g60 ei mennyt päästöistä läpi katsastuksessa
Valvoja: ffp jäsenet
g60 ei mennyt päästöistä läpi katsastuksessa
Eli otsikko kertoo huolen. Sitten pitäsisi etsiä aiheuttaja.
Eli mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa? Auto on tosin seissy hetken. Häkä oli toinen arvo josta ei mennyt läpi. Lamba on vaihdettu uusi. ennenkuin meni katsastukseen niin ajeli hivenen korkeimmilla kierroksilla.
Tarkoitus olisi käyttää auto ensi viikolla uudestaan joten hyvät neuvot ovat nyt kultaakin arvokkaampia :)
Eli mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa? Auto on tosin seissy hetken. Häkä oli toinen arvo josta ei mennyt läpi. Lamba on vaihdettu uusi. ennenkuin meni katsastukseen niin ajeli hivenen korkeimmilla kierroksilla.
Tarkoitus olisi käyttää auto ensi viikolla uudestaan joten hyvät neuvot ovat nyt kultaakin arvokkaampia :)
Voitko laittaa vaikka nuita muitakin arvoja näkösälle niin viisaammat (=/= minä) osaa kertoa vähän paremmin missä vika voisi olla. Jos kerta häkä oli vain toinen arvo mistä pomppasi.
Yksi peruskikka on "hivenen korkeammilla kierroksilla" ajelun lisäksi ajaa ns. putki punasena useampi kymmenen kilometriä jolloinka kone oikeasti ehtii polttaa karstat ja mahdolliset muut moskat pois. Lisäksi tuntuisi omasta mielestä järkevältä kokeilla puhdasta bensaa tankkiin jos auto on seissyt tovin.
Yksi peruskikka on "hivenen korkeammilla kierroksilla" ajelun lisäksi ajaa ns. putki punasena useampi kymmenen kilometriä jolloinka kone oikeasti ehtii polttaa karstat ja mahdolliset muut moskat pois. Lisäksi tuntuisi omasta mielestä järkevältä kokeilla puhdasta bensaa tankkiin jos auto on seissyt tovin.
Kyllä sitä tuli tankattuakin ennen kuin menin ja ajeltua tosiaan. Täytyy varmaan ajella enemmän korkeilla kierroksilla.
Arvoja ei ole tässä kun paperi jäi autoo, mutta Co% oli koholla sekä tyhjäkäynnillä ja kaasulla. Ja sitten tuo HC jos nyt oikein muistan. Ei tosiaan ole sitä lappua.. :(
Isv:hän ei pitäsi vaikuttaa arvoihin, Se onkin tällä hetkellä kytketty pois. (rikki)
Arvoja ei ole tässä kun paperi jäi autoo, mutta Co% oli koholla sekä tyhjäkäynnillä ja kaasulla. Ja sitten tuo HC jos nyt oikein muistan. Ei tosiaan ole sitä lappua.. :(
Isv:hän ei pitäsi vaikuttaa arvoihin, Se onkin tällä hetkellä kytketty pois. (rikki)
Voiko katti olla sökönä kun ei mennyt päästöistä läpi? Sanokaas lahdessa joku edullinen paikka jossa voi käydä testaamassa päästöt.
Meinaatko että aseman mittari näytti väärin vai miksi pitäs testata?
Ja sanottakoon että syy päästöongelmiin ei juuri koskaan ole itse katalysaattori. Katti ei hajoa kuin mekaanisesta iskusta tai pitkäaikaisen seoksenmuodostusvian vuoksi. Päästöt saa hetkeksi kohdilleen katin vaihtamalla mutta se varsinainen päästöjen nousun syy on kyllä siellä moottorissa.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
korkea CO = rikas seos jos ei ollut paljon yli sallittujen arvojen voisi vaihtaa ilmansuodattimen (perusjuttu).
korkea HC = palamatonta bensaa menee koneen läpi. Radikaalimassa tapauksessa tarkoittaa venttiilivikaa, mutta yleensä pienenee kun lambda (=co) asettuu kohdilleen, koska katti toimii vain oikealla seossuhteella. Stökiömetrisen seoksen molemmin puolin HC nousee jyrkästi.
korkea HC = palamatonta bensaa menee koneen läpi. Radikaalimassa tapauksessa tarkoittaa venttiilivikaa, mutta yleensä pienenee kun lambda (=co) asettuu kohdilleen, koska katti toimii vain oikealla seossuhteella. Stökiömetrisen seoksen molemmin puolin HC nousee jyrkästi.
Eipä mennyt vieläkään läpi katsastuksesta.. :/
Autoon vaihdettu uudet tulpat, virranjakajankansi ja pyörijä. Johtoja ei vaihdettu.
Päästöjen lukemat oli:
Tyhjäkäynti Kierroksilla
Co%: 0,61 0,41
HC ppm: 191
Noista nyt kiikastaa. Eli mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla? Pitäisikö nuo tulpanjohdot vielä uusia? Konttorilla ehdotti öljyjen vaihtoa ja veikkasi, että kattikin voi olla entinen. Ei huvittaisi kyllä ruveta kattia uusimaan.
Ehdotuksia otetaan edelleen vastaan.
Isv ei ole tosiaan kytketty (ei toimi) sehän ei vaikuta päästöihin. Eihän? Tyhjäkäynti ruuvia on hieman käännetty isommalle.
Apuja..
Autoon vaihdettu uudet tulpat, virranjakajankansi ja pyörijä. Johtoja ei vaihdettu.
Päästöjen lukemat oli:
Tyhjäkäynti Kierroksilla
Co%: 0,61 0,41
HC ppm: 191
Noista nyt kiikastaa. Eli mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla? Pitäisikö nuo tulpanjohdot vielä uusia? Konttorilla ehdotti öljyjen vaihtoa ja veikkasi, että kattikin voi olla entinen. Ei huvittaisi kyllä ruveta kattia uusimaan.
Ehdotuksia otetaan edelleen vastaan.
Isv ei ole tosiaan kytketty (ei toimi) sehän ei vaikuta päästöihin. Eihän? Tyhjäkäynti ruuvia on hieman käännetty isommalle.
Apuja..
Seuraavaksi autoon kokeillaan ainakin noiden mömmöjen vaihtoa. Eli tehdään ensin koneen "huuhtelu" ja sitten vaihdetaan uudet öljyt.
Eihän se voi vaikuttaa jos on vaihdettu tuo "Dopin" lastu, mutta ei ap:ää. Lastuhan salliin ahtojen nousun. Eikö näin ole.?
Meinaa ymmärrys loppua. :/ Ja tarkoitus olisi lauantaina käydä himoksella tuolla.
Eihän se voi vaikuttaa jos on vaihdettu tuo "Dopin" lastu, mutta ei ap:ää. Lastuhan salliin ahtojen nousun. Eikö näin ole.?
Meinaa ymmärrys loppua. :/ Ja tarkoitus olisi lauantaina käydä himoksella tuolla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En usko että tuosta kattia kyllä saa rikki ajamalla tai edes väärillä seoksilla - ei ne niin paljoa pielessä ole sillä varaohjelmalla ilman lambdaa.
Kyllä minä vaan hakisin edelleen vikaa sieltä sytystä, lämpöantureista ym. Onko siellä puolen käytetty taatusti alkuperäisiä/vastaavia osia, tuo kone on pirun tarkka sille ettei vaan ole hiilipiuhoja, on oikean mallin tulpat, ei ole mitään KW:n paskaa jakajaa ym.
Kyllä minä vaan hakisin edelleen vikaa sieltä sytystä, lämpöantureista ym. Onko siellä puolen käytetty taatusti alkuperäisiä/vastaavia osia, tuo kone on pirun tarkka sille ettei vaan ole hiilipiuhoja, on oikean mallin tulpat, ei ole mitään KW:n paskaa jakajaa ym.
kyllä siellä aika hyvin on sytkän osat uusittu tulppia myöten (eikä oo millään halvoilla tulpilla). Tulpan johdot on vielä uusimatta.
mikä voisi vaikuttaa noihin HC arvoihin kun ovat niin koholla.? täytyy tällä viikolla käydä jossain testerissä kattomassa mitä sanoo arvot. Sillä on nytten ajettu, vaihdettu litkutkin koneeseen.
Katsotaan mitä testaus antaa arvoiksi.
mikä voisi vaikuttaa noihin HC arvoihin kun ovat niin koholla.? täytyy tällä viikolla käydä jossain testerissä kattomassa mitä sanoo arvot. Sillä on nytten ajettu, vaihdettu litkutkin koneeseen.
Katsotaan mitä testaus antaa arvoiksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se sininen anturi kannattaa vaihtaa ylävesiletkuun kanssa - se on yksi ikävä vikapaikka joka saa auton käymään rikkaalla.
Tulpista, johdoista ja virranjakajasta tosiaan sellainen vaan että se ei riitä että johdot ja tulpat ovat kalliita - niiden pitää olla myös aika tarkasti oikeaa mallia, tuossa konemallissa on sama kirous kuin muissakin saman aikakauden vageissa että siihen jos laittaa italialaista osaa väliin niin se on yksi startti ja hiilipiuha on poikki tai jakajasta on keskeltä hiilitappi hävinnyt. Tuolla kun oikeasti pitää olla oikeat kuparipiuhat joissa on erilliset vastukset päissä ja jakajan pitää olla aitoa ja oikeaa boschilaista että se kestää. Itse mittaisin ihan ekana kaikki tulpanjohdot lävitse yleismittarilla että onko niissä sama vastusarvo tasaisesti ja tarkastelisin jakajan sisukset että onko pyörijässä vastusarvo ok ja onko ne vastapinnat ok mihin kipinä hyppää.
Tulpista, johdoista ja virranjakajasta tosiaan sellainen vaan että se ei riitä että johdot ja tulpat ovat kalliita - niiden pitää olla myös aika tarkasti oikeaa mallia, tuossa konemallissa on sama kirous kuin muissakin saman aikakauden vageissa että siihen jos laittaa italialaista osaa väliin niin se on yksi startti ja hiilipiuha on poikki tai jakajasta on keskeltä hiilitappi hävinnyt. Tuolla kun oikeasti pitää olla oikeat kuparipiuhat joissa on erilliset vastukset päissä ja jakajan pitää olla aitoa ja oikeaa boschilaista että se kestää. Itse mittaisin ihan ekana kaikki tulpanjohdot lävitse yleismittarilla että onko niissä sama vastusarvo tasaisesti ja tarkastelisin jakajan sisukset että onko pyörijässä vastusarvo ok ja onko ne vastapinnat ok mihin kipinä hyppää.
Nyt tarvis jelppiä, moottorina g60 ja korina passat. Kone remontti juuri tehty ja saatu kasaan/käyntiin. Käytiin mittaamassa päästöt lähi shellillä joka näytti että hc 1200-2000
ja co yli 10. Vedot tallella, ei ryi eikä nyi. mustaa pölläyttää. Jako on kohdallaan ja sytkän ajotus säädetty korvakuulolla. Ideoita? Voiko pelkkä lambda saada tän aikaseksi?
ja co yli 10. Vedot tallella, ei ryi eikä nyi. mustaa pölläyttää. Jako on kohdallaan ja sytkän ajotus säädetty korvakuulolla. Ideoita? Voiko pelkkä lambda saada tän aikaseksi?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa