä on oikea öljylaatu?

Viittaako tuo luistaminen öljyyn vai vaurioon?

EDIT: 2 litraa öljyä lisää eikä luista pätkääkään. Korjaamon huolto-ohjelma koneella oli ehdottanut 3 litran öljytäytöstä. Ilmeisesti tarkoitti sitä kun öljypohja ei käy irti.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 19.4.2013 15:07

Liika öljykään ei ole hyvästä, sillä voi muodostaa vaahtoa ja vaahto taasen puristuu paineen alla kokoon eikä välitä kunnolla voimaa kytkimille ja jarruille.

Huomaathan että öljynpintaa tsekattaessa pitää moottorin olla käynnissä - muuten mom.muuntimen öljyt valuvat pois ja taso jää liian matalaksi.

Aiemmin viestiketjussa käsitelty mom.muuntimen luisto (=lukituskykin ei lukitu) kylmänä on ihan suunniteltu juttu. Sillä pyritään saamaan moottori ja katalysaattori nopeammin käyttölämpöihinsä ja siten alentamaan saastepäästöjä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.4.2013 15:38

Vaihteisto täytettiin auto käynnissä ja vaakatasossa täyttöaukosta kunnes öljyä tuli ylitse.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 19.4.2013 19:49

Se unohtui mainita, että jos öljyt on laskettu pois, niin täytön yhteydessä pitää lopuksi käydä vaihdekaavio läpi siten, että joka hahlossa pidetään muutaman sekunnin ajan. Tällä tavoin öljy käy kaikkien kanavien läpi ja määrä tulee tasan oikeaksi. Sitä en osaa sanoa, minkä verran vajaaksi täyttö jää, jos tuo työvaihe jää tekemättä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.4.2013 22:37

^ tuota ei tullut tehtyä, mutta pirun hyvin tuntuisi toimivan.

Hannnu
-
Viestit: 86
Liittynyt: 6.10.2010 2:40

ViestiKirjoittaja Hannnu » 25.4.2013 21:05

Alspe, varaudu siihen että sun loota on entinen. Automaatti laatikossa kuitenkin ne öljyt on aika kriittinen osa sen toimintaa. Jos ei ole öljyä=turbiini ei toimi. Muitakin vaurioita saattaa tulla.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 26.4.2013 11:34

Alspe, varaudu siihen että sun loota on entinen. Automaatti laatikossa kuitenkin ne öljyt on aika kriittinen osa sen toimintaa. Jos ei ole öljyä=turbiini ei toimi. Muitakin vaurioita saattaa tulla.


Varaudutaan joo. Mutta ei sillä autolla ajettu "väkisin" sen jälkeen kun öljyt kävivät vähiin. Ei se kulkenut mihinkään mutta ei sieltä kuulunut mitään ihme paukkeita.

Nyt koneessa on uudet öljyt ja vuoto korjattu. Menee kuin uusi, ei luista yhtään ja vedot tasaisia. Ajettu noin 200 km korjauksen jälkeen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa