Ilmastointi ei toimi, osaako kukaan auttaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastointi ei toimi, osaako kukaan auttaa?
Eli tuon linkin takaa löytyisi tarinaa, mitä olen autosta jo tutkiskellut ilmastoinnin osalta, mutta vika on edelleen selvittämättä. Auto on 2002 vuoden golffi climatronic ilmastoinnilla. Jos jollain olisi vinkkiä / tietoa mikä ilmastointia vaivaa niin neuvot olisi todella tarpeen. Olen myös tuolla nimimerkillä Turo. http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=7296
Miten lie ilmastoinnin ulkolämpötila-anturi? Voi olla esim. heittää sen verran että luulee ulkoilmaa kylmemmäksi kuin oikesti on. Esim. yks audin moottorin lämpötila-anturi näytti 20 astetta todellista lämpimämpää. Ei antanut vikakoodia. Tuo anturi estää ilmastoinnin käynnistymisen liian kylmillä keleillä. Autodatan mukaan pitäisi tämän anturin majailla vas. ajovalon alapuolella jossain puskurin takana..
Climatronic:sta kun katsoi niitä arvoja niin silmään pisti paikka numero 45 kohdalla -99°c arvo virrat päällä sekä kun auto oli käynnissä. Eli minkä anturin arvoa tuo voisi näyttää, joku lämpötila mutta mikä? Ajotietokoneessa ulkolämpötila näyttää kyllä oikein. "45. Interior temperature counted (Ninc) dig" Suora suomennus miun englannilla sanos jotain sisälämpötilaa mittaava anturi ois kyseessä.
Kävin mittomassa oman kotteroni Climaa tuossa, ja kaikki asteasrvot näyttivät "järkeviä". Jäähdytystä eli kompuraa en käyntiin saanu johtuen +3 asteen lämpötilasta, mutta lämpötiloja tuo näyttää siis seuraavista kohteista:
-Ulkolämpötila (counted jostain)
-Ilmanoton lämpötila (air intake temp tjsp)
-Keskikonsolin lämpötila (dash temp - muuttui kun puhalsi kohti climaa)
-Jalkatilojen lämpötila (footwell temp)
Saattoi olla että unohdin vielä jotain kun pikaiseen vilkaisin VCDS:llä vain. Joten äkkikseltään tuo sinun -99°C vaikuttaisi "väärältä".
Uskoisin että vierailu VAG-Comin nokassa helpottaisi paljon. Siellä kun voi measure blockseista tarkkailla nuita arvoja reaaliaikaisesti, ja selitykset mikä on mitäkin olivat jotakuinkin selkeitä.
-Ulkolämpötila (counted jostain)
-Ilmanoton lämpötila (air intake temp tjsp)
-Keskikonsolin lämpötila (dash temp - muuttui kun puhalsi kohti climaa)
-Jalkatilojen lämpötila (footwell temp)
Saattoi olla että unohdin vielä jotain kun pikaiseen vilkaisin VCDS:llä vain. Joten äkkikseltään tuo sinun -99°C vaikuttaisi "väärältä".
Uskoisin että vierailu VAG-Comin nokassa helpottaisi paljon. Siellä kun voi measure blockseista tarkkailla nuita arvoja reaaliaikaisesti, ja selitykset mikä on mitäkin olivat jotakuinkin selkeitä.
Siten, että otat esim johdon pätkän, kuorit molemmat päät auki ja yhdistät sillä liittimen navat 2kpl yhteen (esim kun liitin on 2-napainen!). Auton tulee olla käynnissä ja ilmastoinnin kylmän pyynti päällä. Jos magneettikytkin vetää ja kompura lähtee pyöriin, niin varaosakaupoille...mutta ÄLÄ jätä sitä johtoa siihen vaan koitat hetkellisesti.
Luultavasti tuo -99c anturi on viallinen. Vastushan tuollainen anturi on jonka arvo muuttuu lämpötilan mukaan ja climan ohjaus seuraa sitä vastusarvoa. Jos anturin johto tai itse anturin sisäinen vastus menee poikki tai oikosulkuun niin riippuen siitä onko vastus NTC vai PTC- Vastus (Googlesta voi katsoa lisää) niin katkos tai oiskosulku yleensä vetää arvon tietokoneelta jompaan kumpaan laitaan. Vastus voi myös olla huonolla kontaktilla tai osittain oikosulussa jolloin sillä on vielä vastus-arvo ja näin se ohjaimen mielestä toimii vielä mutta näyttää ihan vääriä lukemia. Ohjain kun vielä hyväksyy arvon niin silloin se ei anna vikakoodiakaan.
Tähän väliin muistutus Ilmastointi FAQ:n olemassaolosta jos joltakin jäänyt vaikka huomaamatta: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18485
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa