mk2 ilmastointi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

mk2 ilmastointi

ViestiKirjoittaja chrono » 1.7.2009 10:34

Onko normaalia et 2 vuotta sitte oli koeponnistus ja uudet aineet laitettiin ja nyt kylmän tulo lakkas kokonaan ?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 1.7.2009 11:52

Ettei olis laitettu R12 järjestelmään 134a:ta. R12 tiivisteet ei kuulemma kestä tuota "uutta" 134a:ta Joskus -90 alkupuolella vaihtui R12->134

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 1.7.2009 12:37

Ei missään liikkeessä voi olla niin tyhmää huoltomiestä että korvaa R12 134:lla. Siihen löytyy ihan oikea korvaava aine nykyään.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.7.2009 15:13

Mä oon käsittänyt että kai nuo parin vuoden välein pitäis huoltaa joka tapauksessa. Varaa aika täyttöön ja kysy sitten asiantuntijalta samalla kun se huoltaa sitä ilmastointia.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 31.7.2012 10:14

Onko kukaan viimeaikoina käyttänyt täyttelemässä ilmastointia?

Itsellä olisi ajankohtaista tehdä ilmastointihuolto omaan autoon. Mut täällä Joensuussa on tällä hetkellä kuusi yritystä nostanut kädet pystyyn, koska R12 ei ole enää saatavilla, eikä heillä ole korvaavia tuotteita.

Onko jossainpäin Suomee vielä mahdollisesti joku paja tai osaaja jolla on kaikki tietotaito hallussa ilmastoinnin huoltoon näin vanhaan vehkeeseen.

Lähes kaikki ilmastoinnin rojut omaan on uusittu joku kolme vuotta sitten. Voi olla mahdollista, että järjestelmä on tuolloin tehty kestämään R134a -laatuakin. Mut pitänee tutkailla konehuoneesta löytyykö tarraa tms. Asiasta.

Hitto kun on näin yleisiä nää vehkeet. :D

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 31.7.2012 12:11

Kaikkiin R12 järjestelmiin voi tehdä R134 muutoksen.
R12 pois, uudet huoltonipat ruuvataan vanhojen tilalle, vaihdetaan kuivain ja täytetään täydellä öljymäärällä.
Ja ihan hyvin kestää tiivisteet R134a:ta, vielä ei ole moista ongelmaa tullut kertaakaan vastaan.
Toissa kesänä tuuppasin (omaan silloiseen käyttöautoon vm. 1990) R12 pois, vakuumin ja R134 sisään. Toimii kuulemma edelleen.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 31.7.2012 18:28

Ettei tää nyt jää mysteeriksi, niin muutokset oli tehty R134a:lle entisen omistajan toimesta pari vuotta takaperin. :)

Auto menee torstaina ilmastoinnin täyttöhuoltoon. Problem solved.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 31.7.2012 18:31

Kaikkiin R12 järjestelmiin voi tehdä R134 muutoksen.
R12 pois, uudet huoltonipat ruuvataan vanhojen tilalle, vaihdetaan kuivain ja täytetään täydellä öljymäärällä.
Ja ihan hyvin kestää tiivisteet R134a:ta, vielä ei ole moista ongelmaa tullut kertaakaan vastaan.
Toissa kesänä tuuppasin (omaan silloiseen käyttöautoon vm. 1990) R12 pois, vakuumin ja R134 sisään. Toimii kuulemma edelleen.



Ja tietenkin mineraaliöljy täytyy poistaa kokonaan järjestelmästä/kompurasta, ja tilalle esim: emkarate(polyesteriöljy). ei oikein sekotu mineraaliöljy R134:n kanssa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: StevenCag ja 25 vierailijaa