Passatin ABS vika
Valvoja: ffp jäsenet
Passatin ABS vika
Juu elikkä molemmat absin sekä käkkärin valot palaa ja ajotietekone kaikissa sateenkaaren väreissä..perussetti.
Auto on 1.8T Passat variant 1999 Motti.ANB
Ensimmäinen Boxi
Vikakoodi ei yhteyttä absiboxiin -> luettiin merkkiliikkeessä -> Auton päässä ei vikaa(merkkiliike) -> Boxi Vekatronicsille..tinaus-> takaisin ->
Boxi kiinni ja valot sammuu ja jarrut pelaa myös absit. Ja vikakoodit nollattiin myös.
No eipä mennyt montaa onnellista viikkoa niin sireenit soi..prkle.
Toinen Boxi
Tilasin käytetyn boxin enklannista kun kyllästyin lähettelemään Boxi 1 vaasaan.juu..
No toinen boxi kiinni ja sama homma ja kaikki ok. Kun taas noin 2-viikkoa about 200-300km niin piip piip piip..
Otettiin boxin kansi auki ja kaskas ei yhtään piuhaa palanut. Yleisin miinus johdin oli jopa boschin toimesta laitettu oikein tuplana.(Kaveri katsoi juotokset microskoopilla ettei kylmäjuotoksia = elektroniikka asentaja).
Mitattu Töpselistä
Virrat navat 18 ja 17 molemmista 12.73V
Maat 19 ja 16 ok
Kaikki anturit noin 1300ohm.
Pumppu pöyrii ja vastus ilman virtaa 1ohm.
Jarrupolkimen katkaisin napa 14 on 12.73V / off 0V toimii
Heräte napa 15 -> virrat päälle 12.73V
K-väylä töpseli : 11 Obd: 7 yhteys ok
Lataus ok
Ja mainittakoon että boxissa ei ole TCS:sää
Muistan täällä jonkun maininneen että boxissa on joku vikasuoja esim. ylijännite piikeille tai muille vastaaville jossa se sulkee itsensä.(voisiko se olla niin sukkela:)??) Olen lukenut myös täältä palstoilta että on olemassa koodaus nimeltä DTC joka olisi "ehkä" tehtävä ainakin kun vaihtaa hyd.pumpun. Ja jos tarvetta pystyykö homman tekemään vag-comilla.
Lainaus:
The ABS control module J104 was improperly coded after a malfunction and replacement of the hydraulic control unit.
In this case, first check the DTC memory. Then recode ABS control module J104 Coding the control module with the Vehicle diagnostic, test and information systemVAS 5051 in "Guided Fault Finding"
Koitan tässä viikonloppuna mahdollisesti saada uusimman vikakoodilistan tänne kirjoitetuksi kunhan saan taas auton vag-comiin kiinni.
Mutta näin alustavasti, auttakee minnuu.
Auto on 1.8T Passat variant 1999 Motti.ANB
Ensimmäinen Boxi
Vikakoodi ei yhteyttä absiboxiin -> luettiin merkkiliikkeessä -> Auton päässä ei vikaa(merkkiliike) -> Boxi Vekatronicsille..tinaus-> takaisin ->
Boxi kiinni ja valot sammuu ja jarrut pelaa myös absit. Ja vikakoodit nollattiin myös.
No eipä mennyt montaa onnellista viikkoa niin sireenit soi..prkle.
Toinen Boxi
Tilasin käytetyn boxin enklannista kun kyllästyin lähettelemään Boxi 1 vaasaan.juu..
No toinen boxi kiinni ja sama homma ja kaikki ok. Kun taas noin 2-viikkoa about 200-300km niin piip piip piip..
Otettiin boxin kansi auki ja kaskas ei yhtään piuhaa palanut. Yleisin miinus johdin oli jopa boschin toimesta laitettu oikein tuplana.(Kaveri katsoi juotokset microskoopilla ettei kylmäjuotoksia = elektroniikka asentaja).
Mitattu Töpselistä
Virrat navat 18 ja 17 molemmista 12.73V
Maat 19 ja 16 ok
Kaikki anturit noin 1300ohm.
Pumppu pöyrii ja vastus ilman virtaa 1ohm.
Jarrupolkimen katkaisin napa 14 on 12.73V / off 0V toimii
Heräte napa 15 -> virrat päälle 12.73V
K-väylä töpseli : 11 Obd: 7 yhteys ok
Lataus ok
Ja mainittakoon että boxissa ei ole TCS:sää
Muistan täällä jonkun maininneen että boxissa on joku vikasuoja esim. ylijännite piikeille tai muille vastaaville jossa se sulkee itsensä.(voisiko se olla niin sukkela:)??) Olen lukenut myös täältä palstoilta että on olemassa koodaus nimeltä DTC joka olisi "ehkä" tehtävä ainakin kun vaihtaa hyd.pumpun. Ja jos tarvetta pystyykö homman tekemään vag-comilla.
Lainaus:
The ABS control module J104 was improperly coded after a malfunction and replacement of the hydraulic control unit.
In this case, first check the DTC memory. Then recode ABS control module J104 Coding the control module with the Vehicle diagnostic, test and information systemVAS 5051 in "Guided Fault Finding"
Koitan tässä viikonloppuna mahdollisesti saada uusimman vikakoodilistan tänne kirjoitetuksi kunhan saan taas auton vag-comiin kiinni.
Mutta näin alustavasti, auttakee minnuu.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 12.8.2009 21:42
En tiedä liippaako kyseistä ongelmaa, mutta omassa ESP:llä varustetussa yksilössä katosi viikolla ABS ja ESP pois toiminnasta (valot kirkkaana taulussa). Syyksi testeri antoi jarruvalokatkaisijan, ja näin ollen autossa ei myöskään toimineet jarruvalot. Aina kun vian nollasi ja jarrutti uudelleen niin taas tuli vika päälle.
Vika paikallistui lisäjarruvaloon, joka hehkui heikoisti päistään. Lisäjarruvalosta oli palanut diodi ja näin ollen virtanen ei kulkenut läpi toivotulla tavalla. Uusi diodi kehiin ja merkkivalot lakkasivat loistamasta ja jarruvalot vastaavasti heräsivät henkiin samoin kuin ABS jarrut ja ESP-järjestelmä. Jollain tavalla riippuvainen tuon auton ABS järjestelmä noiden jarruvalojen toiminnasta, eli kannattaa tutkata myös tuo näkökulma.
Vika paikallistui lisäjarruvaloon, joka hehkui heikoisti päistään. Lisäjarruvalosta oli palanut diodi ja näin ollen virtanen ei kulkenut läpi toivotulla tavalla. Uusi diodi kehiin ja merkkivalot lakkasivat loistamasta ja jarruvalot vastaavasti heräsivät henkiin samoin kuin ABS jarrut ja ESP-järjestelmä. Jollain tavalla riippuvainen tuon auton ABS järjestelmä noiden jarruvalojen toiminnasta, eli kannattaa tutkata myös tuo näkökulma.
DTC on siis suomeksi vika koodi. Diagnosis Trouble Code. Mutta ABS tosiaan pitää koodata, siinä koodattiin ainakin jarrujen valmistaja.
http://de.openobd.org/vw/passat_3b.htm#03
http://de.openobd.org/vw/passat_3b.htm#03
Kiitoksia vastauksista! Katoin tossa viikonloppuna vag-comilla ja vastaus oli (No responce from controller) elikkä boxi mykkä. Nyt vaan ihmetyttää että mikähän noita boxeja polttaa, kun piuhojen päästä tulee oikeita arvoja. Takavalot kyllä toimii poislukien takasumarin jossa on joltain väliltä yhteys poikki. Mutta sähkökaavion / oman ymmärrykseni mukaan sumarin ei pitäisi olla yhteydessä abs boxiin.
Ja tuo koodaus homma..voidaanko se tehdä vac-gomilla ja jos voidaan niin saisiko siitä ohjeita. Aina kun olen uuden boxin autoon pultannut niin valot sammuu ja kaikki on ok, eli mikä kyseisen koodauksen tarkoitus on???
Ja tuo koodaus homma..voidaanko se tehdä vac-gomilla ja jos voidaan niin saisiko siitä ohjeita. Aina kun olen uuden boxin autoon pultannut niin valot sammuu ja kaikki on ok, eli mikä kyseisen koodauksen tarkoitus on???
No niin! Tänään tuli sitten laitettua uusi boxi kiinni. Purku osa englannista kaikkine jakopumppuineen. Sellanen homma oli erillaista tuossa nyt tulleessa että jakopumpun ja boxin välissä oli jousilevyt. Alunperin niitä ei ollut, ja tuo boxi nro.2 kanssa tuli myös jakopumppu ja sieltäkään ei sellaisia löytynyt. Mahtaisikohan olla joku tehtaan päivitys versio tai sitten yksinkertaisesti ne noista kahdesta muusta puuttuivat. Onko muilla ollut jousilevyt välissä?? V-com ilmoitti ei vikakoodeja absissa. Toivottavasti nuo jousilevyt olivat se puuttuva ratkaisu koska vikaa ei todellakaan ole ollut helppo löytää. No nyt seuraillaan. Amalinille olisi yksi boxi jos haluat tutkailla mielenkiinnosta, Koska piuhat eivät ole siitä palaneet että missä vika. Laita sähköpostia [email protected] jos haluat boxin tutkailtavaksi. Niin ja kaksi kappaletta jakopumppuja Nro. 8E0614111B ois tarjolla jos jotain kiinnostaa.:)
Mistäs tota absin boksia kannattaa etsiä vm.03 farkku passatista?
Samassa paikassa sen pitäisi olla kuin muissakin saman ikäluokan (~1996-2005, tjsp) A4/A6/Passateissa:
http://www.bba-reman.com/content.aspx?c ... BS_Removal
No olipas liian helppoa. Jotenkin kuvittelin sen löytyvän jostain lattiamattojen alta tms.
Missäs ESP:n aivot on? Vai onko ne tossa samassa paketissa?
Ongelmana kaverin autossa on että vilkuttelee säännöllisen epäsäännöllisesti luistoneston valoa, muutaman kerran vilkautettuaan jää valo palamaan. Virrat kun käyttää pois niin valo on hävinnyt, eikä välttämättä ilmesty seuraavalla ajokerralla uudestaan.
Vikakoodina tarjosi jotain kommunikointi ongelmaa ecun kanssa.
Mainittakoon nyt vielä että, samainen kaveri oli noin viikkotakaperin käyttänyt sekä ecun että sen vieressä olleet liittimet irti kun oli pyyhkijöiden vivustoa tms. vaihtanut.
Meneekö abs:n/esp:n boksilta suoraan eculle jotain kaapeleita, jos näin niin ilmeisesti siellä nyt joku liitin ei ole kunnolla tms.
Oli kuulemma laittanut jotain elektroniikalle tarkoitettua putsaus/voiteluainetta liittimille kun oli ne kiinni torpannut.
Missäs ESP:n aivot on? Vai onko ne tossa samassa paketissa?
Ongelmana kaverin autossa on että vilkuttelee säännöllisen epäsäännöllisesti luistoneston valoa, muutaman kerran vilkautettuaan jää valo palamaan. Virrat kun käyttää pois niin valo on hävinnyt, eikä välttämättä ilmesty seuraavalla ajokerralla uudestaan.
Vikakoodina tarjosi jotain kommunikointi ongelmaa ecun kanssa.
Mainittakoon nyt vielä että, samainen kaveri oli noin viikkotakaperin käyttänyt sekä ecun että sen vieressä olleet liittimet irti kun oli pyyhkijöiden vivustoa tms. vaihtanut.
Meneekö abs:n/esp:n boksilta suoraan eculle jotain kaapeleita, jos näin niin ilmeisesti siellä nyt joku liitin ei ole kunnolla tms.
Oli kuulemma laittanut jotain elektroniikalle tarkoitettua putsaus/voiteluainetta liittimille kun oli ne kiinni torpannut.
Nyt on ecu ja liittimet käytetty uudelleen irti, putsattu huolellisesti ja painattu kunnolla kiinni, ongelma jatkuu ja apua kaivataan.
Vikakoodina antoi:
1 Fault Found:
18265 - Load Signal: Error Message from ECU
P1857 - 35-00 - -
Tälläistä oli joku kirjoitellut ulkomailla;
The ESP light is actually triggered from the engine ECU. It just means the car can't compute the engine torque. Not a big deal. Don't worry about the 18265 code right now.
Ja,
If your Traction control or ESP warning light comes on after about 10 minutes of driving and won't go off until you turn the engine off, then there is a Strong possibility that your "Load Signal" cable has snapped.
Unfortunately due to a slight Design flaw in the wiring loom, it seems to be a common fault for this wire to snap, so I have taken the liberty of creating a bit of a guide to fixing the fault:
The relative Connector plug is held onto the front of the gearbox by a bracket and can be seen by looking up from underneath the car with the under tray removed. It is located about 3 inches back from the bumper towards the nearside of the car just above the longer radiator hose. It is a Two wire connector block in which my case, BOTH wires had broken off.
Here you can see the connector in its "home" position with no wires attached on one side.
Vikakoodina antoi:
1 Fault Found:
18265 - Load Signal: Error Message from ECU
P1857 - 35-00 - -
Tälläistä oli joku kirjoitellut ulkomailla;
The ESP light is actually triggered from the engine ECU. It just means the car can't compute the engine torque. Not a big deal. Don't worry about the 18265 code right now.
Ja,
If your Traction control or ESP warning light comes on after about 10 minutes of driving and won't go off until you turn the engine off, then there is a Strong possibility that your "Load Signal" cable has snapped.
Unfortunately due to a slight Design flaw in the wiring loom, it seems to be a common fault for this wire to snap, so I have taken the liberty of creating a bit of a guide to fixing the fault:
The relative Connector plug is held onto the front of the gearbox by a bracket and can be seen by looking up from underneath the car with the under tray removed. It is located about 3 inches back from the bumper towards the nearside of the car just above the longer radiator hose. It is a Two wire connector block in which my case, BOTH wires had broken off.
Here you can see the connector in its "home" position with no wires attached on one side.
Oli kuulemma laittanut jotain elektroniikalle tarkoitettua putsaus/voiteluainetta liittimille kun oli ne kiinni torpannut.
Tätä kuulemma muuten ei saisi tehdä koska liittimissä on jokin "kalvo" jonka pitäisi estää hapettuminen. Tuo aine voi poistaa sen ja lopulta johtaa hapettumiseen.
Näin allekirjoittaneelle väitettiin...
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 16.12.2009 15:37
Mulla kanssa tuli Vecatronicsilta oma ABS:n boxi kolvauksesta. Laitettiin tänään kiinni ja kas enää palaa tasaisesti ABS:n keltainen valo taulussa! Vikakoodeja ei vielä luettu, mutta sekin tehdään kyllä.. Olisko heti niin kun suoralta kädeltä tietoa että mitä tuo taisainen keltainen ABS:n valo meinaa?? Se punainen varoitusvalo poistui kyllä ja ne 3 piippausta.. Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itselle kun boksi vaihdettiin niin se keltainen abs-valo paloi satunnaisesti ja valitti oikean eturenkaan anturia. Jarru/vetarinkumirempan yhteydessä anturin kehä puhdistettiin (propsit putkolle) niin eipä ole enää valo palanut.
Ainut hämminki enää on aina kun hidastaa valoihin niin 12km/h kohdalla rutisee vähän vastaan.
Eli kato ne vikakoodit ihan ekana ja koita putsailla antureita.
Ainut hämminki enää on aina kun hidastaa valoihin niin 12km/h kohdalla rutisee vähän vastaan.
Eli kato ne vikakoodit ihan ekana ja koita putsailla antureita.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 16.12.2009 15:37
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onko antanut koskaan vasemman etupyörän tunnistimen vikaa ennen korjausta?
Tulee vaan mieleen sellanen seikka, että arvaatteko minkä pyörintänopeussensorin karvat on siinä nyt korjattujen maajohtojen vieressä.
ABS-järjestelmä alkaa kyllä heti toimia jos sen vika on korjattu/korjautunut. Vika jää toki vikamuistiin, mutta valot sammuu viimeistään virtojen poiskäyttämisen jälkeen.
Eroaa siis siinä suhteessa esim airbag-järjestelmästä.
Tulee vaan mieleen sellanen seikka, että arvaatteko minkä pyörintänopeussensorin karvat on siinä nyt korjattujen maajohtojen vieressä.
ABS-järjestelmä alkaa kyllä heti toimia jos sen vika on korjattu/korjautunut. Vika jää toki vikamuistiin, mutta valot sammuu viimeistään virtojen poiskäyttämisen jälkeen.
Eroaa siis siinä suhteessa esim airbag-järjestelmästä.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 16.12.2009 15:37
Jurrutteleekos sulla kun hidastaa esim valoihin?
- mitäs tuo jurruttelu tarkoittaa? :)
Palaako se valo kokoajan ja heti käynnistäessä?
- Juu palaa kokoajan ja muistaakseni palaa jo heti kun laittaa virrat päälle
Ei ole muuten antanut tuota vikaa ennen kolvausta, joten olisko sit kumminkin pyörintänopeussensorin karvat sit kärsiny kun boxia on työstetty??! voi helvata jos näin toisiaan on, kun ei enää kyllä kiinnoista ruveta uudestaan lähetteleen Vaasaan yms.. :(
- mitäs tuo jurruttelu tarkoittaa? :)
Palaako se valo kokoajan ja heti käynnistäessä?
- Juu palaa kokoajan ja muistaakseni palaa jo heti kun laittaa virrat päälle
Ei ole muuten antanut tuota vikaa ennen kolvausta, joten olisko sit kumminkin pyörintänopeussensorin karvat sit kärsiny kun boxia on työstetty??! voi helvata jos näin toisiaan on, kun ei enää kyllä kiinnoista ruveta uudestaan lähetteleen Vaasaan yms.. :(
No itelllä siis jurruttelee sillee et aina kun pysähtyy esim valoihin niin siinä 12km/h kohdalla se vähän potkii tasasesti vastaan, vaikka olisi kuiva tie.
Eiköhän tuo lie boksissa tai anturissa vika sitten jos kerta kokoajan palaa.
Itelläki ois täysin toimiva boksi muuten mutta boksista on oikean takarenkaan karva väärässä paikassa :P
niin tosiaan, ettei ois just ko anturin karvat.
Eiköhän tuo lie boksissa tai anturissa vika sitten jos kerta kokoajan palaa.
Itelläki ois täysin toimiva boksi muuten mutta boksista on oikean takarenkaan karva väärässä paikassa :P
Tulee vaan mieleen sellanen seikka, että arvaatteko minkä pyörintänopeussensorin karvat on siinä nyt korjattujen maajohtojen vieressä.
niin tosiaan, ettei ois just ko anturin karvat.
Ei ole muuten antanut tuota vikaa ennen kolvausta, joten olisko sit kumminkin pyörintänopeussensorin karvat sit kärsiny kun boxia on työstetty??! voi helvata jos näin toisiaan on, kun ei enää kyllä kiinnoista ruveta uudestaan lähetteleen Vaasaan yms.. :(
Jep, kyllä ne on ne anturinkarvat siinä Alkupäräisen vianaiheuttajan vieressä.
Helsingissä pystyn tekemään niidenkin korjauksen, jos ei kiinnosta Vaasaan lähetellä. Tietty pienellä varauksella, kun en tiedä, että miten pahasti sössitty. Muutama FFP:läisen boksi on tullut korjailtua, Audiclubilaisten enemmänkin.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 16.12.2009 15:37
Juu tosiaan tänään paikallistettiin vikaa ja ei oo enää muuta vaihtoehtoo ku se damn abs:n boksi! Tsekattiin kuskin puolen etupyörältä lähtevä anturi ja toimii tosiaan boksille asti. Ensin katottiin jännitteet pyörältä siihen ekaan liittimeen ja sitten boksin liittimeen asti kaikki ok. Nollattiin vikakoodit ja edelleen vaan itsepintaisesti keltainen abs:n valo palaa.. Autodatalla duunailtiin noita ja en niistä niin tiedä, joten tää juttukin voi olla vähän sekava.. :)
Ei vaan huvittais enää repiä boksia irti ja laittaa takas Vaasaan, mut kai se on pakko ku siitä lystistä on maksanu ja takuu on voimassa. todella ärsyttävää..
Ei vaan huvittais enää repiä boksia irti ja laittaa takas Vaasaan, mut kai se on pakko ku siitä lystistä on maksanu ja takuu on voimassa. todella ärsyttävää..
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 16.12.2009 15:37
No niin! Tänään sitten sain boksin takaisin Vaasasta ja toimii kuin unelma! :) Ei mitään ylimääräisiä valoja enää taulussa. Viimeisimmästä viasta en tiedä mitään kun sitä ei mulle kerrottu, että mikä ekalla kolvaus kerralla oli menny käteen, mutta toisen kerran jälkeen boksi tosiaan toimii ja toivottavasti toimii sitten niin kauan kun auto mulla on (ei oo kauaa!)..
Kiitos kaikille avusta ja asiantuntevista neuvoista mistä oli kyllä matkan varrella apua! :)
Kiitos kaikille avusta ja asiantuntevista neuvoista mistä oli kyllä matkan varrella apua! :)
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 26.11.2011 16:11
Mielenkiintoinen keskusteluketju jarruvikaisen passatin omistajan näkökulmasta!
Itselläni on BG Passatti sedan vuodelta 2003, automaattivaihteilla ja ESP järjestelmällä.
Kuljettan puoleinen etujarru jättää päälle kumallisesti. Aluksi vika oli sen tyyppinen, että epäilin pyöränlaakerin hajonneen. Eli jarru ei kovinkaan usein pyörää käsin pyörittäessä vastustanut pyörän liikettä vanteen ollessa kuitenkin kuuma, ja renkaalta tuli ajonaikana ääntä (ulinaa) jota esiintyi käännettäessä oikealle. Pyörän laakeri vaihdettiin, ehjänä, sekä vikakoodit tarkitstettin tuloksettomina. Samalla myös jarrusatula elvytettiin varmuuden vuoksi.
Seuraavaksi vaihtoon lähti jarrusatula, -palat, -levy sekä -letku. Kun vika ei korjaantunut vielä tälläkään toimenpiteellä niin seuraavaksi vaihdettiin jarrunesteet, jonka yhteydessä jarrujärjestelmää "huuhdeltiin" runsaasti puhtaalla jarrunesteellä. Jarrusatulan "teline" on ammattitaitoisen korjaajan mukaan suorassa, joten ongelman ei pitäisi johtua siitäkään.
Vika hävisi tämän huuhtelun jälkeen n. 6 kuukaudeksi, ja alkoi esiintyä uudelleen viime elokuussa kun alle asennettiin uusisarja kesärenkaita. Vika on siitä lähtien säännöllisesti kiusannut ajoa, eli kuljettajan puoleinen etujarru (ei muut jarrut) jättää päälle. Satula on tutkittu ja elvytetty, palat vaihdettu ennen aikaisen loppuun kulumisen vuoksi hiljattain ja sama tapainen ongelma tuntuu vain jatkuvan edelleen.
Asiantuntijoiden mielestä vika ei ole pääsylinterissä, koska jos pääsylinteri jättäisi paineen päälle laahaisivat molemmat etupyörät. Auto on käytetty Käyttöautolla jarrudynometrissä, tuloksena oli että pyörä puorii vapaana normaalisti ja vastustaa vähemmän liikettä kuin pelkääjän puoleinen etupyörä.
ABS-antureiden etäisyydet mitattavasta pisteestä on asentajan mukaan normaali.
ABS-yksikköä ei ole vaihdettu.
Muistaakseni ennen vian alkamista testailin ABS-järjestelmän toimivuutta hiljaisesta vauhdilla sillä tuloksella, että sain polkimen painumaan "rusahtamalla" epänormaalin oloisesti noin 5 - 10 milliä alemmaksi kuin mitä se ensin suostui menemään.
ABS-järestelmä tuntuisi toimivan normaalisti. ESP:n pois kytkentä ei poista tätä vikatilaa, mutta jarrun runttaaminen pohjaan ajon aikana saattaa sen tehdä hetkellisesti kunnes seuraavalla jarrutuksella jarru taas saattaa jäädä päälle.
Mitä teidän mielestä kannattaisi tehdä seuraavaksi?
Itselläni on BG Passatti sedan vuodelta 2003, automaattivaihteilla ja ESP järjestelmällä.
Kuljettan puoleinen etujarru jättää päälle kumallisesti. Aluksi vika oli sen tyyppinen, että epäilin pyöränlaakerin hajonneen. Eli jarru ei kovinkaan usein pyörää käsin pyörittäessä vastustanut pyörän liikettä vanteen ollessa kuitenkin kuuma, ja renkaalta tuli ajonaikana ääntä (ulinaa) jota esiintyi käännettäessä oikealle. Pyörän laakeri vaihdettiin, ehjänä, sekä vikakoodit tarkitstettin tuloksettomina. Samalla myös jarrusatula elvytettiin varmuuden vuoksi.
Seuraavaksi vaihtoon lähti jarrusatula, -palat, -levy sekä -letku. Kun vika ei korjaantunut vielä tälläkään toimenpiteellä niin seuraavaksi vaihdettiin jarrunesteet, jonka yhteydessä jarrujärjestelmää "huuhdeltiin" runsaasti puhtaalla jarrunesteellä. Jarrusatulan "teline" on ammattitaitoisen korjaajan mukaan suorassa, joten ongelman ei pitäisi johtua siitäkään.
Vika hävisi tämän huuhtelun jälkeen n. 6 kuukaudeksi, ja alkoi esiintyä uudelleen viime elokuussa kun alle asennettiin uusisarja kesärenkaita. Vika on siitä lähtien säännöllisesti kiusannut ajoa, eli kuljettajan puoleinen etujarru (ei muut jarrut) jättää päälle. Satula on tutkittu ja elvytetty, palat vaihdettu ennen aikaisen loppuun kulumisen vuoksi hiljattain ja sama tapainen ongelma tuntuu vain jatkuvan edelleen.
Asiantuntijoiden mielestä vika ei ole pääsylinterissä, koska jos pääsylinteri jättäisi paineen päälle laahaisivat molemmat etupyörät. Auto on käytetty Käyttöautolla jarrudynometrissä, tuloksena oli että pyörä puorii vapaana normaalisti ja vastustaa vähemmän liikettä kuin pelkääjän puoleinen etupyörä.
ABS-antureiden etäisyydet mitattavasta pisteestä on asentajan mukaan normaali.
ABS-yksikköä ei ole vaihdettu.
Muistaakseni ennen vian alkamista testailin ABS-järjestelmän toimivuutta hiljaisesta vauhdilla sillä tuloksella, että sain polkimen painumaan "rusahtamalla" epänormaalin oloisesti noin 5 - 10 milliä alemmaksi kuin mitä se ensin suostui menemään.
ABS-järestelmä tuntuisi toimivan normaalisti. ESP:n pois kytkentä ei poista tätä vikatilaa, mutta jarrun runttaaminen pohjaan ajon aikana saattaa sen tehdä hetkellisesti kunnes seuraavalla jarrutuksella jarru taas saattaa jäädä päälle.
Mitä teidän mielestä kannattaisi tehdä seuraavaksi?
Itselläni on hieman samaa ongelmaa näiden valojen vilkkumisen suhteen. Mutta ABS ja huutomerkki syttyvät vain silloin tällöin kun lähtee ajamaan. Eli kolme piippausta ja valojen vilkuttelu ja sit lakkaa. Tämä on noin yhden kerran viikossa. Samalla on ongelmana se, että jarrut ovat melko tehottomat. Jos yli 60km/h vauhdista tahtoisi jarruttaa risteykseen joka tulee äkkiä, niin ohi mennään että heilahtaa. Tyhjäkäynnillä kun auto on ja kuuntelee pihalla, niin moottorista kuuluu naputus. Olisko vikana alipainepumppu vai jarrutehostin?
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 2.5.2012 10:55
Olisiko kellään tiedossa noiden ABS elektroniikkaliittimen pinnien numeroita?
Hommasin purkuosana uuden boksin joka kesti 10000km. Nyt olisi tuo alkuperäinen boksi pöydällä jota aluksi yritin korjata. Onnistuin kolvaillessa korjaamaan tuon maadoitusvian, mutta samalla rikoin yhteyden taka vasen anturiin. Luultavasti katkaisin yhden tai useamman ohuen kultaisen piuhan joka yhdistää liittimen pinnit kortille.
Onko kukaan kolvannut noita pieniä kultaisia lankoja? Ovat niin pieniä, että juurikaan ei silmällä erota. Vinkkejä?
kuvassa näkyy korjatun maadoituksen päällä
Hommasin purkuosana uuden boksin joka kesti 10000km. Nyt olisi tuo alkuperäinen boksi pöydällä jota aluksi yritin korjata. Onnistuin kolvaillessa korjaamaan tuon maadoitusvian, mutta samalla rikoin yhteyden taka vasen anturiin. Luultavasti katkaisin yhden tai useamman ohuen kultaisen piuhan joka yhdistää liittimen pinnit kortille.
Onko kukaan kolvannut noita pieniä kultaisia lankoja? Ovat niin pieniä, että juurikaan ei silmällä erota. Vinkkejä?
kuvassa näkyy korjatun maadoituksen päällä
Olet tehnyt aika perinteiset, eli ostanut purkuboksin, jossa sama vika kuin alkuperäisessä ja sitten vielä ensikertalaisena sössinyt korjauksen. Enemmän sääntö kuin poikkeus. Toi homma vaatii harjoittelua ja kunnon välineet. "tein itse ja säästin" ei 90% tapauksissa toimi tämän ABS-yksikön kohdalla.
Jos kolvasit alkuperäiseen paikkaan, ne alumiinilangat, niin luultavasti ei kestä. Olen niitä paljon korjaillut muiden jäljiltä. Tina ei pysy alumiinissa.
Olet katkaissut kultalangan, siitä johtuu takapyöränanturin toimimattomuus, se viereinen lanka on juurikin anturin karva.
Myöskin kultalankoja olen saanut korjailla. Niihin pitää laittaa tarpeeksi joustavaa lankaa, muuten tärisee ja lämpölaajeneminen irroittaa. Yleensä kokematon korjaaja poltaa juotospädin kokonaan.
Jos sulla on se räpeltämätön boksi, niin sen voin 99% varmuudella korjata ja pitävästi.
Jos kolvasit alkuperäiseen paikkaan, ne alumiinilangat, niin luultavasti ei kestä. Olen niitä paljon korjaillut muiden jäljiltä. Tina ei pysy alumiinissa.
Olet katkaissut kultalangan, siitä johtuu takapyöränanturin toimimattomuus, se viereinen lanka on juurikin anturin karva.
Myöskin kultalankoja olen saanut korjailla. Niihin pitää laittaa tarpeeksi joustavaa lankaa, muuten tärisee ja lämpölaajeneminen irroittaa. Yleensä kokematon korjaaja poltaa juotospädin kokonaan.
Jos sulla on se räpeltämätön boksi, niin sen voin 99% varmuudella korjata ja pitävästi.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 2.5.2012 10:55
Lisäystä edelliseen.
Korjasin 1. boksin Wellerin puhalluskolvilla työmaalla ja lisäsin alumiiniliuskojen viereen kaksi punottua kuparisäiettä. Päälle tuli 2 komponenttista geeliä. Tuo toivottavasti kestää sen 100tkm. Samalla sohasin vasemman takapyörän anturin poikki.
Boksi 2. on Ruotsissa puretusta Audin A6:sta joka on luultavasti ruotsissa jo kertaallen korjattu. Kansi oli liimattu ammattimaisesti kiinni. Oletin että elektroniikan maadoituksen korjaus olisi samaa tasoa. Boksi oli hinnaltaan kuitenkin kokeilemisen arvoinen:)
Jos nyt räpeltäisin vielä itse sen 1. boksin kanssa, kun 2. boksin vikataajuus on siedettävä n. vika/300km. Pitää kysellä tarjouksia 2.boksin remontista jos taidot/ hermot loppuu ton 1. boksin kanssa.
Mikä on tuo vasemman taka-anturin karva? onko se edellisen kuvan maadoitukseen verrattuna sen ylä vai alapuolella?
Korjasin 1. boksin Wellerin puhalluskolvilla työmaalla ja lisäsin alumiiniliuskojen viereen kaksi punottua kuparisäiettä. Päälle tuli 2 komponenttista geeliä. Tuo toivottavasti kestää sen 100tkm. Samalla sohasin vasemman takapyörän anturin poikki.
Boksi 2. on Ruotsissa puretusta Audin A6:sta joka on luultavasti ruotsissa jo kertaallen korjattu. Kansi oli liimattu ammattimaisesti kiinni. Oletin että elektroniikan maadoituksen korjaus olisi samaa tasoa. Boksi oli hinnaltaan kuitenkin kokeilemisen arvoinen:)
Jos nyt räpeltäisin vielä itse sen 1. boksin kanssa, kun 2. boksin vikataajuus on siedettävä n. vika/300km. Pitää kysellä tarjouksia 2.boksin remontista jos taidot/ hermot loppuu ton 1. boksin kanssa.
Mikä on tuo vasemman taka-anturin karva? onko se edellisen kuvan maadoitukseen verrattuna sen ylä vai alapuolella?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa