mk2 golf ja automaattilaatikko

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ArtoE
-
Viestit: 117
Liittynyt: 23.12.2006 21:11

mk2 golf ja automaattilaatikko

ViestiKirjoittaja ArtoE » 7.1.2010 21:37

MIhinkäs kakkoskopan konemalleihin saa jatkoksi automaattilaatikon kiinni?? Autowikistä sain selvitetyksi että EZ / EZA / ABN / HM eli 1,6l 75hv ja GU / HV 1,8l 90hv ja JP 1,6d 54hv malleihin sopii automaattilaatikko jatkoksi. Onko muita moottorimalleja johon saa laatikon kiinni?
Tarkoituksena siis rakentaa automaatti caddy tai mk2 golffi ja mietein kun esim caddya ei helposti löydä automaatilla, niin saisko manuaalilaatikon tilalle automaatin missä kone tyypeissä. Onko automaattilaatikko jota kakkosissa on käytetty aina saman mallinen vai onko esim. välityssuhteissa ja vaihteiden määrässä eroja??

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.1.2010 22:03

1,6 ja 1,8-litraiset koneet (diesel tai bensa) ovat kaikki samaa peruskonetta, joten laatikko sopinee minkä tahansa version jatkoksi. 16V koneiden paksumpi kytkinakseli kannattaa tosin huomioida.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 7.1.2010 22:07

mulla oli aikoinaan yksi rytö kakkis, jossa oli 8v gti koneen jatkona automaatti :). Joten todistetusti ainakin siihen kävi ja jopa liikkuikin..

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 7.1.2010 22:11

Ainakin jenkkilään on vietykin kakkista tomaatilla. - Olikoha kone 1,8 nelipisteruisku?

MarkusS
-
Viestit: 39
Liittynyt: 28.8.2006 8:57

ViestiKirjoittaja MarkusS » 28.1.2010 13:18

Tehokkaimmat vakiokoneet, joiden jatkona kolmilovinen 010-automaatti oli tehtaalta asti kiinni, taisivat olla jenkeissä 107 hv PF ja 105 hv RV-kone, joissa oli Digifant.

Laatikosta on eri variaatioita, ykkösen, kakkosen ja perän välitykset vaihtelevat. Lisäksi noissa on luonnollisesti eri laipat eri kokoisille vetareille.

Koodi 1. 2. 3. Perä
EQ 2.55 1.45 1.00 3.76
TB,TC,TCA 2.55 1.45 1.00 3.57
TF,TK 2.71 1.50 1.00 3.41
TJ 2.71 1.50 1.00 3.12 1.8L Gasoline '85-'87 (Tq Cv - K)
TL 2.71 1.50 1.00 3.41 1.6L Diesel (Canada)'85-'87 (Tq Cv - U)
TNA,TN 2.71 1.50 1.00 3.41 1.8L Gasoline '85-'92 (Tq Cv - K)

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 28.1.2010 20:11

JP-dieselin automaattivaihteisto on sitten eri mallia kuin bensakoneisissa, vapaakytkimellinen malli, vaihdekepillä on myös E-asento tavanomaisten asentojen (P, R, N, D, 2, 1) lisäksi.

Tämä tiedoksi siksi, että yhdessä dieselissä oli kerran aikaisemman omistajan asentama bensamallin laatikko, joka laukesi kun ei kestänyt dieselmoottorin "suunnatonta" vääntöä. Saattoi tietysti olla jo valmiiksi loppuun ajettu.

Käsittääkseni myös 1,6- ja 1,8-litraisissa bensakoneissa on eri laatikot, tämäkin kannattaa huomioida kestävyyden kannalta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.1.2010 23:12

myös E-asento
Onko se joku Eko-ohjelma? Eli lähellä D-asentoa?

Motta

ViestiKirjoittaja Motta » 29.1.2010 16:31

H. Jormalainen: Taitaa olla ns. extra- eli ylivaihde.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 29.1.2010 16:39

Ei ole ylivaihde vaan sama kuin D-ajoalue mutta auto ei "ryömi" jos jarru vapautetaan (eli se on vapaakytkimellä kuten jetta82 kertoi jo).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.1.2010 0:10

Mihin tuommoista asentoa tarvitaan? Onko se niille jotka ei vaan tykkää siitä että auto lähtee ryömimään vai onko siinä joku perustavanlaatuinen äly takana?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 30.1.2010 0:44

se on sitä varten että sää voit kysyä kuten jokaisessa muussakin topikissa teet.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.1.2010 1:37

se on sitä varten että sää voit kysyä kuten jokaisessa muussakin topikissa teet.
Tuskin.

Olisko muilla yhtään asiallisempaa tietoa asiasta?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 31.1.2010 0:56

E:n tarjoama vapaavaihde tuo taloudellisuutta D:n käyttöön verrattuna kaupunkiajossa, jos ei ole tapana tökkiä tomaattia N:lle liikennevaloissa.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 31.1.2010 8:36

Jos laatikossa on E päällä, niin auto ei moottorijarruta ollenkaan vaan päästää koneen tyhjäkäynnille ja rullaa vapaalla

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 1.2.2010 14:23

Yhteenvetona tästä E-asentoasiasta mainittakoon seuraavaa (suoria lainauksia Jetta -88 käyttöohjekirjasta): "E - Polttonestettä säästävä eteenpäinajoasento.

...

Joutokäynnissä voimansiirto on kytkeytynyt kokonaan pois päältä - auto ei "ryömi" kuten tavallinen automaattivaihteinen auto.

...

Jos jalka nostetaan kaasupolkimelta ajon aikana, vaihteisto kytkeytyy vapaalle, moottori käy joutokäyntiä ja auto rullaa vapaalla.

..."

Tästä on se hyöty, että auto rullaa varsinkin sopivassa alamäessä jopa kilometrikaupalla tyhjäkäynnillä. Jos ajettaisiin D-asennossa, joutuisi alamäessäkin painamaan kaasua jonkin verran, koska D-asennossa moottorijarrutus on melko voimakas. Polttoainetta siis säästyy, koska tyhjäkäyntikulutus on pienempi kuin kulutus moottorin käydessä esim. 2000-3000 r/min.

Kaupunkiajossa kannattaa sitten käyttää D-asentoa, koska auto pyrkii koko ajan eteenpäin, mäkilähdöt helpottuu kun auto ei karkaa taaksepäin heti kun nostaa jalan jarrulta ja ennen kuin ehtii painaa kaasua.

Vorrester
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.2.2010 21:33

Automaatin öljyt

ViestiKirjoittaja Vorrester » 10.6.2012 23:38

Jatketaan aiheesta automaatti laatikko. Pysyy asiat samassa ketjussa.

Pihalle ilmestyi mk-2 -91 1.8i automaatti laatikolla.
Muuten tekniikka 1.8i osalta tuttua. Tuo automaatti uutta.
Automaatille löytyy mittatikku, lämpimällä öljyllä P asennossa tyhjäkäynnillä tarkistus. ok
Mutta sitten vetopyörästö?? Jos oikein ymmärsin, sille lienee omat öljyt ja pikaselauksella alla ihmetellessä näyttäisi löytyvän tulppa vetopyörästön keskipuolelta..
Onko tuon tarkistus sama kuin manuaali laatikoissa, eli tulppa pois ja öljyn taso tulpan alareunassa??

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 11.6.2012 12:48

Mutta sitten vetopyörästö?? Jos oikein ymmärsin, sille lienee omat öljyt ja pikaselauksella alla ihmetellessä näyttäisi löytyvän tulppa vetopyörästön keskipuolelta..
Onko tuon tarkistus sama kuin manuaali laatikoissa, eli tulppa pois ja öljyn taso tulpan alareunassa??


Nimenomaan näin. Ja jos vetopyörästön öljyn haluaa vaihtaa, niin pohjaproppua ei ole, eli öljyt täytyy imaista täyttöaukon kautta pois. Sitten vaan uutta tilalle.

Myös nopeusmittarin vaijerin ja sen muovisen hammaspyörän irrottamalla öljynvaihto onnistuu. Varsinkin täyttö on helpompi tehdä tätä kautta, kuin auton alla "ylöspäin kaatamalla".

Mulla on kokemusta vain dieselin automaattilaatikoista, mutta uskoisin että nämä ohjeet pätevät myös bensakoneisten automaatteihin.

USAgti
-
Viestit: 199
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: mk2 golf ja automaattilaatikko

ViestiKirjoittaja USAgti » 11.11.2018 0:18

Nostellaanpa tätäkin vähän

Multa löytyy tommonen mexicosta tuotu usa mallin kakkis jossa TNA 3-vaihteinen automaatti, nyt kyselenkin, että mikä on ongelmana kun käynnistäessä ( ne harvat kerrat kun tämä projekti on saatu käyntiin) on aina pakki päällä ja renkaat rullaan taaksepäin, lisäksi autoa pystyy liikuttamaan työntämällä oli vaihdekeppi missä asennossa tahansa. Mietin että onko laatikon vaihteenvalitsimen vaijerille jotain säätö ohjeita tms. lisättäköön vielä että laatikko on irrotettu aikanaan ja kaikki vaijerit irti, sillon taidettiin myös laatikon kyljestä rämpätä noita vaihteita. kiitos ja anteeksi kun tyhmiä kyselen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa