Takajarrut Golf IV

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

geblion
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.4.2009 0:57

Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja geblion » 25.1.2010 18:02

Ongelmana on, että takajarrut laahaavat remontin jälkee. Vaihdettu on palat, levyt ja pelkääjän puolen satula, koska oli käppärin vipu jumissa. Molemmat puolet myös ilmasin, mutta kun ajaa tuollaiset 5km rauhallisesti ja pysähtyy ja pompaa pihalle niin haisee ihanasti tuo lämmijarru. Onko tämä normaalia remontin jälkeen (ns. alkukankeutta) vai onko syytä ruveta ronkkimaan? Vai lähimpää korjaamoon pyöräyttämään jarru dynossa?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.1.2010 19:05

Jarrumäntää on varmaan pyöritetty "kiinnipäin", siis sisemmälle ?

geblion
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.4.2009 0:57

ViestiKirjoittaja geblion » 25.1.2010 19:07

Juu kyllä pohjaan asti.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.1.2010 19:09

Ja satula pääsee liikkumaan vapaasti ?

geblion
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.4.2009 0:57

ViestiKirjoittaja geblion » 25.1.2010 19:10

Pääsee nekin vapaasti liikkumaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.1.2010 19:16

Vaijeri tai mäntä jumissa.

geblion
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.4.2009 0:57

ViestiKirjoittaja geblion » 25.1.2010 19:17

Jos on vaijeri jumissan, niin onko se heti uutta vaijeria hakemaan vai vanhaa rasvaamaan?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.1.2010 19:23

Uudet vaijerit.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.1.2010 19:23

Jumiutuva vaijeri on vanhuuttaan jumissa ja työn määrä huomioon ottaen kannattaa hakea alkuperäinen. Ei siis italialainen tai espanjalainen.

geblion
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.4.2009 0:57

ViestiKirjoittaja geblion » 25.1.2010 19:24

Asia pihvi. Pitänee pistää vaijerit vaihtoo ja kattoo millai sitten käy.

Kiitoksia avuista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.1.2010 19:40

Irrota ny ensin ne vaijerit satulasta ettei tuu turhaan uusia hommattua...

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 25.1.2010 19:43

Ota ensin vaijerin päät irti ja käy kokeilemassa,jos vielä lämpiää,niin ei vaijereissa sitten vikaa ole.

geblion
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.4.2009 0:57

ViestiKirjoittaja geblion » 25.1.2010 20:44

Juu käytiin tossa broidin kanssa kliinisiä testejä tekemässä, ja kyllä menee vaijerit vaihtoon!

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 25.1.2010 20:50

Ei siis italialainen tai espanjalainen.

Ensiasennuspulikoissa näkyy olevan monesti maininta made in spain... no miksei? :D

geblion
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.4.2009 0:57

ViestiKirjoittaja geblion » 25.1.2010 20:52

Mites toi kaikkien truu tuunajien suosima motonet? Kierretäänko kaukaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.1.2010 22:19

Juurikin ylläolevaa tarkoitin :) Merkkinä espanjalainen tai italialainen kannattaa kiertää kaukaa.

Itselle hain motonetistä ja kestiköhän reilu vuoden kun tiiviste riekaleina ja päästi vettä kuoren sisään. Alkuperäinen kesti 16 vuotta ja sellaisen hain varmuuden vuoksi molemmille puolille sitten kun olin jälkiviisastunut. Maksoi ne jotain luokkaa 35...40 € kipale verrattuna halpiksiin alle kympin kipale.

jyrki86
-
Viestit: 146
Liittynyt: 3.4.2007 11:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja jyrki86 » 26.1.2010 21:10

Itse vaijerit vaihdettaessa. laitoin vaijerit kuorineen 25mm vesiletkun sisään ja pakkasnestettä 50/50 seoksella menemään sisään. Ja lopuksi rasvaa. Ei ole 4 vuoteen juminut eikä jäätynyt talvisin.

B|aze
-
Viestit: 3
Liittynyt: 5.6.2010 16:21

ViestiKirjoittaja B|aze » 5.6.2010 16:26

Golf IV:n takajarruista lisää asiaa.. kuinka toimia tilanteessa kun männät eivät liiku sisään _millään_ on kokeiltu jarrumäntä työkaluakin vai onko niissä joku muu jippo? 2.0 koneella on

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.6.2010 17:08

Pyöriikö mäntä? Jos ei niin sitten mäntä on jumissa ja luultavasti entinen.

Pitää purkaa ja katsoa saako siitä uusilla tiivisteillä kalua.

bedro
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.10.2010 22:54

ViestiKirjoittaja bedro » 29.10.2010 9:49

Itsellä kanssa ongelmaa toisen takajarrun laahaus 02-vuoden golffissa. Vaihdoin levyt ja palat + herkistin jarrut. Mutta laahaus ei lopu. Katselin sitä käsijarru "vipua" niin se ei palaudu stoppariin asti. Yritin sitäkin rasvata ja vemputtaa edestakaisin, mutta ei vaan palaudu normaalisti. Vaijerit ei jumita. Laakkosella väitti, että mäntä palauttaa normaalisti vaikka tuo vipu ei paludu loppuun asti niinkuin kuuluisi. Luulisi tuon vivun asennolla jotain merkitystä olevan vai mitä mieltä on muu kansa?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.10.2010 12:59

Se vipu jumittaa eikä sitä saa ulkopuolelta rasvattua, samaa vikaa jo kolmoskopan takasatuloissa.
Linkittäkää nyt joku se jarrusatulan huolto-ohje jossa se rasvanippa asennetaan.
Joskus ei toimi silläkään eli uutta tilalle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.10.2010 14:31

Sel peltinen vipu lähtee tödennäköisesti ulosvetäjällä irti. Sitten mäntä ulos ja pohjalta sokka irti. Sitten ne sisuskalut tuleekin ulos.

Ei siihen rasvanippaa kannata alkaa laittamaan. Uudet tiivisteet ja mukana tullut rasva sinne. Siitäkin jää yli. Ei sinne voi prässillä alkaa laittamaan kun ei se pääse mistään ulos. Menee vaan sinne männän taakse missä pitäisi olla jarrunestettä.

Tiivisteiksi saattaa hyvin käydä kakkosgolfinkin tiivistesarja. Kahdessa kakkosgolfin sarjassa ja kahdessa kolmosgolfin sarjassa, molemmat Budweg, on olleet ylimääräisinä tiivisteitä noihin uudempiin satuloihin. Mistä ensin tietysti ihmettelin että mihis nää kuuluu laittaa...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.10.2010 15:36


bedro
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.10.2010 22:54

ViestiKirjoittaja bedro » 29.10.2010 17:54

Kiitoksia vastauksista. Täytyy harkita kokonaan uutta satulaa. Toivottavasti laahaus loppuu vaihdon jälkeen.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.3.2011 20:26

Elikkä iv tdi golfissa on ongelmana että takana kuskin puolella laahaa jarru.

Otin satulan irti:
- liukutapit toimivat hyvin (olen rasvannut niitä kuparirasvalla renkaanvaihdon yhteydessä)
- käsijarrun vipu tuntui liikkuvan hyvin ja painui sitä rajoitinta vasten ok.
- Mäntä tuntui pyörivän jäykästi ja se kumitiiviste oli rutussa sieltä männän juuresta.

Pyörittelin mäntää ja sumuttelin ruosteenirrotusainetta kumin alle. Se herkisti männän liikettä vähän, sitten ajettelin että raotan sitä kumia yläpäästä enemmän mutta kun irrottelin sitä niin se repesi lopullisesti kahtia puolesta välistä.

Autoon on noin vuosi sitten irrottettu tuo mäntä ja vaihdettu kaikki tiivisteet siihen mutta tosiaan taas jumittaa jarru. Nyt kannattaa todennäköisesti lopettaa leikkiminen tuon vanhan satulan kanssa ja vaihtaa kerralla uusi OEM satula siihen mutta siitä olisi pari kysymystä:

Mitä kaikkea uuteen satulaan tulee mukana? Pitääkö se käsijarrunmekanismin satulan sisään menevä osa ottaa vanhasta satulasta?

Irtoaako jarruputki/letku helposti vanhasta satulasta vai hajoaako se kiinnitysmutteri?

EDIT: Uuten satulaan tulee kaikki osat mitkä ovat vanhassa irroitetussa satulassa, jarruletkun pultti irtosi hyvin vanhasta satulasta. Jarruletkun pulttia ei saa edes OEM osana erikseen vaan on ostettava koko takimmainen jarruputki/letku yhdistelmä (maksaa n.30e) jonka mukana pultti tulee. Pultin prikat on laitettu kiinteästi pultin ympärille samalla tavalla kuin esim. uudessa öljypropun pultissa. Vaihdoin tosiaan uuden OEM satulan ja nyt jarrut kunnossa.
Viimeksi muokannut Reaper, 20.3.2011 1:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.3.2011 20:30

Kato ensin selviätkö männän ja tiivisteen vaihdolla. Saattaa olla hieman hinnassa eroa. Tai ehkä jopa pelkkä tiiviste riittää.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.3.2011 20:37

n. 170 e olis maksanu OEM satula merkkiliikkeessä mutta en vielä tarkemmin kyselly mitä siihen tulee mukaan. Uudet OEM tiivisteet männälle n. 25 euroa. Tuossa oli nyt tarvike tiivisteet tuossa männässä ja ne oli aika lailla huonompaa materiaalia kuin OEMit kun vertailin liikkeessä. Ei jaksaisi enää säätää tuon vanhan satulan kanssa kuitenkin jo 10 vuotta vanha.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.3.2011 20:57

Hae saksalainen tiiviste italialaisen tilalle...

bedro
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.10.2010 22:54

ViestiKirjoittaja bedro » 19.4.2012 21:50

Taas ongelmaa takajarrun kanssa. Eli 02 vuoden golf kyseessä, ja toinen takajarru laahaa. Satula on vaihdettu uuteen, jarrut putsattu/herkistelty. Vaijerit ei jumita. Vika tosiaan toisen takajarrun pieni laahaus. Levy lämpenee enemmän kuin toisella puolella ja jarru myös ääntää vähän "uikuttaa" kun peruuttaa. Ääni kyllä loppuu noin 10 metrit peruutuksen jälkeen tai kun koskee hieman jarruun. Onko ideoita mitä katsoa seuraavaksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.4.2012 0:49

Ihan varmuuden vuoksi itse kokeilisin ajella jonkin aikaa vaijeri irti.

Seuraavana tekisin osien puhdistuksen teräsharjalla.

bedro
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.10.2010 22:54

ViestiKirjoittaja bedro » 20.4.2012 1:34

Vaijerit ollut irti pariin kertaan, eikä vaikutusta. Jarrut puhdistettu ainakin 4 kertaa ja samalla liukuihin uudet rasvat. Ilmattu on myös. Kuparitahnaa myös koitettu palojen alla. Kun renkaita pyörittelee tunkin nokassa, niin selvästi huonommin toinen puoli pyörii. Ihmettelen, että juuri se puoli mihin on satula vaihdettu, temppuilee eikä toinen. Eihän levy nyt punahehkuiseksi mene, mutta v..uttaa varsinkin tuo pakittaessa kuuluva vonkuminen ja ettei löydä vikaa noin äkkiseltään.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 20.4.2012 15:05

bedro. Tarkista varmuudeksi pyöränlaakerit. Jos huonot, niin pyörä vinossa satulaan nähden kun on paino päällä.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 20.4.2012 15:47

Pääseehän palat liikkumaan esteettä?
Mä olen joutunut välillä jopa viilalla tekemään tilaa ettei palat takerru kannakkeisiin.. Sitten OHUESTI kuparivaseliinia liukupintoihin...

bedro
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.10.2010 22:54

ViestiKirjoittaja bedro » 20.4.2012 17:20

Täytyy kattoo toi laakeri homma ja kokeilla näyttää myös viilaa paloille. Kiitoksia ideoista.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 20.4.2012 23:52

Siis olen ne satulan kannakeraudoissa olevat pinnat, joita vasten palat liikkuu, pyyhkäissyt viilalla puhtaiksi ja voidellut kevyesti.. kun ei palat ole muuten paikoilleen ilman takertelua asettuneet.
mutta tapauskohtaisesti se täytyy katsoa ja ratkaista :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.4.2012 0:39

Jos ne yhtään siinä takertelee niin vedä viilalla pikku hieraisu pois että liikkuu kivuttomasti. Vanhoissa satulankannakkeissa yleinen vaiva.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 21.4.2012 21:34

Mulla on passatissa samanlaista vaivaa, nimenomaan kuskinpuolella takana. Kaikennäköistä on kokeiltu tiivisteiden vaihtoa myöten. Välillä saattaa pelata monta sataa kilometriä ilman mitään ja sitten taas yht äkkiä käryää. Käsijarru on palautettu käsin tappiin eikä sitä oo käytetty ollenkaan. Rupeaa jotenki tuntumaan että vika olis jotenki pääsylinterissä että jää painetta piiriin, mutta muut ei lämpene.. Pitäs kokeilla ilmaruuvia käyttää auki sillon ku vika on päällä. Mutta eipä se koskaan silloin temppuile ku pystys roppua raottaan.

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

Re: Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja Styroks » 28.9.2017 10:25

Täällä alkaa pikkuhiljaa huumori loppumaan, autona vm 02 Golf TDI 4Motion, vuosi sitten uusittiin vasempaan takakulmaan satula, jarrulinjat ja palat ja uusittiin nesteet jotta päästäisiin laahauksesta eroon. Nyt laahaa taas.
Sitä jäin miettimään että voiko tuota laahausta aiheuttaa uritetut jarrulaikat? Muutama jarrutus 150-80 tuli suoritettua viikonloppuna (suljetulla alueella) enkä noiden jälkeen ehtinyt jäähdyttämään jarruja. Huomenna otetaan kulma auki ja ihmetellään mutta onko kellään heittää mitään veikkausta, mikä siellä aiheuttaa laahaamisen?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja Jultsu » 28.9.2017 12:02

Jarrulinjat, eli letku + putki suoraan abs-yksiköltä asti?

Ei tuossa kauheasti muita vaihtoehtoja jää kuin viallinen abs-yksikkö.

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

Re: Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja Styroks » 28.9.2017 23:59

Korilinjat jätettiin vanhaa, korilinjan päästä satulalle. Ne kyllä katsottiin läpi, mitään osumia ei ollut.
Jääkö siitä abs-yksiköstä vikakoodi? Pitäisikö sen muuten oirehtia? Kun tosiaan yksi kulma vaan laahaa, ei muut. Viime vuodelta jäi mieleen ilmaamisen vaikeus, olisiko sinne voinut jonnekin jäädä nestettä mikä nyt on liikahtanut, jarrupolkimen tuntuma on vähän kumimainen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.9.2017 9:36

Ootko koittanu nostaa ilmaan ja pumppailla ja pyöritellä miten silloin jumitus esiintyy?

Ja onks muuten nesteet vaihdettu millaisella tarkkuudella?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.9.2017 11:55

VCDS:llä voisitte vielä koittaa tehdä ilmauksen eli aktivoitte hydraulipumpun, sillä pitäis lähtee viimeisetkin kuplat liikenteeseen.

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

Re: Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja Styroks » 29.9.2017 12:29

Nostettiin ilmaan ja pyöritettiin, jumitti. Ilmaa ei systeemissä ollut mutta kun liukuja kokeili niin jumissahan ne oli ja selkeästi ottaneet itseensä. Uusilla liuilla selvittiin.
Jarrunesteet on vuoden vanhat eikä ne edellisetkään olleet kuin 4 vuotta vanhat, ei kai se nyt niin pitkä aika niille ole...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.9.2017 19:52

Onko palojen vaihdossa päästetty vanhaa nestettä ABS-yksikköön, vai onko aina avatttu ilmausruuvi?

Joku töhnä ABS-yksikössä vois tehdä tolleen.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Re: Takajarrut Golf IV

ViestiKirjoittaja Reaper » 30.9.2017 0:23

Kerran vuodessa pitää melkein käyttää takajarrut auki omastakin iv golfista (liukutapit irti, palojen puhdistus, mäntien herkistely) kun on tuo "pyörivä" säätöinen mäntä takana.

Omaan golfiin kuitenkin vaihdettu molemmat uudet OEM-takasatulat 6 vuotta sitten.

jarrupolkimen tuntuma on vähän kumimainen.

Tänä syksynä vaihdoin etujarruletkut ja poljintuntuma parani huomattavasti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 75 vierailijaa