Corrado nykii, heiluu, kolisee

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Spedr
-
Viestit: 88
Liittynyt: 25.4.2009 13:55

Corrado nykii, heiluu, kolisee

ViestiKirjoittaja Spedr » 13.7.2009 11:51

Auto on siis VW Corrado G60 -89.

Vikaa on hiukan vaikea selittää mutta yritetään: eli liikkeelle lähdettäessä, ja kaasua polkaistaessa/höllätessä auto nytkähtää/kolahtaa todella ikävästi. Tuntuu kuin koko moottori heilahtaisi. Moottorin tukikumeista vaihdoin jo etummaisen ja takimmaisen (motonetin tuotteisiin) mutta merkittävää vaikutusta en havainnut. Kaasujalan käyttö saa olla todella pehmeää että meno olisi jotenkin mukavaa. Kaasu on väkisinkin on/off eikä autoa pysty liu-uttamaan hiljaisella nopeudella tasaisesti.

Toinen vika on tyhjäkäynti, joka tuppaa kaasua laskettaessa tippumaan aluksi tuonne 700-800rpm ennenkuin tasaantuu +1000rpm. Näiden kahden vian yhdistelmä tekee esim. hidastetöyssyjen yli matelemisesta yhtä helvettiä.

Mistäköhän kannattaisi lähteä ratkaisua etsimään?

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 15.7.2009 12:31

onko oireet samat sekä kylmällä, että lämpimällä koneella?

Spedr
-
Viestit: 88
Liittynyt: 25.4.2009 13:55

ViestiKirjoittaja Spedr » 16.7.2009 10:59

Oikeastaan joo. Tyhjäkäynti paranee ehkä hiukan koneen lämmettyä. Tyhjäkäyntiongelmaa lähdin ratkomaan ton ISV:n putsauksella ja säätämisellä, mutta ehti tulla autoon joku muukin vika kun ei lähde enää käyntiin, niin en päässyt kokeilemaan vaikutusta.

Tuohon toiseen vikaan ei kyllä koneen lämpötilat vaikuta. Kävin sellaista vaihtoehtoa miettimään, että jos nuo motonetin tarvikekumit ovat vaan niin huonot? Että jos kokeilisi seuraavaksi jollain kalliimmilla tukikumeilla. No, kunhan nyt ensin saan auton käynkitkuntoon.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 18.7.2009 18:09

Katoppa onko sytytys kohalla. Yhden hampaan kun on pielessä niin aiheuttaa tuollaista vikaa.
Laatikosta vauhtipyörän merkki kohalle ja otat jakajan kannen irti ja tarkistat onko pyörijän keskikohta viivassa joka on takareunassa.
Kato samalla että kannesta nokka-akseli on merkissä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 6.9.2010 16:07

Ongelmaa itselläkin, joten jatkan tähän.

Vaihdettu sininen lämpöanturi, jakajan kansi, pyörijä. Toiminta palautui normaaliksi kun vaihtoi pyörijän ja kannen, vanhoissa oli palamisen merkkejä, pyörijän kuparin alla oli sulanutta muovia ja kontaktit heikossa hapessa (n. 40 tkm ajettuja). Vaihdon jälkeen auto toimi loistavasti, mutta vain n. 50 km, ja nyt pyörijä on jo ruvella ja auto nykii.

Mikä siis voi polttaa pyörijän, paitsi viallinen puola?

Vika oli karkeasti seuraava:

- Nykii tasakaasulla n. 2000-3000 rpm alueella, mutta ei kuormittaessa konetta, mm. ylämäessä ei hätää, mutta moottorijarrutus on toivotonta "rytinää" edes takaisi.

- Tyhjäkäynti seilaa ja hädin tuskin pysyy välistä käynnissä.

- Polttaa bensaa älyttömästi, polkaistessa musta pilvi perässä

Toisena hetkenä toimii kohtalaisesti, toisena ei mitenkään.

Ideoita?

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 6.9.2010 17:09

Tyhjäkäynti vois korjaantua ISV:n putsaamisella. Nykiminen, bensan kulutus ja savuttaminen johtuu 99% varmuudella viallisesta lambdasta. Lambda voinut tulla tiensä päähän huonosta kipinästä johtuen --> rikas / huonosti palanut seos.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 6.9.2010 22:29

Mutta mikä selittää sen, että se toimi virranjakajan fiksaamisella? Miten tuo jakaja tuppaa kärsimään noin nopeaan? Puolan menee vaihtoon ainakin, koska muuta en keksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa