g60 ei mennyt päästöistä läpi katsastuksessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

g60 ei mennyt päästöistä läpi katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Demon » 17.7.2009 17:01

Eli otsikko kertoo huolen. Sitten pitäsisi etsiä aiheuttaja.

Eli mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa? Auto on tosin seissy hetken. Häkä oli toinen arvo josta ei mennyt läpi. Lamba on vaihdettu uusi. ennenkuin meni katsastukseen niin ajeli hivenen korkeimmilla kierroksilla.

Tarkoitus olisi käyttää auto ensi viikolla uudestaan joten hyvät neuvot ovat nyt kultaakin arvokkaampia :)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 17.7.2009 17:47

Voitko laittaa vaikka nuita muitakin arvoja näkösälle niin viisaammat (=/= minä) osaa kertoa vähän paremmin missä vika voisi olla. Jos kerta häkä oli vain toinen arvo mistä pomppasi.

Yksi peruskikka on "hivenen korkeammilla kierroksilla" ajelun lisäksi ajaa ns. putki punasena useampi kymmenen kilometriä jolloinka kone oikeasti ehtii polttaa karstat ja mahdolliset muut moskat pois. Lisäksi tuntuisi omasta mielestä järkevältä kokeilla puhdasta bensaa tankkiin jos auto on seissyt tovin.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 17.7.2009 18:22

Kyllä sitä tuli tankattuakin ennen kuin menin ja ajeltua tosiaan. Täytyy varmaan ajella enemmän korkeilla kierroksilla.

Arvoja ei ole tässä kun paperi jäi autoo, mutta Co% oli koholla sekä tyhjäkäynnillä ja kaasulla. Ja sitten tuo HC jos nyt oikein muistan. Ei tosiaan ole sitä lappua.. :(

Isv:hän ei pitäsi vaikuttaa arvoihin, Se onkin tällä hetkellä kytketty pois. (rikki)

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 17.7.2009 19:15

Ykkösvaihteella kolme kierrosta kylällä, kierrokset tapissa.

Pallaa karstat ja pallaa luultavasti jotain muutakin.

:D

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 17.7.2009 19:26

Vois sanoa g pari valittua ääntä sen jälkeen :D

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 18.7.2009 19:20

Voiko katti olla sökönä kun ei mennyt päästöistä läpi? Sanokaas lahdessa joku edullinen paikka jossa voi käydä testaamassa päästöt.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.7.2009 21:30

Voiko katti olla sökönä kun ei mennyt päästöistä läpi? Sanokaas lahdessa joku edullinen paikka jossa voi käydä testaamassa päästöt.


Meinaatko että aseman mittari näytti väärin vai miksi pitäs testata?

Ja sanottakoon että syy päästöongelmiin ei juuri koskaan ole itse katalysaattori. Katti ei hajoa kuin mekaanisesta iskusta tai pitkäaikaisen seoksenmuodostusvian vuoksi. Päästöt saa hetkeksi kohdilleen katin vaihtamalla mutta se varsinainen päästöjen nousun syy on kyllä siellä moottorissa.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 18.7.2009 23:25

En epäile että näyttää väärin. Olisi varmaan vaan hyvä käydä jollain korjaamolla tekemässäs päästötesti korjauksien jälkeen. Olisi sitten näyttää lappua konttorilla seuraavan kerran kun menee, Vai tarkistaako konttorilla päästöt joka tapauksessa..?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 19.7.2009 10:50

Juu kyllähän sitä sitten kannattaa korjaamolta se lappu hakea. Kontrolleja tekevät kuitenkin konttorilla välillä.

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 19.7.2009 10:50

"Yleensä" eivät mittaa uudelleen, mut ovat tehneet pistokokeita välillä.. jos esmes on ollut pidempi aika päästömittauksesta (kuitenkin alle sen 3kk, jonka jälkeen pitäisi joka tapauksessa mitata uudelleen) tai jos päästömittauksen raporttipaperi on jonkun nyrkkipajan tuottama.. :)

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 19.7.2009 15:28

Kannattasiiko tuohon tehdä tuo Forte-käsittely.? Vois siinä samalla vaihdattaa öljytkin. Mistä esim. Lahdessa löytyy kyseistä ainetta?

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 19.7.2009 21:36

Katoppa tulpanjohdot, jakajankansi, pyörijä ja tulpat noista se yleensä löytyy kun hc ylhäällä(eli kone ei polta kunnolla)

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 19.7.2009 22:03

Jos meinaa häkää työntää pensakone, on "liian kevyt kaasujalka".
Happea koneelle ja kunnolla ja loppuu vaivat. Kaverilla diudin kanssa "nippa nappa" katsastuksesta läpi, antoi "happea" koneelle ~500km ja parani kulku ja samalla päästöt.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 20.7.2009 15:40

korkea CO = rikas seos jos ei ollut paljon yli sallittujen arvojen voisi vaihtaa ilmansuodattimen (perusjuttu).

korkea HC = palamatonta bensaa menee koneen läpi. Radikaalimassa tapauksessa tarkoittaa venttiilivikaa, mutta yleensä pienenee kun lambda (=co) asettuu kohdilleen, koska katti toimii vain oikealla seossuhteella. Stökiömetrisen seoksen molemmin puolin HC nousee jyrkästi.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 23.7.2009 16:18

Eipä mennyt vieläkään läpi katsastuksesta.. :/

Autoon vaihdettu uudet tulpat, virranjakajankansi ja pyörijä. Johtoja ei vaihdettu.

Päästöjen lukemat oli:
Tyhjäkäynti Kierroksilla

Co%: 0,61 0,41
HC ppm: 191

Noista nyt kiikastaa. Eli mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla? Pitäisikö nuo tulpanjohdot vielä uusia? Konttorilla ehdotti öljyjen vaihtoa ja veikkasi, että kattikin voi olla entinen. Ei huvittaisi kyllä ruveta kattia uusimaan.

Ehdotuksia otetaan edelleen vastaan.

Isv ei ole tosiaan kytketty (ei toimi) sehän ei vaikuta päästöihin. Eihän? Tyhjäkäynti ruuvia on hieman käännetty isommalle.

Apuja..

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 23.7.2009 18:48

Seuraavaksi autoon kokeillaan ainakin noiden mömmöjen vaihtoa. Eli tehdään ensin koneen "huuhtelu" ja sitten vaihdetaan uudet öljyt.

Eihän se voi vaikuttaa jos on vaihdettu tuo "Dopin" lastu, mutta ei ap:ää. Lastuhan salliin ahtojen nousun. Eikö näin ole.?

Meinaa ymmärrys loppua. :/ Ja tarkoitus olisi lauantaina käydä himoksella tuolla.

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 23.7.2009 19:50

Vähän kielisi nuo arvot lambdan toimimattomuudesta.. korkea HC varsinkin.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 23.7.2009 23:26

Lamba on vaihdettu uusi. Tosin tarvike. Ja lamda arvot näytti 1,01 tjsp.

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 24.7.2009 1:37

G60:ssä ahtopaine kyllä säätyy mekaanisesti eikä ohjelman vaikutuksesta. Eli se voi nyt ton väärän ohjelman takia käydä suhteessa liian rikkaalla. Ahdinpyörä+lastu kombinaatiolla on saatu läpi, tosin oli kyllä uusi katalysaattorikin. Onko sulla 6ast perusennakot vai enemmän?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.7.2009 5:55

Lastu+65ap+vanha katti yhdistelmällä mennyt myös läpi ilman mitään ongelmia, joten en usko lastusta sen johtuvan.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 24.7.2009 6:59

Ennakoihin ei ole koskettu ollenkaan.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 24.7.2009 7:15

No ainakin jokaisessa täälläkin lukemassani topikissa missä puhutaan lamdoista niin käsketään laittamaan alkuperäinen lamda eikä mitään tarviketta. Noista arvoista en tiedä mitään mutta näin muituillen syyttäisin tota lamdaa.

mauke
-
Viestit: 41
Liittynyt: 27.7.2003 16:10

ViestiKirjoittaja mauke » 24.7.2009 10:30

Itsekin uusin alkuperäisen lambdan uudella tarvikelambdalla. Sitten 200km jälkeen uusin uuden tarvikelambdan uudella tarvikelambdalla. Sitten viimein meni hermot ja jälleen 200km ja uusin tarvikelambdan alkuperäisellä lambdalla joka toimikin jopa.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 3.8.2009 18:36

Tuli tuossa sellainen mieleen, että voiko se rikkoa katin jos on ajannut ilman lamdaa? Yhessä vaiheessa tuli ajettua lamda olematta kiinni (johdot irti) voisiko tämä rikkoa katin...?

Täytyy varmaan kohta ruveta metsästämään kattia ja melkein vois väsätä uuden putkiston samalla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.8.2009 18:38

Voi, mutta ajoitko paljonkin?

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 3.8.2009 19:19

Kllä sillä tuli yli talven ajettua. Eli uutta/toimivaa kattia tilaukseen. Voi kyynel. Tarviiko tuossa g60:ssä olla jotenkin erityinen katti?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 3.8.2009 19:28

En usko että tuosta kattia kyllä saa rikki ajamalla tai edes väärillä seoksilla - ei ne niin paljoa pielessä ole sillä varaohjelmalla ilman lambdaa.

Kyllä minä vaan hakisin edelleen vikaa sieltä sytystä, lämpöantureista ym. Onko siellä puolen käytetty taatusti alkuperäisiä/vastaavia osia, tuo kone on pirun tarkka sille ettei vaan ole hiilipiuhoja, on oikean mallin tulpat, ei ole mitään KW:n paskaa jakajaa ym.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 3.8.2009 21:50

kyllä siellä aika hyvin on sytkän osat uusittu tulppia myöten (eikä oo millään halvoilla tulpilla). Tulpan johdot on vielä uusimatta.

mikä voisi vaikuttaa noihin HC arvoihin kun ovat niin koholla.? täytyy tällä viikolla käydä jossain testerissä kattomassa mitä sanoo arvot. Sillä on nytten ajettu, vaihdettu litkutkin koneeseen.

Katsotaan mitä testaus antaa arvoiksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.8.2009 22:24

Pistä suora putki katin tilalle ja mee uudestaan päästömittaukseen. Sit vertaamalla edellisiin arvoihin näkee mitä se katti on tehnyt pakokaasuille. Jos on tehnyt...

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 4.8.2009 2:20

Se sininen anturi kannattaa vaihtaa ylävesiletkuun kanssa - se on yksi ikävä vikapaikka joka saa auton käymään rikkaalla.

Tulpista, johdoista ja virranjakajasta tosiaan sellainen vaan että se ei riitä että johdot ja tulpat ovat kalliita - niiden pitää olla myös aika tarkasti oikeaa mallia, tuossa konemallissa on sama kirous kuin muissakin saman aikakauden vageissa että siihen jos laittaa italialaista osaa väliin niin se on yksi startti ja hiilipiuha on poikki tai jakajasta on keskeltä hiilitappi hävinnyt. Tuolla kun oikeasti pitää olla oikeat kuparipiuhat joissa on erilliset vastukset päissä ja jakajan pitää olla aitoa ja oikeaa boschilaista että se kestää. Itse mittaisin ihan ekana kaikki tulpanjohdot lävitse yleismittarilla että onko niissä sama vastusarvo tasaisesti ja tarkastelisin jakajan sisukset että onko pyörijässä vastusarvo ok ja onko ne vastapinnat ok mihin kipinä hyppää.

Muoto
-
Viestit: 78
Liittynyt: 31.1.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Muoto » 10.1.2012 17:56

Nyt tarvis jelppiä, moottorina g60 ja korina passat. Kone remontti juuri tehty ja saatu kasaan/käyntiin. Käytiin mittaamassa päästöt lähi shellillä joka näytti että hc 1200-2000
ja co yli 10. Vedot tallella, ei ryi eikä nyi. mustaa pölläyttää. Jako on kohdallaan ja sytkän ajotus säädetty korvakuulolla. Ideoita? Voiko pelkkä lambda saada tän aikaseksi?

Muoto
-
Viestit: 78
Liittynyt: 31.1.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Muoto » 12.1.2012 16:59

Voisiko bensanpaineensäädin olla syypää päästöihin? Millaisia arvoja sieltä lambdan pistokkeesta kuuluu tulla auton puolelta auton käydessä?

Muoto
-
Viestit: 78
Liittynyt: 31.1.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Muoto » 21.1.2012 19:41

Mites hall anturi? voisko pätkiä sytkää sen verran että ei polta kunnolla?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa