Tervehdys!
Autona Golf 3 gti 16v ja vuosimallia 96. Ongelmana on ABS jarrujen satunnainen toimimattomuus/toimiminen. Merkkivalon ollessa sammuksissa ABS toimii aivan kuten pitääkin sitten saattaa kesken ajon merkkivalo syttyä tai sammua. Yleensä toimii jos on kosteaa ja autolla ei ole vähään aikaan ajettu.
Tämä ongelma on ollut heinäkuusta asti. Kun vika alkoi saattoi ABS pumppu milloin tahansa kesken ajon ryhtyä toimintaan. Ensimmäisen vikakoodien luvun jälkeen selvisi, että oikean takapyörän anturi (signal outside specifications tjsp...). Uusi anturi Biltemasta mutta ainoastaan ABS pumpun "turha toiminta" jäi pois ja merkkivalo syttyy harvemmin.
Muutama viikko sitten renkaanvaihdon yhteydessä irroittelin antureita ja puhdistelin niitä ja pidin akunkenkää puolisen tuntia irti. Tämän jälkeen ABS valo ei palanut muutamaan päivään mutta sen jälkeen alkoi taas tämä entinen satunnainen toiminta.
Vikakoodit luettu uudestaan ja sekä mitattu takapenkin alta liittimistä taka-antureiden vastukset. Vikakoodina tuli nyt:
00287 - ABS Wheel Speed Sensor: Rear Right (G44)
35-00 - -
eikä muuta. Mitatut vastukset: oikealla (jossa uusi anturi): 1.014 kOhm ja vasemmalla n. 0,96 kOhm (pitäisi vissiin olla hieman suurempi). Voiko vika olla mekaaninen? Oikealta takaa on joutunut aikaisemmin herkistelemään käsijarrua ja satulaa. Tällä hetkellä kyllä ottaa tasaisesti.
Luin täältä aikaisempia ABS keskusteluita mutta vastaava vikaa ei löytynyt tai sitten oli tullut vikakoodia ohjausyksiköstä, jota itsellä ei ole tullut.
Kenelläkään ideoita? Kiitos mahdollisista vastauksista!
ABS ongelma golf 3
Valvoja: ffp jäsenet
Absanturin vastuksen mittaaminen
Sain tuossa yksi päivä käsiini toimivan takapyörän absanturin ja vatusarvo näytti 1,05 kOhmia, mutta yleismittari jolla mittasin ei ole kauhean luotettava. Kuuluisiko anturi mitata suoraan sen omasta liittimestä vai jostain muualta jos haluaa verrata ohjearvoihin? Itse mittasin suoraan anturin liittimestä.
Omassa tapauksessani on kyseessä Vento -97, jossa vikakoodit väittää että kaikki nopeudentunnistimet ovat rikki, joka kuullostaa erittäin epätodennäköiseltä. Merkkivalo syttyilee satunnaisesti. Pyöränlaakereiden välykset on käsikopelolla todennettu merkityksettömiksi, koska varsinkin takapyörien (kartiorulla)laakerointi voi välyksellisenä aiheuttaa G3:ssa ja ventossa muutoksia anturin ilmaväliin, joka heikentää signaalin voimakkuutta.
Kysymys kuuluukin löytyisikö jostain/joltakin ohjearvoja etu- ja taka-akselien nopeudentunnistimien vastusarvoille, jotta voisi alkaa karsia ongelmakohtia? Ei ole oskilloskooppiakaan käytettävissä, tai saatika osaisin sellaista edes käyttää.
Omassa tapauksessani on kyseessä Vento -97, jossa vikakoodit väittää että kaikki nopeudentunnistimet ovat rikki, joka kuullostaa erittäin epätodennäköiseltä. Merkkivalo syttyilee satunnaisesti. Pyöränlaakereiden välykset on käsikopelolla todennettu merkityksettömiksi, koska varsinkin takapyörien (kartiorulla)laakerointi voi välyksellisenä aiheuttaa G3:ssa ja ventossa muutoksia anturin ilmaväliin, joka heikentää signaalin voimakkuutta.
Kysymys kuuluukin löytyisikö jostain/joltakin ohjearvoja etu- ja taka-akselien nopeudentunnistimien vastusarvoille, jotta voisi alkaa karsia ongelmakohtia? Ei ole oskilloskooppiakaan käytettävissä, tai saatika osaisin sellaista edes käyttää.
Kuulostaa niin pelottavan tutulta... Minulla aikanaan omassa kulkineessa sytty abs-valo ja vikakoodit anto viaksi vasemman etuanturin. Noh se vaihdettiin ja valo pysy päivän poissa syttyen taas uudelleen.... Vikakoodiksi anto seuraavaksi vasemman taka-anturin,mikä myös vaihdettiin. Valo pysy poissa kolme päivää syttyen taas,jolloin vaihdoin vielä molemmat vaihtamattomat anturit. Kun kaikki anturit oli vaihdettu,lamppu tietysti taas syttyen,vikakoodit rupesi "kiertämään",eli millon mikäkin anturi oli muka rikki..
Sitten riitti,autoon vaihdettiin uusi abs-ohjausyksikkö,minkä jälkeen absit onki toiminu nyt jo monta vuotta ongelmitta. Ja huomionarvoista on se,että missään vaiheessa ei tullut vikakoodeja kun antureista vaikka ohjausyksikkö oli paskana.
Nuo mittaamanne vastusarvot ovat ihan ok,eli en usko että anturit ovat syypää valon vilkkumiseen vaan ohjainyksikkö tai hydraulipumppu...
Sitten riitti,autoon vaihdettiin uusi abs-ohjausyksikkö,minkä jälkeen absit onki toiminu nyt jo monta vuotta ongelmitta. Ja huomionarvoista on se,että missään vaiheessa ei tullut vikakoodeja kun antureista vaikka ohjausyksikkö oli paskana.
Nuo mittaamanne vastusarvot ovat ihan ok,eli en usko että anturit ovat syypää valon vilkkumiseen vaan ohjainyksikkö tai hydraulipumppu...
Itelläki oli omassa golffissa ongelmana just abs:sät, valo syttyi ajaes ja ku sammutti ja anto olla jonkuaikaa parkis ja lähti niin toimi.
Ja aina aamuisin pakkasella ei toiminu mutta ku ajeli ja sammutti niin alko pelaan.
Vikakoodeja luettaes(pörhöl) näytti oikea takapyörän anturin, noh sitä en vaihtanu ja sit luettiin vikakoodit paikallisella pikku korjaamol ja siel asentaja sano viaksi abs yksikön joka on siin jarrupääsylinteris, sen hommasin käytetyn ja vaihoin niin ongelmat loppu siihen. jos joku tarttee sitä "pönttöä" ja osaa korjail niit saa halval multa sen :D
Ja aina aamuisin pakkasella ei toiminu mutta ku ajeli ja sammutti niin alko pelaan.
Vikakoodeja luettaes(pörhöl) näytti oikea takapyörän anturin, noh sitä en vaihtanu ja sit luettiin vikakoodit paikallisella pikku korjaamol ja siel asentaja sano viaksi abs yksikön joka on siin jarrupääsylinteris, sen hommasin käytetyn ja vaihoin niin ongelmat loppu siihen. jos joku tarttee sitä "pönttöä" ja osaa korjail niit saa halval multa sen :D
Aikaa on nyt kulunut ja katsastuskin läpäisty vian kanssa tuurilla. Sattui juuri sinä päivänä olemaan planeettojen ja tähtien väliset kosmiset suhteet kohdillaan, kun ABS-merkkivalo ei syttynyt katsastuksen aikana, vaan heti konttorin pihasta hyväksytty lappu kourassa lähdettyä.
Ongelma siis jatkuu. Vikakoodi edelleen sama:
00287 - ABS Wheel Speed Sensor: Rear Right (G44)
35-00 - -
lisäksi talven aikana:
00287 - ABS Wheel Speed Sensor: Rear Right
16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent
Anturi oikeaan takakulmaan kaksi kertaa jo vaihdettu.
Kelien lämmetessä merkkivalo palaa yhä useammin. Syksyn, talven ja kevään aikana olen huomannut, että ABS toimii useimmiten pitkiäkin aikoja mitä kylmempää ja kosteampaa on. Ohjausboksi/pumppu se nyt sitten todennäköisimmin on? Kaikenlaista putsailua, jarrujen ilmausta koetettu (juuri tämä oikea takasatula jumittaa välillä, ei kunnolla jarruta mutta nyt pitäisi toimia)
Kannattaako yrittää boksin korjausta, jossain firmassa vai ostaakko suosiolla uusi käytetty?
Jos jollakulla myydä, saa tarjota. --> kysessä siis ABS yksikkö, jossa pumppu ja ohjausboksi samassa. Boksin varaosanumero: 3A0 907 379 E
Tämä sama ongelma lienee syynä polkimen pehmeyteen, koska poljintuntuma on melko hyvä ABSien toimiessa ja surkea heti kun ajossa pumppu surahtaa ja merkkivalo syttyy.
Ongelma siis jatkuu. Vikakoodi edelleen sama:
00287 - ABS Wheel Speed Sensor: Rear Right (G44)
35-00 - -
lisäksi talven aikana:
00287 - ABS Wheel Speed Sensor: Rear Right
16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent
Anturi oikeaan takakulmaan kaksi kertaa jo vaihdettu.
Kelien lämmetessä merkkivalo palaa yhä useammin. Syksyn, talven ja kevään aikana olen huomannut, että ABS toimii useimmiten pitkiäkin aikoja mitä kylmempää ja kosteampaa on. Ohjausboksi/pumppu se nyt sitten todennäköisimmin on? Kaikenlaista putsailua, jarrujen ilmausta koetettu (juuri tämä oikea takasatula jumittaa välillä, ei kunnolla jarruta mutta nyt pitäisi toimia)
Kannattaako yrittää boksin korjausta, jossain firmassa vai ostaakko suosiolla uusi käytetty?
Jos jollakulla myydä, saa tarjota. --> kysessä siis ABS yksikkö, jossa pumppu ja ohjausboksi samassa. Boksin varaosanumero: 3A0 907 379 E
Tämä sama ongelma lienee syynä polkimen pehmeyteen, koska poljintuntuma on melko hyvä ABSien toimiessa ja surkea heti kun ajossa pumppu surahtaa ja merkkivalo syttyy.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa