Boran kuskinovenlukko ei toimi, mikä hajosi?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

Boran kuskinovenlukko ei toimi, mikä hajosi?

ViestiKirjoittaja AziZ » 15.1.2010 13:21

Vika siis nyt se, että vaikka avaimesta ovessa vääntää ei ovi mene lukkoon, tai aukea, lukkopesä kuitenkin liikkuu normaalisti, se ei vain reagoi.

Aikaisemmin teki sitä, että lukot aukesivat normaalisti, mutta lukkopesää piti kopauttaa, että kuskin ovenkahvalla sai oven auki.

Eli mitähän osia nyt lähden ostamaan? :)

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 15.1.2010 15:01

aukeaako muut ovet avaimella kuitenkin?

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 15.1.2010 16:02

Siis kuskin ovesta kääntämällä ei nyt tapahdu mitään, hantin ovesta kaikki toimii normaalisti

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 15.1.2010 16:51

keskuslukkoa käskevät mikrokytkimet pimeenä. tinaamalla korjaantuu.
pitää vain ottaa pois, avata ja purkaa lukko. sit tinaa ja kasaus toisinpäin.

jos ovivalo ja sisävalo oven avatessa ei toimi niin oiva tilaisuus vaihtaa se hajoava mikrokytkin myös samalla.
niin ja jos lasinnostin temppuilee kun nekin tais olla hajoavia näissä malleissa.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1542461
tuossapa vortexilta kuvineen opasta.
oven purkamisessa järjestys lukkopesä, ovipahvi, kahva, lasi irti, lukkomoduuli pulteilta irti, ja sit vasta se metallinen kehys irti ja taiteilla se pois sieltä ovesta.
tarvi zxn avaimia oliko kahtakin kokoa lukon pultit.
sit ristipäämeisseliä ja ehkä pientä talttapäätä niin saa piuhanippuja löysättyä ja 10mm hylsää ja pikku räikkää.
noin muistista muisteltuna.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 16.1.2010 18:56

Kiitoksia tästä vastauksesta, huomasin myös toisen ongelman joka ei ilmeisesti varsinaiseti liittynytkään lukkopesään, elikkä vaikka ovet avaa hantin puolen lukosta, niin kuskin ovi ei aukea ensimmäisellä kahvan vetäisyllä, vaan toisella tai sitten tarvitsee kopauttaa kahvaa kerran. Olisiko tuosta tietoa, että onko kahva hajoamassa vai jokin löysällä?

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 20.1.2010 9:11

Kai nyt jollain on kahvat toimineet miten sattuu?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 20.1.2010 9:33

Toi avaamisen vaikeus voi johtua murtuneesta juotoksesta lukkomoduulin piirilevyllä tai ko. oven ohjainboxissa, myös hapettuneet pinnit ohjainboxin liittimissä mahdollisia. Itellä käyttäytyi juuri tolla tavalla takaovi, syynä oli hapettuneet pinnit ja vielä korjausta vailla olevat juotokset lukkomoduulissa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 23.1.2010 14:26

AziZ: Melko varmana väittäisin että kuljettajan oven lukkosylinteristä on sellainen "mela" poikki/rikki. Toki lukkokin (joku mikrokatkaisijoista) voi olla rikki, mutta on harvinaista että molemmat mikrokatkaisijat menee samaan aikaan rikki..
Luulen, että sinun tapauksessasi avaimen kääntely ei välity lukkoon asti..

Kahvan vetelyyn taas saattaa olla syynä ulkokahvasta lukkoon menevän vaijerin liiallinen kireys (vrt. jos vedät kahvasta ja avaat lukot samalla, kys. ovi ei silloin aukea) Vaijeria säätääkseen pitää ensin irroittaa lukkopatruuna ovesta.

Lukkopatruuna irtoaa melko helposti:

-Avaa ovi
-Irroita oven sivussa, lukkopatruunan kohdalla oleva suojatulppa, tulpan alta paljastuu T15 ruuvi
-Vedä ulkokahva auki asentoon ja pidä siinä
-Ruuvaa Torx ruuvi (T15) kokonaan auki (vasteeseen asti) samalla pitäen ulkokahvaa auki asennossa
-Päästä ulkokahva. Sen ei pitäisi palautua ihan ovipeltiin asti takaisin
-Vedä lukkopatruuna irti ovesta. Saattaa olla hapettunut ja tiukassa

Nyt näet, onko patruunasta lähtevä "mela" viallinen. yleensä jokin kiinnitysosista itse lukkopatruunassa on antautunut.

Helppo tapa korjata tuo vika on ostaa uusi lukkopatruuna ja laittaa paikalleen, jolloin autossa on ns. kahden avaimen systeemi. Viitseliäimmät sarjoittaa tuon uuden lukon sopimaan vanhalla avaimella.

Samalla näet lukkoa käskyttävän vaijerin. Ulkokahvassa on nähtävissä booritettu ura, jossa lukkoon menevän vaijerin nippa on kiinni. Nipan pitäisi olla ~puolessa välissä uraa. Jos se on liian kireällä, irroita vaijeri ja kiinnitä paremmin.

Kasaus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa