Auton maalaus; pohjien teko

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

Auton maalaus; pohjien teko

ViestiKirjoittaja weasel » 19.3.2004 15:32

Eli kysymys kuuluukin, miten tehdään pohjat ennen maalausta?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 19.3.2004 16:39

Rippuu varmaan onko pelkkä ylimaalaus vai pitääkö kitata jotain ruttuja? Muakin kiinnostas miten ehjä maalipinta pitää käsitellä ennen ylimaalausta. Millä karkeusasteella hioen ja millä laitteilla vai käsin.

-frank-

ViestiKirjoittaja -frank- » 19.3.2004 18:13

purkaa autosta kaikki tarvittavat osat irti, peilaa ja merkkaa kaikki lommot, naarmut ym. muut virheet, suojaa kohdat jota hiominen voi vahingoittaa esim. lasit jos ei irti, hio auto mataksi n.280 karkeuksisella paperilla mieluummin epäkeskokoneella, hionnan jälkeen peilaa auto uudestaan ja korjaa virheet, ja taas hiotaan. kun auto on hiottu ja virheet korjattu voi autoon ruiskuttaa pohjavärin, mieluiten happomaali jos on paljon hiottu pellille asti. pohjan kuivuttua ruiskutetaan 2 tai 3 kerrosta hiontaväriä ja sen päälle kontrolliväri. tämän jälkeen taas hiotaan joko märkähionta 600-800 paperilla tai kuivana 400 paperilla. jos tullut puhkihiomia niin korjataan. sitten kun pinta on vimosen päälle hiottu ruikutetaan pintaväri+ muut väristä ja sen koostumuksesta riippuen. MUISTA KUNNON PESUT SILIKONINPOISTOAINEELLA. ohje on suuntaa antava, mutta näin olen itse suurinpiirtein aina tehnyt ja hyvä on tullut

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 19.3.2004 18:43

Frankillä aika pätevät ohjeet.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 19.3.2004 20:01

toimiva eikä maailman kallein, näin on aina tehty ja tehdään jatkossa:
Hionta 320:llä mataksi, kittaus (jos hiottu pellille niin Inerta alle ja hiot himmeek ja kitti päälle) Kittaus karkeena 40cm pitkällä höylällä perusmuotoon, sitten hienompaa paperia peliin. 320:llä hiot kunnes on suora. Sitten ohut harso inertaa päälle ja hiot sen himmeeks. Seuraavaks vedät reilusti ohennetun inertan päälle hiontaväriks (toki kannattaa käyttää kaupan hiontavärejä jos vedät massamaalin päälle, inerta toimii parhaiten akryylien kanssa)
Hiot taas 320:llä ja seuraavaks veden kanssa 600 ja viimeiseksi pyyhit 800 tai 1000 vesipaperilla ja eiku pintaväriä päälle.

Inerta o halpaa ja siinä on kymmenen kertaa paremmat ruostesuojaominaisuudet kun missään autoon tarkoitetussa pohjamaalissa, näi o näppylät. Mutta tosiaan jos on tarkoitus vetää massamaali päälle niin sitten inertan päälle automaaleihin tarkoitettu hiontaväri jota ei saa hioa puhki. Massamaali kun ei ajan kanssa pysy parhaalla mahdollisella tavalla inertan päällä. Se voi rypistellä ajan kanssa...

Nämä jutut o koitettu käytännössä, ite, sekä monien kavereiden toimesta (joista 5 ammattiautomaalareita)

Jaska.N
-
Viestit: 134
Liittynyt: 27.8.2003 21:22

ViestiKirjoittaja Jaska.N » 19.3.2004 21:44

Mitäs tämä väriä tämä Inerta on? (en vain ole kuullut moisesta). Mihin kaikkeen sitä käytetään?

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 20.3.2004 21:43

Ei kait sentään kitin alle pohjavärejä?? Kyllä kitti vedetään ihan pellille. Kitin hionnan jälkeen vedetään priomat eli just ruosteenestoväri, jonka jälkeen hiomaväri. Tosin jotkut hiomavärit kait sisältävät ruosteenestoaineita eli priomat ei silloin ole tarpeen. Priomat on tarpeen, jos pelti on näkyvissä ennen hiomaväriä. Sinkkipinnoilla pitäisi käyttää happareita eli happoväriä.

miamivice
-
Viestit: 109
Liittynyt: 27.7.2003 22:44

ViestiKirjoittaja miamivice » 30.3.2004 19:58

ihan hyviä ohjeita nuo. voisi lisätä vielä ruiskukitin jolla voi vähentää taas pakkelin laittoa=)

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 31.3.2004 10:05

nii ja tyhjää sitä pakkelia kiillottaa sitten yli 200 paperilla ainakaan kovin heti....

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 31.3.2004 19:31

peksi: kahta koulukuntaa, meilläpäin o kaiks vetänny ohuen inertan joka hiotaan osittain rikki.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 31.3.2004 21:57

Älkää nyt ihmeessä tarjotko mitään ruiskukittejä. Niiden kans ei oo ollu kun ongelmia. Kyllä täyttävät hiomavärit (esim. koba) ajavat saman asian.

miamivice
-
Viestit: 109
Liittynyt: 27.7.2003 22:44

ViestiKirjoittaja miamivice » 4.4.2004 21:30

ei kyllä ole ollut mitään ongelmia ruiskukitin kanssa.. se on sitten ihan laittajasta itestään kiinni.

Ari
-
Viestit: 87
Liittynyt: 25.7.2003 2:37

ViestiKirjoittaja Ari » 26.4.2004 15:31

Jaa-a.. maalifirmassa meinattiin että: terve maalipinta 400:sella kuivahiomapaperilla himmeeks ja siihen sit pintaväri päälle, nii tulis hyvä?! Korjattavat kohdat paklaus-ruosteenestopohjamaali-hiontaväri-400:sella loppuhionta ja pintaväri.. Hiomamaali ainoastaan korjattuihin kohtiin, ei terveelle maalipinnalle.

Mitä mieltä? Tarkotus ei kuitenkaan oo saada ihan paskaa jälkeä aikaan.. eli hienommalla paperilla hionta? Esim 600-800-1000 karkeudella ja veden kera koko faking maalipinta ton 400:sen kuivahionnan jälkeen?

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 26.4.2004 15:43

Kukas foorumin automaalareista maalais etupuskurin uusiksi pientä korvausta vastaan, isoa vikaa ei ole, joten pohjat menis nopeesti, ainoastaan kiveniskuja, joista haluisin eroon. voitas vaikka ottaa samalla muutamat kaljat, eikös se kuulu vähän niinku asiaan...

jaska77
-
Viestit: 89
Liittynyt: 26.9.2003 13:25

ViestiKirjoittaja jaska77 » 27.4.2004 8:53

pri.... tai mikään muu ei o läheskään niin ruostetta estävää kun inerta! tehkää testi jos ette usko! hiekka puhaltakaa pari vannetta ja laittakaa toiseen inertaa ja toiseen pri.... pelkästään päälle ja sit jätätte ne johkin kosteeseen paikkaan vaikka muijan jalkoväliin ni ei kauvaakan ku alkaa pri... vantees näkyyn...

I.K
-
Viestit: 943
Liittynyt: 23.7.2003 14:01

ViestiKirjoittaja I.K » 25.8.2004 11:16

Jaa-a.. maalifirmassa meinattiin että: terve maalipinta 400:sella kuivahiomapaperilla himmeeks ja siihen sit pintaväri päälle, nii tulis hyvä?! Korjattavat kohdat paklaus-ruosteenestopohjamaali-hiontaväri-400:sella loppuhionta ja pintaväri.. Hiomamaali ainoastaan korjattuihin kohtiin, ei terveelle maalipinnalle.



Toi kiinnostas muakin ku ei oo kauheesti paklattavaa, lähinnä ylimaalaus vaan???

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.8.2004 11:28

Ja siis mitä tuo Inerta on?

I.K
-
Viestit: 943
Liittynyt: 23.7.2003 14:01

ViestiKirjoittaja I.K » 25.8.2004 11:48

Mitähän inertaa kuuluis käyttää ku niitä aika monia erilaisia?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.8.2004 15:26

Tuota 400 paperilla hiomista en allekirjottas. Jos sen päälle vetää maalin ni voipi näkyä läpi. Omaa autoa nyt joutunut tässä syystä ja toisesta hieman hiomaan niin joka kerta on maalari sanonut että 800-1200 vedät pinnan mataksi ja sitten he pistävät maalin pintaan.
Hiontavärin otin sileäksi 240 kuivalla->320->400->600 märkä ja 800 markä. Hyvä tuli.

Kittiä varten pohjan alustus 80. Sitten kittiä pois 80-100 tai 120. Sitten taas vaikka 180 jne. Hioa kannattaa lossin kera ja pyörivin liikkein.

tomi666
-
Viestit: 44
Liittynyt: 5.10.2004 22:48

ViestiKirjoittaja tomi666 » 14.10.2004 18:49

Älkää nyt ihmeessä tarjotko mitään ruiskukittejä. Niiden kans ei oo ollu kun ongelmia. Kyllä täyttävät hiomavärit (esim. koba) ajavat saman asian.



Jep. Saattaa alkaa ajan kanssa kiehumaan siksi en itsekkään
käytä.

Repe
-
Viestit: 625
Liittynyt: 4.7.2004 17:03

ViestiKirjoittaja Repe » 14.10.2004 22:36

Siis eikö tuon inerta pohjamaalin nimi ole. Inerta primer 5 ellen aivan väärässä ole???

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 14.10.2004 22:54

Valaiskaa tyhmää: Mitä tuo peilauksen tekeminen tarkoittaa käytännössä? Siis kyllä minä tiedän mitä peilaaminen tarkoittaa maalauksen jälkeen, mut miten sen voi katsoa ennen maalausta?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 14.10.2004 23:24

kuinka iso suutin pitää olla ruiskussa jotta voi ruiskukittiä ruiskuttaa...Vai löytyykö jostain sellasta hiontaväriä jolla saa puskureiden ylä/ala reunasta sen rypylän peitettyä.

Shtc
-
Viestit: 84
Liittynyt: 7.4.2004 17:19

ViestiKirjoittaja Shtc » 14.10.2004 23:57

Hio ton 320 epäkeskon jälkeen se 400 käsin ja vedät kitattuihin kohtiin
happiksen ja sitten hiontavärin (filler), hiot hiontavärin 320 koneella ja
400 käsin. Sit vaan massa ja lakka päälle...
Ei tarvii tolla vesissä hiomisella leikkiä....

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 15.10.2004 10:18

2,5mm saa olla suutin. Riippuu tietenkin tökötistä. Painettakin saa olla reilusti, että homma toimii kunnolla.
Kyllä ne röpelöt siloittuvat ihan hiontavärillä. Maalikaupasta otat sellaista hyvin peittävää. Niitäkin löytyy vähän joka lähtöön.

miksi pitää käsin hioa, jos konellaakin pyyhkii? Pohjamaali massan alle maalaamossa, niin ei jää hiontajälkiä...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.10.2004 10:57

Peilailu. Eli tarkkailat pellin pintaa valoa vasten tietyssä kulmassa ja etsit muotovirheitä. Siis ennen jo kun olet aloittanut vanhaa maalipintaa hiomaan (näkyy paremmin mitä pitää kitata). Peilaaminen onnistuu myös kittauksien välissä. Itse hioin ihan kittiäkin vesissä, jotta sain siihen aikaiseksi kiillon ja että se peilaisi virheiden paljastamiseen. Moni pitää turhana, mutta itselle siitä oli hyötyä. Toinen vaihtoehto on vetää väliin joku musta maali kerros katsoa siitä miten peilaa. Itse en jaksanut niitä ruiskia kun sitten ne pitää saada poiskin. Kämmen kertoo hyvin virheet pinnan muodossa. Reilua pitkää liikettää kevyesti. Sen minkä käsi erottaa, näkyy aivan varmasti maalin kanssa.

Mä en ymmärrä tota, että miksi väki vetäs käsin ja kuivana vikan hionnan ennen maalausta?! EI siitä voi tulla hyvä metallivärien kanssa. Niistä näkyy niin helposti kaikki pienimmätkin hiontajäljet. Toi mun auto olis mennyt ihan perseelleen maalautuksen osalta jos olisin jättänyt vikaksi hionnaksi kuivan 400. Sehän jättää ihan älytöntä naarmua.

Vinkki sellasille joilla on tarkka silmä ja ei ole varaa testata että riittääkö 400 paperi viimeistelyyn: Hiokaa vesissä 800 ennen maalautusta!

Olis kiva nähdä tollanen 400 kuivahiottu pinta livenä. En usko, että voi olla siisti ennen kuin näen!

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 15.10.2004 11:33

Mulle ne möi jotain hiontaväriä ja sano et sillä pitäs peittyä mut ei sillä kyllä peity...minkä merkkisellä hiontavärillä se vois peittyä?

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 15.10.2004 12:24

Levis: tule katsomaan. Useampi auto on maalautettu ja hyvä on tullut. 400 koneella ja sitten 500 kuivalla tarpeeksi hinkattu sieltä mistä koneella ei pysty. tosin meillä ei vedetä suoraan värimassaa tuohon, vaan se pohjaväri ja siihen massa suoraan päälle. Suoraan jos värin tuikkaa hiotun pinnan päälle niin näkyy varmaankin naarmuja, mutta menee sitä massaakin siinä sitten sen verran että usko loppuu ennenkuin väri on tasainen. Muotovirheitä sitten kyllä on jäänyt välillä vähän enemmän ja välillä vähemmän, kun aina loppuu aika.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 15.10.2004 13:18

Kittiä ei sitten kyllä sais mennä hiomaan vesissä, se kun sattuu imemään itseensä aikalailla sitten sitä vettä. Järkevämpi vaihtoehto todellakin ruiskuttaa siihen jotain kiiltävää väriä, jos muotoja haluaa tarkastella. Märkää märälle maalattaessa niitä pohjia ei tarvitse hioa millään 800:lla. Ite oon kyl jokaisessa autossa mikä on tultu maalattua, vetänny vaaleen harmaan/valkoisen pohjavärin koko vessan päälle. Senkin takia koska aina on tullu maalattua auto ei orggisväriseks, muuten se saatais näyttää vanhalta color conceptilta.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.10.2004 18:57

Levis: tule katsomaan.

Ei tarvi, koska uskon sen, että jos välissä vedetään pohjamaali ja sen päälle suoraan maali, märkää märälle, niin varmasti toimii. Se kuitenkin täyttää nuo hiontajäljet se pohjamaali siinä välissä. Aina ei kuitenkaan koko autoa tarvi pohjamaalata ja näin ollen vanhan maalipinnan rikkominen 800 märkäpaperilla on perusteltua. Pohjamaaliakaan ei tarvita.

Noita kittejä kun hioin vesissä muutamassa kohdassa... Kuivasin kyllä huolella ne pois. Paineilmalla ja kuumailmapuhaltimella. Ja jos jäi huonosti kuivaten niin koskahan niitä haittoja pitäisi ilmaantua ja miten ne huomaa? Mitään ei ainakaan ole vielä tullut vaikka maalit on vedetty 3-4 kk sitten.

Väli maali olisi ollut parempi idea, mutta huomasin vasta myöhemmin miten suuria eroja niissä on. Joskus kokeilin jollain tuota ja se maali kun tuntui olevan todella huonoa sitten hioa. Ei tuntunut kuivuvan lainkaan ja tarttui köntteinä paperiin. Hermo meni ja tuplas sotku. Motip*on hyvää ja sitä pystyy hiomaankin todella pian ja se muuttuu pölyksi eikä jää paperiin tahroina. Ens kerralla jos kokeilis Motipin mustaa ku muotoja tarvii peilata.

(*Spray ainoa vaihtoehto minulla)
Viimeksi muokannut Levis, 29.4.2005 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 16.10.2004 16:50

eipä taida nykyajan 2 komponentti kitin mitään kosteutta imevän.
eriasia jos jollain oivalla yms... kittaa :D

Shtc
-
Viestit: 84
Liittynyt: 7.4.2004 17:19

ViestiKirjoittaja Shtc » 17.10.2004 17:29

Kyllä ne kitit kosteutta imee vieläkin. Kitti ei ikinä ole tiivis vaan huokoinen ja siksi imee kosteutta

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 28.10.2004 18:03

Pystyykö happomaalia ohentamaan ja millä?

hain lisää happomaalia maalarilta ja se anto sellasta keltasta,happomaali kovete suhde 2:1,siitä tulee liian paksua ja kynäruiskulla vetäessä rupee sylkemään...tai sitten mä en vaan osaa enään.
käyköhän tohon ihan vaan norm. ohenne ;(

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 28.4.2005 21:51

Mites se maalipinta sit puhdistetaan hionnan jälkeen ennen maalausta?Ihan vedellä/harjalla/sienellä/rätillä liuottimella, pesuaineella?Ja kuivaus varmaan sen jälkeen paineilmalla vai kuin?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.4.2005 12:54

Yhden maalauksen tehneenä:
- puhalsin pölyt x kertaa
- pesin vedellä/rätillä pinnat
- pyyhin pinnan ohenteella ja rasvan poisto aineella
- tarraliinalla pölyt pois

Ihan hyvä tuli.
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/S ... keula2.jpg

Ja ei ole vieläkään kitin vesihionnat alkaneet näkyä Corrossa. Dinitrolin kittiä käytin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.4.2005 13:08

Voisko joku vielä vahvistaa, mikä Inerta näihin autohommiin on parasta? Noita kun on useaa erilaista, osaisi ostaa ekalla kertaa sen oikean purkin.

Ja onko tuota ihan missä tahansa rautakaupassa vai vain alan erikoisliikkeissä?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.4.2005 22:49

Hetkoonen, valmistetaanko Inertaa vielä? Eikös nuo Inerta-maalit olleet Teknoksen tuotteita? Joskus noita oli listattu Teknoksen sivuilla mutta enää ei löytynyt.

Edit: Löytyy sieltä, etsin väärästä listasta.
Viimeksi muokannut SS, 19.5.2005 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 19.5.2005 21:42

Minkä verran tuota Inerta Primer 5 pitää ohentaa? Itsellä löytyy tuota hyllystä, sekä muovi- että kovetinosaa, ja ohenninta, mutta ei ohjetta. Muoviosaa ja kovetetta sekoitetaan purkin mukaan 4:1. Ruiskussa suutin 1.4 mm. Din-mittaa ei ole, joten ei pysty mittaamaan tällä hetkellä.

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 20.5.2005 19:22

Onko Inertassa loppupeleissä merkitystä että käyttää sille tarkoitettua Teknoplast solv vai mikä nyt olikaan jossa on siis jotain viinasta joukossa? Pesutinneri ois rapia 2eur litra. Ekan erän inertaa ohensin siis tolla virallisella aineella mutta litrahinta on mieletön verrattuna tinneriin.

Entäs ruiskun pesu? Jääkö joku aines ruiskun kanavaan jos ei oo tota virallista ohennetta?

Ja suutin sais tosiaan olla ilmeisesti 1.7-2 kun tommosta karkeeta teollisuusepoksia lykkää menemään. Huomasin vaan kun piti rajusti ohentaa ja siltikin homma meni räkimiseks. En maalannut autoa vaan rappusten kaiteita.

Entäs noi happovärit, 2k päälle voi ilmeisesti surutta kitata? Vai onko se vaan niin että huokoinen pakkeli pitää vetää paljaalle pellille? Ikuisuusväittely, hyvän ja pahan välinen taistelu. Ostin ppg:n d831 happoa, 1+1 litraa 41eur. Sitä aattelin laittaa puhalletuille pinnoille autoprojektiini. Ja inertaa vielä päälle.

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 27.5.2005 19:18

poistettu
Viimeksi muokannut piritek, 3.3.2008 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 27.5.2005 19:35

kiveniskumassan päällä käsittääkseni pysyy maalit ihan ok
normaalin alusmassan päällä ei

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.5.2005 19:52

Massoissa yleensä lukee "päälle maalattavissa" jos niiden päälle pystyy maalaamaan. Lisäksi saattaa olla jotaiin rajoituksia mitä maaleja saa vetää päälle ja mitä ei.

Ostin ppg:n d831 happoa, 1+1 litraa 41eur. Sitä aattelin laittaa puhalletuille pinnoille autoprojektiini. Ja inertaa vielä päälle.
Tyhmä kysymys, mutta eikös noi ole molemmat pohjamaaleja? Vai oliko tässä nyt kyse jostain Inerta-pintamaalista?

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 27.5.2005 20:39

^Ilmeisesti idea on vetää inerta hiomamaaliksi, eikös jeehs?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.5.2005 9:43

^Ihan miten vaan.

Aihetta sivuten: Millä vanteet kannattaa maalata? Täytyisi vetää talvigummien peltivanteet mustiksi kesän aikana. Nyt pinta on reunoilta ruosteen värinen :)

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 30.5.2005 10:03

^Miranol? :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.5.2005 13:17

^ Vaikka perässä olikin hymiö niin todettakoot ettei Miranol ainakaan kestä mikäli alla on yhtään ruostetta. Tosin kaipa nuo täytyy yrittää hiekkapuhaltaa kun saa ensin kumit pois päältä.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 30.5.2005 13:48

^Miranol pysyy kaikessa 9 vuotta mitä se nyt kuivuukaan, sitten halkeilee pois

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 30.5.2005 14:49

No jos tosissaan ollaan niin maalaa millä vaan, mutta päälle Ceramiclearin tapainen kovalakka. Tjsp.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 27.6.2005 0:13

Palataksemme vielä alkuperäiseen aiheeseen...Onkos sillä sit väliä et missä vaiheessa täyttää ne pienet kolot jotka syntyy ilmakuplista pakkeloidessa. Eli hionko kaikki pinnat ensin siloiseksi ja viimeiseksi täyttelee noi pienet kolot vai pitäisikö niitä korjailla sitä mukaa kun niitä syntyy? Hankalaa tietysti sanoa näkemättä, mut kuinka isot kolot tuolla hiomavärillä saa piiloon? Ei viittis suotta pakkeloida montaa päivää..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.6.2005 0:46

Käytä tarpeeksi hienoa kittiä niin kuplia ei paljoa synny, mikrokittiä vai mitä olikaan dinitrolilla tarjolla. Ja mikäs siinä kitatessa niissä kuplissa stressaa? Kyllähän ne aina peittyvät uuden kerroksen jälkeen. Vika kerros vaan juuri niihin kuplien poistoon ja kevyt hionta. Kuplien reiät puhaltaa paineilmalla puhtaaksi vielä että varmasti myös se kitti tai maali niissä koloissa pysyy!

lauri
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.7.2003 22:14

ViestiKirjoittaja lauri » 28.6.2005 12:40

Jos inertaa haluaa välttämättä käyttää autossa niin inerta 51 miox on se mitä kannattaa käyttää, sopii ohuelle materiaalille, sisältää hyvät aineet ruosteenestoon, ja melko täyttävää.

Inertaa ja oikeita auto käyttöön tarkoitettuja pohjamaaleja ei voi verrata jättämällä ne säiden armoille, koska inertat sopivat myös "shoppi" käyttöön, eli säilyvät sinällään jonkin aikaa säänarmoilla ja on päälle hitsattavissa, joita automaalit eivät ole, vaan estävät ruosteet siinä missä inertakin mutta ei estä kosteuden pääsyä alustaan. Sen hoitaa hionta, -väli ja pintamaalit. Tästä johtiikin jo mainutti joidenkin automaalien epäsopivuus inertan päälle, se on liian tiivistä ja kovaa.

Hiomiseenkin pieni kommentti 400 kuivapaperi vastaa karkeudeltaan noin 1200 vesipaperin jälkeä. Käsin hiottuna jälki on aina karkeempi kuin koneellisesti hiottuna.

Ruiskukitti on hyvä aina oikein käytettynä oikeassa paikassa, eli EI KOSKAAN peltipinnella vaan aina 2k ruosteenestomaali alle ja vielä mieluiten joku eristemaalimaali päälle. Se on niin huokoista tavaraa että kosteus napsii sen irti, aina. Huokoista tavaraa on myös lastakitti, siksi sitäkään ei saa hioa vesissä.

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 28.6.2005 19:27

Mistäs olette Inertanne ostaneet ja mihin hintaan? Minä ostin juuri Tampereelta RTV:ltä. Kuitissa lukee että Inerta Primer 5 3Litraa 32.20 Euroa, kovetin 1Litra 9.30 Euroa. Ja ohenne 1Litra 9Euroa.

Tätä ajattelin pistää pohjalle. Mutta käytänkö tätä myös hiontamaalina, vai pitäisikö siihen tarkoitukseen olla jotain muuta? Hyllyssä oli Inerta 50:sta, olisiko tämä parempaa hiontamaaliksi, kun se on kai pintamaalia?

Spalding
-
Viestit: 11
Liittynyt: 3.8.2004 1:44

ViestiKirjoittaja Spalding » 20.7.2005 0:57

Totatota. Ostin uudet peilit ja ne pitäs saada korinväriin. Mitä tossa hommassa pitäs ottaa huomioon? Pelkkä maali päälle?

*neuvokaa tietämätöntä * kitoooos

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 20.7.2005 11:51

poistettu
Viimeksi muokannut piritek, 3.3.2008 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 20.7.2005 21:18

Eikä varmaan haittaa jos hieman sipasee paperilla/karhunkielellä ennen tartunta-ainetta. Ja pohjamaali voi olla myös syytä hioa ennen pintamaalia.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 4.10.2005 23:51

Älkää nyt ihmeessä tarjotko mitään ruiskukittejä. Niiden kans ei oo ollu kun ongelmia. Kyllä täyttävät hiomavärit (esim. koba) ajavat saman asian.


Kyllä asia näin on miten Peksi sano, ruiskukittiä ei mihinkään itellä justiin mihin oli laitettu ruiskukittiä niin kiehu ): Onko olemassa jotain kiehumisen esto pohjamaalia?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 5.10.2005 0:38

Periaatteessa sellanen pohjamaali päälle joka soveltuu itse pinta väriin. Useita ohuita kerroksia jos joku kohta pelottaa. Sama sitten pintavärin vedossa. Riski kohtaan ensin ohutta harsoa ettei sula kerrokset yhteen ja kiehu.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 16.1.2006 15:09

tota noin... tarvitseeko hionta väriä vetää terveenkin pinnan päälle vai vaan korjattuihin kohtiin... auto maalataan eri sävyyn mitä on, niin voiko vaan alkuperäisen pinnan vetää mataksi ja pinta maali päälle
Viimeksi muokannut tero_v, 19.1.2006 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 17.1.2006 9:44

Ei tarvi maalata joka kohtaa pohjaväriin. Tosin jossain tapauksessa se voi olla fiksua. Jos on huonosti peittävä pintaväri ja pohjamaali on vaikka harmaata ja muuten auto on musta ni saattaa tulla väri eroja. Itsellä näkyi pohjamaalin kohdat läpi vaaleampina. Lisäksi pohjamaalin rajakohta voi huonolla säkällä kiehua.

Nuo oli omia kokemuksia.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 19.1.2006 18:33

no auto on tällä hetkellä kullan värinen ja ajattelin maalata sen kirkkaan mustaksi (ei vielä ihan 100% päätös) että peilaako vanha väri läpi? kannattaisko vetää koko auto pohjiin ennen maalausta?

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 21.1.2006 14:43

onko muuten kellään kokemusta hile maalauksesta... kiiltävä musta pinta jossa kromi kiteitä.. <-olis vähän siisti... onko noita valmiiksi maaleissa vai sekoitetaanko ne maaliin tai lakkaan ja paljon kustantaa?

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 21.1.2006 16:35

itselleni tulee perusmaali johon sekoitetaan isohileistä(karkeaa) alumiinipastaa sekä mustaa pastaa tuomaan musta väri.
eli tavallaan metallinhohtomusta, mutta kuitenkin isolla hileellä ja sit sit lakkaa
toinen vaihtoehto olis sävyttää tuo lakka, testataan kummalla tulee erikoisempi. vaikea selittää :)

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 21.1.2006 18:47

Kaveri kertoi että Satajetin neula näytti siltä kuin olisi pyöritetty penkkihiomakoneessa "bile-hileen" ruiskutuksen jälkeen... Kannattaa varmaan ruiskia pintaan vähemmän arvokkaalla ruiskulla..?

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 21.1.2006 21:15

jii_bee: Tuskin nyt alumiinilastu sentään rosteria kertaruikkasulla puree??

qbo
-
Viestit: 208
Liittynyt: 3.8.2003 14:47

ViestiKirjoittaja qbo » 21.1.2006 21:40

Ja musta on vitun hyvää peittämään vrt. keltanen. Eli tuskin tarvii pohjata koko autoa.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 21.1.2006 23:49

Tuskin nyt alumiinilastu sentään rosteria kertaruikkasulla puree??


Juu en tiedä kuinka paljon sitä "purua" oli kyytiin sekoitettu tai oliko se jotain extrasuperduper-karkeeta ;) mutta niin tuo kaveri vain manaili että menipä sitten ruisku remonttiin...
Yhteen Opeliin hän sellaista roiski.

Täytyypä kysyä mitä soosseja ne oli.

J0NI
-
Viestit: 15
Liittynyt: 14.12.2005 16:26

ViestiKirjoittaja J0NI » 24.1.2006 22:07

Kyllä siihen on ihan omat ruiskunsa millä fleikkiä vedetään, saa kai normillakin.

Ei se kyllä mulla ainakaan ole mennyt ruisku miksikään siitä, muoviahan tuo kide nykyään on, ainakin se mitä minä olen käyttänyt.

1k lakan joukkoon se sekoitetaan, toki sen 2k:honkin voi laittaa jos haluaa.

Välihiontoja tiedossa paljon jos karkeaa laittaa. muistakaa että paljon lakkaa -> ovenvälit yms käy ahtaaksi!

peekoo
-
Viestit: 5
Liittynyt: 4.9.2004 16:42

ViestiKirjoittaja peekoo » 1.2.2006 0:53

Inerta Primer 5 on ilmeisesti se, josta monet tässäkin topicissa puhuvat vain Inertana? Kävin Teknoksen sivuilla katsomassa ja näkyy olevan monenlaista.


Mitenkäs tuo 51 eroaa tuosta vitosesta?:
"Jos inertaa haluaa välttämättä käyttää autossa niin inerta 51 miox on se mitä kannattaa käyttää, sopii ohuelle materiaalille, sisältää hyvät aineet ruosteenestoon, ja melko täyttävää."

Onkos porukalla kokemuksia epoksihiontaväristä, eli yhdistetystä pohja- ja hiontaväristä? Vai onko humpuukkia ja kannattaa edelleen laittaa nuo eri purkeista?

jazma
-
Viestit: 296
Liittynyt: 14.8.2003 21:59

ViestiKirjoittaja jazma » 1.2.2006 8:27

Mulla oli tuota yhdistettyä primeria...Toimi hyvin. Laitoin inerta 5:sta varsinaiseksi ruosteenestoksi ja sitten epoksiprimeria kosteudenestäjäksi/hiontaväriksi...ei kiehunu yms. Pelkkää positiivista sanottavaa. Joihinki paikkoihin laitettiin pelkästään tuota epoksia ja hyvin on kestäny.

peekoo
-
Viestit: 5
Liittynyt: 4.9.2004 16:42

ViestiKirjoittaja peekoo » 1.2.2006 16:24

Onko kuinka paljon kovempaa hioa kuin "oikea" hiontaväri ja täyttääkö samalla tavalla?

J0NI
-
Viestit: 15
Liittynyt: 14.12.2005 16:26

ViestiKirjoittaja J0NI » 17.2.2006 14:20

Pakko tähänkin vastata..

Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäkö mitään inertaa automaalaus hommissa!!
johonkin rautarakenteisiin se on ihan hyvää mutta siihen se sitten jää!

jazma
-
Viestit: 296
Liittynyt: 14.8.2003 21:59

ViestiKirjoittaja jazma » 17.2.2006 18:04

Varför? Perustelua kiitos. Parhaiten mulla on nytte noi paikat kestäny mitä koskaan aiemmin...
Itte sanoisin että käyttäkää sitä inertaa! ;) Hyvää ja suht halpaa.

Muistaakseni ihan hyvin täytti kun ruiskutti pari kerrosta mutta piti sitä hieman hioa ennenku pintamaalia veti. Tiedä sitte johtuiko bilteman ruiskusta vai vähäisestä ohentimen määrästä vaiko maalaustaidon puutteesta...Todennäköisesti kaikista näistä. :)
Epoksi ei ollu niin kovaa kuin inerta...Tein kuivana kaikki hionnat eikä tainnu mennä montaa paperia koko hommassa, vaikka autoa maalailtiin aika reilusti.
Muisti meinaa alkaa tökkimään tän homman suhteen vaikka hommat tehtiin viime kesänä...hmm.

Draugr
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.5.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Draugr » 17.2.2006 18:46

Mites kannattaisi käsitellä noita vakiopuskureitten muovilippoja jos ne meinaa vetäistä korin väriin, sekä helmoja jotka vakiona mustat.

Oisko se tuo mitä jo aikasemminkin mainittiin, eli:
Silikoninpoistoaine, muovitartuntaa pohjalle, pohjamaali, pintamaali ja lakka.

Hionta kannattaa varmaan ennen pintamaalia myöskin sipaista?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.2.2006 13:17

Hionta kannattaa varmaan ennen pintamaalia myöskin sipaista?

Riippuen tekniikasta. Jos antaa pohjamaalin kuivua kokonaan niiin sitten välihionta, mutta jos vedät märkää-märälle niin sitten ei hiota. Tosin sitten pohjamaalissa on toki eri sekoitussuhdekin.

turboJR
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 18.2.2006 17:48

ViestiKirjoittaja turboJR » 19.2.2006 11:16

Tuo puskureiden ja muiden muoviosien kanssa laatuvaatimuskin tietty sanelee miten työ on tehtävä. Yleisesti ottaen jos vaikka puskuri on käsittelemätöntä muovia niin aina muovipohja ekana alle. Useat puskurit ovat pinnastaan sellasii nystyräisiä eli eivät aivan sileitä ja jos jäljestä haluaa sileän niin kannattaa maalata seuraavaks hiontamaali ja vaikka kerran välihiookin tuo ja vielä uudestaan tuo hiontaväri ja johan tulee pinnoista silkoiset. Silloin kun puskurit yms on jo käsitelty tehtaalla jollakin maalilla ei luonnollisesti tuota muovipohjustetta tarvii käyttää ollenkaan paitsi jos joutuu hioon esim korjauksen/muutosten vuoksi muoviin asti paljaaksi..Pintamaalaus suoritetaan ihan niin kuin mihin tahansa muutenki, paitsi että lakan/akryylin joukkoon kannattaa pistää lievästi elastista lisä ainetta koska muovi vähäsen elää, eikä ole kivaa jos hienot pinnat alkavat halkeamaan.Tuota elastista lisä ainetta jonkuissa maalaamoissa käytetään myös auton ylimaalauksissa ,kun se tuo hieman kiiltoa lisää, vaikka sitten kuivaakin vastaavasti vähäsen hitaammin.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 19.2.2006 11:29

itse meinaan vetää pohjamaalin märkää märälle tekniikalla, eli ensin ohut kalvo ja noin 10-15min annan liuottimien haihtua ja sitten vedän pinnan valmiiksi
annan kuivua yön yli, kevyt hionta ja pintamaali samalla taktiikalla
lakkaus sitten erikseen

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 5.3.2006 13:12

ai,ai,ai,ai....
muuten sujui maalaus hel**n hyvin,ohensin lähes 40%, joka on enemmän kuin ohjeessa silti pieni appelsiini on peilatessa havaittavissa
ei kai siihen ole muuta apua kuin ohentaa lisää?
mutta mites nyt kannattaisi edestä jos tarkoitus on kuitenkin vielä vetää lakka erikseen?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 12.3.2006 21:53

-Niin mikä ois pohjamaali joka kestäis olla ilman pintamaaliakin?

-ku pitäs ruveta tekemään pientä korjailua enkä maalauttais autoa heti?

- Ja vois olla jonku laiset ruosteen esto ominaisuudetkin ja ois väriltään tummaa

Henkka85
-
Viestit: 28
Liittynyt: 8.3.2006 12:10

ViestiKirjoittaja Henkka85 » 14.3.2006 22:15

kanattaa laittaa jokin ruostesuojamaali alle ja sit pälimmäiseksi jotain kiiltävää spray maalia.pohjamaalit ei yleensä pidä kosteutta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.3.2006 22:33

Esimerkiksi Inerta Primer 5 kestää vettä ilman pintamaaleja, kemikaaleja tuo ei tuotetietojen mukaan kestä. Silti kyllä suosittelisin pintamaalin käyttöä.

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 13.8.2006 18:40

Mitenkä on, kun ruostepaikkoja aloin laittelee, niin olen laittanu happovärin ja sen päälle kittiä, niin onko mitään haittaa jos auto on ulkona ja alkaa vettä sataa? Meneekö se kitti piloille siitä?

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 20.8.2006 19:48

Hyvä ketju, täältä on saanut nyt hyvää vinkkiä, kun kakkiksen nokasta alkoi löytymään pehmeetä ja päätin vähän korjata.

Rälläköin teräsharjalla ruosteet pois ja vedin 1-komponentti ruosteenestomaalin (huokoista, ei muodosta kalvoa) pellille hiottuihin kohtiin. Päälle aion laittaa hiontavärin ja pintavärin. Maalissa olevat kohdat aion vain hioa, puhdistaa ja maalata yli pintavärillä, koska maalaan tornado rottia uuden kerroksen vanhan päälle.

Kittiä en jaksa hirveesti laittaa, koska kakkis on niin lousku ettei homma ole ihan viimeisen päälle, eikä siinä pahemmin kitattavaa olisikaan. Tavoitteena on lähinnä ehjä maalipinta, josta ei puske vuodessa ruoste läpi.

Vilikko
-
Viestit: 60
Liittynyt: 20.4.2006 15:36

ViestiKirjoittaja Vilikko » 22.8.2006 21:34

Pitäs tässä joskus ku kerkii ylimaalata toi kakkiksen rämä ja uutta peltiä täytyis laittaa aika paljonkin. Mitenkä suojais uuden pellin sisäpuolen? riittääkö pohjamaali ja jotain korisuoja litkua päälle

Gullikki
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.12.2004 0:26

ViestiKirjoittaja Gullikki » 22.8.2006 21:51

Voisiko joku ystävällinen henkilö vielä tehdä yhteenvedon ranskalaisilla viivoille(yks vaihe kerrallaan), että miten auto maalataan niin, että tulee mahdollisimman hyvä lopputulos. Eli yksinkertaisuutta kehiin että mäkin tajuan. Kiitos :)

napahermo
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.12.2006 16:00

tuosta maalauksesta

ViestiKirjoittaja napahermo » 19.12.2006 16:17

muutaman sata autoa maalanneena:

1. Pese auto liuottimella hyvin
2. etsi ja merkkaa lommot
3. hio lommot ja lommon ympäriltä mataksi
4. pakkeloi
5. hio epäkeskolla 100-150 paperilla muotoon
6. sipase ohut hiippa kittiä päälle ni menee hiomajälet piiloon ja hio 320 paperilla.
7. mattaa koko pirssi 400 paperilla epäkeskolla.
8. pohjamaalaa pakkelit ja puhki menneet maalit ja mattaa ne 400 paperilla
9. puhalla ilmalla pölyt pois ja pyyhi silikonin esto aineella
10. suojaa mitä tarvii ja puhalla taas ilmalla
11. pyyhi tahmeliinalla
12. vedä väri pintaan

jos osaat maalata ja olosuhteet on hyvät ni noilla ohjeilla tulee kiitettävä jälki.
ja semmonen homma, että se on turha olla aina vetämässä koko auton yli pohja ja hiontavärejä, paitsi jos lähtökohta on kamala tai alla keinohartsi tai muita reagoivia maaleja.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 11.6.2007 22:15

Entäs sprayn päälle maalaus kunnon maalilla, tarviiko jonkun "eriste" -kerroksen ?

napahermo
-
Viestit: 3
Liittynyt: 19.12.2006 16:00

ViestiKirjoittaja napahermo » 12.6.2007 4:26

spray pitäis saada pois alta mut jos sitä on niin paljon ettei viitti kynsiä niin epoksipohjamaali toimii eristevärinä hyvin.

jussi_88
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.6.2007 0:57

ViestiKirjoittaja jussi_88 » 17.6.2007 15:49

maalasin eilen hiontamaalilla pohjat autoon ja muutama kohta jäi vaivaamaan minun silmää, elikkä pikkusen pitäisi pakkeloida paria kohtaa, kysymys kuuluu että miten se kannattee tässä vaiheessa tehdä. Kun olen haluamani kohdat pakkeloinut niin tarviiko niiden päälle välttämättä uudestaan vetää hiontamaalia vai kärsiikö pelkän pakkelin päälle vetää pintamaalia.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 17.6.2007 17:22

Hionta/pohjamaali väliin.

jussi_88
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.6.2007 0:57

ViestiKirjoittaja jussi_88 » 18.6.2007 14:22

nyt kun alan maalaamaan pintamaalia autoon ja maalaan kaksi kerrosta niin kuinka kauan olisi hyvä antaa maalin kuivua ennen kuin maalaa toisen kerroksen?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 18.6.2007 19:49

Tuo pitäisi löytyä siitä maalin tiedoista.

jussi_88
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.6.2007 0:57

ViestiKirjoittaja jussi_88 » 18.6.2007 19:58

mutta kun ei löydy

k1mmo
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2005 23:00

ViestiKirjoittaja k1mmo » 18.6.2007 20:31

Mikäköhän maali kysessä? Akryyli vai 2 Kerros

jussi_88
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.6.2007 0:57

ViestiKirjoittaja jussi_88 » 18.6.2007 21:30

minä kun en ole mikään maalien tietäjä mutta luulen että 2 kerros.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.6.2007 21:35

Meinasit kuitenkin auton maalata?

k1mmo
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2005 23:00

ViestiKirjoittaja k1mmo » 18.6.2007 22:58

Minkä valmistajan litkut kyseessä? Ja mitä purkkien kyljessä lukee. Jos 2K maalia ni toinen kerros ku eka kerros on matta ja sit lakat päälle ku toka kerros matta. Akryyli riippuu sit ihan kovettimesta 5-15min haihdunta ja uus kerros.

jussi_88
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.6.2007 0:57

ViestiKirjoittaja jussi_88 » 19.6.2007 14:24

ei ole mitään erikseen laitettavaa lakkakerrosta, polar-rengas rovaniemeltä myi maalit

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 28.6.2007 20:59

Meinasin taas tänä kesänä harjoitella tuota maalausta niin pari kysymystä pohdituttaa eli :
1. Hiomapaperi. Kumpi olisi parempi kuiva vai märkähiontapaperi?
Tarkoitus olisi hioa vanha maalipinta mataksi ja korjailla edellisen kerran pohjatöitä. Ongelmana on ollut että kuivahiomapaperi menee herkästi tukkoon, pitäisikö siis käyttää vesihiomapaperia?
Onko vesihiomapaperia tarkoitus "huuhdella" aina välissä vedessä kun se menee tukkoon vai kuinka?

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 14.7.2007 13:08

Jos käsin hiot niin vesihiomapaperin kans varmaankin saa helpommin jälkeä. Huuhtelemaanhan sitä paprua joutuu, niin pystyykin paremmin.
Täytyy vain huolehtia, että pinta on sitten kuiva kun maalataan.
Kuivahionta taas onnistuu kunnollisella epäkeskokoneella parhaiten. itse olen tukkeumat poistanut pyöräyttämällä paperia hetken styrox levyä vasten.
Karkeuksista sun muista onkin juttua aiemmin topikissa...

Sitten kysymys:
Mitä luokkaa ilmankosteus saa olla kun tehdään pohjia kakskomponenttimaalien/kittien kans?
Tähän en löytänyt selitystä ainakaan maalivalmistajien sivuilta...

opa-
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 24.7.2007 14:59

ViestiKirjoittaja opa- » 24.7.2007 15:08

Kuinkas paljon tollasta normaalia akryylimaalia menee koko auton ylimaalaamisee?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa