ESP ja mekaaninen tasauspyörästönlukko

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ESP ja mekaaninen tasauspyörästönlukko

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2009 1:44

Taas näitä saunanlaudekeskusteluita...

Onko siis järkevää laittaa ESP:llä varustettuun autoon mekaanista tasauspyörästönlukkoa?

Skeptisyys siis tulee siitä että kaikkia pyöriä pitää päästä jarruttamaan toisistaan riippumatta ja mekaaninen lukko taas pistää tätä vastaan.

Jos siis laittaa mekaaniset lukot johonkin tämän vuosituhannen autoon niin eikös se sähköinen ESP ole siitä kovasti pahoillaan kun joku hasarditilanne tulee?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.12.2009 2:04

Ja heti sotken väliin mites tollanen Syncro tykkää jos esim etuperään laittaa lukon?
Toimiiko näissä VW vehkeissä lukot kuin vanhoissa jenkeissä, eli tietyllä voimalla lukko antaa periksi esim vaikka kurvi vs suora.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 5.12.2009 4:54

Jos tarkoitetaan oihan oikeaa tasauspyörästön lukkoa (eikä luistonrajoitinta), niin varmasti haittaa ESP:tä. Tyypillinen toimintamoodihan on, että perän pyrkiessä rinnalle jarrutetaan vastakkaisen puolen etupyörää jolloin syntyy pyörähdystä vastustava momentti.
Toinen juttu on sitten se, että autolla voi olla melkoisen hankala ajaa etuperän lukko päällä sellaisia nopeuksia joissa ESP:tä tarvitaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa